Παρασκευή, 23 Ιουλίου 2010

ΟΜΙΛΙΑ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ 22.07.2010

"Εποπτεία ιδιωτικής ασφάλισης, σύσταση εγγυητικού κεφαλαίου ιδιωτικής ασφάλισης ζωής, οργανισμοί αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών"


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ:

Στο λίγο χρόνο που έχω, κύριοι συνάδελφοι, θα περιοριστώ στο τεράστιο πρόβλημα των εκατοντάδων χιλιάδων ασφαλισμένων της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ, στην εποπτεία της ασφαλιστικής αγοράς από την Τράπεζα της Ελλάδος και το τι ακριβώς προβλέπεται και από το ευρωπαϊκό πλαίσιο, που ισχύει ή που προβλέπεται να ισχύσει.

Κύριε Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, μετά από κυοφορία επικίνδυνη, για να μην πω εγκληματική καθυστέρηση εννέα μηνών από τότε που έσκασε η υπόθεση Ασπίς Πρόνοια, φέρνετε αυτό το νομοσχέδιο προκειμένου όπως ο ίδιος ισχυρίζεστε κι εσείς και η Κυβέρνησή σας να αμβλύνετε τις τεράστιες κοινωνικές, ανθρωπιστικές επιπτώσεις από το τεράστιο αυτό ζήτημα. Δυστυχώς, όμως, ουσιαστικά το πρόβλημα το διατηρείτε και εξακολουθεί να κακοφορμίζει. Πρέπει επιτέλους να αναλάβετε τις ευθύνες σας ως υπεύθυνη πολιτεία, ως υπεύθυνο κράτος.

Το πρόβλημα είναι τεράστιο, κύριε Υφυπουργέ. Ήδη από το Νοέμβριο απευθύνετε ένα μήνυμα προς όλους τους ασφαλισμένους λέγοντάς τους ότι είστε υπεύθυνοι για την επιλογή που κάνατε όσον αφορά την ασφάλισή σας. Είναι μία ανάλγητη πολιτική την οποία δεν έρχεστε αυτήν τη στιγμή να καλύψετε. Η ευθύνη της πολιτείας είναι διπλή. Η πρώτη ευθύνη είναι ότι επί δεκαετίες είχε αφήσει ασύδοτη την ασφαλιστική αγορά. Ο κ. Βορίδης επί του συγκεκριμένου σημείου ήταν σαφής. Παντελής εποπτεία. Και δεν αναφέρομαι στην Ασπίς Πρόνοια, αναφέρομαι σε δεκάδες εταιρείες οι οποίες έχουν πτωχεύσει ή έχει ανακληθεί η άδειά τους.
Η δεύτερη ευθύνη, κύριε Υφυπουργέ, του ελληνικού δημοσίου είναι ότι δεν φρόντισε εγκαίρως να συστήσει αυτό το οποίο το έχουμε βρει μπροστά μας σαν κράτος, τον θεσμό τελευταίας καταφυγής, δηλαδή τη δημιουργία εγκαίρως του εγγυητικού κεφαλαίου ασφάλισης είτε ζωής είτε γενικών ασφαλίσεων, όπως είναι το επικουρικό κεφάλαιο για τα οχήματα.

Δύο, λοιπόν, θεσμικές ελλείψεις τεράστιες της πολιτείας τις καταλογίζετε στους ασφαλισμένους.

Γιατί ήταν εγκληματική η αμέλειά σας των εννέα μηνών; Γιατί αφήσατε επί εννέα μήνες το χαρτοφυλάκιο της Ασπίδας να απογυμνώνεται από τα συμβόλαια φιλέτα. Σύμφωνα με πληροφορίες το 40% με 45% των πλέον παραγωγικών, επωφελών συμβολαίων της Ασπίδας παραχωρήθηκαν ή απορροφήθηκαν από τα χαρτοφυλάκια άλλων εταιρειών και αυτήν τη στιγμή έχει απομείνει αυτό το οποίο οικονομοτεχνικά, ωφελιμιστικά οι άλλες εταιρείες θεωρούν ως μη επωφελές, αυτό που λέμε ότι είναι το ίζημα, αυτό που δεν αποφέρει κέρδη.

Τι θα έπρεπε να κάνετε; Κάτι πάρα πολύ απλό. Να συνεννοηθείτε, να συμβιβαστείτε, να διαπραγματευτείτε την εκχώρηση όλου του πακέτου στις εταιρείες αυτές, οι οποίες απορρόφησαν το φιλέτο των επωφελών ασφαλιστηρίων. Εκεί, λοιπόν, είναι η κοινωνική ευθύνη των ασφαλιστικών εταιρειών και προς διαφύλαξη και του κύρους της ασφαλιστικής αγοράς. Δεν το κάνατε. Σας κάνω την ερώτηση: Μπορείτε να το κάνετε μέχρι και σήμερα; Η εκτίμηση είναι ότι, ναι, μπορείτε. Η εκτίμηση είναι ότι το ποσό αυτών των συμβολαίων δεν υπερβαίνει τα 50 εκατομμύρια περίπου. Για ποιο λόγο, λοιπόν, δεν διαπραγματεύεστε τώρα, ή σε τελευταία ανάλυση γιατί δεν κάνετε δεκτή την πρόταση –εγώ δεν θα διαφωνήσω με την πρόταση του κ. Βορίδη- προς κάλυψη του ποσού, το οποίο δεν θα καλυφθεί από το λεγόμενο Plan A που έχετε στο σχέδιό σας, το οποίο, σημειωτέον, κύριε Υφυπουργέ, δεν πρόκειται να ευοδωθεί όσον αφορά το χαρτοφυλάκιο των 500 εκατομμυρίων έτσι όπως θα διαμορφωθεί από τις εισφορές! Δεν πρόκειται να υλοποιηθεί. Και σας πληροφορώ, ότι όποια εταιρεία αναλάβει τη διαχείρισή του είναι βέβαιο ότι θα είναι αφερέγγυα, γιατί καμία φερέγγυα εταιρεία δεν πρόκειται να αναλάβει το χαρτοφυλάκιο των 500 εκατομμυρίων γιατί σύμφωνα με αρχικές εκτιμήσεις το έλλειμμα της Ασπίδας ίσως να ξεπερνάει και το 1 δισεκατομμύριο.
Πάμε, λοιπόν, στο Plan B, το οποίο είναι η εκκαθάριση, όπου εκεί δεν πρόκειται να πάρουν τίποτα οι ασφαλισμένοι. Τα διαθέσιμα σύμφωνα με την πρώτη εκκαθάριση είναι ελάχιστα. Αυτό το οποίο δεν κάνατε ως υπεύθυνη πολιτεία –και δεν αναφέρομαι μόνο στην Κυβέρνησή σας, για να είμαι ειλικρινής, οι ευθύνες είναι τεράστιες από την προηγούμενη κυβέρνηση και από τις προηγούμενες κυβερνήσεις όσον αφορά τη διαμόρφωση θεσμικών εγγυητικών μηχανισμών, κυρίως όσον αφορά την τελευταία καταφυγή, αυτό που λέμε κάλυψη εγγυητικών κεφαλαίων- είναι ότι δεν διαχειριστήκατε το έλλειμμα με το σωστό τρόπο.

