Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2008



ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΑΧΑΙΑΣ ΣΥ.ΡΙΖ.Α ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΠΡΟΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΒΑΤΟΠΕΔΙΟΥ

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα πρέπει να καταστήσουμε σαφές σε αυτήν την Αίθουσα ότι ανεξαρτήτως των κενών εδράνων αυτής της πτέρυγας τα πράγματα πρέπει να ειπωθούν με το όνομά τους. Μόνο έτσι θα επέλθει η κάθαρση την οποία επιθυμεί κάθε Έλληνας πολίτης, όλος ο ελληνικός λαός, έτσι όπως το εισπράττουμε καθημερινά στους δρόμους που κυκλοφορούμε. Και ο κόσμος είναι υποψιασμένος. Οι τίτλοι στην πλειοψηφία των σημερινών εφημερίδων είναι «κουκούλωμα».

Για να αποφύγουμε λοιπόν αυτούς τους χαρακτηρισμούς θα πρέπει να είμαστε ειλικρινείς σε ό,τι πούμε. Βεβαίως, πρέπει να δηλώσω ότι αισθάνομαι ιδιαίτερα τυχερός όπως και πολλοί από εσάς, που συμμετέχουμε σε αυτήν εδώ τη συνεδρίαση, σε μια συνεδρίαση της Βουλής, η οποία θα μείνει στην ιστορία, τη βιβλιογραφική, τη συνταγματική, την ευρωπαϊκή. Δηλαδή ότι είναι η μοναδική Βουλή σε ευρωπαϊκό επίπεδο από τότε που έχει καθιερωθεί η Βουλή που λείπει το κόμμα της πλειοψηφίας. Και βεβαίως, κάποια στιγμή θα λέμε ήμασταν και εμείς εκεί.Αυτή λοιπόν η πλευρά είναι κενή, η πλευρά του κόμματος που υποτίθεται ότι απολαμβάνει της δεδηλωμένης, της νομιμοποίησης από το εκλογικό σώμα. Εδώ όμως έχουμε κάτι το πρωτοφανές. Χθες άκουσα τον κ. Παυλόπουλο να λέει ότι αν πιστεύει κάποιος ότι δεν έχει τη δεδηλωμένη η Κυβέρνηση ας υποβάλλει πρόταση μομφής. Δεν χρειάζεται. Η μομφή έχει υποβληθεί, όχι μόνο από τα κόμματα, αλλά από τον ίδιο τον ελληνικό λαό. Και η ίδια η Κυβέρνηση και αυτό είναι το πρωτοφανές ουσιαστικά έχει δεχθεί αυτήν τη μομφή. Δεν χρειάζεται καμία ψηφοφορία μέσα στη Βουλή. Την έχει καταδικάσει ο ίδιος ο ελληνικός λαός και έχει κάνει αποδεκτή την ίδια την πρόταση μομφής του. Η Κυβέρνηση φυγομαχεί ομολογώντας ενοχή. Φυγομαχεί πλήττοντας ανεπανόρθωτα το κορυφαίο πολιτειακό, συλλογικό θεσμό της χώρας. Όμως, δεν μπορώ να μη θυμηθώ ότι πριν λίγους μήνες ήταν κενή και αυτή εδώ η πλευρά σε μια άλλη κορυφαία στιγμή του κοινοβουλευτικού βίου, στην αναθεώρηση του Συντάγματος.
Φαίνεται ότι ο δικομματισμός βλάπτει σοβαρά εκτός των άλλων και το πολίτευμα. Αντίθετα, εκείνη η πλευρά που καταλαμβάνεται από τους δεκατέσσερις Βουλευτές του Συνασπισμού της Αριστεράς που υποτίθεται βρίσκεται στις παρυφές κατά πολλούς και του Κοινοβουλίου, κατά λιγότερους ακόμα στις παρυφές του πολιτικού συστήματος, που είναι «ακραία», που «λοιδορεί» κοινοβουλευτικούς θεσμούς ή θεσμούς του συστήματος, της αγοραίας πολιτικής, επιδεικνύει μια ανεξήγητη για πολλούς σοβαρότητα και υπευθυνότητα, παρούσα μέσα και έξω από τη Βουλή. Παλεύει και αγωνίζεται τόσο μέσα σε αυτήν την Αίθουσα όσο και μέσα στην ίδια την κοινωνία. Νομιμοποιεί και διασώζει. Αλήθεια, για εμάς πόσο αριστερές και ριζοσπαστικές είναι αυτές οι λέξεις! Νομιμοποιεί και διασώζει πολιτειακούς θεσμούς στη συνείδηση των πολιτών.

