Παρασκευή, 30 Ιουλίου 2010

Με αντισυνταγματικές διαδικασίες η ψήφιση του νομοσχεδίου για τις εκλογικές δαπάνες στις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές.

Παρέμβαση του Ανεξάρτητου βουλευτή, μέλους της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκου Τσούκαλη στη συζήτηση επί της αρχής του σχεδίου νόμου «εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων και έλεγχος αυτών κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές».

Εκπροσωπώντας τη Δημοκρατική Αριστερά, είμαι υποχρεωμένος να τοποθετηθώ επί της πρότασης αντισυνταγματικότητας. Θεωρώ ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, όχι απλώς υπερβαίνει τα όρια της συνταγματικότητας, είναι από τις κλασσικές περιπτώσεις αντισυνταγματικής διαδικασίας και περιεχομένου. Η συγκεκριμένη μέρα και διαδικασία θα μείνει ως στίγμα σε μια σειρά αντιδημοκρατικών, αντισυνταγματικών διαδικασιών που δυστυχώς ακολουθεί η κυβέρνηση την τελευταία περίοδο. Αυθόρμητα βγαίνει η ερώτηση και η απορία προς το κυβερνητικό κόμμα. Επιτέλους υπάρχει Σύνταγμα σε αυτή τη χώρα. Αυτή η συζήτηση έρχεται μία μέρα μετά την τροπολογία του κ. Λοβέρδου όσον αφορά την ανατροπή των μεσολαβητικών αποφάσεων, οι οποίες περιεβλήθησαν την μορφή συλλογικών συμβάσεων. Το νομοσχέδιο αυτό είναι η ad hoc περίπτωση του άρθρου 29 του Συντάγματος, δηλαδή επεκτείνονται οι ρυθμίσεις για τους βουλευτές και για τα κόμματα στις αυτοδιοικητικές εκλογές, σε άλλες αιρετές θέσεις στους αυτοδιοικητικούς.


Άκουσα με έκπληξη τον κ. Υπουργό να λέει ότι «αύριο επί των άρθρων θα αφαιρέσουμε τα άρθρα εκείνα που αναφέρονται στις δαπάνες των υποψηφίων κλπ» Περίμενα από τον κ. Υπουργό να κάνει κάτι πάρα πολύ απλό. Να έχει τη γενναιότητα και να πει δε συζητείται το νομοσχέδιο σήμερα. Η γενναιότητα δυστυχώς δεν περισσεύει σ’ αυτή την περίπτωση την τόσο κραυγαλέα. Θα έπρεπε τουλάχιστον να τολμήσει και να πει «ναι, δεν συζητείται το νομοσχέδιο, να έρθει στις αρχές Οκτωβρίου στην ολομέλεια να το συζητήσουμε και να μην υπάρχει κανένα πρόβλημα». Το λέμε ευθέως σαν Δημοκρατική Αριστερά, είναι προτιμότερο να πηγαίναμε στις εκλογές με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, παρά να παραβιάσουμε το Σύνταγμα.

Είναι απλό και δηλώνουμε αυτή τη στιγμή ότι ναι είμαστε υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου, αναλαμβάνοντας και την ευθύνη. Ναι, αναλαμβάνουμε την ευθύνη να πούμε ότι είμαστε θετικοί επί της αρχής του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όμως δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να παραβλέψουμε την κραυγαλέα αντισυνταγματικότητα, όσον αφορά τη διαδικασία ψήφισής του.

Θα αναφερθώ πολύ σύντομα σε ένα θέμα. Πρόκειται για μια ερώτηση την οποία καταθέσαμε και οι τέσσερεις βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς, πριν ακόμα κατατεθεί το νομοσχέδιο στη Βουλή, σε σχέση με την πρόσφατη έκθεση της ομάδας κρατών κατά της διαφθοράς, του Συμβουλίου της Ευρώπης, όσον αφορά την κατάσταση της διαφάνειας και της χρηστής διαχείρισης, όσον αφορά τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και ιδιαίτερα σε σχέση με το ν. 3202/2003. Σύμφωνα με την έκθεση αυτή, η Ελλάδα παραβιάζει 23 αρχές της χρηστής διαφάνειας όσον αφορά το πολιτικό χρήμα. Και σύμφωνα με τη σύσταση 4 του 2003 αυτές τις συγκεκριμένες συστάσεις, τις καταθέσαμε ως πρόταση της Δημοκρατικής Αριστεράς και ζητήσαμε να περιληφθούν στο νομοσχέδιο, τόσο όσον αφορά τη διαδικασία, τη διαχείριση των οικονομικών και τη διαφάνεια κατά τις αυτοδιοικητικές εκλογές, όσο και σε σχέση με το πολιτικό χρήμα για τα κόμματα και για τις βουλευτικές εκλογές.