Όσον αφορά στην εποπτεία η Επιτροπή Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης απεδείχθη κατώτερη των περιστάσεων. Δυστυχώς, αυτό απεδείχθη από τη στάση της στην εποπτεία της Ασπίδας. Μία εποπτεία η οποία θα έπρεπε να είναι επαρκής και αποτελεσματική τουλάχιστον έξι μήνες πριν την εμφάνιση του φαινομένου αυτού. Δεν ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις.

Ανάθεση της εποπτείας στην Τράπεζα της Ελλάδας. Κατ’ αρχήν, ναι. Όμως, έχετε ελέγξει, έχετε αντιμετωπίσει, έχετε αξιολογήσει όλες τις επιπτώσεις από τη μεταφορά αυτής της εποπτείας στην Τράπεζα της Ελλάδας; Η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, κύριε Υφυπουργέ, σας προτείνει άμεση κατάρτιση των υπουργικών αποφάσεων πριν και την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, με την έννοια ότι δεν μπορεί να υπάρξει μεταβατικά το παραμικρό θεσμικό κενό, πρέπει αμέσως να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη διάταξη.

Όμως, το ερώτημα είναι το εξής: Έχετε ζητήσει τη γνώμη της Τράπεζας της Ελλάδας για τη συγκεκριμένη ρύθμιση, όπως απαιτεί ο νόμος και όπως αναφέρει και το Επιστημονικό Συμβούλιο στη σχετική του έκθεση; Ξέρετε, η γνώμη είναι απαραίτητη, προκειμένου να λάβει και την ευθύνη η Τράπεζα της Ελλάδας ότι μπορεί να υλοποιήσει τη συγκεκριμένη δέσμευσή της για έλεγχο. Και θα μου επιτρέψετε, κύριε Υφυπουργέ, να σας πω, ότι δυστυχώς η συμπεριφορά της Τράπεζας της Ελλάδας σε σχέση με τον εποπτικό της ελεγκτικό της ρόλο μέχρι τώρα την έχει πλήξει ανεπανόρθωτα. Δεν χρειάζεται να αναφερθώ στις διαπιστώσεις που έχουν κάνει οι εξεταστικές επιτροπές της Βουλής για τον έλεγχο διαχείρισης των κεφαλαίων εκ μέρους των τραπεζών στα μεγάλα σκάνδαλα της χώρας. Δεν χρειάζεται να αναφερθώ στην ανεπάρκεια της Τράπεζας της Ελλάδας προς αποτροπή επενδύσεων των ασφαλιστικών αποθεμάτων από τα ασφαλιστικά ταμεία στα δομημένα ομόλογα, που ήταν αρμοδιότητά της, δεν χρειάζεται να αναφερθώ στο περίφημο Τ3, Τ10 που απασχολεί αυτήν την περίοδο. Είναι γεγονός ότι έχει υπερφορτωθεί η Τράπεζα της Ελλάδας με αρμοδιότητες εποπτικές. Μπορεί να ανταποκριθεί στις συγκεκριμένες αρμοδιότητες; Δεν μας το λέει πουθενά η Τράπεζα της Ελλάδας.

Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε με τη Λευκή Βίβλο, κύριε Υφυπουργέ. ΄Εχετε περιλάβει τις κατευθύνσεις της Λευκής Βίβλου στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο; Γιατί επίκειται έκδοση Οδηγίας. Πολλές χώρες ήδη έχουν εφαρμόσει αυτές τις ρυθμίσεις. Εμείς ως μηχανισμούς έσχατης λύσης έχουμε τα εγγυητικά ταμεία, όπως τα αναφέρει η Λευκή Βίβλος. Έσχατη λύση! Έχετε εξασφαλίσει όλα τα προηγούμενα, ούτως ώστε να είναι έσχατη λύση αυτό;

Δεύτερον, η προστασία του καταναλωτή που θα παρέχεται από τα εγγυητικά ταμεία να στηρίζεται στην αρχή του κράτους καταγωγής. Δηλαδή, να καλύπτονται όχι μόνο τα ασφαλιστήρια συμβόλαια των εγχώριων ασφαλιστικών επιχειρήσεων αλλά και αυτών που πωλούνται από υποκαταστήματα των τελευταίων εγκατεστημένων σε άλλα κράτη-μέλη. Το περιλάβατε; Νομίζω πως όχι, δεν ξέρω, μπορεί να μην το έχω προσέξει. Και είναι και πρόταση της ΟΚΕ τα εγγυητικά ταμεία να καλύπτουν τον καταναλωτή σε περίπτωση αφερεγγυότητας όχι μόνο για την ασφάλεια ζωής αλλά και γενικών ασφαλίσεων. Δεν το έχετε.
Τελειώνω με το απαράδεκτο της επιβάρυνσης 1,5% των ασφαλιστικών εταιρειών για τη σύσταση του εγγυητικού κεφαλαίου. Και δεν είναι μόνο ότι θεσπίζεται μόνο το 1,5% σε ετήσια βάση αλλά μετακυλύεται το μισό αυτού του ποσοστού στον καταναλωτή.

Και ξέρετε τι λέει η λευκή βίβλος; Πρέπει να ανέρχεται στο 1,2% των ακαθάριστων εγγεγραμμένων ασφαλίστρων μετά από 10ετή περίοδο και με ετήσια εισφορά ύψους 0,12% που θα καταβάλλεται από τις εταιρείες. Δεν αναφέρεται πουθενά επιβάρυνση του καταναλωτή.

Μία αστοχία νομοτεχνική και τελειώνω, κύριε Πρόεδρε, με αυτό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ναι, αλλά φτάσατε στο ενδέκατο λεπτό.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Λέτε, με απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος μέχρι 1,5%. Μέχρι. Δηλαδή, θα μπορεί να είναι λιγότερο. Πιο κάτω, όμως, καταμερίζετε το ποσοστό αυτό σε 0,75% για τις εταιρείες και τους ιδιώτες. Δηλαδή, είναι σαν να δίνετε κατεύθυνση στην Τράπεζα της Ελλάδος ότι πρέπει να είναι 1,5%. Γιατί δεν λέτε 50% της εισφοράς; Λέτε, 0,75%. 0,75% συν 0,75%, 1,5%. Δηλαδή, δεν μπορεί η Τράπεζα της Ελλάδος να επιβάλει 1%.

