Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2009



ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ κ.ΜΑΓΚΡΙΩΤΗ ΣΕ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΑΧΑΙΑΣ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ
Ο Διακονιάρης σύμβολο προβλημάτων και επικίνδυνων καταστάσεων για την Πάτρα.
Δέσμευση του Υπουργού για εξέταση του θέματος των αποζημιώσεων των κατοίκων Μέχρι 31 Μαΐου 2010 η αποπεράτωση του έργου


Στην ολομέλεια της Βουλής συζητήθηκε στις 17 Δεκεμβρίου, η επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Ν. Τσούκαλη σχετικά με την αποπεράτωση του έργου κάλυψης του χειμάρρου Διακονιάρη.
Στην απάντησή του ο Υφυπουργός κ. Μαγκριώτης δήλωσε μεταξύ άλλων ότι το έργο καθυστέρησε λόγω ατυχών παρεμβάσεων και λανθασμένων ενεργειών τόσο της αναδόχου εταιρείας, όσο και του Δημοσίου.
Συγκεκριμένα «Το έργο είναι πράγματι πολύπαθο και τραγική η πραγματικότητα, στο Διακονιάρη στην Πάτρα. Το υδραυλικό τμήμα έχει αποπερατωθεί. Γνωρίζετε, όμως, ότι εκ των υστέρων απεκαλύφθη ότι η μελέτη είχε προβλήματα όσον αφορά την παροχετευτικότητα του αγωγού και ιδιαίτερα στην κατάντι πλευρά του αγωγού και γι’ αυτό ακριβώς έχει ανατεθεί μελέτη από την πλευρά της υπηρεσίας για να μας δείξει ποιες είναι οι υδρολογικές ροές στην περιοχή, για να δούμε εάν χρειάζονται συμπληρωματικά έργα.
Το δημόσιο δεν παραγράφει τις απαιτήσεις του. Ήδη, η διευθύνουσα υπηρεσία έχει προχωρήσει σε περικοπή συνολικής δαπάνης ύψους 1.622.000 ευρώ από τον ανάδοχο, την κατασκευάστρια εταιρεία, λόγω ακριβώς παραλείψεων, λαθών και καθυστερήσεων. Πρωτίστως πρέπει να ολοκληρωθεί το έργο γιατί αυτό ενδιαφέρει τους κατοίκους της Πάτρας μέσα στα πλαίσια απόλυτης νομιμότητας και βεβαίως στο κόστος που η σύμβαση ορίζει. Όσον αφορά τις αποζημιώσεις, ασφαλώς και θα δούμε το θέμα όπως τονίσατε και εσείς.»

Ο βουλευτής Ν. Τσούκαλης στην παρέμβασή του τόνισε:
«Πρέπει να γνωρίζετε ότι για τους κατοίκους και τους επιχειρηματίες οι οποίοι δεινοπαθούν τα τελευταία τέσσερα χρόνια ουδόλως τους αφορά η εναλλαγή των κυβερνήσεων όσον αφορά τις καθημερινότητες τους. Θέτω λοιπόν δύο σαφή ερωτήματα. Ακριβές χρονοδιάγραμμα και για κάθε τμήμα ξεχωριστά. Το δεύτερο είναι το κατά πόσο έχουν καταπέσει οι ποινικές ρήτρες, οι οποιεσδήποτε συμβατικές υποχρεώσεις του εργολάβου, του αναδόχου σε σχέση με την προκλητική ασυνέπεια.
Πρέπει όμως να αναφέρω και κάτι άλλο για την ιστορία την πολιτική. Στις 21-11-2008 ως επίκαιρη ερώτηση για το ίδιο θέμα που είχα υποβάλλει στον τότε Υπουργό ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. είχα πει στον κ. Ξανθόπουλο «Σας προτείνω κάτι. Θυμηθείτε το. Θα το βρείτε μπροστά σας. Προχωρήστε σε έκπτωση του εργολάβου». Αυτό το Νοέμβριο του 2008. Δεν ξέρω αν είχε προχωρήσει τότε το Υπουργείο σ’ αυτή την ενέργεια, ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα σήμερα. Είναι μόνιμο το αίτημα των κατοίκων να αποκαταστήσει κάπως το κύρος του το δημόσιο απέναντί τους δίνοντάς τους τις στοιχειώδεις αποζημιώσεις που προβλέπονται για όλες αυτές τις περιπτώσεις.
Είχαμε υποβάλει τροπολογία επί της προηγούμενης κυβερνήσεως η οποία μάλιστα είχε υποστηριχθεί σθεναρά και από Βουλευτές του ΠΑ.ΣΟ.Κ., να ενταχθούν όλοι αυτοί οι επιχειρηματίες του Διακονιάρη στη ρύθμιση για τις αποζημιώσεις των εμπόρων και των επιχειρηματιών από τις καταστροφές του περσινού Δεκεμβρίου. Είναι ευκαιρία να υιοθετήσετε την πρόταση αυτή και των συναδέλφων σας τότε που πιστεύω ότι και σήμερα τις αποδέχονται».

Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2009

Συζητείται αύριο, 17 Δεκεμβρίου στην Oλομέλεια της Βουλής, η επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Αχαΐας Νίκου Τσούκαλη προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σχετικά με την ασάφεια του χρονοδιαγράμματος του έργου κάλυψης του Διακονιάρη στην Πάτρα.


Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:

Θέμα: Χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου κάλυψης Διακονιάρη στην Πάτρα

Αισθήματα οργής και αγανάκτησης προκαλούν στους κατόχους και φορείς της Πάτρας, οι ασαφείς και παρελκυστικές απαντήσεις της κυβέρνησης ως προς το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του πολύπαθου έργου κάλυψης του χειμάρρου Διακονιάρη.
Με ανεπαρκείς έως και αμφιλεγόμενες αιτιολογίες, έχουν δοθεί άνω των 4 παρατάσεων κατασκευής που διπλασιάζουν το συνολικό χρόνο κατασκευής από 30 σε 60 μήνες (10.1.2008- 31.05.2010). Μάλιστα, στις τελευταίες περιπτώσεις με αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου «ΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε».
Οι ευθύνες που προκύπτουν, σύμφωνα με τη συντονιστική επιτροπή των κατοίκων, στους εργολάβους, τους υπεργολάβους, τους επόπτες του έργου και τις υπηρεσίες των αρμόδιων υπουργείων, είναι τεράστιες. Για αυτό το λόγο αποφάσισαν να καταφύγουν στην Επιτροπή αναφορών της ΕΕ.

Δεδομένων των ανωτέρω ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου τόσο στο σύνολο του, όσο και ανά τμήμα;
2. Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος έναντι των προκλητικά αντισυμβατικών συμπεριφορών του αναδόχου;


Η συζήτηση αναμένεται να πραγματοποιηθεί μετά τις 10:00.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ


· Ανάγκη για αναβάθμιση και ριζική αλλαγή της δημόσιας διοίκησης με ένα πλαίσιο πλήρους αξιοκρατίας και καθιέρωση ενός διαφανούς και αντικειμενικού συστήματος, ενιαίου για όλες τις δημόσιες υπηρεσίες.
· Απαιτείται ρήξη με τον κομματισμό, με τις πελατειακές σχέσεις, με τα ρουσφέτια
· Στην ανεργία οδηγούνται δεκάδες χιλιάδες νέοι άνθρωποι χωρίς να αντιμετωπίζεται το τεράστιο πρόβλημα λειτουργικότητας των υπηρεσιών.