Κυρίες και κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, που είστε απόντες -φαντάζομαι παρακολουθείτε όλοι τη συνεδρίαση από την τηλεόραση, ευτυχώς που υπάρχει και η τηλεόραση για εσάς- και κύριοι και κύριες του ΠΑ.ΣΟ.Κ., πάψτε να υποτάσσετε τους κορυφαίους θεσμούς στους ιδιοτελείς κομματικούς στόχους και επιδιώξεις σας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προσήλθαμε σήμερα για να αποφανθούμε υπέρ της σύστασης ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής -προανακριτικής, όπως την αισθάνεται και την αντιλαμβάνεται ο απλός πολίτης- με το ίδιο αίσθημα ευθύνης και σοβαρότητας, όπως θέσαμε τις προτάσεις μας μέχρι αυτήν τη στιγμή και προσπαθούμε να βγούμε από το αδιέξοδο. Όμως, το σύνολο σχεδόν των Βουλευτών μας απεύχονταν στην κυριολεξία να εμπλακούν σ’ αυτήν την αρμοδιότητα, να εμπλακούν σ' αυτό το πικρό ποτήρι, να επιτελέσουμε δηλαδή καθήκοντα προανακριτικών υπαλλήλων, να εμπλακούμε σε μία στείρα διαδικασία ερμηνείας, εφαρμογής διατάξεων του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Θεωρούσαμε ότι οι διατάξεις του άρθρου 86 του Συντάγματος και του νόμου ‘‘περί ευθύνης Υπουργών’’ είναι ένα εξαιρετικό δίκαιο που δρομολογεί μία επώδυνη διαδικασία και που μετατρέπει τη Βουλή σε ένα προανακριτικό γραφείο, γι’ αυτό συνειδητά δεν την επιλέξαμε ως κόμμα. Ήταν μέσα στις επιλογές μας. Περιλαμβανόταν μέσα στη φαρέτρα του κοινοβουλευτικού οπλοστασίου. Επιλέξαμε όμως την πλέον πολιτική διαδικασία, αυτή που πρωτίστως αναδεικνύει τα πολιτικά χαρακτηριστικά του ελεγκτικού ρόλου της Βουλής. Γι’ αυτό προτείναμε εγκαίρως και επίμονα τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, προκειμένου να υπάρξει έλεγχος σε βάθος χρόνου, δίχως τους περιορισμούς που θέτουν οι σύντομες αποσβεστικές προθεσμίες, αλλά και τα πλαίσια των ποινικών διατάξεων. Δεν διαθέταμε τον απαιτούμενο αριθμό Βουλευτών και γι’ αυτό απευθύναμε την πρόταση προς τα άλλα Κόμματα της Αντιπολίτευσης. Η πρόταση αυτή, δυστυχώς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αντιμετωπίστηκε από ειρωνεία, ειρωνικά σχόλια, έως μία περίεργη σιωπή. Συγχρόνως, επιδιώξαμε να αναδείξουμε το νοσηρό υπόβαθρο του συγκεκριμένου σκανδάλου, το θερμοκήπιο που συνεχώς αναπαράγει σταθερά τέτοια φαινόμενα. Υποβάλαμε δύο προτάσεις νόμου, τη μία πρόταση νόμου για την άρση όλων των φοροαπαλλαγών των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της εκκλησίας και επανυποβάλαμε την πρόταση νόμου για τη θεσμοθέτηση διακριτών και σαφώς διαχωρισμένων ρόλων μεταξύ κράτους και εκκλησίας. Η πρώτη πρόταση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι του ΠΑ.ΣΟ.Κ., δυστυχώς απορρίφθηκε από την αρμόδια Επιτροπή. Συζητήθηκε χθες. Η θέση της Νέας Δημοκρατίας και του ΛΑ.Ο.Σ. γνωστή, ιδεοληπτική. Αλλά οι υπεκφυγές του ΠΑ.ΣΟ.Κ., προκειμένου να μην δεχθεί την πρόταση, τι υπονοούν; Ότι θα ενταχθεί, λέει, ανέφερε ο Εισηγητής, η πρόταση αυτή στη γενικότερη πρόταση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για διαχωρισμό κράτους και εκκλησίας. Ένα άρθρο ήταν. Ένα άρθρο, το οποίο ανέτρεπε ουσιαστικά τις διατάξεις του νόμου του κ. Σημίτη που ψήφισε λίγο πριν τις εκλογές για την άρση των φοροαπαλλαγών, κυρίως το 35% στην εκκλησιαστική περιουσία.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εδώ έχουμε το εξής παράδοξο -και επιμένουμε σ' αυτό, το ιδεολογικοπολιτικό υπόβαθρο αυτής της κρίσης- ότι στις συγκεκριμένες περιπτώσεις η κοινωνία εκφράζεται και διατυπώνει τις απόψεις της πολύ πιο ώριμα απ’ όσο τα δύο μεγάλα κόμματα.
Όταν μιλάμε για ανακολουθία τέτοιου είδους μεταξύ του κοινού αισθήματος και των κομμάτων, τότε πρέπει να μιλάμε σαφέστατα για προβληματικά κόμματα. Το 92% των πολιτών, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τάσσεται υπέρ της φορολόγησης. Πρωτοφανές ποσοστό! Το 60% τάσσεται υπέρ των διακριτών ρόλων Κράτους και Εκκλησίας. Ζητούσαμε σταθερά και επίμονα να έλθει ο φάκελος στη Βουλή και να παραδοθεί, ως είχε υποχρέωση, από τον κ. Σανιδά. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχει προηγηθεί η συζήτηση για τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής. Έχουμε τη δυνατότητα να οδηγηθούμε σε ασφαλή και βάσιμα συμπεράσματα από εκείνη τη συζήτηση. Δεν γίνεται εν κενώ η σημερινή συζήτηση. Έχουμε επιχειρήματα.Συγχρόνως πρέπει να σφυγμομετρήσουμε τις αγωνίες και τις διαθέσεις του απλού μας συμπολίτη. Είπα και στην αρχή ποιο είναι τα συμπέρασμα του απλού πολίτη; Κουκούλωμα, λέει. Αυτή είναι η αντίληψη και πρέπει να το ομολογήσουμε όλοι. «Δεν βαριέσαι, την έχουμε ξαναδεί αυτή την ταινία, αυτό το έργο». Έχουν άδικο; Αναγκαία προϋπόθεση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για την κάθαρση είναι η ανάδειξη όλων των παραμέτρων του συγκεκριμένου σκανδάλου, όλων των κρίκων της αλυσίδας. Όποιος προσπαθεί να αφαιρέσει κάποιο κρίκο από την αλυσίδα αυτή, που ξεκινά από το 1999 και φθάνει μέχρι σήμερα, υποκρίνεται επικίνδυνα. Δεν επιθυμεί πραγματική κάθαρση. Και όταν λέμε κάθαρση, εννοούμε με την αρχαιολογική έννοια και όχι κάθαρση όπως ακριβώς τη νιώθει ο καθένας από εμάς ανάλογα με το κόμμα στο οποίο είναι τοποθετημένος. Τι είπαμε στην προηγούμενη συζήτηση εδώ; Τι δεχθήκαμε, τι ζήσαμε; Ανοίκειες επιθέσεις εκ μέρους του ΠΑ.ΣΟ.Κ. προς το ΣΥ.ΡΙΖ.Α. –το ζήσαμε και σήμερα- και προς το Κ.Κ.Ε., όταν τολμούσαμε να διατυπώσουμε απλώς ένα ιστορικό όλων αυτών των συμβάντων, του σκανδάλου. Όταν ξεπερνούσαμε το χρονικό ορίζοντα του 2004, δεχόμαστε ολομέτωπη επίθεση.