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ο κ. Τσούκαλης έχει το λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Κύριε Υφυπουργέ, θα ξεκινήσω από το άρθρο 2 για το οποίο έκανα εκτενή αναφορά στην πρωινή συζήτηση. Είναι καλοδεχούμενη η βελτίωση που κάνατε. Μας χαροποιεί ιδιαίτερα το ότι αποδεχθήκατε την πρόταση που έγινε για τη βελτίωση του συγκεκριμένου άρθρου. Όμως, έχετε αφήσει ένα μικρό κενό. Ας πούμε ότι με αυτό το νομοσχέδιο βάζετε μια κόκκινη γραμμή και θέλετε να σβήσετε όλο το φαύλο, το αδιαφανές παρελθόν όσον αφορά στην εποπτεία των ασφαλιστικών εταιρειών. Φαντάζομαι ότι αυτό είναι και δική σας διαπίστωση. Εάν υπάρχει αυτή η διαπίστωση εκ μέρους σας τότε θα πρέπει AD HOC να αποζημιώσετε πλήρως όλους τους ασφαλισμένους της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ έστω και με επιβάρυνση του δημοσίου, αν και έχω την πεποίθηση ότι μπορείτε να το κάνετε χωρίς επιβάρυνση του δημοσίου αναλαμβάνοντας δέσμευση στο συγκεκριμένο άρθρο. Δεν είναι θέμα ευρωστίας του ελληνικού δημοσίου το θέμα της αξιοπιστίας του ελληνικού δημοσίου. Η αξιοπιστία του ελληνικού δημοσίου, η συνέχεια του κράτους λέει ότι ο πολίτης, ο καταναλωτής ο οποίος έχει εξαπατηθεί με ευθύνη του δημοσίου θα πρέπει να αποζημιώνεται πλήρως. Να κάνετε λοιπόν την τομή όσον αφορά το παρελθόν. Όσον αφορά το μέλλον είναι αυτονόητο ότι οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις θα πετύχουν υπό τη βασική προϋπόθεση ότι οι μηχανισμοί τους οποίους θεσπίζετε με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα λειτουργήσουν πλήρως χωρίς τις παθογένειες του παρελθόντος.


Με αυτή την έννοια ξεκινάω και στο άρθρο 1 λέω ναι, η εποπτεία στην τράπεζα Ελλάδος με τις προϋποθέσεις που ανέφερα το πρωί και με την προϋπόθεση ότι επιτέλους η Τράπεζα Ελλάδος θα αρχίσει να λειτουργεί σύμφωνα με τον θεσμικό της ρόλο χωρίς όσα της έχουμε καταλογίσει στο παρελθόν είτε με τις επενδύσεις των ασφαλιστικών ταμείων είτε με το Τ3 και το Τ10 είτε με όσα της έχουμε καταλογίσει με τα πορίσματα των Εξεταστικών Επιτροπών της Βουλής.
Όσον αφορά το άρθρο 2 μόνο και μόνο με την ελλιπή κάλυψη της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ είχαμε σκοπό να ψηφίσουμε ναι. Ψηφίζουμε παρών με αυτή την επιφύλαξη θεωρώντας ότι από τούδε και στο εξής με τις προϋποθέσεις που σας είπαμε προηγουμένως είναι χρήσιμο αυτό το άρθρο.

Όσον αφορά τα άρθρα 3 έως και 9 ψηφίζουμε ναι. Στο άρθρο 10 ψηφίζουμε όχι παρόλη τη βελτίωση που κάνατε από το 75% στο 50%. Σε καμία περίπτωση δεν θα δεχθούμε την επιβάρυνση έστω και με το 50% του οποιοδήποτε ποσοστού αποφασιστεί, για τους καταναλωτές σ’ αυτή την εισφορά. Σας ανέφερα το πρωί αυτά που λέει η λευκή βίβλος και η πρόταση κατάρτισης οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου υπάρχει ειδική αναφορά στο να μην επιβαρυνθούν οι καταναλωτές με αυτή την εισφορά.

Στο άρθρο 11 είμαστε θετικοί. Στο άρθρο 12 υπάρχει μια πρόταση στην παράγραφο 2, που αναφέρεται στη διαχειριστική Επιτροπή του συγκεκριμένου κεφαλαίου. Τολμήστε και διευρύνετε την πενταμελή Επιτροπή σε επταμελή και εντάξτε έναν εκπρόσωπο καταναλωτικών οργανώσεων και έναν εκπρόσωπο εργαζομένων των ασφαλιστικών εταιρειών.

Και στη Λευκή Βίβλο γίνεται ειδική αναφορά για τον κοινωνικό έλεγχο τέτοιων κεφαλαίων, που αφορούν όχι μόνο την υγεία και την εποπτεία των ασφαλιστικών εταιρειών, αλλά και την προστασία και των εργαζομένων και των καταναλωτών.

Με αυτή την επιφύλαξη ψηφίζουμε «παρών» στο άρθρο 12.
Στο άρθρο 13 είμαστε θετικοί.
Στα άρθρα από 14 έως και 19 ψηφίζουμε «παρών».
Στο άρθρο 20 ψηφίζουμε «παρών».
Στο άρθρο 21 ψηφίζουμε «όχι».
Στα άρθρα 22 και 23 ψηφίζουμε «ναι».
Στο άρθρο 24 ψηφίζουμε «όχι».
Στα άρθρα 25 και 26 ψηφίζουμε «ναι».


Και ερχόμαστε στο άρθρο 27, όπου πρέπει να γίνει κατανοητό ότι μία ρύθμιση η οποία προβλέπει την επικύρωση όλων των δαπανών που έχουν γίνει μέχρι και τη δημοσίευση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου με νομοθετική διαδικασία, εκ των πραγμάτων, μόνο και μόνο από την πρόβλεψη αυτή, είναι προφανές ότι κάτι υποκρύπτει.

Κάτω από αυτές, λοιπόν, τις προϋποθέσεις το άρθρο 27 σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να το ψηφίσουμε.

Αυτά επί των άρθρων.
Ευχαριστώ πολύ.


Πέμπτη, 22 Ιουλίου 2010

ΟΜΙΛΙΑ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ 21.07.2010

«Αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης».

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Και θα ήθελα να ευχαριστήσω βεβαίως και τον αγαπητό μου συνάδελφο κ. Δαμιανάκη για την assist που μου έδωσε προκειμένου να τεκμηριώσω όσο μπορώ τη θέση του κόμματός μου, της Δημοκρατικής Αριστεράς, όσον αφορά το «όχι» επί της αρχής, μέσα σε καθαρά πλαίσια προγραμματικής αντιπολίτευσης απέναντι στη κυβέρνηση, έχοντας και εμείς το τεράστιο άγχος και αγωνία για την τύχη του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
Ξεκινώ με μία παρατήρηση, κυρία Υπουργέ. Πραγματικά ένοιωσα δυσάρεστη έκπληξη όταν διάβασα την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου σας. Είναι πρώτη φορά που σε ένα νομοσχέδιο τόσο κρίσιμο, που αφορά έναν κρίσιμο τομέα της κοινωνίας, αυτόν της υγείας, της περίθαλψης, δεν υπάρχει καταγραφή αυτού που πολλοί συνάδελφοι ανέφεραν προηγουμένως και στην Ολομέλεια και στην επιτροπή, όσον αφορά το όραμά σας για την υγεία. Ξεκινά απευθείας από την περιγραφή των άρθρων. Έτσι, λοιπόν, καλούμαστε να τοποθετηθούμε επί του νομοσχεδίου αυτού δίχως να έχουμε ενώπιόν μας όλη την αντίληψη, τη φιλοσοφία σας για την κατάσταση που επικρατεί στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, ποια είναι η προοπτική σας, ποιες είναι οι προθέσεις σας γι’ αυτόν τον κρίσιμο τομέα, μία προϋπόθεση κρίσιμη προκειμένου να αξιολογήσουμε και στο κατά πόσο μπορεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις να ενταχθούν σε αυτή τη φιλοσοφία και αν προωθούν αυτές τις προθέσεις σας.