Στην παρέμβαση του στην ολομέλεια κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την αναμόρφωση του συστήματος προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ, ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Αχαΐας Νίκος Τσούκαλης τόνισε μεταξύ άλλων:

«Το νομοσχέδιο που συζητάμε είναι ενταγμένο στη λογική της δημοσιονομικής προσαρμογής. Η βασική επιδίωξή σας είναι να απαλλαγείτε από το βάρος των ευέλικτων μισθωτών, είναι δυστυχώς «να πετάξετε τη σαβούρα από το πλοίο» προκειμένου αυτό να σωθεί μέσα στην «τρικυμία» που βρίσκεται. Ακολουθείτε τη λογική «του μαστίγιου και του καρότου». Μας εμφανίζετε το «καρότο» των αντικειμενικών και αξιοκρατικών προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ, ενώ συγχρόνως μας κραδαίνετε το «μαστίγιο» της απαλλαγής σας από τους χιλιάδες νέους με τις ελαστικές σχέσεις εργασίας. Ποιος δεν θα συμφωνούσε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στο «μπετονάρισμα» των διαδικασιών προσλήψεων μέσω του ΑΣΕΠ; Συμφωνούμε όλοι και θα μπορούσαμε να προσθέσουμε και πάρα πολλά άλλα. Εμείς αναδείξαμε και εγκαταστήσαμε στον πυρήνα της αντιπαράθεσης το τεράστιο θέμα των συμβασιούχων. Οι θέσεις μας είναι σταθερές τόσο προεκλογικά όσο και μετεκλογικά. Δεν είπαμε για άμεση πρόσληψη όλων των συμβασιούχων αλλά μιλήσαμε για μοριοδότηση μέσω των διαγωνισμών. Η πρότασή μας, εντάσσεται και είναι συνεπής με τη συνολικότερη και ολοκληρωμένη προγραμματική μας θέση για την αναδιάρθρωση της δημόσιας διοίκησης. Βρίσκεται δε σε ευθεία αντιπαράθεση με το σημερινό μοντέλο της.
Είναι βέβαιο ότι η σημερινή κατάσταση της δημόσιας διοίκησης λειτουργεί ανασταλτικά σε κάθε απόπειρα ανασυγκρότησης και εκσυγχρονισμού της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. Αντίθετα, το μόνο που εξυπηρετεί είναι η αναπαραγωγή της παραοικονομίας, των πελατειακών σχέσεων, των αθέμιτων συναλλαγών και της συνολικής υποβάθμισης της χώρας.
Οι θέσεις μας συγκεκριμένα είναι:
Η κατάργηση των ελαστικών σχέσεων εργασίας που υποκρύπτουν τακτικές ανάγκες τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, η αντικατάσταση των συμβάσεων έργου, των συμβάσεων ορισμένου χρόνου και προσωρινής απασχόλησης με συμβάσεις αορίστου χρόνου, η τακτοποίηση με συμβάσεις αορίστου χρόνου στον ιδιωτικό τομέα και με ενιαία σχέση μονίμου υπαλλήλου στο Δημόσιο όλων των σημερινών συμβασιούχων που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, την κατάργηση έκτοτε του θεσμού των συμβασιούχων. Ζητάμε μία γενική ρύθμιση για όλους τους συμβασιούχους. Παρατείνετε τις συμβάσεις μέχρι τις 31-12-2011 και στη συνέχεια, καταγράψτε τις πραγματικές ανάγκες σε όλο το δημόσιο τομέα.
Ενσωματώστε τις ανάγκες αυτές στους νέους σύγχρονους οργανισμούς τους οποίους πρέπει να κάνετε σύντομα και προκηρύξτε διαγωνισμούς για την κάλυψη των οργανικών θέσεων».








Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2009

Αγνοείται η τύχη μελέτης που εκπονήθηκε το 2000 για την προστασία και διαχείριση του Ερύμανθου


ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ

Επί εννέα χρόνια αγνοείται η τύχη μελέτης για την προστασία και διαχείριση του ορεινού όγκου του Ερύμανθου (πιθανότατα παραμένει στα συρτάρια της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας) με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προχωρήσει η εκπόνηση της Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης, μιας και η περιοχή είναι ενταγμένη στη λίστα των περιοχών Natura και έχει χαρακτηριστεί ως «Τόπος Κοινοτικής Σημασίας» όπως ορίζεται στην οδηγία 92/43/Ε.Ο.Κ.
Τα παραπάνω αναφέρει σε ερώτησή του προς την υπουργό Περιβάλλοντος ο βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Τσούκαλης ζητώντας να πληροφορηθεί που βρίσκεται σήμερα η εν λόγω μελέτη που εκπονήθηκε το 2000 και γιατί δεν αξιοποιήθηκε ποτέ.
Το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

Το όρος Ερύμανθος του Ν. Αχαΐας συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των περιοχών Natura 2000 με κωδικό GR 2320008. Οι περιοχές Natura φιλοξενούν φυσικούς τύπους οικοτόπων και οικοτόπους ειδών που είναι σημαντικοί σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Η περιοχή του Ερύμανθου έχει χαρακτηριστεί ως «Τόπος Κοινοτικής Σημασίας» SCI όπως ορίζεται στην οδηγία 92/43/Ε.Ο.Κ.

Στα πλαίσια των υποχρεώσεων της χώρας μας για προστασία και διαχείριση των περιοχών Natura 2000, εκπονήθηκε μελέτη με τίτλο «Μελέτη για την προστασία και διαχείριση του ορεινού όγκου Ερυμάνθου». Η ανωτέρω μελέτη εκπονήθηκε από το γραφείο μελετών «Χόνδρος Σταύρος και Συνεργάτες Ε.Ε.» σύμφωνα με την υπ΄ αριθμ. 2712 ΟΔΕ/ΠΕΠ/21.12.1998 απόφαση του Προέδρου της επιτροπής παρακολούθησης του ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας Γενικού Γραμματέα της περιφέρειας και η υπ΄ αριθμ. 375/18.3.99 σχετική σύμβαση ανάθεσης της μελέτης, υπεγράφη με την «Εταιρία Διαχείρισης Τεχνικής Βοήθειας ΕΠΕ». Η ανωτέρω μελέτη ολοκληρώθηκε και παρελήφθη οριστικά την 2-6-2000 βάσει της υπ΄ αριθμ. 2696 πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και έκτοτε αγνοείται η τύχη της.

Σε απάντηση σχετικής ερώτησής μου (αριθμ. 5879/7-2-2008) ο τότε υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Καλογιάννης ανέφερε ότι η εν λόγω μελέτη δεν είχε υποβληθεί ποτέ στην αρμόδια Διεύθυνση Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΧΩΔΕ.
· Επειδή για την προστασία του ορεινού όγκου του Ερύμανθου πρέπει να ακολουθήσει η εκπόνηση της Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης και η έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος,

· Επειδή 9 χρόνια(!!!) είναι πάρα πολλά για να διαβιβαστεί μια μελέτη από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας στις υπηρεσίες του Υπουργείου,

ερωτάται η κ. Υπουργός :

Που βρίσκεται σήμερα η εν λόγω μελέτη που εκπονήθηκε το 2000 και παρελήφθη απ’ την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και γιατί δεν αξιοποιήθηκε ποτέ;
Ποιος είναι ο σχεδιασμός του υπουργείου για την εκπόνηση της Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης και την έκδοση του σχετικού Π.Δ.;

Ο ερωτών Βουλευτής
Νικόλαος Τσούκαλης
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

θέμα : «Προστασία και διαχείριση του Ερύμανθου».
Σχετ: Η με αρ.πρωτ. 2327/10-12-09 Ερώτηση.

Απαντώντας στην Ερώτηση με αρ. πρωτ. 2327/10-12-09 που κατατέθηκε από το Βουλευτή κ. Νίκο Τσούκαλη. σας γνωρίζουμε ότι στην Δ/νση Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού του Υπουργείου μας δεν έχουν έρθει προς γνωμοδότηση οι προδιαγραφές της Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΕΠΜ). Όπως προβλέπεται από τη σχετική κείμενη νομοθεσία καιδεν έχει υποβληθεί ποτέ ανάλογη μελέτη για την εν θέματι περιοχή.

Το ΥΠΕΚΑ. είναι αρμόδιο για τον έλεγχο, την αξιολόγηση και την έγκριση της ΕΠΜ, καθώς και για την έκδοση του σχετικού Π.Δ θεσμοθέτησης της περιοχής. Σημειώνεται τέλος ότι το ΥΠΕΚΑ θα διερευνήσει το θέμα της αναφερόμενης στην ερώτηση Μελέτης, μέσω της αρμόδιας Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ



Ακύρωση χάραξης της οδού Πάτρας –Πύργου-Τσακώνας στον υγροβιότοπο του Καϊάφα

ΕΡΩΤΗΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ

Σύμφωνα με την υπ’ αρ. πρωτ. 101/Β απάντηση της Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής στην με αρ. πρωτ. 677/5-11-2009 σχετική ερώτησή μας, «το Υπουργείο προτίθεται να επανεξετάσει το θέμα της διέλευσης του αυτοκινητοδρόμου από την περιοχή της λίμνης Καϊάφα, συνολικά, ώστε ουδόλως να επηρεάζεται η προστατευόμενη περιοχή».

Εξάλλου, και ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, απαντώντας στην ως άνω ερώτηση (αρ. πρωτ. Απ. 99/30-11-2009), δηλώνει ότι «η Κυβέρνηση, μετά την «αιτιολογημένη γνώμη» της ΕΕ για τη διέλευση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας –Πύργου –Τσακώνας από τη λίμνη Καϊάφα, θα προχωρήσει στην επανεξέταση του σχεδιασμού του έργου, με σκοπό την προστασία του υδροβιότοπου των λουτρών Καϊάφα. Στο πλαίσιο αυτό ια επαναξιολογηθούν και τα υπόλοιπα στοιχεία της σύμβασης του εν λόγω έργου, μεταξύ των οποίων και το θέμα των διοδίων.»