Δηλώνουμε ότι είμαστε υπέρ, επί της αρχής του νομοσχεδίου. Υπάρχουν αυστηρές διατάξεις στο νομοσχέδιο; Βεβαίως υπάρχουν και υπερβολικές θα λέγαμε. Όμως στην κατάσταση που βρισκόμαστε, όσον αφορά τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος, όσον αφορά την εικόνα που έχει το πολιτικό σύστημα απέναντι στους πολίτες, την απαξίωσή του, προτιμούμε να αποδεχθούμε τις αυστηρές αυτές προδιαγραφές και διατάξεις, παρά να είμαστε κατά, επί της αρχής του συγκεκριμένου νομοσχεδίου.



Τετάρτη, 28 Ιουλίου 2010

Χρήση ηλεκτρονικών σαρωτών X-ray, μαγνητικών πυλών και σαρωτών σώματος.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ


Με αφορμή πρόσφατες τρομοκρατικές ενέργειες εντάθηκαν οι έλεγχοι στα κτίρια όπου στεγάζονται δημόσιες Υπηρεσίες και Οργανισμοί. Τοποθετήθηκαν στις εισόδους των κτιρίων μαγνητικές πύλες και ηλεκτρονικοί σαρωτές X-ray ώστε να πραγματοποιείται αυστηρότερος έλεγχος. Αναμφισβήτητα, το ζήτημα της ασφάλειας είναι σε προτεραιότητα, όπως είναι σε προτεραιότητα και η υγεία των πολιτών.

Επισημαίνουμε ότι τα μηχανήματα των ηλεκτρονικών σαρωτών X-ray και των μαγνητικών πυλών είναι μηχανήματα που εκπέμπουν ακτινοβολία:


· καθημερινά, στο προσωπικό που εργάζεται
· στους πολίτες που επισκέπτονται και συναλλάσσονται με Υπηρεσίες του Δημοσίου
· στο προσωπικό ασφαλείας και ιδιαίτερα στα άτομα τα οποία έχουν αναλάβει τη λειτουργία των ηλεκτρονικών σαρωτών
· σε γυναίκες που ενδέχεται να μη γνωρίζουν ότι είναι σε κατάσταση εγκυμοσύνης

Υπενθυμίζεται δε, ότι τον Οκτώβριο του 2008 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την εγκατάσταση σαρωτών σώματος στα αεροδρόμια των Κοινοτικών Χωρών, ωστόσο η πρωτοβουλία της αυτή απορρίφθηκε από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Με βάση τα προαναφερόμενα,

Eρωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:


Υπάρχει αρμόδιος φορέας που να πιστοποιεί ότι η ακτινοβολία που εκπέμπεται δεν είναι επικίνδυνη για την υγεία των πολιτών; Αν όχι, τι μέτρα προτίθεται να πάρει η Κυβέρνηση ώστε να υπάρξει η συγκεκριμένη πιστοποίηση;

Είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης να εγκατασταθούν στα ελληνικά αεροδρόμια σαρωτές σώματος υψηλής τεχνολογίας; Διενεργούνται σχετικές δοκιμές στη χώρα μας; Από ποια υπηρεσία και με ποια αποτελέσματα;

Τι πόσα ακτινοβολίας εκπέμπονται από τα προαναφερθέντα μηχανήματα και κάθε πότε χρειάζονται συντήρηση ώστε να μην είναι επιβλαβή για την υγεία των πολιτών; Η συνεχής έκθεση του προσωπικού ασφαλείας, αλλά και των πολιτών ιδίως των ευαίσθητων ομάδων, όπως έγκυοι, μικρά παιδιά κτλ., ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα υγείας;


Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων

Να χορηγηθούν έγγραφα σχετικά με τους ελέγχους των μηχανημάτων και τα εκπεμπόμενα ποσοστά ακτινοβολίας

Οι ερωτώντες και αιτούντες βουλευτές

Φώτης Κουβέλης

Θανάσης Λεβέντης

Νίκος Τσούκαλης

Γρηγόρης Ψαριανός





Αναστολή Εργασιών Ολοκλήρωσης του Περιφερειακού Δρόμου Βόλου.


ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

Η κατασκευή του περιφερειακού δρόμου του Βόλου αποτελεί έργο πνοής για τη Μαγνησία. Η σύνδεση των εθνικών οδών από τη ΒΙ.ΠΕ Βόλου με το Πήλιο και τον Παγασητικό προσφέρει μεγάλα τουριστικά και οικονομικά οφέλη στην τοπική κοινωνία, συμβάλλει στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας των οχημάτων που κινούνται εντός της πόλης του Βόλου και διευκολύνει την πρόσβαση των επισκεπτών προς το χιονοδρομικό κέντρο και άλλους θερινούς ή χειμερινούς προορισμούς. Ωστόσο, κατά την πορεία ολοκλήρωσης του Περιφερειακού σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις, εξαιτίας της μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων της ανάδοχης εταιρίας και συναφών προβλημάτων οικονομικής φύσεως. Η έλλειψη πόρων και η αδυναμία των εργοληπτών να ολοκληρώσουν το έργο έχουν προκαλέσει στο πρόσφατο παρελθόν διακοπές εργασιών και κινητοποιήσεις (απεργία πείνας, επίσχεση εργασίας, απεργίες) των εργαζομένων.

Πριν από λίγες ημέρες (23 Ιουλίου) ανακοινώθηκε στους εργαζομένους από τον αρμόδιο εργοταξιάρχη του τμήματος «σήραγγα Γορίτσας – παραλιακή οδός Αγριάς», η αναστολή των εργασιών κατασκευής του έργου, καθώς η εργολήπτρια εταιρία επικαλείται οικονομικές δυσκολίες και προσωρινή αδυναμία να προχωρήσει στη συνέχιση των έργων, που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί, βάσει χρονοδιαγράμματος, μέσα στο φετινό καλοκαίρι. Επίσης, αναστέλλονται και οι εργασίες ολοκλήρωσης του δρόμου Χανίων (χιονοδρομικό) – Κισσού (Ανατολικό Πήλιο), έργο που έχει αναλάβει η ίδια εταιρία, έχει εγκαινιαστεί τον Αύγουστο του 2009 και δεν έχει έξοδο. Σύμφωνα με την απόφαση της ανάδοχης εταιρίας, το σύνολο των εργαζομένων στα δύο έργα, οι οποίοι ανέρχονται στους 60, τίθενται σε διαθεσιμότητα. Σημειώνεται ότι οι εργαζόμενοι παρέμεναν απλήρωτοι επί μήνες, ενώ στις αρχές Ιουλίου τους καταβλήθηκε ένα μικρό ποσό έναντι των οφειλομένων της εταιρίας προς αυτούς.
Με βάση τα προαναφερόμενα,
ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

Ποια μέτρα θα λάβουν, προκειμένου να απεμπλακεί το έργο, να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα και να ολοκληρωθούν οι εργασίες υλοποίησης του περιφερειακού δρόμου Βόλου;

Ποια μέτρα θα λάβουν, για να καταβληθούν άμεσα στους εργαζομένους τα οφειλόμενα;

Σε ποιες ενέργειες θα προβούν, εάν η εταιρία, εντός της προθεσμίας που προβλέπει η σχετική νομοθεσία, δεν ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της;
Οι ερωτώντες βουλευτές

Φώτης Κουβέλης
Θανάσης Λεβέντης
Νίκος Τσούκαλης
Γρηγόρης Ψαριανός

Καταβολή αποζημιώσεων για τα θύματα της RICOMEX.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