Θα συμφωνήσω απολύτως -και θα εξηγήσω και πιο κάτω- με τις διαπιστώσεις που έκανε ο κ. Δαμιανάκης πάλι, όσον αφορά το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Το ερώτημα είναι συγκεκριμένο: Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα αποτρέπει από την κατάρρευση το Εθνικό Σύστημα Υγείας ναι ή όχι; Αυτό είναι το κρίσιμο ζήτημα. Ή κάποια στιγμή μετά από δύο-τρεις μήνες θα έρθουμε να αναθεωρήσουμε τις συγκεκριμένες διατάξεις;

Έτσι, λοιπόν, ο φιλόδοξος τίτλος περί αναβάθμισης του Εθνικού Συστήματος Υγείας με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, κατά την ταπεινή μας άποψη, δεν μπορεί να στοιχειοθετηθεί αξιοκρατικά αφού δεν έχουμε ενώπιόν μας την πλήρη άποψή σας, αντίληψή σας σχετικά με το Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Ξεκινάμε με τα εξής ερωτήματα, τα οποία είναι κρίσιμα: Υπάρχει σύστημα υγείας; Είναι Εθνικό Σύστημα Υγείας; Μπορούμε να συζητήσουμε για ένα ολοκληρωμένο σύστημα;

Δεύτερον, αν υπάρχει σύστημα να δούμε τα προβλήματά του ποια είναι συγκεκριμένα, να τα εντοπίσουμε με τόλμη και να δούμε αν επ’ αυτών των προβλημάτων έχουμε αναβάθμιση με τον νομοσχέδιο. Νομίζω, κυρία Υπουργέ, ότι θα κολλήσουμε στην πρώτη περίπτωση. Δυστυχώς δεν υπάρχει σύστημα. Ούτε καν σύστημα νοσηλείας, πολύ δε περισσότερο σύστημα υγείας.

Είναι γνωστός, κύριοι συνάδελφοι, κυρία Υπουργέ, ο ορισμός για την υγεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Είναι ο βασικός πυλώνας πάνω στον οποίο πρέπει να οικοδομηθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα υγείας. Μέσα στην αιτιολογική έκθεση περιμέναμε να δούμε αυτή τη συγκεκριμένη αναφορά της ολοκληρωμένης αντίληψης της κυβέρνησης για την υγεία. Δεν το πληροφορηθήκαμε δυστυχώς, κυρία Υπουργέ.

Θα ήθελα, παραφράζοντας τον τίτλο ενός πασίγνωστου τραγουδιού του Νιόνιου, να πω ότι δυστυχώς, κυρία Υπουργέ, στα νοσοκομεία η Ελλάδα αναστενάζει.
Και βεβαίως, υπάρχει ένας ιδιότυπος τύπος Έλληνα, ο τύπος του «Έλληνα ασθενή».
Να συμπληρώσω τα τεράστια προβλήματα, πάνω στα οποία πρέπει να οικοδομηθεί το ολοκληρωμένο σύστημα υγείας. Είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη, κύριοι συνάδελφοι, που δεν υπάρχουν υγειονομικοί χάρτες, δεν υπάρχει στοιχειώδης χωροταξικός σχεδιασμός των μονάδων υγείας και νοσηλείας. Όταν συζητήσαμε το νομοσχέδιο για τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, πολλοί συνάδελφοι είπαν ότι χρειάζεται ένας ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ στην υγεία με αποκέντρωση. Επίσης, δεν υπάρχει πρωτοβάθμια. Πότε επιτέλους θα τη δούμε ολοκληρωμένα διατυπωμένη σε ένα νομοσχέδιο;
Άλλο θέμα. Ολοκληρωμένη άποψη, θέση, διατύπωση θέσεων και απόψεων σχετικά με τη δημόσια υγεία και με τους φορείς υλοποίησής της. Τεράστιο θέμα. Επιπλέον, η ανεπίτρεπτη διατάραξη του ισοζυγίου μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Τέτοιο ισοζύγιο εξήντα-σαράντα περίπου υπέρ του ιδιωτικού τομέα δεν υπάρχει ούτε στις μητροπόλεις του καπιταλισμού. Τριτοβάθμιες μονάδες. Έχουμε φτάσει σε σημείο πανεπιστημιακά νοσοκομεία να εκτελούν έργα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.
Κύριοι συνάδελφοι, όσοι από εσάς είστε γιατροί, θα πω το παράδειγμα.

Πανεπιστημιακό νοσοκομείο Πάτρας, Ρίου. Εάν αυτό το νοσοκομείο λειτουργούσε σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης και της Αμερικής, δεν θα δεχόταν περισσότερους από σαράντα-πενήντα ασθενείς την ημέρα. Το Ρίο δέχεται πάνω από χίλιους. Επτά χιλιάδες διακομιδές γίνονται μόνο από το νοσοκομείο Πύργου το χρόνο.

Φανταστείτε τι γίνεται. Έχει βουλιάξει. Όσον αφορά τον εθελοντισμό, συζητάμε για τον εθελοντισμό, έχει υλοποιηθεί ο νόμος, αυτός που έχει μείνει στα χαρτιά, ο ν.2646/1998, για τις εθελοντικές οργανώσεις, για την πιστοποίησή τους και την ένταξη σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα προνοιακής πολιτικής; Οι οργανισμοί των νοσοκομείων, πότε θα αλλάξουν; Απαρχαιωμένοι.

Όσον αφορά την απογευματινή λειτουργία των νοσοκομείων, η εκτίμησή μας, κύριοι συνάδελφοι, είναι ότι θα βουλιάξει το ίδιο προβληματικό σύστημα. Είναι σαν να χτίζουμε πάνω σε αποσαθρωμένα θεμέλια και κτήρια δυστυχώς ένα υπερπολυτελές ρετιρέ. Δεν θα το αντέξει το σύστημα. Η εκτίμησή μας είναι ότι θα καταρρεύσει.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.

Όσον αφορά τις προσλήψεις του ιατρικού-νοσηλευτικού προσωπικού, απλώς να θυμίσω ότι οι προθέσεις και οι διατυπώσεις της κυρίας Υπουργού ευπρόσδεκτες, αλλά μέχρι στιγμής, απ’ ό,τι έχω πληροφορηθεί, δεν έχει ούτε ένας γιατρός προσληφθεί, δεν έχει φτάσει σ’ ένα νοσοκομείο.

ΜΑΡΙΛΙΖΑ ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Τετρακόσιοι εβδομήντα είπαμε.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Οι πληροφορίες μου είναι έτσι, συγγνώμη. Συγγνώμη, άμα είναι έτσι. Τετρακόσιοι εβδομήντα.