Δεδομένου ότι όλοι οι φορείς και των τριών Νομών ζητούν «μια επαναπροσέγγιση της χωροθέτησης στα ευαίσθητα σημεία διέλευσης του άξονα στο οικοσύστημα του Καϊάφα κάτω από αυστηρά φιλοπεριβαλλοντική προσέγγιση», απαιτώντας παράλληλα ο αυτοκινητόδρομος να καταλήγει στην Τσακώνα, όπως έχει προγραμματιστεί, για να συνδεθεί με τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας,

ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

Δεσμεύεστε ότι και ο επανασχεδιασμένος αυτοκινητόδρομος θα φτάσει στην Τσακώνα και το περιβάλλον στο οικοσύστημα του Καϊάφα θα προστατευτεί;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Νίκος Τσούκαλης

Δημήτρης Παπαδημούλης



Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Θέμα: «Υγροβιότοπος Καϊάφα», Η με αρ. πρωτ. 2468/11-12-09

Απαντώντας στην Ερώτηση με αρ. πρωτ. 2468/11-12-09 που κατατέθηκε από τους Βουλευτές κ.κ. Ν. Τσούκαλη και Δ. Παπαδημούλη, σας γνωρίζουμε ότι:

Στις προγραμματικές μας δηλώσεις ( 18/10/2009) αναφέραμε:: «Καϊάφας - θα κοστίσει πιο ακριβά μια άλλη χάραξη του τμήματος Τσακώνας - Πύργου. Δεν μπορεί όμως να θυσιαστεί ένας από τους ομορφότερους οικότοπους εξαιτίας του αυτοκινητόδρομου που περνάει από μέσα του.»

Α. Όσα σχεδιάζονται και αποφασίζονται στην παρούσα φάση σχεδιάζονται και αποφασίζονται με την πλήρη συμφωνία των δύο Υπουργείων, ΠΕΚΑ και ΥΜΕΔ.

Β. Το ΥΠΕΚΑ και το ΥΜΕΔ, έχουν συμμορφωθεί με την από 30.06.2008 προσωρινή διαταγή του ΣτΕ περί της αναστολής των εργασιών.

Γ. Το ΥΜΕΔ και το ΥΠΕΚΑ συμφώνησαν να διερευνήσουν εναλλακτικές λύσεις στην προστατευόμενη περιοχή της λίμνης Καϊάφα του τμήματος Πύργος - Τσακώνα της Ολυμπίας οδού. Κάθε εναλλακτική λύση θα συνοδεύεται από μία καταρχήν εκτίμηση και αξιολόγηση των επιπτώσεων της στο περιβάλλον της περιοχής.

Δ. Μετά τη διερεύνηση των εναλλακτικών λύσεων, θα ακολουθήσει η διαδικασία εκπόνησης και υποβολής προς έγκριση νέας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ).

Ε. Η όποια απόφαση ληφθεί αφού ολοκληρωθούν οι προτάσεις για τις εναλλακτικές λύσεις και η νέα ΜΠΕ, θα ληφθεί σε άμεση συνεργασία και σε συμφωνία με την τοπική κοινωνία και τους φορείς που την εκπροσωπούν.


Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ


ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ



Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ


ΘΕΜΑ: Ακύρωση χάραξης της οδού Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας στον υγροβιότοπο του Καϊάφα.

ΣΧΕΤ.: Η Ερώτηση 2468/11.12.2009 που κατέθεσαν «τη Βουλή, οι Βουλευτές κ.κ. Νικ. Τσούκαλης και Δημ. Παιταδημούλης.


Απαντώντας στην παραπάνω σχετική Ερώτηση, παρακαλούμε να πληροφορήσετε
τους κ.κ. Βουλευτές ότι για το ίδιο θέμα σας είχαμε απαντήσει με το ΐχρ. 99/30-11-09
έγγραψό μας το οποίο και επισυνάπτουμε.

Επίσης γιο το θέμα του Καίάφσ είχαμε την ευκαιρία να ενημερώσουμε τη Βουλή κατά
την συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης 73/16-11-09 που συζητήθηκε στη Βουλή στις
19-11-2009. από ' τα πρακτικά της φοποίας μπορούν να ενημερωθούν οι κ.κ.
Βουλευτές.


Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ



ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
-Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητα και Ναυτιλίας
-Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Το άρθρο 22 της νέας Κοινής Υπουργικής Απόφασης δεν αποζημιώνει ουσιαστικά τους πυρόπληκτους παραγωγούς

Σύμφωνα με την αναθεωρημένη ΚΥΑ στο άρθρο 22 αναφέρεται ότι «οι γεωργοί που η αναμενόμενη παραγωγή τους καταστράφηκε σε ποσοστό κατ’ είδος 15% και πάνω δικαιούνται κρατικής ενίσχυσης το ύψος της οποίας ορίζεται μέχρι το 80% των απαιτουμένων και διαπιστωμένων δαπανών για την ανασύσταση του φυτικού κεφαλαίου, της δαπάνης μειούμενης ανάλογα με τη δυναμικότητα του κεφαλαίου».
Το ίδιο ορίζεται και για το ζωικό κεφάλαιο, ενώ για το πάγιο αναφέρεται ότι «δικαιούνται κρατικής ενίσχυσης, το ύψος της οποίας ορίζεται μέχρι το 70% της δαπάνης ανακατασκευής, επισκευής ή αντικατάστασης της ζημιάς, μειούμενης ανάλογα με την παλαιότητα του κεφαλαίου».


Ομοίως στο άρθρο 22, όπως προκύπτει από τα συγκεκριμένα στοιχεία, η απώλεια παραγωγής δεν καλύπτεται ούτε μέχρι το ύψος του 40% σε όλες τις δενδρώδεις καλλιέργειες. Απόδειξη αυτού είναι ότι η ανασύσταση των ελαιώνων στην Πελοπόννησο δεν έχει προχωρήσει σε ικανοποιητικό βαθμό.
Επειδή θεωρούμε ότι οι παραπάνω ρυθμίσεις αδικούν τους πληγέντες, και δεν αποκαθίσταται επαρκώς η παραγωγική τους δυνατότητα, με αποτέλεσμα να οδηγούνται στην εγκατάλειψη της γεωργίας και της κτηνοτροφίας στις καμένες περιοχές,

ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

Προτίθενται να επανεξετάσουν και να τροποποιήσουν το άρθρο 22 ώστε οι αποζημιώσεις για την ανασύσταση και την απώλεια παραγωγής να καλύπτουν το 100% της ζημιάς;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Αμμανατίδου-Πασχαλίδου Ευαγγελία

Διώτη Ηρώ

Τσούκαλης Νίκος

Ψαριανός Γρηγόρης

Κριτσωτάκης Μιχάλης

Δρίτσας Θοδωρής

Λαφαζάνης Παναγιώτης

Λεβέντης Αθανάσιος

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ


ΣΧΕΤ: Η Ερώτηση 2057/4-12-2009

Απαντώντας στην παρακάνω ερώτηση που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ. κ. Ε. Αμμανατίδου-Πασχαλίδου, Η. Διώτη, Ν.Τσούκαλης, Γ. Ψαριανός, Μ. Κριτσωτάκης, Θ. Δρίτσας, Π. Λαφαζάνης, Α.
Λεβέντης, για τα θέματα της αρμοδιότητας μας, σας πληροφορούμε τα εξής:


Οι Κρατικές Ενισχύσεις (αρμοδιότητας ΠΣΕΑ) χορηγούνται για αντιστάθμιση των ζημιών που προκαλούνται στη γεωργική παραγωγή ή στα μέσα παραγωγής, από θεομηνίες, έκτακτα γεγονότα και δυσμενείς καιρικές συνθήκες, με σκοπό τη διατήρηση της αγροτικής δραστηριότητας. Δικαιούχοι κρίνονται οι παραγωγοί που πληρούν τις προϋποθέσεις που ορίζουν οι Κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραμμές στον τομέα της Γεωργίας και Δασοκομίας 2007 - 2013 (2006/C 319/ΕΚ).
Η διαδικασία προβλέπει την υποβολή προγραμμάτων στην ΕΕ προς έγκριση, τα οποία, στη συνέχεια, υλοποιούνται βάσει αντίστοιχης ΚΥΑ.