Σε πρόσφατη συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Ανατολικής Αττικής (14.6.2010) συζητήθηκε το θέμα των αποζημιώσεων από την κατάρρευση του κτιρίου της RICOMEX στον σεισμό της 7ης Σεπτεμβρίου 1999, μετά τις αγωγές που έχουν καταθέσει οι συγγενείς των θυμάτων ή οι παθόντες εξαιτίας αυτών.
Με σχετικές επιστολές η Νομαρχία Ανατολικής Αττικής έχει ενημερώσει την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για το πρόβλημα που δημιουργήθηκε από τις εκδοθείσες αποφάσεις επί 16 αγωγών αποζημίωσης, εφόσον το συνολικό ποσό που καλείται να καταβάλει η Νομαρχία ξεπερνά τα 18.000.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τις ανωτέρω εκδοθείσες αποφάσεις, η αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία άσκησε πλημμελώς τον προληπτικό έλεγχο κατά το στάδιο έκδοσης των οικοδομικών αδειών κατά τα έτη 1976, 1977 και 1979 αλλά και τον κατασταλτικό έλεγχο στη συνέχεια, κατά την ανέγερση του κτιρίου, πολλά χρόνια πριν τη θεσμοθέτηση των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων το 1995. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την ανάληψη από τις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του ελληνικού Δημοσίου που δημιουργήθηκαν από πράξεις και παραλείψεις υπαλλήλων κατά το διάστημα που οι υπάλληλοι αυτοί υπάγονταν στην κρατική διοίκηση, δημιουργεί την υποχρέωση στη Νομαρχία Ανατολικής Αττικής να καταβάλει το ανωτέρω ποσό, ακόμη κι αν αναγκαστεί να περικόψει το πρόγραμμά της για το τρέχον έτος προκειμένου να αποπληρωθούν οι αποζημιώσεις των τελεσίδικων και αμετάκλητων αποφάσεων που έχουν εκδοθεί. Ως εκ τούτου, το Νομαρχιακό Συμβούλιο αποφάσισε να προχωρήσει στην πληρωμή των αποζημιώσεων των αποφάσεων αυτών.

Δεδομένου όμως ότι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση δεν έχει τις ανάλογες οικονομικές δυνατότητες και δεν υπήρξε σχετική πρόβλεψη κατά τον χρόνο στον οποίο αναφέρονται οι εν λόγω δικαστικές αποφάσεις, έχει ζητήσει από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης την προώθηση ειδικής νομοθετικής ρύθμισης, ώστε οι ανωτέρω αποζημιώσεις να δοθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Αναμφισβήτητα, η άμεση καταβολή των αποζημιώσεων για τα θύματα από την κατάρρευση του κτιρίου της RICOMEX στις 7.9.1999 αποτελεί άμεση προτεραιότητα και χρέος της Πολιτείας.

Κατόπιν τούτων,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

Προτίθεται να προβεί στην προώθηση ειδικής νομοθετικής ρύθμισης ώστε οι ανωτέρω αποζημιώσεις των αποφάσεων που έχουν καταστεί τελεσίδικες και αμετάκλητες να δοθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό και όχι από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση δεδομένου ότι δεν διαθέτει τις ανάλογες οικονομικές δυνατότητες;

Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί προκειμένου να ληφθούν οι αναγκαίες αποφάσεις για την άμεση επίλυση του συγκεκριμένου ζητήματος;

Οι ερωτώντες βουλευτές


Φώτης Κουβέλης

Θανάσης Λεβέντης

Νίκος Τσούκαλης

Γρηγόρης Ψαριανός


Προβλήματα στο ΚΕΔΔΥ Ανατολικής Αττικής

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ


Τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ), παλαιότερα ονομαζόμενα "Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης" (ΚΔΑΥ) λειτουργούν στις έδρες των νομών και νομαρχιών, ως αποκεντρωμένες δημόσιες υπηρεσίες, τα οποία υπάγονται απευθείας στο Υπουργείο Παιδείας και δια βίου Μάθησης. Σκοπός των ΚΕΔΔΥ είναι η προσφορά υπηρεσιών διάγνωσης, αξιολόγησης και υποστήριξης των μαθητών και κυρίως εκείνων, που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και υποστήριξης, πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών, των γονέων και της κοινωνίας.