Και τελειώνω με το εξής. Κυρία Υπουργέ, γνωρίζετε την κατάσταση που επικρατεί στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Πάτρας, το οποίο συστεγάζει και το σεισμόπληκτο κτήριο του Άγιου Ανδρέα. Δεν είναι δυνατόν όσον αφορά τους επίκουρους γιατρούς να εντάσσεται το νοσοκομείο του Ρίου στην ίδια κατηγορία με το ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ. Είναι κοινό αίτημα των φορέων της Πάτρας και της Αχαΐας και ολόκληρης της περιφέρειας να εντάξετε, μέχρις ότου αποδοθεί το νέο νοσοκομείο του Αγίου Ανδρέα, το νοσοκομείο του Ρίου στην Β’ κατηγορία, ούτως ώστε να μπορούν να στελεχωθούν οι κλινικές με επίκουρους γιατρούς, γιατί δυστυχώς σε σύντομο χρονικό διάστημα θα απολυθούν όσοι είναι επίκουροι και από εκεί και πέρα με το ένα έτος που προβλέπεται για την επαρχία δυστυχώς δεν θα υπάρχει ιατρικό προσωπικό να στελεχώσει τις συγκεκριμένες μονάδες.
Ευχαριστώ πολύ.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Όχι, γιατί θα μιλήσω πολύ λιγότερο από το χρόνο που έχω, κύριε Πρόεδρε. Πήρα το λόγο απλώς και μόνο για να στηρίξω κάποιες τροπολογίες και να πω κάποιες απόψεις επί του άρθρου 17. Ο συνάδελφός μου Γρηγόρης Ψαριανός το πρωί τοποθετήθηκε για τα άρθρα, σε ποια είμαστε υπέρ. Θεωρούμε ότι αρκετά άρθρα είναι προς τη θετική κατεύθυνση, γι’ αυτό ακριβώς τα στηρίξαμε.

Θέλω να κάνω κάποιες αναφορές και εγώ για το άρθρο 17 για τη γενική απαγόρευση του καπνίσματος. Αν και ο ίδιος είμαι καπνιστής, τοποθετούμαστε θανατικά υπέρ της γενικής απαγόρευσης του καπνίσματος. Όμως, εκείνο το οποίο θα πρέπει ειδικά στην Ελλάδα να προσέξουμε, είναι οι συνέπειες από τη βίαιη προσαρμογή.

Κυρία Υπουργέ, είναι γεγονός ότι θα υπάρξουν συνέπειες αρνητικές από τη γενικευμένη απαγόρευση του καπνίσματος και κυρίως σε επιχειρήσεις οι οποίες ήδη έχουν υποστεί δαπάνες από την προηγούμενη εφαρμογή, την «ερμαφρόδιτη» ρύθμιση του κ. Αβραμόπουλου.
Η δική μας εκτίμηση είναι ότι το άρθρο αυτό θα έπρεπε να έρθει ολοκληρωμένο μέσα σε ένα νομοσχέδιο που να ρυθμίζει τη γενικότερη αντικαπνιστική πολιτική της Κυβέρνησης, ούτως ώστε να αμβλυνθούν και οι συνέπειες της γενικής απαγόρευσης.

Παρόλα αυτά, ψηφίζουμε θετικά, αλλά έχουμε την εντύπωση ότι θα πρέπει να δείτε θετικά και το γενικό αίτημα όλων των πτερύγων της Βουλής σε σχέση με τους περιπτερούχους, επειδή υπάρχει ενασχόληση όλων μας με τα τεράστια προβλήματα που ανακύπτουν στους περιπτερούχους. Δυστυχώς είναι ένας θεσμός ο οποίος έχει αναπτυχθεί άναρχα σε όλη την Ελλάδα, μέσα από πελατειακές σχέσεις τοπικών αρχόντων οι οποίοι ανεξέλεγκτα χορηγούσαν άδειες, χωροθετούσαν περίπτερα σε ακατάλληλους χώρους χωρίς σχεδιασμό, όμως έχουμε ένα γεγονός, το οποίο απασχολεί δεκάδες χιλιάδες συμπολίτες μας, αλλά και δεκάδες χιλιάδες οικογένειες. Με ρυθμίσεις που δεν αφορούν το δικό σας Υπουργείο, αλλά το Υπουργείο Οικονομικών έχουν δεχθεί ένα τεράστιο πλήγμα.

Φαντάζομαι ότι θα γνωρίζετε πως μέχρι τώρα, από την εφαρμογή των ρυθμίσεων του φορολογικού νομοσχεδίου, εκατοντάδες περίπτερα έχουν κλείσει σε όλη τη χώρα. Αναφέρθηκε προηγουμένως ο κ. Ροντούλης στη Λάρισα. Στην Πάτρα έχουν κλείσει πάνω από σαράντα και κλείνουν συνεχώς. Αυτό είναι ένα γεγονός που θα πρέπει να αντιμετωπίσετε. Δεν είναι κάτι το οποίο πρέπει να μας αφήσει αδιάφορους.

Τουλάχιστον δείτε με ευαισθησία αυτό το αίτημα, το οποίο εγώ δεν θα το υιοθετήσω και θα πω ότι ναι, πρέπει να υπάρχει διαφήμιση καπνού, έστω και στα περίπτερα, όμως, είναι ένας χώρος, που δυστυχώς επιβιώνει μόνο με τα καπνικά προϊόντα. Δεν επιβιώνει με τίποτε άλλο. Τουλάχιστον να τα διαφημίζει στον εξωτερικό χώρο και ας το δούμε μελλοντικά μέσα στα πλαίσια της γενικής αντικαπνικής πολιτικής το θέμα αυτό. Δείτε το σας παρακαλώ με ευαισθησία.

Το δεύτερο θέμα με το άρθρο αυτό και την εφαρμογή του είναι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί. Θα προκύψουν σοβαρά θέματα κοινωνικού περιεχομένου. Για παράδειγμα, ποιος θα αναλάβει την ευθύνη να συνετίσει κάποιον ο οποίος καπνίζει σε χώρο που απαγορεύεται το κάπνισμα; Θα τον συνετίσει αυτός ο οποίος υφίσταται τις συνέπειες του καπνίσματος, ο πολίτης δηλαδή, ή θα υπάρχει κάποιος τρόπος για να μην αναπτύσσονται αυτές οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των πολιτών; Για άλλη μία φορά, δηλαδή, να μην αφήσουμε απλώς και μόνο τη εφαρμογή των διατάξεων αυτών στους πολίτες.

Δεύτερη παρέμβαση. Την επαναφέρω, την είπα και το πρωί. Είναι γενικό αίτημα όλων των φορέων της Αχαΐας. Δεν είναι δυνατόν, κυρία Υπουργέ, το Νοσοκομείο του Αγίου Ανδρέα να είναι στην ίδια κατηγορία με το Ιπποκράτειο. Γνωρίζετε το θέμα. Δεν μπορεί το προσωπικό αυτό να έχει την ίδια μεταχείριση που έχει το Ιπποκράτειο. Είναι ένα νοσοκομείο το οποίο δεν λειτουργεί ουσιαστικά, συστεγάζεται. Καταχωρίστε το στη δεύτερη κατηγορία. Δεν είναι κάτι το οποίο θα σας χρεωθεί ως ευνοϊκή μεταχείριση. Είναι ένα νοσοκομείο το οποίο είναι γνωστό σε όλη την Ελλάδα ότι αυτή τη στιγμή δεν λειτουργεί.

Να τελειώσω με δύο τροπολογίες, τις οποίες, κυρία Υπουργέ, θα πρέπει να δείτε με πολύ ευαισθησία. Αφορά τις περιπτώσεις μεταφοράς και λειτουργίας φαρμακείων στον ίδιο δήμο με όρους ευνοϊκούς για καταστήματα που κατεδαφίζονται, ανοικοδομούνται ή ιδιοχρησιμοποιούνται. Εκεί, λοιπόν, υπάρχει η δυνατότητα να μετεγκατασταθούν σε κάποιο άλλο σημείο του δήμου. Όμως, δεν έχετε περιλάβει στις ρυθμίσεις αυτές τις περιπτώσεις εξώσεως λόγω λήξης της διάρκειας μισθώσεως, για την οποία και για λόγους ισότητας θα πρέπει να ισχύουν οι ίδιες ρυθμίσεις.
Πρέπει, λοιπόν, στη συγκεκριμένη διάταξη, στην παράγραφο 4 του άρθρου 6 του ν.1963/1991, όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 14 του ν.3530/2008 μετά τη φράση «για ανοικοδόμηση, ιδιόχρηση ή κατεδάφιση» να προστεθεί και «η λήξη μίσθωσης λόγω παρόδου του χρόνου διάρκειάς της». Αυτή είναι η πρώτη.