Να πω ότι σήμερα δεν είμαστε πιο ώριμοι όλοι, έχοντας το φάκελο στα χέρια μας και έχοντας μελετήσει το φάκελο; Και απευθύνομαι πρωτίστως στους συναδέλφους νομικούς, οι οποίοι φαντάζομαι ότι με ιδιαίτερη προσοχή εντρύφησαν στο περιεχόμενό του και διάβασαν τα κρίσιμα στοιχεία. Και όμως είμαστε πολύ πιο ώριμοι. Και όμως υπάρχει η ίδια αντίληψη εκ μέρους του ΠΑ.ΣΟ.Κ. αυτή τη στιγμή. Ρωτάμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι και του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και της Νέας Δημοκρατίας, από τη μελέτη του φακέλου, καταλήξατε στο συμπέρασμα ότι τουλάχιστον υπάρχουν πολιτικές ευθύνες; Αφήστε τις ποινικές. Εδώ είναι ζητούμενο το κατά πόσο αποδεχόσαστε και τις πολιτικές ευθύνες. Δεν εμπλεκόμαστε στη διαδικασία των ποινικών ευθυνών αυτή τη στιγμή. Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες; Βγείτε τουλάχιστον επιτέλους και πείτε –για να ξεκινήσουμε να κάνουμε την κάθαρση- ότι «ναι, υπάρχουν πολιτικές ευθύνες». Και όμως κανένας δεν δικαιολογεί αυτά που διαβάσαμε μέσα στο φάκελο.
Τι διαβάσαμε; Απίστευτο αλισβερίσι, απίστευτη μεθόδευση, ανεπάρκεια μηχανισμών, υπηρεσιών, ελεγκτικών οργάνων, ανικανότητα, ελαστικότητα συνειδήσεων. Διαλέξτε τι από αυτά συνέβη σ’ όλο αυτό το χρονικό διάστημα από το 1999 μέχρι σήμερα. Τοποθετηθείτε όμως.Θα αναφέρω και λίγα πράγματα περί του φακέλου, όσον αφορά την Προανακριτική Επιτροπή. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπάρχουν για όλη την ιστορία του συγκεκριμένου σκανδάλου δύο σαφώς διαχωρισμένες περίοδοι, η περίοδος από το 1920 μέχρι και το 1998 και από το 1998 μέχρι σήμερα. Αξιολογώντας την περίοδο 1998 μέχρι σήμερα και συγκρίνοντάς την με την πρώτη περίοδο, πρέπει να αναφωνήσουμε δυστυχώς το «ω, καιροί, ω, ήθη». Η πρώτη περίοδος, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, χαρακτηρίζεται από τη μια πλευρά από τις απίστευτες πιέσεις και μεθοδεύσεις της Ιεράς Μονής να αποκτήσει, να κατοχυρώσει ιδιοκτησιακά δικαιώματα επί της Λίμνης και από την άλλη πλευρά μια σθεναρότατη αντίδραση εκ μέρους όλων των υπηρεσιακών παραγόντων, κρατικών Υπηρεσιών, υπαλλήλων, ακόμα και πολιτικών προσώπων έως και πρωθυπουργών στο να μην κάνουν δεκτά τα αιτήματα της Μονής. Έχουμε στα χέρια μας ένα πλήθος καταπληκτικών γνωματεύσεων όσον αφορά τα δικαιώματα του Δημοσίου τα οποία εγένοντο συλλήβδην δεκτά απ’ όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες και απ’ όλα τα συμβούλια και Υπηρεσίες. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι δεν τόλμησαν να υποκύψουν στις απαιτήσεις της Μονής εκείνα τα δύσκολα χρόνια ούτε οι κυβερνήσεις Πάγκαλου, Μεταξά και Παπαδόπουλου. Δεν τόλμησαν! Κι έχουμε την περίοδο από το ’98 μέχρι σήμερα. Είναι σαν να συνέβη στην Ελλάδα, σ’ όλες τις Υπηρεσίες, μία «λοβοτομή». Οι φάκελοι από το ’98 και πριν έχουν εξαφανιστεί από προσώπου Γης. Κανένας δεν τους ξέρει, κανένας δεν τους αναζητά. Και όμως αυτό το οποίο συνέβη, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι –και το λέω με καθαρή καρδιά και μετά λόγου, σχεδόν απολύτου, γνώσεως- είναι ότι όλες οι Υπηρεσίες, όλοι οι φορείς, οι πάντες λειτουργούσαν σαν καλοκουρδισμένα ρομπότ! Υπήρχαν «εγκέφαλοι» -μόνο έτσι μπορεί να εξηγηθεί- και στις δυο περιόδους: και στην περίοδο μέχρι το 2004 και στην περίοδο από το 2004 μέχρι σήμερα. Είναι αδύνατον να υπάρχει τέτοιος συντονισμός χωρίς «εγκέφαλο»! Είπα χαρακτηριστικά ότι τέτοιος συντονισμός ούτε στο Σύμπαν δεν υπάρχει. Αν δείτε όλη τη διαδικασία, θα το διαπιστώσετε. Επειδή τελειώνει ο χρόνος μου θέλω να τελειώσω απευθύνοντας την έκκληση αυτή, την οποία ανέφερε ο Πρόεδρός μας. Είπαμε ότι θα έρθουμε. Και ήρθαμε και παραμένουμε. Δηλώσαμε ότι θα ψηφίζαμε τη συγκεκριμένη πρόταση, γιατί τα στοιχεία είναι επαρκή για να συσταθεί η ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή.(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή). Σε ένα λεπτό, τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.