Στο ΚΕΔΔΥ Αν. Αττικής στο βασικό λειτουργικό του πρόβλημα , που είναι η ελλιπής στελέχωσή του, με αποτέλεσμα την πρωτοφανή ταλαιπωρία των παιδιών και γονιών, ήρθε να προστεθεί και η έλλειψη βούλησης για την αντιμετώπιση ακόμη και μικροπροβλημάτων, όπως η αποπληρωμή των λειτουργικών εξόδων. Η πολιτεία δεν παρέχει την απαιτούμενη υποστήριξη ώστε να μπορεί να επιτελέσει το έργο του, ενώ και η οικεία νομαρχία μεταφέρει τις ευθύνες στο Υπουργείο Παιδείας.

Σημειώνεται ότι ενοίκιο του ΚΕΔΔΥ Ανατ. Αττικής ήδη πληρώνεται από τη οικεία νομαρχία ενώ και σε όλη την λοιπή Ελλάδα την ευθύνη στήριξης της λειτουργίας των ΚΕΔΔΥ έχουν οι νομαρχίες, ανεξάρτητα από το ποιός φορέας με την στενή ερμηνεία του γράμματος του νόμου έχει ή δεν έχει την τυπική ευθύνη.

Το Νομαρχιακό Συμβούλιο Αν. Αττικής σε συζήτηση που έγινε στις 5/7/10 έλαβε την υπ.αρ. 164/2010 απόφαση, που καταγγέλλει την πρακτική της Πολιτείας που αρνείται να καταβάλλει τα έξοδα λειτουργίας των ΚΕΔΔΥ, ενώ απαιτεί από την υπηρεσιακή και πολιτική ηγεσία του Υπουργείου παιδείας να αντιμετωπίσει με ευαισθησία τα οξυμένα προβλήματα παιδείας που αντιμετωπίζει η Ανατολική Αττική και να αναζητήσει λύσεις μέσα από ειλικρινή και ουσιαστικό διάλογο με την αυτοδιοίκηση της περιοχής

Επειδή η δυσλειτουργία της συγκεκριμένης υπηρεσίας αφήνει ένα δυσαναπλήρωτο κενό που επιδρά με τη μορφή ντόμινο σε γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικούς και σχολικές μονάδες,


Ερωτούνται οι κ. Υπουργοί:

· Ποιος φορέας είναι υπεύθυνος για την λειτουργία και την κάλυψη των εξόδων των ΚΕΔΔΥ;

· Τι μέτρα προτίθενται να πάρουν ώστε να επιλυθούν άμεσα τα προβλήματα των λειτουργικών εξόδων και να στελεχωθεί το ΚΕΔΔΥ Αν. Αττικής με το απαραίτητο προσωπικό;


Οι ερωτώντες βουλευτές


Φώτης Κουβέλης
Θανάσης Λεβέντης
Νίκος Τσούκαλης
Γρηγόρης Ψαριανός


Υψηλές χαρακτηρίζονται από τους τοπικούς φορείς οι τιμές ελλιμενισμού των σκαφών στη μαρίνα Μυτιλήνης και ζητείται η μείωση τους .


ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

Πολύ ακριβές κρίνονται από τους τοπικούς φορείς οι τιμές με τις οποίες χρεώνονται από την Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης (Ε.Τ.Α.), τα σκάφη τα οποία ελλιμενίζονται στην μαρίνα της Μυτιλήνης , συγκρινόμενες με τις τιμές τις οποίες χρεώνονται τα σκάφη σε μαρίνες άλλων περιοχών της χώρας , με καλύτερες υποδομές και υψηλότερες ποιοτικά υπηρεσίες και ζητούν την μείωση τους για την διατήρηση και την προσέλκυση νέων σκαφών. Ειδικότερα, επισημαίνεται ότι αυτές είναι κατά 40-60% υψηλότερες από τις τιμές οι οποίες ισχύουν σε άλλες ελληνικές μαρίνες ( Κώ, Σάμου, Χαλκιδικής, Θεσ/νικης, Χαλκιδικής, κ.λ.π.), ενώ στα τουρκικά παράλια λειτουργούν μαρίνες με ελκυστικότερες και κατά πολύ ανταγωνιστικότερες τιμές .
Φορείς της περιοχής, έχοντας υπόψη τα παραπάνω, διατυπώνουν έντονες ανησυχίες και προβληματισμό για τον σημερινό τρόπο λειτουργίας της μαρίνας και εκτιμούν ότι, αν δεν αλλάξει η Ε.Τ.Α. την τιμολογιακή της πολιτική στην συγκεκριμένη μαρίνα, αυτή δεν θα μπορέσει να προσελκύσει επισκέπτες, με αποτέλεσμα η λειτουργία της μαρίνας Μυτιλήνης να καταστεί προβληματική, αφού τα σκάφη αποφεύγουν να ελλιμενίζονται σ΄ αυτή, λόγω του υψηλού κόστους, με δυσμενείς επιπτώσεις στην οικονομική στήριξη και ανάπτυξη της περιοχής .

Ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί :

Ποια είναι η θέση τους αναφορικά με την τιμολογιακή πολιτική, που εφαρμόζει η Ε.Τ.Α. στην μαρίνα Μυτιλήνης και σε ποιες άμεσες ενέργειες προτίθενται να προβούν για την αλλαγή της;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Φώτης Κουβέλης

Θανάσης Λεβέντης

Νίκος Τσούκαλης

Γρηγόρης Ψαριανός

Αναγκαιότητα άμεσης απορρύπανσης και ανάδειξης της Λίμνης Κουμουνδούρου.


ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

Η Λίμνη Κουμουνδούρου, βρίσκεται εντός βιομηχανικής ζώνης, μεταξύ του Σκαραμαγκά και των διυλιστηρίων πετρελαίου, στο 17ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Αθηνών-Κορίνθου. Κατά την αρχαιότητα ήταν η μία από τις δύο λίμνες των Ρειτών που ήταν αφιερωμένη στην Περσεφόνη και άρρηκτα συνδεδεμένη με την Ιερά Οδό και τα Ελευσίνια Μυστήρια. Οι μύστες των Ελευσίνιων Μυστηρίων έπρεπε να καθαρθούν στα νερά της Λίμνης πριν πάρουν μέρος στην τελετή των Μυστηρίων.

Η Λίμνη από το 1974 έχει κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος (ΦΕΚ 5/Β/8-1-1974, ΥΑ/41/1/2-74), όπως και η περίμετρος 50 μέτρων γύρω από αυτήν έχει χαρακτηριστεί ως «ζώνη περιαστικού πάρκου» βάσει του Ν. 2742/1999. Εκτός όμως από την αρχαιολογική της σημασία η Λίμνη παρουσιάζει και οικολογικό ενδιαφέρον ως αξιόλογος υγροβιότοπος. Σύμφωνα με καταγραφή των πουλιών της Λίμνης Κουμουνδούρου που πραγματοποίησε το 2009 και παρουσίασε το 2010 η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, προκύπτει ότι φιλοξενεί 50 είδη πουλιών, υδρόβιων και γλαρόμορφων, ενώ έχουν παρατηρηθεί είδη που περιλαμβάνονται στον κατάλογο (Παράρτημα Ι της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 79/409) με τα ευάλωτα και απειλούμενα με εξαφάνιση είδη.

Ωστόσο, η εικόνα που επικρατεί σήμερα στον υγροβιότοπο είναι λυπηρή, καθώς η Λίμνη παρότι είναι ενταγμένη στο σύστημα ΝΑTURA, έχει μετατραπεί σε τοξικό βούρκο. Οι υπόγειες διαρροές πετρελαίου από τις παρακείμενες βιομηχανίες και τα διυλιστήρια, τα στραγγίσματα από τις χωματερές, η υπέργεια ρύπανση από τα φουγάρα των βιομηχανιών και τα απόβλητα της γειτονικής στρατιωτικής βάσης έχουν διαβρώσει το οικοσύστημά της.

Πλήθος φορέων έχουν επιβεβαιώσει κατά καιρούς τη ρύπανση της Λίμνης και της ευρύτερης περιοχής. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΓΜΕ (1992) έχουν εντοπιστεί τρεις υπόγειες συγκεντρώσεις- πετρελαιοκηλίδες έκτασης 435 στρεμμάτων στο υπέδαφος των Διυλιστηρίων Ασπροπύργου και εκροή πετρελαιοειδών στη Λίμνη Κουμουνδούρου. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη για την υπέργεια ρύπανση ευθύνονται τα εργοστάσια του Θριασίου, ενώ για την υπόγεια ρύπανση ευθύνονται: α) τα στραγγίσματα των χωματερών των Άνω Λιοσίων και της Φυλής, β) οι διαρροές πετρελαιοειδών των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, οι δεξαμενές ΕΛΙΝΟΙΛ και οι αποθήκες καυσίμων του παρακείμενου στρατοπέδου (Ξηρογιάννη).

