Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2008

Κράτηση μεταναστών σε container στο λιμάνι της Πάτρας και άρνηση εισόδου σε βουλευτή και δικηγόρο.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ

Στη βουλή φέρνει το θέμα των συνθηκών κράτησης των μεταναστών στην Πάτρα ο βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Τσούκαλης. Στην ερώτησή του ο κ. Τσούκαλης αναφέρει:

Στις 13 Οκτωβρίου, αντιπρόσωπος της Κίνησης για την Προστασία των Μεταναστών και αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ Αχαΐας με επικεφαλείς τον τοπικό βουλευτή και το δικηγόρο της Οργάνωσης επιχείρησαν να επισκεφθούν το χώρο κράτησης μεταναστών προκειμένου να επικοινωνήσουν με τους κρατούμενους στα πλαίσια εντολής εκπροσώπησης τους για την άσκηση των δικαιωμάτων τους. Ο συγκεκριμένος χώρος κράτησης είναι ουσιαστικά ένα container 25 τ.μ., ανήλιο με τρείς μικρούς φεγγίτες για εξαερισμό. Οι συνθήκες διαβίωσης είναι ανύπαρκτες καθώς καταγγελίες αναφέρουν ότι οι κρατούμενοι οι οποίοι ενίοτε ανέρχονται στους πενήντα κοιμούνται στο δάπεδο.

Στην προσπάθειά τους να εισέλθουν για να ελέγξουν το χώρο, ο μεν βουλευτής για την άσκηση κοινοβουλευτικού ελέγχου και ο δε δικηγόρος στα πλαίσια της εντολής εκπροσώπησής τους, αντιμετώπισαν την άρνηση των υπευθύνων ασφάλειας του λιμανιού να τους επιτρέψουν την είσοδο. Οι υπεύθυνοι ανέφεραν ότι εκτελούν εντολές της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου και ότι σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία η είσοδος επιτρέπεται μετά από εξουσιοδότηση του Υπουργείου.
Σύμφωνα όμως με τον ΑΚ (άρθρα 217-235), μόνο στις περιπτώσεις που ο νόμος απαιτεί πληρεξούσιο για την πράξη που επιχειρεί ο δικηγόρος, επιβάλλεται να το προσκομίσει. Διαφορετικά η πληρεξουσιότητα τεκμαίρεται. Για το λόγο αυτό ο Κώδικας Δικηγόρων (Ν.Δ.3026/1954, άρθρο 45) ορίζει ότι η είσοδος στις δημόσιες υπηρεσίες είναι ελεύθερη και επιτρέπεται στους δικηγόρους με την απλή επίδειξη της ταυτότητάς τους.

Εξάλλου, ο ΚΠΔ προβλέπει ότι σε περίπτωση προσωρινής κράτησης (283 ΚΠΔ) επιβάλλεται η πρόσβαση σε δικηγόρο χωρίς την απαίτηση εξουσιοδότησης, όχι μόνο λόγω της εφαρμογής του άρθρου 6, παρ. 1 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα δικαιώματα του ανθρώπου αλλά και λόγω του πρακτικώς ανεφάρμοστου της εξεύρεσης δικηγόρου από το ίδιο το πρόσωπο που κρατείται. Και ο Σωφρονιστικός κώδικας όμως προβλέπει την απρόσκοπτη επικοινωνία και πρόσβαση σε συνήγορο (άρθρ. 51 παρ.1, 53 παρ.2 Ν. 2776/1999).
Δεδομένου ότι υπέρ της πρόσβασης των δικηγόρων σε κέντρα κράτησης έχει ταχθεί και ο συνήγορος του πολίτη και ότι το συγκεκριμένο container βρίσκεται σε κεντρικό σημείο του λιμανιού, δίπλα στο σημείο υποδοχής, ελεύθερο περιμετρικά στη θέα οποιουδήποτε.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Βάσει ποιάς διάταξης και ποιών εντολών απαγορεύτηκε στον νομικό προστάτη των κρατουμένων η είσοδος στο χώρο κράτησής τους;
2. Tι μέτρα προτίθεται να πάρει ώστε να εγγυηθεί την απρόσκοπτη πρόσβαση των δικηγόρων στα κέντρα κράτησης οποιασδήποτε μορφής, βεβαιώνοντας ουσιαστικά την εφαρμογή του ελληνικού και διεθνούς νομοθετικού πλαισίου;
3. Γιατί απαγορεύεται σε βουλευτές η είσοδος σε χώρους κράτησης χωρίς ειδική άδεια και πώς είναι δυνατόν να ασκήσουν έτσι τα καθήκοντα του κοινοβουλευτικού ελέγχου;
4. Με ποιο τρόπο σκοπεύει να διασφαλίσει τα δικαιώματα των μεταναστών οι οποίοι κρατούνται σε απάνθρωπες συνθήκες για διάστημα που μπορεί να φτάσει και τους τρείς μήνες;