Οι όροι και οι προϋποθέσεις που τέθηκαν από την Ε.Ε. προκειμένου ένας παραγωγός να κριθεί επιλέξιμος ενίσχυσης (δικαιούχος) για τις ζημιές που προξενήθηκαν από τις πυρκαγιές του 2007, καθορίσθηκαν με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ)258379/9.04.2008 - (ΦΕΚ 646) του εγκεκριμένου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) προγράμματος, η οποία βασίσθηκε στις νέες Κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραμμές (ΚΚΓ) για τις Κρατικές Ενισχύσεις στον τομέα της γεωργίας και δασοκομίας 2007-2013 (2006/C 319/ΕΚ) και στον απαλλακτικό Κανονισμό (ΕΚ) 1857/2006 της Επιτροπής.

Ωστόσο, επειδή οι συγκεκριμένες πυρκαγιές του 2007 ήταν ιδιαίτερα εκτεταμένες και απέβησαν καταστροφικές για μεγάλο μέρος της χώρας, η Κυβέρνηση τροποποίησε την εν λόγω ΚΥΑ με την αριθμ. 304186/30-5-08 ομοίας, έτσι ώστε να κριθούν δικαιούχοι όσο το δυνατόν περισσότεροι παραγωγοί.

Ωστόσο, αυτό έγινε «κατ’ εξαίρεση» και μόνο για τις πυρκαγιές του 2007, οι δε αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν το Μάιο του 2008, προέκυψαν μετά από συνεννόηση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων των πυρόπληκτων Νομών της Χώρας.

Αρχικά σημειώνεται ότι οι ενισχύσεις αυτές αφορούν ενισχύσεις στη γεωργία. Σύμφωνα με το άρθρο V. σημεία 115 και 129 των ΚΚΓ, οι Κρατικές αυτές Ενισχύσεις αφορούν την παροχή βοήθειας σε γεωργούς ή σε οργάνωση παραγωγών, της οποίας ο γεωργός είναι μέλος, δηλαδή οι συγκεκριμένες ενισχύσεις αφορούν τους γεωργούς κατά κύρια απασχόληση. Παρόλα αυτά, στο άρθρο 1.5 της προαναφερόμενης ΚΥΑ του προγράμματος, ο όρος γεωργός έχει διευρυνθεί, αφού στους δικαιούχους ενίσχυσης συγκαταλέγονται εκτός από τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και άλλες κατηγορίες, όπως μικροεισοδηματίες, μικροεπαγγελματίες, μερικής απασχόλησης μισθωτοί, συνταξιούχοι κλπ.

Επιπλέον και με σκοπό την περαιτέρω διεύρυνση της βάσης των δικαιούχων, για το πρόγραμμα αυτό δεν ισχύει ο περιορισμός των 150 χλμ. από την έδρα της αγροτικής εκμετάλλευσης, προκειμένου να κριθεί ένας παραγωγός δικαιούχος ενίσχυσης. Σύμφωνα με τη τροποποιημένη ΚΥΑ, επιτρέπεται η χορήγηση ενισχύσεων σε περιπτώσεις καταστροφής από πυρκαγιά ενιαίας έκτασης 250 στρεμμάτων, αντί των 500.

Η συγκεκριμένη ΚΥΑ αφορά την αντιστάθμιση των ζημιών της πρωτογενούς παραγωγής, σημείο 124 των ΚΚΓ. Για το λόγο αυτό και, συγκεκριμένα, στο άρθρο 2 ορίζεται ότι επιτρέπεται η καταβολή ενισχύσεων για επανόρθωση ζημιών στη γεωργική παραγωγή (συμπεριλαμβανομένων των αποθηκευμένων προϊόντων) ή στα μέσα παραγωγής συμπεριλαμβανομένου του παγίου κεφαλαίου.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το σημείο 126 των ΚΚΓ και το άρθρο 11 του Κανονισμού (ΕΚ) 1857/2006 της Επιτροπής, της 15ης Δεκεμβρίου 2006, όπως αυτό έχει μεταφερθεί στο άρθρο 25 του Κανονισμού, η ενίσχυση δεν μπορεί να είναι ίση με το 100% της ζημιάς.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα σημεία 113 και 125.6 των ΚΚΓ, προβλέπεται η συνεισφορά του παραγωγού στις ζημιές, ώστε να αμβλύνεται ο κίνδυνος στρέβλωσης του ανταγωνισμού και να υπάρχει κίνητρο για την ελαχιστοποίηση των κινδύνων. Μετά από συνεννόηση με την αρμόδια Επιτροπή, τα σημεία αυτά μεταφέρθηκαν στο άρθρο 22 της προαναφερόμενης ΚΥΑ, όπου σε όλες τις περιπτώσεις που κρίνονται επιλέξιμες ενισχύσεων, ποσοστό 15% κατ’ είδος δεν ενισχύεται, καθόσον αποτελεί το ποσοστό της ζημιάς που βαρύνει τον παραγωγό (απαλλαγή).

Εξάλλου, όχι μόνο στις ενισχύσεις, αλλά και στις αποζημιώσεις ζημιών, παρόλο που ο παραγωγός πληρώνει ασφάλιστρα, προβλέπεται ότι ένα μέρος της αποζημίωσης βαρύνει πάντα τον ασφαλισμένο. Η απαλλαγή αποτελεί, κυρίως, κίνητρο για τον ασφαλισμένο ώστε να προστατεύει το ασφαλιζόμενο είδος τόσο πριν όσο και μετά τη ζημιά.

Σχετικά με το εξωγεωργικό εισόδημα σημειώνεται ότι σύμφωνα με το σημείο 129 των ΚΚΓ, οι ενισχύσεις επιτρέπεται να καταβάλλονται μόνο σε γεωργούς. Ο εννοιολογικός προσδιορισμός του όρου "γεωργός", όπως προαναφέρθηκε, διευρύνθηκε ήδη προκειμένου να περιλαμβάνει και τους μη κατά κύρια απασχόληση γεωργούς, μικροεπαγγελματίες και μικροεισοδηματίες, συνταξιούχους οποιουδήποτε ταμείου, περιστασιακούς εργάτες και μερικής απασχόλησης μισθωτούς.
Έτσι, στο πλαίσιο της ΚΥΑ του προγράμματος, δικαιούχοι ανασύστασης φυτικού κεφαλαίου δύναται να κριθούν φυσικά πρόσωπα, των οποίων το συνολικό οικογενειακό τους εισόδημα (γεωργικό και εξωγεωργικό) είναι μέχρι το τετραπλάσιο του εισοδήματος αναφοράς (15.000 €, αντί του 11.500 ), δηλαδή μέχρι 60.000 €, αντί των 45.000 € που ίσχυε στα προηγούμενα προγράμματα Κρατικών Ενισχύσεων, εκτός, φυσικά, των περιπτώσεων που το γεωργικό οικογενειακό εισόδημα είναι μεγαλύτερο του εξωγεωργικού, οπότε, σε κάθε περίπτωση, κρίνονται δικαιούχοι ενίσχυσης.

Όσον αφορά τα ανώτατα ποσά ενισχύσεων αυτά καθορίζονται από το άρθρο 6 της εγκεκριμένης από την Ε.Ε. προαναφερόμενης ΚΥΑ και ανέρχονται σε 175.000 € για το πάγιο κεφάλαιο και σε 90.000 € για τα λοιπά, ανά δικαιούχο, εκτός των Συνεταιρισμών. Ποσά ενίσχυσης μικρότερα των 15 € ανά δικαιούχο δεν χορηγούνται.
Όσον αφορά τους περιορισμούς, από το σύνολο των 49περιορισμών
και εξαιρέσεων, οι 37 προέρχονται από την Κοινοτική Νομοθεσία, οι 8 από την Εθνική Νομοθεσία και οι 4 εξαιρέσεις τέθηκαν, κυρίως, γιατί οι ζημιές αυτές ασφαλίζονται από τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες (θέματα ανταγωνισμού) ή γιατί οι ζημιές αυτές δεν αποδεικνύονται (ζημιές σε αυτοφυείς καλλιέργειες).
Οι περιορισμοί αυτοί ισχύουν για όλα τα προγράμματα Κρατικών Ενισχύσεων.
Αντίθετα, σημειώνεται ότι στη συγκεκριμένη ΚΥΑ υπάρχουν πολλά
σημεία, καίριας μάλιστα σημασίας, που σαφέστατα ευνοούν τους
δικαιούχους παραγωγούς.