Τα τελευταία δυο χρόνια έχουν κατατεθεί επανειλημμένα ερωτήσεις στη Βουλή για την αναγκαιότητα επίλυσης του θέματος, ενώ οι κατά καιρούς προτεινόμενες μελέτες για τη διαμόρφωση ειδικών χώρων αναψυχής και την ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων της ευρύτερης περιοχής δεν υλοποιήθηκαν. Ειδικότερα, το 1991 μελέτη του Οργανισμού Αθήνας (ΥΠΕΧΩΔΕ) προέβλεπε πάρκο περιπάτου από το Δαφνί έως τη Λίμνη Κουμουνδούρου και παράλληλα την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της «Δυτικής Πύλης» της Αθήνας.

Συγκεκριμένα για τη Λίμνη είχε εξαγγελθεί ο καθαρισμός της, η απομάκρυνση των φερτών υλικών και ο εντοπισμός των ρυπογόνων πηγών. Το 2001 το ΥΠΕΧΩΔΕ προχώρησε σε νέες εξαγγελίες που δεν υλοποιήθηκαν, όπως δεν υλοποιήθηκε και η μελέτη (2005) της Νομαρχίας Δυτικής Αττικής σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο. Επίσης, από το Υπουργείο Ανάπτυξης μελετάται η μεταφορά των δεξαμενών πετρελαιοειδών χωρητικότητας 250.000 κυβικών μέτρων από το Πέραμα, στο γειτονικό με τη Λίμνη στρατόπεδο που αν υλοποιηθεί, θα επιβαρύνει εξαιρετικά το οικοσύστημα της περιοχής. Οι κάτοικοι του Θριασίου και όλης της Δυτικής Αθήνας και οι τοπικοί φορείς ζητούν από την Πολιτεία την απορρύπανση της λίμνης, τον έλεγχο της εκπομπής ρύπων από τις παρακείμενες βιομηχανίες και την αξιοποίηση της περιοχής με στόχο την αποκατάσταση και ανάδειξή της. Επίσης, η αρμόδια Γ' Εφορία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων (ΕΠΚΑ) έχει διατυπώσει προτάσεις για: τη διαμόρφωση χωμάτινου εκπαιδευτικού μονοπατιού γύρω από τη Λίμνη και την ίδρυση Κέντρου Πληροφόρησης και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σε υπάρχον κτίριο του λιμενικού. Επίσης, τη δημιουργία χώρου στάθμευσης στη θέση του υπάρχοντος μαρμαράδικου και την ανάδειξη του αρχαίου Φάρου στον λόφο Γκίκα.

Κατόπιν αυτών, ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

Τι μέτρα προτίθενται να λάβουν ώστε η Λίμνη Κουμουνδούρου να απορρυπανθεί, αξιοποιηθεί και αναδειχθεί ως αρχαιολογικός και οικολογικός χώρος;

Αναφορικά με τη μεταφορά των δεξαμενών πετρελαιοειδών από το Πέραμα, έχει αποφασιστεί σε ποια περιοχή θα εγκατασταθούν; Στο ενδεχόμενο μεταφοράς τους στη Λίμνη Κουμουνδούρου, έχει εκτιμηθεί ότι η περιοχή του Θριάσιου Πεδίου που είναι περιβαλλοντικά υποβαθμισμένη δεν έχει περιθώριο πρόσθετης επιβάρυνσης, αλλά ότι πρέπει να ληφθούν πρόσθετα προστατευτικά μέτρα;

Προτίθενται να υλοποιήσουν τις προτάσεις της Γ΄ ΕΠΚΑ περί αξιοποίησης και ανάδειξης της ευρύτερης περιοχής;

Προτίθενται να διασφαλίσουν, με την προϋπόθεση της διατήρησης της οικολογικής ισορροπίας, τη δυνατότητα πρόσβασης στην ευρύτερη περιοχή των πολιτών και δη των μαθητών στα πλαίσια εφαρμογής εκπαιδευτικών περιβαλλοντικών προγραμμάτων;

Οι ερωτώντες βουλευτές


Θανάσης Λεβέντης

Φώτης Κουβέλης

Νίκος Τσούκαλης

Γρηγόρης Ψαριανός

Νέα καταδίκη της Ελλάδας για το σύστημα χορήγησης πολιτικού ασύλου και τις συνθήκες υποδοχής

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ


Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ανεξάρτητος μηχανισμός για την εποπτεία των εγκαταστάσεων κράτησης ή για τη διερεύνηση των καταγγελιών κατά των αστυνομικών από πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο, παρά τη δέσμευση της κυβέρνησης για την αναδιαμόρφωση του συστήματος ασύλου.