Η δεύτερη τροπολογία αφορά ένα πάγιο αίτημα των φαρμακευτικών συλλόγων σχετικά με τις αποστάσεις που πρέπει να τηρούνται μεταξύ των φαρμακείων για να χορηγηθεί η άδεια ιδρύσεως και λειτουργίας τους και αφορά τα φαρμακεία που βρίσκονται εντός εσωτερικής στοάς, ώστε να προσμετράται η απόσταση από το πλησιέστερο άκρο της επί της συγκεκριμένης οδού κυρίας προσόψεως του κτιρίου όπου βρίσκεται η είσοδος της στοάς.

Αυτά μόνο. Ευχαριστώ πάρα πολύ, κύριε Πρόεδρε.



Τετάρτη, 21 Ιουλίου 2010

ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΔΙΩΞΗ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

Ερώτηση με θέμα, την πρωτοφανή επίθεση με στόχο την φυσική, ηθική και οικονομική εξόντωση του δημοσιογράφου της «Ελευθεροτυπίας» Στρατή Μπαλάσκα, και με απώτερο σκοπό το φίμωτρο της έκφρασης και τη συνολική απαξίωση του κοινωνικού ρόλου του δημοσιογράφου, κατέθεσαν οι βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς, Φώτης Κουβέλης, Θανάσης Λεβέντης, Νίκος Τσούκαλης και Γρηγόρης Ψαριανός.
Στην ερώτησή τους οι 4 βουλευτές αναφέρουν πως μολονότι ο δημοσιογράφος δημοσίευσε την καταγγελία πολίτη, εναντίον ανδρών του Λιμενικού Σώματος, η οποία και έγινε δεκτή από το δικαστήριο ως αληθινή, ο καταγγέλλων πολίτης δικαιώθηκε και ο δημοσιογράφος καταδικάστηκε να πληρώσει ως αποζημίωση το συνολικό ποσό των 185.000 ευρώ.
Οι βουλευτές ερωτούν τους υπουργούς πώς εγγυάται η κυβέρνηση την απρόσκοπτη απόλαυση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος της ελευθερίας της έκφρασης, γιατί δεν ολοκληρώθηκε η διενέργεια της υπηρεσιακής διερεύνησης του θέματος πριν την απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Μυτιλήνης και αν πρόκειται να επισπεύσουν τη ολοκλήρωση της υπηρεσιακής διερεύνησης πριν την εκδίκαση του ποινικού σκέλους της υπόθεσης, στις 22 Ιουλίου.


Το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

«Για πρωτοφανή επίθεση «με στόχο την φυσική, ηθική και οικονομική εξόντωσή του, με απώτερο σκοπό το φίμωτρο της έκφρασης και τη συνολική απαξίωση του κοινωνικού ρόλου του δημοσιογράφου», κάνει λόγο το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Συντακτών (Π.Ο.Ε.ΣΥ) για την περίπτωση του δημοσιογράφου της «Ελευθεροτυπίας» Στρατή Μπαλάσκα. Ο δημοσιογράφος δημοσίευσε την καταγγελία πολίτη , εναντίον ανδρών του Λιμενικού Σώματος, η οποία και έγινε δεκτή από το δικαστήριο ως αληθινή. Όμως με την υπ’ αριθ. 19/2007 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου της Μυτιλήνης, ο κ. Μπαλάσκας καλείται να πληρώσει αποζημίωση σε έξι λιμενικούς (εκ των οποίων τους πέντε δεν κατονόμαζε καν στο δημοσίευμα), για την υποτιθέμενη συκοφαντική δυσφήμιση που ισχυρίστηκαν ότι υπέστησαν από το ρεπορτάζ, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΠΟΕΣΥ. Στη συνέχεια , το Εφετείο Αιγαίου, καταδίκασε το δημοσιογράφο «σχεδόν σε δεκαπλάσια αποζημίωση από εκείνη που επιδίκασε το Πρωτόδικο Δικαστήριο, δηλαδή στο συνολικό ποσό των 185.000 ευρώ».
Δεδομένου ότι η απόφαση είναι μοναδική στην ιστορία του ελληνικού Τύπου, καθώς ο καταγγέλλων πολίτης δικαιώθηκε, ενώ ο δημοσιογράφος που ανέδειξε το ζήτημα καταδικάστηκε, καθώς επίσης ότι μετά και την διενέργεια τέταρτης ΕΔΕ, ακόμη και σήμερα η συνολική υπόθεση, υπηρεσιακά, δεν έχει διερευνηθεί και αξιολογηθεί αποτελεσματικά,

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

- Πώς εγγυάται η κυβέρνηση την απρόσκοπτη απόλαυση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος της ελευθερίας της έκφρασης;
- Γιατί δεν ολοκληρώθηκε η διενέργεια της υπηρεσιακής διερεύνησης του θέματος πριν την απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Μυτιλήνης; Προτίθεστε να επισπεύσετε τη ολοκλήρωση της υπηρεσιακής διερεύνησης πριν την εκδίκαση του ποινικού σκέλους της υπόθεσης, στις 22 Ιουλίου»;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Φώτης Κουβέλης
Θανάσης Λεβέντης
Νίκος Τσούκαλης
Γρηγόρης Ψαριανός

Δευτέρα, 19 Ιουλίου 2010

Εγκατάλειψη της βιολογικής γεωργίας

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

Την εγκατάλειψη μιας σειράς πρακτικών και μέτρων που θα μπορούσαν να δώσουν ώθηση σε μια γεωργία φιλική προς το περιβάλλον, μεταφέρουν με ερώτησή τους στη βουλή, οι ανεξάρτητοι βουλευτές της αριστεράς Φώτης Κουβέλης, Θανάσης Λεβέντης, Νίκος Τσούκαλης και Γρηγόρης Ψαριανός, ρωτώντας την υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, γιατί δεν έχει αναγγείλει καμία θετική ενέργεια ή δράση για το 2010, εάν προτίθεται να προβεί σε αναθεώρηση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» με πρόβλεψη σημαντικής ενίσχυσης για τα γεωργοπεριβαλλοντικά μέτρα και με ποιούς τρόπους προγραμματίζει να ενισχύσει τη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία.