Ενδεικτικά αναφέρονται τα κάτωθι:

α) το κατώτατο όριο ζημιών ορίσθηκε στο 15% επί των δηλωθέντων
ομοειδών ειδών, αντί του 30%,
β) έχει καταργηθεί η απαλλαγή του 20%,
γ) οι παραγωγοί, των οποίων η αναμενόμενη φυτική και ζωική
παραγωγή των εκμεταλλεύσεων τους ζημιώθηκε σε ποσοστό, κατ'
είδος, 15% και πάνω, δικαιούνται κρατική ενίσχυση, το ύψος της οποίας ορίζεται σε ποσοστό μέχρι το 80% της Αξίας της Απολεσθείσας Παραγωγής,
δ) οι παραγωγοί που τα αποθηκευμένα γεωργικά προϊόντα ή οι ζωοτροφές τους καταστράφηκαν σε ποσοστό, κατά είδος, 15% και πάνω, δικαιούνται κρατική ενίσχυση, το ύψος της οποίας είναι ίσο με το 60% της αξίας της παραγωγής που έχασαν ή της αξίας των αποθηκευμένων προϊόντων και ζωοτροφών εξ' αγοράς αντίστοιχα,
ε) οι παραγωγοί, των οποίων ο γεωργικός εξοπλισμός (εγκατεστημένος ή μετακινούμενος) καταστράφηκε σε ποσοστό, κατά είδος, 15% και πάνω, δικαιούνται κρατική ενίσχυση, το ύψος της οποίας ορίζεται μέχρι το 70% της δαπάνης ανακατασκευής, επισκευής ή αντικατάστασης της ζημιάς,
ζ) οι τιμές ενίσχυσης για ανασύσταση φυτικού κεφαλαίου αυξήθηκαν κατά 20-25 %.
Τα προαναφερόμενα είναι σαφέστατα υπέρ των παραγωγών και εφαρμόζονται, κατ' εξαίρεση, για τις συγκεκριμένες πυρκαγιές του 2007, επειδή ήταν ιδιαίτερα εκτεταμένες και απέβησαν καταστροφικές για μεγάλο μέρος της χώρας,

Συμπερασματικά επισημαίνεται ότι τα ποσά που καταβάλλονται στο πλαίσιο των προγραμμάτων Κρατικών Ενισχύσεων δεν αφορούν αποζημιώσεις, αλλά ενισχύσεις που προέρχονται από πόρους του κρατικού προϋπολογισμού, υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, που καθορίζονται ρητά στις Κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραμμές (ΚΚΓ) για τις Κρατικές Ενισχύσεις στον τομέα της γεωργίας και δασοκομίας 2007-2013.

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κατανοεί πλήρως τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι παραγωγοί, ωστόσο, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν μπορεί να τροποποιήσει τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησης.


ΕΡΩΤΗΣΗ - ΑΚΕ

Προς τους κ.κ. υπουργούς:


Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης


Απλήρωτοι για πολλούς μήνες οι εργαζόμενοι στα κοινωνικά προγράμματα των δήμων

Σε στάση εργασίας προχώρησαν σήμερα οι εργαζόμενοι στην «Αναπτυξιακή Επιχείρηση και Τεχνικών Έργων» του Δήμου Ζεφυρίου (παρέχει υπηρεσίες καθαριότητας, καθώς και βασικές κοινωνικές υπηρεσίες, όπως τα προγράμματα «Βοήθεια στο σπίτι» και «Κοινωνική μέριμνα») ζητώντας να τους καταβληθούν τα δεδουλευμένα τους, καθώς μένουν απλήρωτοι για 3-5 μήνες.
Από την πλευρά του, ο Δήμος Ζεφυρίου ισχυρίζεται υποστηρίζει ότι την ευθύνη για τις καθυστερήσεις αυτές φέρει το κράτος, που δεν ανταποκρίνεται με συνέπεια στην υποχρέωση που έχει αναλάβει να χρηματοδοτεί αυτές τις δομές.
Επειδή σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις οι εργαζόμενοι πρέπει να πληρώνονται στην ώρα τους.
Επειδή πολλοί εργαζόμενοι –σημειωτέον ότι μεγάλος αριθμός τους αμείβεται ακόμη και με λιγότερα από 800 ευρώ το μήνα– έχουν περιέλθει σε δεινή οικονομική θέση και έχουν υποχρεωθεί να καταφύγουν σε δάνεια και πιστωτικές κάρτες για να τα βγάλουν πέρα
Επειδή αντίστοιχα προβλήματα εμφανίζονται και σε πολλούς δήμους της χώρας.

Ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί:
1) Σε πόσους δήμους της χώρας υπάρχουν καθυστερήσεις στην καταβολή των μισθών συμβασιούχων υπαλλήλων κάθε είδους στον τομέα των κοινωνικών υπηρεσιών και της καθαριότητας, και πόσο μεγάλες είναι αυτές; Παρακαλούμε να μας δοθούν τα σχετικά συγκεντρωτικά στατιστικά στοιχεία ανά κατηγορία, είδος προγράμματος και χρόνο καθυστέρησης καταβολής μισθού.
2) Πού οφείλονται οι καθυστερήσεις αυτές;
3) Θα ενισχύσουν τους δήμους με τα ανάλογα κονδύλια για την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους;
4) Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να πληρώνονται εφεξής οι εν λόγω εργαζόμενοι στην ώρα τους; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την αποκατάσταση της ομαλότητας στην καταβολή των μισθών;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Νίκος Τσούκαλης

Θανάσης Λεβέντης

Τάσος Κουράκης



Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

ΘΕΜΑ: Απάντηση στην υπ' αριθμ. 2227/83/08-12-2009 Ερώτηση των Βουλευτών κ.κ. Νίκο Τσούκαλη, Θανάση Λεβέντη, Τάσο Κουράκη.

Σε απάντηση της υπ' αριθμ. 2227/83/08-12-2009 Ερώτησης, την οποία κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. Νίκος Τσούκαλης, Θανάσης Λεβέντης, Τάσος Κουράκης, αναφορικά με τηλειτουργία των κοινωνικών δομών, σας γνωρίζουμε ότι όσον αφορά στα προγράμματα πουσυγχρηματοδοτούνται από πόρους του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) καιειδικότερα ως προς το ζήτημα χρηματοδότησης αυτών και καταβολής των δεδουλευμένωνστους εργαζομένους, αρμόδιο να απαντήσει είναι το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.


Αναφορικά με το ζήτημα της συνέχισης της χρηματοδότησης κοινωνικών δομών στους ΟΤΑ, σας ενημερώνουμε κατά λόγο αρμοδιότητας μας, ότι οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι των Δήμων και Κοινοτήτων (Κ.Α.II.), αποτελούν θεσμοθετημένους πόρους των ΟΤΑ πρώτου βαθμού που προέρχονται από δυναμικούς φόρους του κρατικού προϋπολογισμού, το ύψος των οποίων ορίζεται ρητά από τις κείμενες διατάξεις, καθώς και ότι η κατανομή αυτών κάθε χρόνο, πραγματοποιείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται ύστερα από πρόταση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδος.

Για το έτος 2009 προβλέφθηκε η απόδοση ποσού ύψους 80.000.000,00 € στους ΟΤΑ α' βαθμού για την κάλυψη δαπανών μισθοδοσίας των κατατασσόμενων, σε θέσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, εργαζομένων Σχολικών Φυλάκων, εργαζομένων στα προγράμματα Βοήθεια στο Σπίτι / Κοινωνική Μέριμνα καθώς και εργαζομένων ΑμεΑ, βάσει των διατάξεων του π.δ. 164/2004 και των άρθρων 16 του ν.3491/2006 και 27 του ν. 3613/2007. Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά προβλέφθηκε η επιχορήγηση τους από τους ΚΑΠ., με την απόδοση στους δικαιούχους ΟΤΑ, να γίνεται μαζί με την τακτική επιχορήγηση κάθε μήνα.

Προς τούτο, για τον υπολογισμό των δικαιούχων πρωτοβάθμιων ΟΤΑ, κατά το τρέχον έτος, λήφθηκαν υπ' όψη τα στοιχεία που απεστάλησαν από τους ίδιους τους οργανισμούς αναφορικά με τον αριθμό των ανωτέρω κατατασσόμενων εργαζομένων και την ημερομηνία κατάταξης αυτών και για τα οποία είχαν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες διαδικασίες ελέγχου και επεξεργασίας από τις υπηρεσίες του Υπουργείου μας μέχρι και τις 30-4-09. ημερομηνία σύνταξης της απόφασης της πρώτης ενιαίας τακτικής κατανομής μετά την υπογραφή της υπ' αριθ. 20959/7-4-2009 Κ.Υ.Α. Το δε ύψος της ετήσιας επιχορήγησης ανά κατατασσόμενο άτομο προσδιορίστηκε τελικώς σε 23.863,95 €. Στο πλαίσιο αυτό, σας γνωρίζουμε ότι ο Δήμος Ζεφυρίου για το έτος 2009 δεν έχει επιχορηγηθεί για τις ανωτέρω κατηγορίες εργαζομένων, καθόσον δεν έχουν αποσταλεί στοιχεία στο Υπουργείο.