Δηλώσαμε επίσης ότι όσο περνά από το χέρι μας, όσον αφορά εμάς, με τις λίγες δυνάμεις μας σε καμία περίπτωση δεν θα επιτρέψουμε να υπάρξει παραγραφή του συγκεκριμένου σκανδάλου. Το ίδιο απαιτεί και ο ελληνικός λαός. Επ’ αυτού θα πρέπει να είμαστε σαφείς όλοι και πρέπει να αναλάβει κάθε κόμμα τις ευθύνες του. Εμείς τις αναλάβαμε. Ο Πρόεδρός μας έκανε τη συγκεκριμένη πρόταση. Δεν θα δεχθούμε οποιαδήποτε μεθόδευση. Η μεθόδευση της Κυβέρνησης δεν θα περάσει! Θεωρούμε ότι υπήρξε τουλάχιστον μεθοδολογικό σφάλμα εκ μέρους του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για εδώ που φθάσαμε. Με αίσθημα ευθύνης και σοβαρότητας εξακολουθούμε να διατυπώνουμε την πρότασή μας προς όλες τις πτέρυγες της Βουλής, όσες είναι εδώ. Πρέπει πάση θυσία σήμερα να μην υπάρξει ψηφοφορία. Το πώς θα γίνει έχουμε έγκριτους νομικούς, έγκριτους συνταγματολόγους, για να το βρούμε. Η υπόθεση αυτή πρέπει να αχθεί σε κάθαρση. Εάν και αυτή η υπόθεση «κουκουλωθεί», τότε δυστυχώς κάποιοι θα εισπράξουν πολύ σοβαρά τα επίχειρα των μεθοδεύσεών τους! Ευχαριστώ πολύ.

Ο Νίκος Τσούκαλης μέλος της εξεταστικής επιτροπής για το βατοπέδι

Παρέλαβε τα τέσσερα κιβώτια και τα δεκάδες έγγραφα της δικογραφίας της υπόθεσης Βατοπεδίου, ο βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Τσούκαλης. Ως μέλος, πλέον , της εξεταστικής Επιτροπής

Ως μοναδικός εκπρόσωπος του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς στην Επιτροπή, καλείται να ανταποκριθεί στο εξουθενωτικό έργο της.

Από την ερχόμενη Πέμπτη (30/10) μέχρι και τις 15/12, η Επιτροπή θα συνεδριάζει καθημερινά, ακόμα και τα Σαββατοκύριακα, προκειμένου να συμπληρωθεί ο ελλιπής φάκελος με δεκάδες μαρτυρικές καταθέσεις και έγγραφα και να καταρτιστεί εμπρόθεσμα το σχετικό πόρισμα.

Όπως είναι αυτονόητο, μέχρι και τις 15/12, ανατρέπονται άρδην οι κοινωνικές (ακόμα και οικογενειακές) υποχρεώσεις του βουλευτή.

Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2008

Καθυστέρηση υπογραφής ΚΥΑ για την προστασία του Εθνικού πάρκου Χελμού Βουραϊκού

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ

Το θέμα της καθυστέρησης της υπογραφής Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) για την προστασία του Εθνικού Πάρκου Χελμού-Βουραϊκού, φέρνει με ερώτησή του στη βουλή ο βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Τσούκαλης.

Παρά τη δέσμευση του Υφυπουργού ΠΕΧΩΔΕ ότι η ΚΥΑ θα υπογραφεί εντός του Ιουνίου παρατηρείται σοβαρή καθυστέρηση, δημιουργώντας φόβους για τροποποίηση του αρχικού σχεδίου, το οποίο είχε εγκριθεί απ’ τους τοπικούς φορείς.
Το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

Στις 26 Μαΐου απαντώντας στην υπ΄ αριθμ. 960/20-5-2008 επίκαιρη ερώτησή μου, είχατε δεσμευτεί ότι οι δύο Υπουργικές Αποφάσεις σχετικά με τις προστατευόμενες περιοχές Κοτυχίου Στροφυλιάς και Χελμού Βουραϊκού θα υπογραφούν σε λίγες εβδομάδες, δηλαδή μέχρι το τέλος Ιουνίου.
Έστω και με καθυστέρηση, εκδώσατε την ΚΥΑ για τη Στροφυλιά, ενώ καθυστερεί αδικαιολόγητα η αντίστοιχη του Χελμού - Βουραϊκού.
Επειδή υπάρχει έντονη φημολογία ότι η καθυστέρηση αυτή οφείλεται σε πιέσεις που ασκούνται για την τροποποίηση του αρχικού σχεδίου,
Επειδή ομόθυμη είναι η βούληση των φορέων της Αχαΐας για την υπογραφή της εν λόγω ΚΥΑ,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.Γιατί καθυστερεί η υπογραφή της ΚΥΑ για την προστασία του εθνικού πάρκου Χελμού Βουραϊκού;
2. Αληθεύουν οι φήμες ότι αυτό οφείλεται σε πιέσεις για τροποποίηση του αρχικού και εγκεκριμένου από τοπικούς φορείς σχεδίου της ΚΥΑ; Αν όχι πότε προβλέπεται η υπογραφή της;