Τα παραπάνω αναφέρουν σε ερώτησή τους προς τους υπουργούς Προστασίας του Πολίτη και Εσωτερικών οι βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς Φώτης Κουβέλης, Θανάσης Λεβέντης, Νίκος Τσούκαλης και Γρηγόρης Ψαριανός.
Οι 4 βουλευτές ερωτούν τους αρμόδιους υπουργούς, σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία για την αναδιαμόρφωση του ελληνικού συστήματος ασύλου ώστε να συνάδει με τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας, καθώς και εάν προτίθενται να αναθεωρήσουν την πολιτική αντιμετώπισης των μικτών μεταναστευτικών ρευμάτων στα σημεία εισόδου με κατάλληλες δομές υποδοχής και ειδική μέριμνα για όσους χρήζουν διεθνούς ή ανθρωπιστικής προστασίας.

Το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου καταδίκασε για μια ακόμη φορά την Ελλάδα για τις άθλιες συνθήκες κράτησης και διαβίωσης των αιτούντων άσυλο, την απάνθρωπη και αναιτιολόγητα σκληρή συμπεριφορά των διωκτικών οργάνων και τα γραφειοκρατικά εμπόδια στην πρόσβαση στην πληροφόρηση και τα δικαιώματά τους.

Αφορμή γι' αυτή την καταδίκη, όπου η Ελλάδα κρίθηκε ένοχη για παραβίαση των άρθρων της Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, που απαγορεύουν την απάνθρωπη ή εξευτελιστική μεταχείριση και που προασπίζουν το δικαίωμα στην ελευθερία και την ασφάλεια, στάθηκε η προσφυγή 32χρονου Παλαιστίνιου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε και τα οποία έγιναν πλήρως αποδεκτά από το δικαστήριο, κατά τη σύλληψή του προπηλακίστηκε άγρια από τις αστυνομικές αρχές, κρατήθηκε επί τρίμηνο στο κέντρο υποδοχής προσφύγων της Σάμου, όπου υποχρεώθηκε, μαζί με άλλους 190 κρατουμένους, να τρώει στο δάπεδο αμφίβολης υγιεινής τρόφιμα, να κοιμάται πάνω σε σωρούς σκουπιδιών, να μην έχει δυνατότητα να κάνει ντους με ζεστό νερό, να μην μπορεί να τηλεφωνήσει, να μην του διαθέτουν γιατρό, δικηγόρο και διερμηνέα και να ζει σε παράπηγμα όπου τα παράθυρα ήταν φραγμένα με ξύλινες σανίδες.

Στο σκεπτικό της απόφασής του το δικαστήριο λοιδορεί τις ελληνικές Αρχές και διαπιστώνει ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει ανεξάρτητος μηχανισμός για την εποπτεία των εγκαταστάσεων κράτησης ή για τη διερεύνηση των καταγγελιών κατά των αστυνομικών από πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο.
Δεδομένων των ανωτέρω καθώς και της δέσμευσης της κυβέρνησης για την αναδιαμόρφωση του συστήματος ασύλου,

ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

- Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία για την αναδιαμόρφωση του ελληνικού συστήματος ασύλου ώστε να συνάδει με τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας;
- Προτίθεστε να αναθεωρήσετε την πολιτική αντιμετώπισης των μικτών μεταναστευτικών ρευμάτων στα σημεία εισόδου με κατάλληλες δομές υποδοχής και ειδική μέριμνα για όσους χρήζουν διεθνούς ή ανθρωπιστικής προστασίας
Οι ερωτώντες βουλευτές

Φώτης Κουβέλης
Θανάσης Λεβέντης
Νίκος Τσούκαλης
Γρηγόρης Ψαριανός