Επιπλέον, σημειώνεται ότι για το έτος 2009 και κατόπιν νεότερης νομοθετικής ρύθμισης και ειδικότερα των προβλεπομένων στις διατάξεις του άρθρου 46 παρ.1 .α του νόμου 3756/09 (ΦΕΚ 53 Α'), εξαιρετικά για το 2009, ρυθμίστηκε η απόδοση επιπλέον πόρων σε όλους τους ΟΤΑ της χώρας από τους πόρους του προγράμματος "Θησέας" για διάφορες λειτουργικές δαπάνες τους, με το Δήμο Ζεφυρίου να έχει λάβει ποσό ύψους 130.285,60 €.

Τέλος, φέτος ξεκίνησε και η απόδοση των πάσης φύσεως οφειλών του Ελληνικού Δημοσίου προς τους ΟΤΑ α' βαθμού που απέρρεαν από τις κείμενες διατάξεις των Κ.Α.Π,, όπως αυτή ρυθμίζεται στο άρθρο 27 του ν.3756/09, με το Δήμο Ζεφυρίου να επιχορηγείται με το ποσό των 153.705,70 Ευρώ.


Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ


ΘΕΜΑ: Προβλήματα εργαζομένων στις κοινωνικές δομές των δήμων.


ΣΧΕΤ: 1) Η με αρ. πρωτ. 2227/83/8-12-2009 ΕΡΩΤΗΣΗ/ΑΚΕ.


2) Το με αρ. πρωτ. Οικ. 77469/30-12-2009 Έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης


Σε απάντηση της με αρ. πρωτ. 2227/83/8-12-2009 Ερώτησης/ΑΚΕ, που κατατέθηκε στη Βουλή από τους Βουλευτές κ. κ. Ν. Τσούκαλη, Θ. Λεβέντη και Τ. Κουράκη, σχετικά με το ανωτέρω θέμα, σας επισυνάπτουμε το με αρ, πρωτ 0.151/3.29/12-1 -2010 Έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Κοινοτικών και Άλλων Πόρων.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ


ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ



ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΠΟΡΠΝ
ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΔΡΑΣΕΩΝ ΕΚΤ



Θέμα : Απάντηση σε ερώτηση Βουλευτών


Σχετ.: Η με Α.Π, 2227/83/8.12.2009 ερώτηση των Βουλευτών κ.κ. Ν. Τσούκαλη, Θ. Λεβέντη και Τ. Κουράκη στη Βουλή των Ελλήνων.


Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού, ως Ειδική Υπηρεσία που συντονίζει και παρακολουθεί τις δράσεις ταυ Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, σας ενημερώνουμε για τα εξής:


Κατά την Αναθεώρηση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του έτους 2005, για τα Προγράμματα των Κοινωνικών Δομών και Μονάδων (οι. δομές φύλαξης παιδιών, β. δομές φροντίδας ηλικιωμένων) στα πλαίσια του Γ' ΚΠΣ - τόσο των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΠΕΠ) όσο και του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Απασχόληση και Επαγγελματική Κατάρτιση» του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας - εγκρίθηκε η παράταση της συγχρηματοδότησής τους μέχρι την 30.06.2007. Η εξέλιξη αυτή, ήταν αποτέλεσμα σχετικής διαπραγμάτευσης της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Κοινοτικών και Άλλων Πόρων του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας με τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.


Ενόψει της λήξεως της συγχρημοτοδότησης όλων των δομών την 30/06/2007, οι Ελληνικές Αρχές, κατόπιν διαπραγματεύσεων με την Ε.Ε, πέτυχαν την παράταση της συγχρηματοδότησης των Προγραμμάτων έως την 31/08/2008.
Όσον αφορά την εξέλιξη των Προγραμμάτων Φροντίδας Ηλικιωμένων («Βοήθεια στο Σπίτι», Μονάδες Κοινωνικής Μέριμνας, Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων;, μετά το πέρας της ανωτέρω ημερομηνίας (31/08/2008), η κατάσταση έχει ως εξής:

Για τα εν λόγω Προγράμματα έχει εκδοθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση με αριθμ. πρ. 60292/2158/27.8.08 (ΦΕΚ 1724/ Β/27.8.08) που καθορίζει το θεσμικό πλαίσιο για τη συνέχιση της λειτουργίας τους, βάσει του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ). Όλες οι Περιφέρειες (ΠΕΠ) έχουν ενεργοποιήσει τη δράση αυτή με την έκδοση προσκλήσεων προς τις Διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης (δισα) και την ένταξη των έργων. Στην παρούσα στιγμή, οι ΔΙΣΑ όλων των Περιφερειών έχουν προκηρύξει τα έργα προς τους δυνητικούς Αναδόχους (Δομές), η προθεσμία υποβολής προτάσεων έχει εκπνεύσει και οι διαγωνισμοί είναι σε φάση αξιολόγησης, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η διαγωνιστική αυτή διαδικασία βαίνει προς ολοκλήρωση με την υπογραφή συμβάσεων και την καταβολή των εγκεκριμένων ποσών (α' δόση).


Οι καθυστερήσεις στην καταβολή των χρηματοδοτήσεων στο πλαίσια ταυ ΕΣΠΑ, οφείλονται στις σχετικά χρονοβόρες ενέργειες που προβλέπονται, για την υλοποίηση της προαναφερόμενης διαγωνιστικής διαδικασίας (Ανοιχτοί Δημόσιοι Διαγωνισμοί), σύμφωνα με το εθνικό και κοινοτικό θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο (ενδεικτικά: διάρκεια υποβολής προσφορών, στάδια αξιολόγησης, εξέταση ενστάσεων, έκδοση αποτελεσμάτων, προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο, κλπ).
Για την αντιμετώπιση του θέματος και προκειμένου να διασφαλιστεί η πληρωμή των δεδουλευμένων του προσωπικού των Προγραμμάτων Φροντίδας Ηλικιωμένων, έχει πραγματοποιηθεί έκτακτη χρηματοδότηση οπό εθνικούς πόρους από το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, να το διάστημα Σεπτεμβρίου - Δεκεμβρίου 2008, Ιανουαρίου - Απριλίου και Μαΐου - Σεπτεμβρίου του 2009. Για το υπόλοιπο διάστημα έως την πλήρη ένταξη των Προγραμμάτων στο ΕΣΠΑ (συμβασιοποίηση των Δομών), υλοποιείται αντίστοιχη διαδικασία.


Για τα υπόλοιπο ερωτήματα καθώς και για περαιτέρω στοιχεία, αρμόδιο για πληροφορίες είναι το Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονική; Διακυβέρνησης,
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ & ΑΛΛΩΝ ΠΟΡΩΝ











Ερώτηση

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
-Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητα και Ναυτιλίας
-Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων


Η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση δεν αποζημιώνει ουσιαστικά τους πυρόπληκτους παραγωγούς

Οι καθολικές διαμαρτυρίες των πυρόπληκτων παραγωγών αλλά και των οργανώσεων των αγροτών της τοπικής και νομαρχιακής αυτοδιοίκησης των πυρόπληκτων νομών οδήγησαν την προηγούμενη κυβέρνηση στην τροποποίηση της απαράδεκτης Κοινής Υπουργικής Απόφασης υπ’ αριθμ. 258379/9-4-2008, με τον τίτλο «Μέτρα υπέρ των παραγωγών που οι γεωργοκτηνοτροφικές τους εκμεταλλεύσεις ζημιώθηκαν από τις πυρκαγιές του 2007». Και η τροποποίηση όμως της Κ.Υ.Α. δεν αποζημιώνει κατά 100% την καταστροφή από τις πυρκαγιές.
Κυρίως στα ορεινά χωριά, όπου έχουμε τις μεγαλύτερες καταστροφές, η μη αποζημίωση κατά 100% και για την «ανασύσταση» και για την απώλεια της φυτικής παραγωγής, όπως και για το ζωικό και πάγιο κεφάλαιο, εκτός των άλλων, θα επιτείνει έντονα το μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα της εγκατάλειψης και καταστροφής της υπαίθρου.
Η αποζημίωση κατά 100% δεν συνιστά μόνο οικονομική ανακούφιση των πληγέντων, αλλά και σωτηρία του περιβάλλοντος και της υπαίθρου.
Εισαγωγικά αναφέρεται ότι οι ενισχύσεις χορηγούνται εφόσον έχει καεί μια ενιαία έκταση, ίση ή μεγαλύτερη των 250 στρεμμάτων. Η ρύθμιση αυτή πέραν του ότι είναι άδικη, παροτρύνει τους αγρότες ουσιαστικά να μην σβήνουν τη φωτιά.
Στη συνέχεια, αναφέρεται ότι αν δεν έχει καταστραφεί από τις πυρκαγιές το 15% και άνω της συνολικής εκμετάλλευσης ενός αγρότη, τότε δεν δικαιούται ενίσχυσης, με επιμέρους ρυθμίσεις για τις περιπτώσεις φυτικής και ζωικής παραγωγής καθώς και παγίου κεφαλαίου. Είναι προφανές ότι μια τέτοια ρύθμιση είναι σε βάρος των πληγέντων και θεωρούμε δίκαιο να απαλειφθεί το όριο του 15% και να αποζημιώνονται οι παραγωγοί για το 100% της ζημιάς που υπέστησαν.