Ο ερωτών βουλευτής
Νίκος Τσούκαλης

Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2008

Χρηματοδότηση Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΚΟΥΡΑΚΗ

Ερώτηση για τα σοβαρά προβλήματα χρηματοδότησης που αντιμετωπίζει το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Τσούκαλης και Τάσος Κουράκης. Το ίδρυμα αντιμετωπίζει προβλήματα μισθοδοσίας των εργαζομένων λόγω οφειλής 1.622.000 Ευρώ. Στην ερώτησή τους οι δύο βουλευτές αναφέρουν:

Σοβαρά προβλήματα χρηματοδότησης αντιμετωπίζει το Ίδρυμα Τεχνολογίας και ΄Ερευνας (ΙΤΕ), το οποίο περιλαμβάνει επτά Ερευνητικά Ινστιτούτα σε όλη την Ελλάδα, τα οποία συνεργάζονται στενά και δημιουργικά ως ένα ολοκληρωμένο δίκτυο ΄Ερευνας και Τεχνολογικής ανάπτυξης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ΙΤΕ ήλθε πρώτο μεταξύ όλων των Ερευνητικών Κέντρων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «ΙΔΕΕΣ», κατακτώντας δύο από τα τέσσερα συνολικά προγράμματα που κέρδισαν όλα τα Ερευνητικά Ιδρύματα της χώρας μας.
Θα ανέμενε κανείς από την πλευρά της Κυβέρνησης να υπάρχει η απαιτούμενη χρηματοδότηση για την εύρυθμη λειτουργία του ιδρύματος. Αντ΄ αυτού και παρά τις υποσχέσεις για χρηματοδότηση που είχαν δοθεί από τον Ιανουάριο του 2008 από τον τότε Γ.Γ. ΄Ερευνας και Τεχνολογίας καθηγητή κ. Ιωάννη Τσουκαλά, το ίδρυμα αντιμετωπίζει προβλήματα με τη μισθοδοσία του προσωπικού.
Όπως αναφέρουν με ανακοίνωσή τους οι εργαζόμενοι του ιδρύματος, ο κ. Τσουκαλάς είχε δηλώσει κατηγορηματικά από τις 11 Ιανουαρίου 2008 ότι το οφειλόμενο ποσό του 1.622.000 Ευρώ του τακτικού προϋπολογισμού του ΙΤΕ θα πιστωθεί στο λογαριασμό του στις αρχές Ιουνίου. Το ποσό αυτό αφορά στη μισθοδοσία του τακτικού προσωπικού του Ι.Τ.Ε. (Π.Δ. 164/2004) το οποίο για τρίτη συνεχόμενη χρονιά «λησμονεί» η Κυβέρνηση να το ενσωματώσει στον τακτικό προϋπολογισμό.
Επειδή πέρασαν πάνω από εννέα μήνες και η δέσμευση για καταβολή του οφειλόμενου ποσού δεν τηρήθηκε.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

Που οφείλεται η σημαντική καθυστέρηση χρηματοδότησης του ΙΤΕ;
Σκοπεύετε να προχωρήσετε στην άμεση καταβολή του ποσού του 1.622.000 Ευρώ και την ενσωμάτωσή του στον τακτικό προϋπολογισμό του ΙΤΕ για το 2009, όπως έπρεπε να συμβαίνει εδώ και τρία χρόνια;

Oι ερωτώντες βουλευτές
Τάσος Κουράκης
Νίκος Τσούκαλης

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ
ΓΙΑ ΤΟ ΧΩΡΟ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ ( 16-10-2008 )

Εισερχόμαστε τώρα στη συζήτηση της τελευταίας εκ των επικαίρων ερωτήσεων της σημερινής ημερήσιας διάταξης. Είναι η με αριθμό 117/13-10-2008 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Νικολάου Τσούκαλη προς τον Υπουργό Εσωτερικών, σχετικά με τη δημιουργία χώρου φιλοξενίας μεταναστών που διαβιούν στο λιμάνι της Πάτρας κ.λπ.


Το κείμενο της επίκαιρης ερώτησης του κυρίου Τσούκαλη έχει ως εξής:

«Πρόσφατα η Κυβέρνηση, μετά από καθυστέρηση ετών, αποφάσισε να αντιμετωπίσει το θέμα του άθλιου αυτοσχέδιου καταυλισμού στο λιμάνι στης Πάτρας, για το οποίο έχουν γίνει επανειλημμένα επί σειρά ετών παρεμβάσεις σε όλα τα επίπεδα.Για ακόμα μια φορά, όμως, η λύση που υιοθετήθηκε, η δημιουργία κλειστού κέντρου φιλοξενίας στο Δήμο Ρίου, θα αποδειχθεί ατελέσφορη. Δυστυχώς, η δημιουργία τέτοιου τύπου κέντρου φιλοξενίας, εκτός των ορίων της Πάτρας, δεν μπορεί να είναι βιώσιμη, απλούστατα γιατί οι αλλοδαποί οι οποίοι περιμένουν κάποια ευκαιρία για να αναχωρήσουν παράνομα προς τη Δύση, θα επιδιώξουν να παραμείνουν κοντά στο λιμάνι. Επιπλέον, η απόφαση δεν προέκυψε μετά από διαβούλευση των Βουλευτών και φορέων της περιοχής, οι οποίοι γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες των συνθηκών στην Πάτρα. Δεδομένου ότι:
1. Η «κράτηση» στους χώρους φιλοξενίας δεν μπορεί να υπερβαίνει τους τρεις μήνες, η δε επαναπροώθηση των Αφγανών μεταναστών είναι αδύνατη.2. Η κατασκευή του χώρου φιλοξενίας είναι ατελέσφορη δίχως τη χορήγηση ταξιδιωτικών εγγράφων, όπως προβλέπεται από το καθεστώς επικουρικής προστασίας (Π.Δ. 96/08) πρόταση που είχατε δεσμευτεί να εξετάσετε με απάντησή σας σε σχετική επίκαιρη ερώτησή μου (880/6.5.08).

Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:

1. Προτίθεται να επεξεργαστεί τη λύση ανοικτού τύπου κέντρου φιλοξενίας εντός των ορίων της Πάτρας, ως μια εναλλακτική και βιώσιμη λύση;2. Προτίθεται να εξετάσει τη δυνατότητα χορήγησης καθεστώτος επικουρικής προστασίας σε όσους αλλοδαπούς δεν μπορούν να επιστρέψουν στις χώρες καταγωγής με την ταυτόχρονη χορήγηση σε αυτούς ανάλογων ταξιδιωτικών εγγράφων;»

Σε αυτήν την επίκαιρη ερώτηση του κυρίου Τσούκαλη θα απαντήσει ο Υφυπουργός Εσωτερικών κ. Αθανάσιος Νάκος. Ορίστε, κύριε Νάκο.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΝΑΚΟΣ (Υφυπουργός Εσωτερικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριοι συνάδελφοι, η Ελλάδα ως ακριτική περιοχή της Ευρώπης αντιμετωπίζει τις τελευταίες δύο δεκαετίες ένα τεράστιο κύμα παράνομων μεταναστών τόσο από τα χερσαία όσο και από τα θαλάσσια σύνορά της. Οι ελληνικές αρχές αντιμετωπίζουν τους παράνομους μετανάστες με μοναδικό κριτήριο τις ανθρωπιστικές αρχές και τις ευρωπαϊκές αξίες. Απόδειξη της μέριμνας της πολιτείας για την ορθή αντιμετώπιση των προβλημάτων των παράνομων μεταναστών είναι το πρόγραμμα των κέντρων φιλοξενίας αυτών, που για πρώτη φορά προωθείται από το Μάρτιο του 2004. Αυτά τα κέντρα που δημιουργούνται κυρίως στις συνοριακές περιοχές ανταποκρίνονται στις πιο υψηλές προδιαγραφές που θέτει η Ύπατη Αρμοστεία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι όλα τα έξοδα για τη δημιουργία των κέντρων, τις δαπάνες σίτισης, διαμονής και περίθαλψης καλύπτονται από τον εθνικό Προϋπολογισμό. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι μέχρι σήμερα κατά το τρέχον έτος έχουν δαπανηθεί 5.200.000 ευρώ. Τελευταία ολοκληρώθηκαν τέσσερα πρότυπα κέντρα φιλοξενίας στον Κυπρίνο του Έβρου, στη Σάμο, στη Σπάρτη και στην Αμυγδαλέζα. Όσον αφορά τώρα την περιοχή της Πάτρας, όπου το πρόβλημα είναι γνωστό από ετών:
Ελήφθη απόφαση πριν από λίγες ημέρες για τη δημιουργία στην περιοχή Δρεπάνου του Ρίο νέου κέντρου υποδοχής και φιλοξενίας παράνομων μεταναστών. Αυτό έγινε ύστερα από ενδελεχή μελέτη δέκα εναλλακτικών λύσεων, που περιλαμβάνονται -και είναι στη διάθεσή σας- στη σχετική έκθεση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος, η οποία σε συνεννόηση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση αποφάσισε ότι ο χώρος είναι ο πλέον ενδεδειγμένος για το κέντρο. Είναι η μεγαλύτερη από τις προτεινόμενες εκτάσεις μεταξύ των δέκα, μπορεί να συνδεθεί άμεσα με τα δίκτυα ύδρευσης και ηλεκτρικού ρεύματος και είναι κατάλληλη για να φιλοξενήσει περίπου χίλια άτομα. Σύμφωνα με το σχεδιασμό που έχει γίνει, ξεκινάει άμεσα η διαδικασία κατασκευής των απαραίτητων εγκαταστάσεων και ήδη ο Γενικός Γραμματέας –το έγγραφο είναι στη διάθεσή σας- απέστειλε έγγραφο στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου, προκειμένου να παραχωρηθεί η έκταση αυτή στην περιφέρεια για να κατασκευαστεί το κέντρο. Σχετικά με την απονομή σε παράνομους μετανάστες του καθεστώτος της επικουρικής προστασίας:

Γνωρίζετε ότι η χώρα μας πρόσφατα ενσωμάτωσε στο Προεδρικό Διάταγμα 96/2008 τη σχετική ευρωπαϊκή Οδηγία, που αφορά την αναγνώριση, αλλά και το καθεστώς των υπηκόων τρίτων χωρών ή απάτριδων ως προσφύγων ή προσώπων που χρήζουν διεθνούς προστασίας για άλλους λόγους. Για τη χορήγηση του καθεστώτος της επικουρικής προστασίας απαιτείται προηγούμενα αίτηση από τον ενδιαφερόμενο. Η απόφαση δε χορήγησης ή μη πολιτικού ασύλου ή επικουρικής προστασίας είναι αποτέλεσμα κατ’ ουσία, που γίνεται πάντα σε βάση ατομικής εξέτασης και όχι σε συλλογικό επίπεδο. Δηλαδή, δεν μπορεί συλλήβδην, όλοι μαζί, να αποκτήσουν το καθεστώς της επικουρικής προστασίας. Εκ μέρους της Ελληνικής Αστυνομίας η χορήγηση καθεστώτος πολιτικού ασύλου ή επικουρικής προστασίας εξετάζεται με προσοχή και απονέμεται σύμφωνα με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία. Σχετικά δε με τη χορήγηση ταξιδιωτικών εγγράφων, αυτά χορηγούνται στους δικαιούχους διεθνούς προστασίας και κατ’ εξαίρεση μόνο μπορεί να χορηγηθούν, εφόσον υφίστανται ανθρωπιστικοί λόγοι ή αποδεδειγμένοι σοβαροί λόγοι υγείας που απαιτούν μετάβαση στο εξωτερικό.(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)Μία πρόταση, κύριε Πρόεδρε. Στα παραπάνω πλαίσια που θέτει η ευρωπαϊκή εθνική νομοθεσία αντιμετωπίζονται όλες οι περιπτώσεις. Οι ίδιοι όμως στην Πάτρα, παρ’ ότι η Ύπατη Αρμοστία τους συνεβούλευσε να κάνουν αιτήσεις προκειμένου να τύχουν της προστασίας, δεν το κάνουν διότι δηλώνουν ότι τελικό προορισμό έχουν άλλες ευρωπαϊκές χώρες και όχι την Ελλάδα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ. Φαντάζομαι ότι έχετε εξαντλήσατε και τη δευτερολογία σας. Κύριε Τσούκαλη, έχετε το λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Κύριε Υπουργέ, δικαιολογώ απολύτως την έλλειψη ενημέρωσής σας για την κατάσταση που επικρατεί στην Πάτρα. Μέχρι τώρα είχα μια συνεχή επικοινωνία με τον κ. Χηνοφώτη, με τον οποίον είχα και προσωπικές επαφές ειδικά για το πρόβλημα της Πάτρας. Σας δείχνω δημοσίευμα της μεγαλύτερης τοπικής εφημερίδας, που αναφέρει: «Εάλω η πόλις».(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Νικόλαος Τσούκαλης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν δημοσίευμα, το οποίο βρίσκεται στο Αρχείο του Τμήματος Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Η Πάτρα αυτή τη στιγμή είναι σε αναβρασμό. Σας δηλώνω ότι έχει αρχίσει και ανοίγει το αυγό του φιδιού, το οποίο δυστυχώς έχετε εκκολάψει εσείς και οι τοπικοί φορείς με την προκλητική σας αδιαφορία. Να σας πω μόνο ότι το πρόβλημα της Πάτρας με τους δύο ή τρεις χιλιάδες μετανάστες δεν είναι τόσο μεγάλο σε σχέση με το μέγεθος της πόλης και όμως η δική σας αδιαφορία οδήγησε την πόλη σε αυτή την κατάσταση. Οδομαχίες γίνονται αυτή τη στιγμή στην Πάτρα, προκειμένου οι μετανάστες μεταξύ τους να αποκτήσουν ζωτικό χώρο πρόσβασης στα πλοία.Οι κάτοικοι κυρίως της Ηρώων Πολυτεχνείου αλλά δυστυχώς και ευρύτερα πλέον της Πάτρας, βρίσκονται σε απόγνωση. Έχετε οδηγήσει ανθρώπους οι οποίοι είναι υπεράνω υποψίας όσον αφορά τα ρατσιστικά συναισθήματα, να αποκτήσουν και τέτοια συναισθήματα, χωρίς να έχετε πάρει απόφαση. Γνωρίζετε ότι αυτή τη στιγμή ο χώρος, τον οποίο έχετε επιλέξει, είναι στον αέρα; Ήδη υπάρχουν ιδιωτικές διεκδικήσεις και αμφισβητείται σοβαρότατα η βιωσιμότητα απ’ όλους τους φορείς της πόλης; Γνωρίζετε ότι επειδή αυτοί οι συγκεκριμένοι άνθρωποι θέλουν να φύγουν από την πόλη, η απόσταση των είκοσι χιλιομέτρων από την πόλη είναι αρνητικό και σε λίγο, σε μια ή δύο μέρες θα είναι χώρος φιλοξενίας φάντασμα; Γιατί δεν αντιμετωπίζετε σωστά την κατάσταση;Είχα θέσει αυτά τα ερωτήματα στον κ. Χηνοφώτη. Ο κ. Χηνοφώτης είχε πει ότι θα τα εξετάσει. Ο χώρος πρέπει να είναι βιώσιμος, ανοιχτός και πρέπει να είναι κοντά στο λιμάνι. Αλλά αν η κατασκευή του χώρου αυτού δεν συνοδευτεί -και γνωρίζετε πολύ καλά πώς μπορεί να γίνει, κύριε Υπουργέ- με χορήγηση επικουρικής προστασίας και ταξιδιωτικά έγγραφα στου Αφγανούς, στους Σομαλούς και στους Σουδανούς που διαβιούν αυτή τη στιγμή στην πόλη και είναι κλασική περίπτωση ορισμού του καθεστώτος επικουρικής προστασίας, δεν υπάρχει περίπτωση να λυθεί το πρόβλημα στην Πάτρα.Δέκα χρόνια υπάρχει αυτή η πληγή στην πόλη της Πάτρας. Ε, δεν πρέπει, κύριε Υπουργέ, πέντε χρόνια είστε Κυβέρνηση, ένας Υπουργός, Υφυπουργός, δεν ξέρω τι θα είναι, να κατέβει στην πόλη της Πάτρας να διαβουλευτεί με τους φορείς, να δει την κατάσταση που επικρατεί; Ούτε μία φορά. Τελειώνω λέγοντας ότι επιλέξατε ένα χώρο δίχως τη διαβούλευση των Βουλευτών, κύριε Υπουργέ. Νιώσαμε παραπεταμένοι στην πόλη και δίχως τη διαβούλευση των δήμων όπου θα εγκαταστήσετε το χώρο.Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να καταθέσει στα Πρακτικά αν είναι δυνατόν ο κύριος Υπουργός την κατάσταση με τους χώρους που είχαν υποδειχθεί βάσει των οποίων έγινε η τελική επιλογή.Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Ευχαριστώ.Ολοκληρώθηκε η συζήτηση…
ΑΘΑΝΑΣΙΟ ΝΑΚΟΣ (Υφυπουργός Εσωτερικών): Κύριε Πρόεδρε, να δευτερολογήσω.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Έχετε εξαντλήσει το χρόνο. Ορίστε έχετε το λόγο για ένα λεπτό.