Το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

«Η αναφορά της κυβέρνησης στην πράσινη ανάπτυξη τουλάχιστον σε ότι αφορά το γεωργικό τομέα παραμένει πλέον μόνο ως προεκλογική εξαγγελία, ενώ στην πράξη η εφαρμοζόμενη πολιτική κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση. Σύμφωνα με την τοποθέτηση της υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στην 4η Επιτροπή Παρακολούθησης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» «στα γεωργοπεριβαλλοντικά μέτρα δεν περισσεύουν πόροι ώστε να προχωρήσουμε σε προσκλήσεις στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο»

Η ανακοίνωση της κ. Υπουργού ήρθε δυστυχώς να επιβεβαιώσει τους φόβους των φορέων του αγροτικού χώρου, των βιοκαλλιεργητών, των οικολογικών οργανώσεων αλλά και των καταναλωτών για εγκατάλειψη μιας σειράς πρακτικών και μέτρων που θα μπορούσαν να δώσουν ώθηση σε μια γεωργία φιλική προς το περιβάλλον αλλά και στην υιοθέτηση ενός διαφορετικού μοντέλου ανάπτυξης αγροτικών περιοχών με όρους βιωσιμότητας.
Τα γεωργοπεριβαλλοντικά μέτρα περιλαμβάνουν δράσεις ενίσχυσης που αφορούν μεταξύ άλλων: τη βιολογική γεωργία, τη βιολογική κτηνοτροφία, τη μείωση της νιτρορύπανσης, την προστασία απειλούμενων αυτόχθονων φυλών αγροτικών ζώων, τη διατήρηση ντόπιων ποικιλιών, τη διατήρηση και αποκατάσταση φυτοφρακτών, τη διαχείριση παραλίμνιων εκτάσεων του δικτύου Natura 2000, τη διατήρηση και ανακατασκευή αναβαθμίδων καθώς και τη διατήρηση γεωργικών εκτάσεων για την προστασία ειδών άγριας πανίδας.

Επειδή:

· Τα γεωργοπεριβαλλοντικά μέτρα αποτελούν τα σημαντικότερα στοιχεία του 2ου πυλώνα της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) και χρηματοδοτούνται σε πολύ μεγάλο ποσοστό από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

· Η εγκατάλειψη της υποστήριξης των παραδοσιακών ποικιλιών και των αυτόχθονων φυλών, αποφασίζεται το 2010, έτος αφιερωμένο στην βιοποικιλότητα, θέμα για το οποίο το υπουργείο Αγροτικής ανάπτυξης δεν έχει αναγγείλει καμία θετική ενέργεια ή δράση.

· Η ποιοτική γεωργία με αιχμή του δόρατος τη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία, σέβεται το περιβάλλον και μπορεί να ξαναφέρει τα ελληνικά προϊόντα τόσο στις διεθνείς όσο και στην ελληνική αγορά συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην προστασία του περιβάλλοντος, της βιοποικιλότητας, αλλά και της υγείας των καταναλωτών.

Ερωτάται η κ. υπουργός

1. Γιατί δεν έχετε αναγγείλει καμία θετική ενέργεια ή δράση για το 2010; Προτίθεστε να προβείτε σε αναθεώρηση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» με πρόβλεψη σημαντικής ενίσχυσης για τα γεωργοπεριβαλλοντικά μέτρα;

2. Με ποιούς τρόπους προγραμματίζετε να ενισχύσετε τη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία»;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Φώτης Κουβέλης
Θανάσης Λεβέντης
Νίκος Τσούκαλης
Γρηγόρης Ψαριανός



Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ

ΘΕΜΑ: «Μέτρα στήριξης της βιολογικής – γεωργίας κτηνοτροφίας»

ΣΧΕΤ: Η Ερώτηση 12691/7-7-2010


Απαντώντας στην παραπάνω ερώτηση που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. Φ. Κουβέλης, θ. Λεβέντης, Ν. Τσούκαλης, Γ. Ψαριανός, σας πληροφορούμε τα εξής:

Η ένταξη επιχειρηματιών στο καθεστώς του Καν. (ΕΚ) 834/07 για τη βιολογική παραγωγή είναι εθελοντική. Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων όμως παρεμβαίνει στον τομέα της Βιολογικής Γεωργίας σε επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού και καθορισμού πολιτικών ώστε να προωθήσει την ανάπτυξη του τομέα. Προς την κατεύθυνση αυτή ο σχεδιασμός του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων για την ανάπτυξη της Βιολογικής Γεωργίας - Κτηνοτροφίας περιλαμβάνει:

• την αύξηση της βιολογικής παραγωγής (πρωτογενούς,δευτερογενούς),
• την προώθηση των βιολογικών προϊόντων και την ενημέρωση των καταναλωτών για τα βιολογικά προϊόντα και τη βιολογική μέθοδο παραγωγής.
Οι οικονομικές ενισχύσεις αποτελούν ένα κίνητρο για την ανάπτυξη του τομέα της βιολογικής γεωργίας.

Το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013 «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» (ΠΑΑ) βαρύνεται από ένα περιορισμένο χρηματοδοτικό σχήμα (υψηλές ανειλημμένες υποχρεώσεις), που δεν επιτρέπουν την αποτελεσματική προώθηση των στρατηγικών του στόχων.

Ειδικότερα σε ορισμένες δράσεις, όπως τα γεωργοπεριβαλλοντικά, οι υποχρεώσεις καλύπτουν το 80% και πλέον των διαθέσιμων πιστώσεων, γεγονός που δεν επιτρέπει την έκδοση νέων προκηρύξεων στα Μέτρα αυτά.

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού και προκειμένου να στηριχθούν τα γεωργοπεριβαλλοντικά Μέτρα που αποτελούν βασικό στόχο της "πράσινης ανάπτυξης" αλλά και του στρατηγικού στόχου του ΠΑΑ για την προστασία του περιβάλλοντος (Άξονας 2), στο πλαίσιο της διαδικασίας αναθεώρησης, η Επιτροπή Παρακολούθησης του Προγράμματος συνεδρίασε (24.6.2010) και αποφάσισε μέσω της ανακατανομής των πόρων, να εξοικονομήσει πιστώσεις συνολικού ύψους περίπου 400 εκ. €, που θα κατευθυνθούν στα γεωργοπεριβαλλοντικά μέτρα, έτσι ώστε να καταστεί εφικτή η υλοποίηση των αντίστοιχων δράσεων.

Η προώθηση της παραγωγής προϊόντων ποιότητας και ανάμεσα τους προϊόντων της βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας, αποτελεί έναν από τους βασικούς στόχους των πολιτικών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας του γεωργικού τομέα. Για το λόγο αυτό, στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2007-2013 «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» περιλαμβάνονται τα παρακάτω καθεστώτα ενίσχυσης

«Συμμετοχή γεωργών σε συστήματα για την ποιότητα τροφίμων» (Μέτρο 132).
Το Μέτρο αποσκοπεί στη στήριξη μεθόδων παραγωγής που αποβλέπουν στη βελτίωση των γεωργικών προϊόντων με στόχο την παροχή εγγυήσεων στους καταναλωτές ως προς την ποιότητα και τη διαδικασία παραγωγής των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, καθώς και στην επίτευξη προστιθέμενης αξίας για τα πρωτογενή γεωργικά προϊόντα και τη βελτίωση των δυνατοτήτων διάθεσης τους στην αγορά. Η στήριξη παρέχεται στους παραγωγούς προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα σταθερά κόστη (δαπάνες πιστοποίησης) που προκύπτουν από την ένταξη στα συστήματα ποιότητας της βιολογικής γεωργίας, της βιολογικής κτηνοτροφίας, της ολοκληρωμένης διαχείρισης στη φυτική παραγωγή (Α0Κ02) και της ολοκληρωμένης διαχείρισης για τη διασφάλιση της ποιότητας του χοίρειου κρέατος (Α0Κ03).