Στο άρθρο 5 η τροποποίηση της Κ.Υ.Α. εξαιρεί από τις αποζημιώσεις σειρά περιπτώσεων για το φυτικό, ζωικό, πάγιο κεφάλαιο και τα αποθηκευμένα προϊόντα, βάζοντας περιορισμούς ως προς τα κριτήρια αποζημίωσης, όπως τον αριθμό των δένδρων, των στρεμμάτων, τον αριθμό των ζώων, που είναι άδικες, γιατί παραβλέπουν την πραγματικότητα και αφαιρούν από τους πληγέντες τη δυνατότητα να ανασυγκροτήσουν ουσιαστικά τους συντελεστές της παραγωγής τους

Επειδή τα ανωτέρω τα θεωρούμε άδικα και παράλογα, προτείνουμε να απαλειφθούν και να αποζημιωθούν και αυτοί οι πυρόπληκτοι παραγωγοί. Ειδικότερα, είναι πέραν κάθε λογικής να εξαιρεί τα αποθηκευμένα προϊόντα και τα μικρά τυποποιητήρια, καθώς αποτελεί παράδοση για την Πελοπόννησο, όπως και σε άλλες περιοχές της χώρας, το λάδι και το κρασί να βρίσκονται στις αποθήκες των παραγωγών.

Το άρθρο 22 αναφέρεται στο ελάχιστο ποσοστό ζημιάς και στην ανώτατη δικαιούμενη αποζημίωση σε φυτικό, ζωικό και πάγιο κεφάλαιο. Ομοίως στο άρθρο αυτό η αποζημίωση που δίνεται δεν καλύπτει ούτε το 40% της απώλειας παραγωγής, σύμφωνα και με την άποψη που έχουν διατυπώσει και ειδικοί επιστήμονες σε θέματα φυτικής παραγωγής.
Επίσης δεν αποζημιώνονται για την απώλεια παραγωγής όσοι έχουν ατομικό εξωγεωργικό εισόδημα μεγαλύτερο των 15.000 ευρώ, αλλά ενισχύονται μόνο για τα έξοδα ανασύστασης. Επειδή όπως είναι γνωστό, κυρίως τα ελαιοτεμάχια τα συντηρούν και πολλοί μη αγρότες (υπάλληλοι, ελεύθεροι επαγγελματίες), η μη αποζημίωση για την απώλεια της παραγωγής μπορεί να οδηγήσει σε μη ανασύσταση των ελαιώνων άρα και σε περιβαλλοντική καταστροφή της υπαίθρου.
Προτείνουμε να απαλειφθεί η διάταξη για το εισόδημα των 15.000 ευρώ και να ισχύσουν ίδιες προϋποθέσεις που ισχύουν για την ανασύσταση. Δηλαδή να δικαιούνται αποζημίωση για απώλεια παραγωγής όσοι το συνολικό οικογενειακό εισόδημα (γεωργικό και εξωγεωργικό) δεν είναι μεγαλύτερο από το τετραπλάσιο του εισοδήματος αναφοράς του έτους ζημιάς. Εννοείται ότι η παραπάνω ρύθμιση δεν αφορά τις περιπτώσεις που το γεωργικό οικογενειακό εισόδημα είναι μεγαλύτερο του εξωγεωργικού οικογενειακού εισοδήματος.
Πέραν αυτών που αναφέρει συγκεκριμένα η απόφαση, υπάρχουν και άλλα ζητήματα (άσχετα με τον ΕΛΓΑ) και τα οποία δεν έχουν ρυθμιστεί για τους αγρότες, όπως:
· Η καθολική αποζημίωση για τις κατεστραμμένες οικίες και οικοσυσκευές και σταβλικές εγκαταστάσεις, με ενίσχυση που να καλύπτει το 100% της δαπάνης για τη δημιουργία νέωνσύγχρονων σταβλικών εγκαταστάσεων, και συγχρόνως ναεπιλυθεί με ενίσχυση η ανάγκη για προσωρινές σταβλικέςεγκαταστάσεις.
· Η ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και το πάγωματων δανείων και στους πυρόπληκτους αγρότες.
· Τα δάνεια για αγορά ελαιοκτημάτων ή κτημάτων με άλλα οπωροφόρα δέντρα, τα οποία καταστράφηκαν από τις πυρκαγιές, ώστε να παγώσουν τα χρέη των δανείων τους μέχρι να ξαναδώσουν τα κτήματα τους την παραγωγή που έδιναν πριν καούν.
· Η αποκατάσταση με δημόσια δαπάνη των κατεστραμμένωνδικτύων άρδευσης και ύδρευσης.
· Η ενθάρρυνση για την ύπαρξη κινήτρων και με βοήθεια οιβιολογικές καλλιέργειες, η βιολογική κτηνοτροφία και ηολοκληρωμένη γεωργία και φυσικά η απαγόρευση στηνπράξη κάθε προσπάθειας εισόδου των μεταλλαγμένων.
· Η αναδάσωση αλλά και για λόγους υγείας των ζώων και τωνανθρώπων, η απαγόρευση της βόσκηση των αιγοπροβάτωναλλά και όλων των ζώων στις καμένες δασικές εκτάσεις. Για ναεφαρμοστεί όμως η απαγόρευση, πρέπει να υπάρξει πλήρης ενίσχυση των κτηνοτρόφων με δωρεάν ζωοτροφές έγκαιρα και σε βάθος χρόνου και να δημιουργηθούν κτηνοτροφικά πάρκα.
· Η στήριξη των πληγέντων σε βάθος χρόνου με την παροχή ενός ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
· Η λήψη μέτρων υπέρ και των οικονομικών μεταναστών που απασχολούνται στις περιοχές αυτές.

Είναι αναγκαία η υπόμνηση της ισχυρής χρηματοδότησης μέσα από ένα ειδικό ΠΕΠ για τους 6 πυρόπληκτους νομούς, το οποίο θα είναι αθροιστικό στις σημερινές χρηματοδοτήσεις, και όχι να βαφτιστούν οι «χρηματοδοτήσεις» που δίνονται ως ειδικό Π.Ε.Π. Το Π.Ε.Π. αυτό πρέπει να χρηματοδοτηθεί αξιοποιώντας όλες τις πηγές χρηματοδότησης από την Ε.Ε., Ειδικό Ταμείο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών, Ταμείο Αλληλεγγύης της Ε.Ε., υπόλοιπα Γ΄ Κ.Π.Σ. 2000-2006, από το οποίο θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν αντιπυρικά-αντιπλημμυρικά έργα καθώς και οι συμπληρωματικές γεωργικές αποζημιώσεις. Και φυσικά από το ΕΣΠΑ 2007-2013 και το εθνικό πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης 2007-2013 «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» και από συμπληρωματικούς εθνικούς πόρους, με σκοπό να υπάρξει οικονομική ανόρθωση των πυρόπληκτων περιοχών ώστε να μείνουν οι άνθρωποι στα χωριά τους.
Η μεγάλη καταστροφή από τις πυρκαγιές και οι σοβαρές συνέπειές της πρέπει να αντιμετωπιστούν από την πολιτεία σαν ένα μεγάλο δημόσιο έργο που χρειάζεται ολιστική αντιμετώπιση (όχι αποσπασματική), στρατηγικό προγραμματισμό με χρονοδιαγράμματα, συντονισμό και λαϊκή συμμετοχή και συζήτηση με τους ίδιους τους παραγωγούς και τους αρμόδιους φορείς τους.