Ο ερωτών βουλευτής

Νίκος Τσούκαλης

Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2008

Στη βουλή το θέμα του Καταυλισμού


ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ

Η ερώτηση που απευθυνόταν προς τον κ. Υπουργό Εσωτερικών, ανέφερε τους λόγους για τους οποίους το εγχείρημα της δημιουργίας καταυλισμού, εκτός των ορίων του Δήμου της Πάτρας, χωρίς τη λήψη ταυτόχρονων μέτρων χορήγησης επικουρικής προστασίας σε όσους αλλοδαπούς δεν μπορούν να επιστρέψουν στη χώρα καταγωγής τους, θα αποδειχθεί ατελέσφορο. Παράλληλα, ο κ. Τσούκαλης τόνισε την έλλειψη διαβουλεύσεων με τοπικούς φορείς, προκειμένου για την επιλογή του χώρου εγκατάστασης των αλλοδαπών.

Ο Υφυπουργός κ. Νάκος στην απάντησή του δήλωσε ότι η επιλογή του χώρου κέντρου φιλοξενίας έγινε μετά από ενδελεχή μελέτη 10 εναλλακτικών λύσεων και με βάση την έκθεση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας. Δεν φάνηκε όμως να γνωρίζει τα προβλήματα διεκδίκησης της συγκεκριμένης περιοχής από ιδιώτες. Αν και αναγνώρισε ότι το πρόβλημα είναι σοβαρό και χρόνιο, θεωρεί ότι η λειτουργία του νέου καταυλισμού θα αποτελέσει λύση ενώ ταυτόχρονα δεν θεώρησε αναγκαίο να απαντήσει στην πρόσκληση που του απηύθυνε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ να μεταβεί στην Πάτρα.

Ο κ. Τσούκαλης, στην τοποθέτησή του, μεταξύ άλλων δήλωσε:

«Η προκλητική αδιαφορία της κυβέρνησης και η σιωπή των τοπικών αρχών έχουν εκκολάψει το αυγό του φιδιού. Η Πάτρα έχει μετατραπεί σε πεδίο μάχης με τις ομάδες προσφύγων να συμπλέκονται για την πρωτοκαθεδρία στο χώρο του λιμανιού. Πολίτες υπεράνω ρατσιστικής ή ξενοφοβικής υποψίας οδηγούνται αναπόφευκτα σε «τυφλές» συμπεριφορές. Συγχρόνως το άγος της πόλης, ο άθλιος καταυλισμός της Ηρώων Πολυτεχνείου παραμένει, επιτείνοντας την απόγνωση κατοίκων και προσφύγων. Λάβατε κρίσιμες αποφάσεις χωρίς κοινωνική διαβούλευση και με τέτοιο περιεχόμενο που καταδεικνύει άγνοια του φαινομένου. Επαναφέρω τη μόνη ρεαλιστική πρόταση που έχουμε διατυπώσει από ετών. Την άμεση δημιουργία ανοιχτού χώρου φιλοξενίας εντός των ορίων του δήμου της Πάτρας και την ταυτόχρονη χορήγηση ταξιδιωτικών εγγράφων μέσω του καθεστώτος επικουρικής προστασίας. Μέχρι σήμερα η κυβέρνηση έχει επιδείξει μια προκλητική αδιαφορία. Αν και η ΝΔ κυβερνά εδώ και πέντε χρόνια δεν έχει μεταβεί ποτέ κανείς στην Πάτρα ώστε να διαβουλευτεί με τους τοπικούς βουλευτές και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Εμείς επιμένουμε ότι η λύση η οποία προκρίθηκε δεν είναι βιώσιμη. Ο χώρος είναι στον «αέρα» γιατί υπάρχουν ιδιωτικές διεκδικήσεις ενώ η απόσταση 20 χλμ. από το λιμάνι, καθιστά την επιλογή μη βιώσιμη. Η δημιουργία καταυλισμού θα αποσυμφορήσει το έκρυθμο κλίμα που έχει δημιουργηθεί στην Πάτρα το τελευταίο διάστημα μόνο αν συνοδευτεί με τη χορήγηση καθεστώτος επικουρικής προστασίας και ταξιδιωτικών εγγράφων σε όσες περιπτώσεις είναι δυνατόν».

Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2008

Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών: Χωρίς αντίκρισμα οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης.

ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ


Πλαστές και χωρίς κανένα πρακτικό αντίκρισμα αποδεικνύονται σύμφωνα με την απάντηση της Κομισιόν οι διαβεβαιώσεις της Ν.Δ. και προσωπικά του κ. Καραμανλή και Στυλιανίδη, για τον υπ' αριθμόν 3696/2008 νόμο που ψήφισαν για τα ΚΕΣ. Η απάντηση του αρμόδιου Επιτρόπου κ. ΜακΚρίβι στους πρόσφατους ψευδείς ισχυρισμούς του κ. Καραμανλή προκύπτει μετά από σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δ. Παπαδημούλη.

Πιο συγκεκριμένα, ο Έλληνας ευρωβουλευτής ρωτούσε την Κομισιόν κατά πόσο οι ελληνικές αρχές μπορούν, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση της Ν.Δ., να ελέγχουν τα τυπικά προσόντα των διδασκόντων, το πρόγραμμα σπουδών και να αξιολογούν τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών που λειτουργούν με συμφωνίες με ξένα πανεπιστήμια.

Στην απάντησή του ο κ. ΜακΚρίβι ξεκαθαρίζει με διπλωματικό μεν τρόπο αλλά απολύτως τα πράγματα τονίζοντας ότι η Ελλάδα δεν έχει κανένα δικαίωμα «να ελέγχει τους τίτλους εκπαίδευσης δασκάλων ή να αξιολογεί το εκπαιδευτικό ίδρυμα.», σύμφωνα με το άρθρο 50 παράγραφος 3 της οδηγίας 2005/36/ΕΚ σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων.

Αναφερόμενος στο παραπάνω ζήτημα ο βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Τσούκαλης δήλωσε:

Η παραπάνω απάντηση του επιτρόπου κ. ΜακΚρίβι ήλθε να επιβεβαιώσει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο όσα είχα αναφέρει σε ομιλία μου (πρακτικά βουλής 13-5-08) κατά τη συζήτηση αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος. Αποδεικνύεται ότι ο νόμος για τα κολέγια είναι νόμος «Μαΐμού και δεν έχει καμία αξία.

Στην τοποθέτησή μου στη βουλή είχα αναφέρει επί λέξη:

«…Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ως οικονομική δραστηριότητα, θα αποτελέσουν αντικείμενο πολιτειακής ρύθμισης μόνο εφόσον αυτή σέβεται το παραπάνω όριο, δηλαδή δεν θίγει τον πυρήνα της οικονομικής ελευθερίας. Για παράδειγμα, ο νομοθέτης μπορεί να ορίσει τις ελάχιστες προϋποθέσεις για την επιλογή των μελών ΔΕΠ στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά δεν μπορεί να στερήσει από τον επιχειρηματία την δυνατότητα να επιλέγει ελεύθερα, ανάμεσα σε αυτούς που θεωρεί ότι διαθέτουν αυτά τα ελάχιστα προσόντα. Μπορεί το πανεπιστήμιο να θέσει κάποιους όρους λειτουργίας, όμως δεν μπορεί να επιβάλλει την αυτοδιοίκησή του. Αντίθετα, ο επιχειρηματίας είναι φορέας αξίωσης. Αυτός θα διαχειρίζεται τη λειτουργία του πανεπιστημίου. Εάν δε ο νομοθέτης προσπαθήσει να περιορίσει αυτό το δικαίωμά του, με βεβαιότητα μπορούμε να προβλέψουμε ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας θα αναγκαστεί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να ακυρώσει μια τέτοιου είδους παρέμβαση.»

Οι εξελίξεις μας δικαίωσαν με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο. H κυβέρνηση σύμφωνα με το άρθρο 50 παράγραφος 3 της οδηγίας 2005/36/ΕΚ δεν έχει το δικαίωμα ούτε να ελέγχει τα προσόντα των διδασκόντων ούτε να αξιολογεί τα ΚΕΣ τη στιγμή που τα δημόσια πανεπιστήμια υφίστανται ήδη την αξιολόγηση με το νόμο-πλαίσιο.

Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2008


ΠΡΟΣΘΗΚΗ-ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο σχέδιο νόμου "Μεταρρυθμίσεις για την οικογένεια, το παιδί, την κοινωνία και άλλες διατάξεις"
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Θ. Δρίτσας, Φ. Κουβέλης και Ν. Τσούκαλης, κατέθεσαν σήμερα τροπολογία επί του σχεδίου νόμου «μεταρρυθμίσεις για την οικογένεια, το παιδί, την κοινωνία και άλλες διατάξεις. Θεωρώντας ότι ο αποκλεισμός των ομόφυλων ζευγαριών από το Σύμφωνο ελεύθερης Συμβίωσης που προωθεί η κυβέρνηση αποτελεί κατάφωρη παραβίαση της αρχής της ισότητας, καλούν όλους τους βουλευτές ανεξαρτήτως πολιτικού χώρου προκειμένου να πάρουν θέση για την εξάλειψη της διάκρισης.

Ακολουθεί το κείμενο της τροπολογίας
Αιτιολογική έκθεση

Το Σύμφωνο Συμβίωσης, αποτελεί μία σύμβαση που επιτρέπει την τυποποίηση των συντροφικών σχέσεων σύμφωνα με την αρχή ότι η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει στα μέλη της κοινωνίας, την απόλαυση των δικαιωμάτων τους με ιδιαίτερη έμφαση στην ισότητα και την αλληλεγγύη, χωρίς διακρίσεις κοινωνικές, οικονομικές, φυλής ή φύλου.
Οι εξαιρέσεις που εισάγει για τα ομόφυλα ζευγάρια δεν μπορούν παρά να δημιουργήσουν πολίτες δεύτερης κατηγορίας καθώς δεν υπάρχει νομικό έρεισμα το οποίο να αποκλείει συντρόφους ίδιου φύλου από τη σύναψη συμφώνου συμβίωσης.
Το νομοσχέδιο θα έπρεπε να συμβάλει στην ωρίμανση της κοινωνίας, να αποτυπώνει το πνεύμα των διεθνών εξελίξεων και βέβαια να είναι συμβατό με την ελληνική νομοθεσία.
Στην Ευρώπη των 15 μόνο η Ελλάδα, η Ιταλία και η Ιρλανδία δεν προβλέπουν ρύθμιση των σχέσεων των ομόφυλων ζευγαριών. Να σημειωθεί ότι οι εθνικές νομοθεσίες των υπόλοιπων κρατών καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα νόμων από το γάμο και τη δυνατότητα υιοθεσίας μέχρι την απλή συμβίωση. Επιπλέον τόσο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και το Συμβούλιο της Ευρώπης πιέζουν προς ρύθμιση των εν λόγω συντροφικών σχέσεων σε κείμενα που έχουν υιοθετήσει.
Εκτός της Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου η οποία απαγορεύει τις διακρίσεις με βάση των γενετήσιο προσανατολισμό, η πρόσφατη υπογραφή της Συνθήκης της Λισαβόνας καθιστά νομικά δεσμευτικό το Θεμελιώδη Χάρτη Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ο οποίος, με το άρθρο 21, προβλέπει αντίστοιχη απαγόρευση.
Το άρθρο 4 του Συντάγματος προβλέπει ότι όλοι οι Έλληνες είναι ίσοι απέναντι στο νόμο, ενώ όπως τόνισε και με ανακοίνωσή της η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, ο αποκλεισμός από το Σύμφωνο Ελεύθερης Συμβίωσης των ομόφυλων ζευγαριών αποτελεί δυσμενή διάκριση σε βάρος τους.
Ο σεξουαλικός προσανατολισμός έχει πλέον διεθνώς ρητά περιληφθεί στις απαγορευμένες διακρίσεις από την ισότητα. Και η ελληνική νομοθεσία τον έχει περιλάβει σε διάφορα νομοθετήματα πχ. Ν. 1414/1984, Ν.2910/2001, Ν. 33054/2005.
Δεδομένων των ανωτέρω καθώς και ότι θεωρούμε ότι ο Για το λόγο αυτό προτείνουμε την τροποποίηση του άρθρου 1 αποκλεισμός αυτός αποτελεί κατάφωρη παραβίαση της αρχής της ισότητας, οι οποιεσδήποτε διακρίσεις με βάση το φύλο θα έπρεπε να απαλειφθούν.