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του Μέτρου και σύμφωνα με τον Καν. (ΕΟΚ) 2092/91 του Συμβουλίου, το ποσό στήριξης για τις δενδρώδεις καλλιέργειες και το αμπέλι ανέρχεται μέχρι 1.700 € ετησίως ανά εκμετάλλευση, ενώ για τα φυτά μεγάλης καλλιέργειας μέχρι 1.500 € ετησίως ανά εκμετάλλευση. Οι γεωργοί που συμμετέχουν στο Σύστημα Ολοκληρωμένης Διαχείρισης στη Φυτική Παραγωγή (Α0Κ.0 2) ενισχύονται για όλες τις καλλιέργειες με ποσό ύψους 1.400 € ετησίως ανά εκμετάλλευση, ενώ οι γεωργοί που συμμετέχουν στο Σύστημα Διαχείρισης για τη Διασφάλιση της ποιότητας του χοιρείου κρέατος ΑΟΚΟ 3 ενισχύονται μέχρι 3.000 € ετησίως ανά εκμετάλλευση.

Το μέτρο είχε προκηρυχθεί και εντάχθηκαν 1.022 παραγωγοί με ύψος
ενίσχυσης 6,85 εκ. € και προβλέπεται να προκηρυχθεί ξανά εντός του έτους 2010. «Δραστηριότητες ενημέρωσης και προώθησης» (Μέτρο 133).

Το Μέτρο απευθύνεται σε δικαιούχους του Μέτρου 132, που παράγουν ομοειδή προϊόντα και συστήνουν άτυπα ομάδες παραγωγών κατά προϊόν και επιθυμούν να τα προωθήσουν στην εσωτερική αγορά (χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Η στήριξη αφορά στο 70% των επιλέξιμων δαπανών για τα συνολικά επιχειρησιακά σχέδια τριετούς διάρκειας, που θα υποβάλλουν αυτές οι ομάδες.

Οι επιλέξιμες δράσεις αφορούν ενημέρωση (ενημερωτικά φυλλάδια, αφίσες), προώθηση (διαφημιστικές καταχωρήσεις στα ΜΜΕ, ιστοσελίδα, ενημερωτικά cd, dvd), διοργάνωση/συμμετοχή σε συνέδρια και εκθέσεις, προώθηση και διακίνηση στην εσωτερική αγορά (Ελλάδα και χώρες της Ε.Ε.), οργάνωση επισκέψεων σε μονάδες παραγωγής.

Το μέτρο προβλέπεται να προκηρυχθεί εντός του έτους 2010.
Πέραν των ανωτέρω, η κτηνοτροφία στηρίζεται και μέσω των Μέτρων του Άξονα «Βελτίωση του περιβάλλοντος και της υπαίθρου».

Στο πλαίσιο του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2007-2013 καταβάλλεται Εξισωτική Αποζημίωση στους δικαιούχους των Μέτρων «Ενισχύσεις στους γεωργούς ορεινών περιοχών για φυσικά μειονεκτήματα» και «Ενισχύσεις στους γεωργούς περιοχών με μειονεκτήματα, εκτός των ορεινών περιοχών».

Τα μέτρα έχουν στόχο την αντιστάθμιση των απωλειών εισοδήματος και πρόσθετου κόστους, απόρροια των φυσικών μειονεκτημάτων και αποσκοπεί να ενθαρρύνει τη συνέχιση της γεωργικής, κτηνοτροφικής δραστηριότητας στις μειονεκτικές περιοχές.

«Γεωργο-περιβαλλοντικές ενισχύσεις» (Μέτρο 214) .
ΑΙ Βιολογική Γεωργία (Υπομέτρο Α δράση 1) .
Α2 Βιολογική κτηνοτροφία (Υπομέτρο Α δράση 2)


Το ύψος ενίσχυσης καλύπτει την απώλεια εισοδήματος και το πρόσθετο κόστος που υφίστανται οι αγρότες από τη συμμετοχή τους στη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία.

Στόχος του μέτρου είναι η προστασία των φυσικών πόρων (έδαφος, νερό, αέρας) και η διατήρηση της βιοποικιλότητας. Η προσφορά εγγυήσεων στους καταναλωτές για ασφαλή προϊόντα και η αειφόρος αγροτική ανάπτυξη.

• Μέτρο 121 «εκσυγχρονισμός γεωργικών εκμεταλλεύσεων» και
• Μέτρο 123 «Αύξηση της αξίας των γεωργικών και δασοκομικών προϊόντων», στα οποία υπάρχουν κριτήρια προτεραιότητας για τα βιολογικά προϊόντα.

Με την υπ' αριθμ. 262345/22-03-2010 ΚΥΑ καθορίζονται συμπληρωματικά μέτρα εφαρμογής των μέτρων ειδικής στήριξης σε εκτέλεση του άρθρου 68 του Καν. (ΕΚ) 73/2009 του Συμβουλίου και του Καν. (ΕΚ) 1120/2009 της Επιτροπής, που αποβλέπουν μεταξύ άλλων σε συγκεκριμένους τύπους γεωργίας που είναι σημαντικοί για την προστασία και αναβάθμιση του περιβάλλοντος και στη βελτίωση της ποιότητας των γεωργικών προϊόντων όπως είναι και τα αντίστοιχα προϊόντα Βιολογικής Γεωργίας και Κτηνοτροφίας.

Όσον αφορά τις ενισχύσεις για τη διατήρηση των απειλούμενων με εξαφάνιση αυτοχθόνων φυλών αγροτικών ζώων, επισημαίνεται ότι έχει εκδοθεί από τη Δ/νση Χωροταξίας και Προστασίας Περιβάλλοντος του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η υπ' αριθμ. 239591/2-10-2009 ΚΥΑ και αναμένεται η έκδοση της εφαρμοστικής Υπουργικής Απόφασης.

Σε κάθε περίπτωση, άμεση προτεραιότητα του ΥΠΑΑΤ είναι η επιτυχής εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής ενίσχυσης της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας της αγροτικής οικονομίας μέσω της στήριξης της "πράσινης γεωργίας" με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη του εγχώριου γεωργικού τομέα.

Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ




Κ. ΜΠΑΤΖΕΛΗ








ΔΗΛΩΣΗ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ

Καθήκον να επισκεφθεί τις εγκαταστάσεις του ιδρύματος «ΜΕΡΙΜΝΑ» έχει, κατά την παραμονή της στην Πάτρα, η αρμόδια Υφυπουργός κ. Φώφη Γεννηματά.
Η επίσκεψη είναι αναγκαία προκειμένου να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι το διακύβευμα από την ενδεχόμενη διακοπή λειτουργίας του.
Η κ. Γεννηματά και το Υπουργείο είναι σοβαρά εκτεθειμένοι τόσο απέναντι στα παιδιά, τους γονείς και τους εργαζόμενους του ιδρύματος, όσο και προς ολόκληρη την τοπική κοινωνία από τη μη διατύπωση εκ μέρους της αποτελεσματικών και βιώσιμων λύσεων, για την απρόσκοπτη συνέχιση λειτουργίας του ιδρύματος, σύμφωνα και με τις προτάσεις που έχουν καταθέσει οι φορείς του.