Κατόπιν των παραπάνω,
ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

· Προτίθενται να επανεξετάσουν τις ρυθμίσεις που αναφέρονται παραπάνω και προβλέπονται στην ΚΥΑ;
· Θα προχωρήσουν στη βελτίωση των όρων της αποκατάστασης, και συγκεκριμένα:
-Θα αλλάξει το όριο των 250 στρεμμάτων ως προϋπόθεση για ενιαία έκταση για τη χορήγηση της ενίσχυσης;
-Θα απαλειφθεί το όριο του 15% της συνολικής εκμετάλλευσης ώστε να δικαιούνται ενίσχυσης όλοι οι πληγέντες παραγωγοί;
-Θα καταργηθούν οι εξαιρέσεις του άρθρου 5 για φυτικό, ζωικό, πάγιο κεφάλαιο και κυρίως τα αποθηκευμένα προϊόντα;
-Θα καταργηθεί το όριο των 1.500 ευρώ ώστε να δικαιούνται αποζημίωσης όλοι οι παραγωγοί;
-Θα ληφθούν υπόψη και θα προωθηθούν ζητήματα, πέραν του ΕΛΓΑ, τα οποία δεν έχουν ρυθμιστεί ακόμη, τα οποία θα βοηθήσουν σε δίκαιη και καλύτερη αποκατάσταση των περιοχών που επλήγησαν, στόχοι που η αναθεωρηθείσα ΚΥΑ, σύμφωνα με τη γνώμη αγροτικών και επιστημονικών φορέων, δεν μπορεί να επιτύχει;



Οι ερωτώντες βουλευτές

Αμμανατίδου-Πασχαλίδου Ευαγγελία\

Διώτη Ηρώ

Τσούκαλης Νίκος

Ψαριανός Γρηγόρης

Κριτσωτάκης Μιχάλης

Δρίτσας Θοδωρής

Λαφαζάνης Παναγιώτης

Λεβέντης Αθανάσιος



Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

ΘΕΜΑ: «Αποζημίωση πυρόπληκτων παραγωγών»
ΣΧΕΤ: Η Ερώτηση 2314/9-12-09


Απαντώντας στην παραπάνω ερώτηση που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. Ε. Αμμανατίδου - Πασχαλίδου, Η. Διώτη, Ν. Τσούκαλης, Γ. Ψαριανός, Μ. Κριτσωτάκης, Θ. Δρίτσας, Π. Λαφαζάνης, Α. Λεβέντης, για τα θέματα της αρμοδιότητας μας, σας πληροφορούμε τα εξής :

Οι Κρατικές Ενισχύσεις (αρμοδιότητας ΠΣΕΑ) χορηγούνται για αντιστάθμιση των ζημιών που προκαλούνται στη γεωργική παραγωγή ή στα μέσα παραγωγής από θεομηνίες, έκτακτα γεγονότα και δυσμενείς καιρικές συνθήκες, με σκοπό τη διατήρηση της αγροτικής δραστηριότητας. Δικαιούχοι κρίνονται οι παραγωγοί που πληρούν τις προϋποθέσεις που ορίζουν οι Κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραμμές στον τομέα της Γεωργίας και Δασοκομίας 2007 -2013(2006/C 319/ΕΚ).
Η διαδικασία προβλέπει την υποβολή προγραμμάτων στην ΕΕ προς έγκριση, τα οποία, στη συνέχεια, υλοποιούνται βάσει αντίστοιχης ΚΥΑ.
Οι όροι και οι προϋποθέσεις που τέθηκαν από την Ε.Ε. προκειμένου ένας παραγωγός να κριθεί επιλέξιμος ενίσχυσης (δικαιούχος) για τις ζημιές που προξενήθηκαν από τις πυρκαγιές του 2007 καθορίσθηκαν με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 258379/9.04.2008 - (ΦΕΚ Β'646) του εγκεκριμένου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) προγράμματος η οποία βασίσθηκε στις νέες Κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραμμές (ΚΚΓ) για τις Κρατικές Ενισχύσεις στον τομέα της γεωργίας και δασοκομίας 2007-2013 (2006/C 319/ΕΚ) και στον απαλλακτικό Κανονισμό (ΕΚ) 1857/2006 της Επιτροπής.

Ωστόσο, επειδή οι συγκεκριμένες πυρκαγιές του 2007 ήταν ιδιαίτερα εκτεταμένες και απέβησαν καταστροφικές για μεγάλο μέρος της χώρας, η Κυβέρνηση τροποποίησε την εν λόγω ΚΥΑ με την αριθμ. 304186/30-5-08 ομοία έτσι ώστε να κριθούν δικαιούχοι όσο το δυνατόν περισσότεροι παραγωγοί.
Και αυτό έγινε «κατ' εξαίρεση» και μόνο για τις πυρκαγιές του 2007. Οι δε αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν το Μάιο του 2008. προέκυψαν μετά από συνεννόηση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων των πυρόπληκτων Νομών της Χώρας.

Σύμφωνα με το σημείο 125.β των ΚΚΓ, όπως αυτό μεταφέρθηκε στο άρθρο 3 του προαναφερόμενου Κανονισμού ΕΛ.Γ.Α., το ελάχιστο ποσοστό ζημιάς κατ' είδος, προκειμένου να κριθεί η επιλεξιμότητα του είδους, είναι 15%.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το σημείο 126 των ΚΚΓ και το άρθρο Π του Κανονισμού (ΕΚ) 1857/2006 της Επιτροπής, της 15ης Δεκεμβρίου 2006, όπως αυτό έχει μεταφερθεί στο άρθρο 25 του Κανονισμού, η ενίσχυση δεν μπορεί να είναι ίση με το 100% της ζημιάς.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα σημεία 113 και 125.δ των ΚΚΓ, προβλέπεται η συνεισφορά του παραγωγού στις ζημιές, ώστε να αμβλύνεται ο κίνδυνος στρέβλωσης του ανταγωνισμού και να υπάρχει κίνητρο για την ελαχιστοποίηση των κινδύνων. Μετά από συνεννόηση με την αρμόδια Επιτροπή, τα σημεία αυτά μεταφέρθηκαν στο άρθρο 22 της προαναφερόμενης ΚΥΑ, όπου σε όλες τις περιπτώσεις που κρίνονται επιλέξιμες ενισχύσεων, ποσοστό 15% κατ' είδος δεν ενισχύεται, καθόσον αποτελεί το ποσοστό της ζημιάς που βαρύνει τον παραγωγό (απαλλαγή).

Εξάλλου, όχι μόνο στις ενισχύσεις, αλλά και στις αποζημιώσεις ζημιών, παρόλο που ο παραγωγός πληρώνει ασφάλιστρα, προβλέπεται ότι ένα μέρος της αποζημίωσης βαρύνει πάντα τον ασφαλισμένο. Η απαλλαγή αποτελεί, κυρίως, κίνητρο για τον ασφαλισμένο ώστε να προστατεύει το ασφαλιζόμενο είδος τόσο πριν όσο και μετά τη ζημιά.

Σύμφωνα με την προαναφερόμενη ΚΥΑ, εκτός άλλων, ισχύουν και τα κάτωθι:

α) το κατώτατο όριο ζημιών ορίσθηκε στο 15% επί των δηλωθέντων
ομοειδών ειδών, αντί του 30%,
β) έχει καταργηθεί η απαλλαγή του 20%,
γ) οι παραγωγοί, των οποίων η αναμενόμενη φυτική και ζωική παραγωγή των εκμεταλλεύσεων τους ζημιώθηκε σε ποσοστό κατ'είδος, 15% και πάνω, δικαιούνται κρατική ενίσχυση, το ύψος της οποίας ορίζεται σε · ποσοστό μέχρι το 80% της Αξίας της Απολεσθείσας Παραγωγής,
δ) οι τιμές ενίσχυσης για ανασύσταση φυτικού κεφαλαίου αυξήθηκαν κατά 20-25 %.

Τα προαναφερόμενα είναι σαφέστατα υπέρ των παραγωγών και εφαρμόζονται, κατ' εξαίρεση, για τις συγκεκριμένες πυρκαγιές του 2007, επειδή ήταν ιδιαίτερα εκτεταμένες και απέβησαν καταστροφικές για μεγάλο μέρος της χώρας.
Συμπερασματικά επισημαίνεται ότι τα ποσά που καταβάλλονται στο πλαίσιο των προγραμμάτων κρατικών ενισχύσεων δεν αφορούν αποζημιώσεις, αλλά ενισχύσεις που προέρχονται από πόρους του κρατικού προϋπολογισμού, υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, που καθορίζονται ρητά στις Κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραμμές (ΚΚΓ) για τις κρατικές ενισχύσεις στον τομέα της γεωργίας και δασοκομίας 2007-2013.

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κατανοεί πλήρως τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι παραγωγοί, ωστόσο, πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι δεν μπορεί να τροποποιήσει τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησης των ενισχύσεων που αποτελούν μέρος της Κοινοτικής νομοθεσίας, για την τήρηση της οποίας ελέγχεται με το ενδεχόμενο σοβαρών κυρώσεων.


Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ


Κ. ΜΠΑΤΖΕΛΗ