«Η συμφωνία δύο ενήλικων προσώπων με την οποία οργανώνουν τη συμβίωσή τους (σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης), καταρτίζεται αυτοπροσώπως με συμβολαιογραφικό έγγραφο. Η ισχύς της συμφωνίας αρχίζει από την κατάθεση αντιγράφου του συμβολαιογραφικού εγγράφου στον ληξίαρχο του τόπου κατοικίας τους, το οποίο κατοχυρώνεται σε ειδικό βιβλίο του Ληξιαρχείου».
Οι προτείνοντες βουλευτές Αθήνα, 14.10.2008
Θοδωρής Δρίτσας
Φώτης Κουβέλης
Νίκος Τσούκαλης

Χρηματοδότηση υπηρεσιών κοινωνικής μέριμνας

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΟΥΒΕΛΗ, ΤΣΟΥΚΑΛΗ

Ερώτηση για το θέμα της χρηματοδότησης των υπηρεσιών κοινωνικής μέριμνας κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Φώτης Κουβέλης και Νίκος Τσούκαλης. Στην ερώτησή τους οι δύο βουλευτές αναφέρουν:

Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης παρέχουν από το 2000 ένα πλέγμα από πολύτιμες κοινωνικές υπηρεσίες στους πολίτες, σε πάνω από 650 Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών, Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με Αναπηρία, Μονάδες Κοινωνικής Μέριμνας, Μονάδες Βοήθεια στο Σπίτι και Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων. Οι υπηρεσίες αυτές που μέχρι σήμερα λειτουργούν κυρίως με κοινοτικούς πόρους του Β’ και Γ’ ΚΠΣ και απασχολούν περισσότερους από 2000 εργαζομένους, απευθύνονται στις πιο ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες του πληθυσμού όπως είναι οι ηλικιωμένοι, τα παιδιά, τα άτομα με ειδικές ανάγκες, οι μετανάστες, οι άνεργοι κλπ.
Σε ερώτηση που απηύθυνε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΝ Δ. Παπαδημούλης στον αρμόδιο για θέματα Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Σπίντλα σχετικά με τη δυνατότητα συνέχισης προγραμμάτων και δομών κοινωνικής μέριμνας στα πλαίσια του ΕΣΠΑ, ο Επίτροπος απάντησε ότι προβλέπεται αυτή η δυνατότητα. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι αν και τέτοια προγράμματα μπορούν να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ, η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στη χορήγηση ενισχύσεων σε μεμονωμένους δικαιούχους παρά στη Συγχρηματοδότηση λειτουργικών δαπανών των δομών κοινωνικής μέριμνας, αντίθετα από το Β΄και Γ΄ ΚΠΣ. Μάλιστα, βάσει της συμφωνίας μεταξύ των ελληνικών αρχών και της Επιτροπής, η οποία εκτείνεται στο ελληνικό εθνικό στρατηγικό πλαίσιο αναφοράς, στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού» και στο περιφερειακό επιχειρησιακό πρόγραμμα, η χρηματοδότηση των λειτουργικών δαπανών των δομών κοινωνικής μέριμνας θα αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα των ελληνικών αρχών από την 1η Σεπτεμβρίου 2008.
Δεδομένου ότι όπως έχουμε επανειλημμένα αναδείξει στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, πολλά προγράμματα κινδυνεύουν να σταματήσουν λόγω έλλειψης χρηματοδότησης με πιο πρόσφατο παράδειγμα τα Κέντρα Πρόληψης Εξαρτησιογόνων Ουσιών καθώς και ότι η ίδια η κυβέρνηση επέλεξε να αναλάβει την αποκλειστική τους χρηματοδότηση.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Γιατί η κυβέρνηση επέλεξε να μην εντάξει τα εν λόγω προγράμματα στο ΕΣΠΑ;
- Πως σκοπεύει να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση και συνέχεια του κοινωνικού τους έργου;
- Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι προσκλήσεις για εκδήλωση ενδιαφέροντος για παροχή υπηρεσιών «Βοήθεια στο σπίτι»;
- Πότε αναμένεται να υλοποιηθεί το σχέδιο για την παροχή υπηρεσιών παιδικής φροντίδας στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανάπτυξη ανθρωπίνου δυναμικού 2007-2013»;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Φώτης Κουβέλης
Νίκος Τσούκαλης

Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2008

Αυξήσεις διοδίων: Φταίει και το ΠΑΣΟΚ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΕΧΩΔΕ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΛΕΒΕΝΤΗ


Στο ΠΑΣΟΚ ρίχνει τις ευθύνες για την αύξηση της τιμής των διοδίων το ΥΠΕΧΩΔΕ. Αυτό προκύπτει από απάντηση του Υφυπουργού κ. Ξανθόπουλου, που δόθηκε μετά από ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Τσούκαλη και Θανάση Λεβέντη, σχετική με τις αυξήσεις των διοδίων σε δρόμους καρμανιόλα. Η ίδια απάντηση που δόθηκε και σε ερωτώντες βουλευτές του ΠΑΣΟΚ (Σπηλιόπουλος, Κατσιφάρας, Βέρρας) αναφέρει χαρακτηριστικά τα εξής:

«Σε απάντηση των ανωτέρω σχετικών Ερωτήσεων και σύμφωνα με τα στοιχεία της Ειδικής Υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ, σας ενημερώνουμε για τα εξής:

Η Σύμβαση του έργου «Κατασκευή-Συντήρηση-Λειτουργία και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα», κυρώθηκε με το Νόμο 3621/2007 από την Βουλή των Ελλήνων με τη σύμφωνη γνώμη της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και του ΛΑΟΣ και η 6η Αυγούστου 2008 ορίστηκε ως ημερομηνία έναρξης Λειτουργίας και συντήρησης της Σύμβασης Παραχώρησης. Ειδικότερα, η Αξιωματική Αντιπολίτευση, συνεπής στις επιλογές της, κατά την περίοδο 2000-2003 ως προς το ύψος των διοδίων τελών των Συμβάσεων Παραχώρησης, τις ψήφισε ανεπιφύλακτα τόσο επί της αρχής όσο και επί του επίμαχου Άρθρου 1, στο οποίο περιέχεται και το σχετικό με τα διόδια τέλη, εδάφιο.

Οι πρώτες οικονομικές αποφάσεις για το ύψος των διοδίων, όλων των προαναφερθέντων Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων λήφθηκαν κατά την περίοδο 2000-2003, πολύ πριν προχωρήσουν όλες οι τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες για κάθε ένα έργο. Συγκεκριμένα βάσει συγκριτικών στοιχείων με τα διόδια άλλων Ευρωπαϊκών Χωρών και σύμφωνα με τη γενική αρχή της μεταβίβασης του μέγιστου ποσοστού του κόστους κατασκευής και συντήρησης στο χρήστη, το τότε υπεύθυνο για τις παραχωρήσεις αυτές υπουργείο, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, ανέθεσε στον Χρηματοοικονομικό Σύμβουλο του Δημοσίου (Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, την οποία διατήρησε και η παρούσα Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ) το έργο της κατάρτισης ενός χρηματοοικονομικού μοντέλου το οποίο υποβλήθηκε για πρώτη φορά στο Δημόσιο το Μάιο του 2000. Το σκέλος λοιπόν των διοδίων, διατηρήθηκε πλήρως στην κυρωθείσα από τη βουλή Σύμβαση, το μοντέλο χρηματοδότησης των έργων που συντάχθηκε ήδη από το 2000.

Στη συνέχεια, στο σχέδιο των Τευχών της Διακήρυξης που αναθεωρήθηκαν και διανεμήθηκαν στους υποψήφιους Παραχωρησιούχους, τον Φεβρουάριο του 2004 και συγκεκριμένα στο εδάφιο 25.1.4 του Σχεδίου Σύμβασης Παραχώρησης περιγράφεται λεπτομερώς τόσο ο μηχανισμός είσπραξης διοδίων τελών κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου, όσο και το ύψος και η προοδευτική αύξηση του διοδίου τέλους ανά χλμ. ανάλογα με την πρόοδο των κατασκευών, από € Ο.0225/χλμ. σε € 0.040/χλμ. σε τιμές 1/1/2003. (έχει κατατεθεί στη διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων). Αυτά ακριβώς τα διόδια τέλη ανά χλμ. διατηρήθηκαν και στη Σύμβαση που ψηφίστηκε στη Βουλή και βάσει του προαναφερθέντος οικονομικού μοντέλου είχε αποφασιστεί να είναι ακριβώς τα ίδια για όλες τις συμβάσεις παραχώρησης.»….