ΑΘΑΝΑΣΙΟ ΝΑΚΟΣ (Υφυπουργός Εσωτερικών): Όσον αφορά την εγκατάσταση, είναι πολύ εύκολο να απευθυνθεί στην περιφέρεια. Δεν έχω φέρει μαζί μου τη μελέτη βεβαίως.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Δεν μας τη δίνει η περιφέρεια.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Παρακαλώ μη διακόπτετε.

ΑΘΑΝΑΣΙΟ ΝΑΚΟΣ (Υφυπουργός Εσωτερικών): Όσον αφορά το καθεστώς πολιτικής προστασίας, προτείνει ο κύριος συνάδελφος να απονεμηθεί με το ζόρι χωρίς αίτηση του ενδιαφερομένου; Αυτό προβλέπει η νομοθεσία και η ελληνική και η ευρωπαϊκή. Άρα, προτείνει με το ζόρι να τους δοθεί το καθεστώς της πολιτική προστασίας. Και άντε και δινόταν, τι θα γινόταν; Θα πετύχαιναν το σκοπό να περάσουν στην υπόλοιπη Ευρώπη;Είναι μερικά ερωτηματικά τα οποία όλοι τα έχουμε. Και εσείς βάζετε συνέχεια ερωτήματα, χωρίς να προτείνετε καμία λύση. Δυστυχώς περιγράφετε την κατάσταση, βλέπετε τη δυσκολία του θέματος, καταθέτετε τη δυσκολία του θέματος αλλά πρόταση δεν υπάρχει. Οι κάτοικοι της Πάτρας έχουν κάποιο μέρος όπου το ξέρουν οι Βουλευτές και εσείς δεν το ξέρετε, που θα έπρεπε να υπάρξει το σύστημα φιλοξενίας σε κάποια περιοχή στο κέντρο της Πάτρας για να είναι κοντά στα καράβια; Το ξέρετε εσείς αυτό; Αυτό είπατε προηγουμένως.Είναι πολύ εύκολο, κύριε συνάδελφε, να λέμε γενικότητες, να περιγράφουμε προβλήματα, να κάνουμε τους αγανακτισμένους. Το δύσκολο είναι να βρίσκονται πρακτικές και βιώσιμες λύσεις. Και τέτοια λύση ουδέποτε προτείνατε.

Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2008

ΕΡΓΟ ΔΙΑΚΟΝΙΑΡΗ: ΟΙ ΣΥΓΝΩΜΕΣ ΔΕΝ ΑΡΚΟΥΝ

ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ

Με μια απλή συγνώμη προσπάθησε να αποτινάξει τις ευθύνες της Κυβέρνησης απέναντι στους επαγγελματίες και κατοίκους της Ελευθερίου Βενιζέλου για την σχεδόν ολοκληρωτική καταστροφή που υπέστησαν ο Γ.Γ. του ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Κατσιγιάννης. Με την συγνώμη όμως δεν αποκαθίστανται οι ζημιές και η ηθική βλάβη που υπέστησαν οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ υπέκυψε στους απροκάλυπτους και ωμούς εκβιασμούς του εθνικού εργολάβου κ. Εμφιετζόγλου και της ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ για προπιστοποιήσεις λογαριασμών πολλών εκατομμυρίων ευρώ και το «γαϊτανάκι» αυτό το πληρώνουν οι απλοί πολίτες.

Φτάνει ο μέχρι τώρα εμπαιγμός κύριοι της Κυβέρνησης. Ο κ. Εμφιετζόγλου θα έπρεπε να έχει εκπέσει του έργου στην τέταρτη καθυστέρηση, το δε Δημόσιο θα έπρεπε να έχει αποκαταστήσει όλες τις ζημιές που έχουν προκύψει από τις καθυστερήσεις αυτές.

Επειδή ο λαός μας λέει: «από τότε που βγήκε η συγνώμη, χάθηκε το φιλότιμο», η Κυβέρνηση έχει νομική, ηθική και πολιτική υποχρέωση:

α)Να παγώσει επ’ αόριστον όλες τις οφειλές και τις υποχρεώσεις των επαγγελματιών(καταβολή ΦΠΑ, φόρου εισοδήματος, ασφαλιστικές εισφορές κ.λ.π.) προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία
β)Να χορηγήσει έκτακτο οικονομικό βοήθημα 30.000 ευρώ για την απρόσκοπτη λειτουργία των επιχειρήσεων.


Επιπλέον η ΔΕΗ και ο Δήμος της Πάτρας να διαγράψουν τις μέχρι τώρα οφειλές προς αυτούς από κατανάλωση ρεύματος, νερού, χρήση υπονόμου κ.λ.π.
Όλα τα πιο πάνω αιτήματα που συνιστούν στοιχειώδεις υποχρεώσεις κάθε Κράτους Δικαίου προς τους πολίτες, δυστυχώς στη χώρα μας αποτελούν περιεχόμενο διεκδικήσεων και κινητοποιήσεων.