Σάββατο, 12 Μαρτίου 2011

Ομιλία Νίκου Τσούκαλη στη Βουλή για το ν/σ περί «Σύστασης Γραφείου Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και άλλες διατάξεις».



(ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ 10.3.2011)


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο τίτλος του σημερινού νομοσχεδίου ταυτίζεται με ένα από τα 26 άρθρα, το άρθρο 1. Κατόπιν αυτού είναι πάρα πολύ δύσκολο για τη Δημοκρατική Αριστερά να τοποθετηθεί επί της ουσίας επί της αρχής του νομοσχεδίου. Δηλώνουμε «ΠΑΡΩΝ» και από εκεί και πέρα, κύριε Υπουργέ, θα τοποθετηθούμε συγκεκριμένα επί των άρθρων.


Θα ασχοληθούμε με τρία σημεία λόγω περιορισμού του χρόνου και πρώτα απ’ όλα με το άρθρο 18. Να χαιρετήσουμε και εμείς επιτέλους την πρωτοβουλία και τομή του Υπουργείου όσον αφορά στην εφαρμογή 1264 στα θέματα ασφαλείας κάτι το οποίο ζητούσαμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια.



Το 1994 αναγνωρίστηκε η δυνατότητα των αστυνομικών να ιδρύουν και να συμμετέχουν σε συνδικαλιστικές οργανώσεις πάντα όμως με περιορισμούς. Αρχικά, λοιπόν, πρέπει να συζητήσουμε το κατά πόσον η ανάγκη περιοριστικών όρων ισχύει σήμερα. Η συνδικαλιστική ελευθερία είναι ατομικό δικαίωμα συλλογικής δράσης. Θεμελιώνει αξίωση για αποχή της κρατικής εξουσίας από προσπάθεια κηδεμόνευσης του συνδικαλιστικού κινήματος. Η νομολογία δέχεται παγίως τη δυνατότητα ίδρυσης κοινών σωματείων αστυνομικών ανεξάρτητα από τυχόν νομοθετική αναγνώριση.


Δεν σκοπεύουμε να μπούμε σε συζήτηση για την κατάργηση ή όχι της συγκεκριμένης συνδικαλιστικής οργάνωσης της Αττικής. Αναφερόμαστε στο νομό Αττικής. Τις στρεβλώσεις τις γνωρίζουμε, τα αιτήματα και της ΠΟΑΣΥ τα γνωρίζουμε όμως η ελευθερία είναι δεδομένη για τις συνδικαλιστικές οργανώσεις.


Βασικό ερώτημα για μας παραμένει το κατά πόσο είναι θεμιτό, αναλογικό και αναγκαίο σε μια δημοκρατική κοινωνία να παρεμβαίνει η κρατική εξουσία στο συνδικαλιστικό κίνημα. Εμείς ως Δημοκρατική Αριστερά είμαστε κατά του κρατικού παρεμβατισμού στο συγκεκριμένο ζήτημα.


Και εδώ, κύριε Υπουργέ, θα μπορούσατε κάλλιστα –εκτίμηση δική μου- στο σχετικό άρθρο 18 αντί να αναφέρεστε συγκεκριμένα –και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί το κάνατε- σε διευθύνσεις, να πείτε διευθύνσεις χωρικής αρμοδιότητας σε όλη την Ελλάδα και να αναφέρετε και την Αιτωλοακαρνανία, ούτως ώστε να μην προκύπτει κάτι φωτογραφικό.


Το δεύτερο θέμα: σύσταση γραφείου καταπολέμησης αυθαιρεσιών. Δυστυχώς η χώρα μας έχει βρεθεί στο στόχαστρο πολλών διεθνών και εθνικών οργανισμών για παραβάσεις και αυθαιρεσίες της ελληνικής αστυνομίας.


Οι αιτήσεις και οι καταγγελίες για κακομεταχείριση είναι γνωστές. Η Eυρωπαϊκή Επιτροπή κατά των βασανιστηρίων διαχρονικά τονίζει ζητήματα αυθαιρεσίας αστυνομικών αρχών. Στη δε τελευταία Έκθεση το 2010 υπογραμμίζεται η απουσία δράσης καταπολέμησης των αυθαιρεσιών της Αστυνομίας και βεβαίως του ανάλογου μηχανισμού.


Συγκεκριμένα, καταγγέλλεται η απουσία αξιόπιστου, ανεξάρτητου και αποτελεσματικού μηχανισμού καταγγελιών κατά της Αστυνομίας που θα έχει ως αποτέλεσμα την εξονυχιστική έρευνα καταγγελιών κακομεταχείρισης. Αντίστοιχες συστάσεις έχουν διατυπωθεί και από άλλα διεθνή όργανα ελέγχου. Είναι σαφής, λοιπόν, η ανάγκη σύστασης ενός ανεξάρτητου μηχανισμού έρευνας αστυνομικών αυθαιρεσιών.


Η αντίφαση που διακρίνουμε είναι ότι αν και το Υπουργείο φαίνεται να το αναγνωρίζει, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, στην πράξη νομοθετείται ένας ελλιπής μηχανισμός. Υπάρχει συγκεκριμένη σύσταση του αρμόδιου επιτρόπου του Συμβουλίου της Ευρώπης επ’ αυτού. Ο μηχανισμός που προτείνεται, ανταποκρίνεται στην διεθνή νομολογία και τα πρότυπα; Το ερώτημα παραμένει.


Τα πέντε χαρακτηριστικά που πρέπει να περιλαμβάνει αυτός ο μηχανισμός είναι πρώτον ανεξαρτησία, δεύτερον αποτελεσματικότητα, ταχύτητα, διαφάνεια, πληροφόρηση του κοινού και συμμετοχή του θύματος στις διαδικασίες.


Αν αναλύσουμε έναν-έναν από αυτούς τους τομείς, θα μου επιτρέψετε, κύριε Υπουργέ, να σας πω ότι δυστυχώς δεν έχουμε αυτή τη δυνατότητα. Δεν υιοθετούνται όλα αυτά τα συγκεκριμένα δεδομένα.


Χαρακτηριστικά, θα αναφέρω την αποτελεσματικότητα και τη γρήγορη εξέταση. Προβλέπεται συγκεκριμένος προϋπολογισμός σε επιστημονικό και πολιτικό προσωπικό, ώστε να ανταπεξέλθει στον όγκο των καταγγελιών;


Επίσης, θα μπορούσατε να μας απαντήσετε με ποιο τρόπο βελτιώνεται η ταχύτητα εξέτασης των υποθέσεων, όταν στις περιπτώσεις καταδικαστικών αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου παρεμβαίνει επί της ουσίας η υπό σύσταση Επιτροπή; Αυτή βεβαίως είναι και μια επισήμανση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής.


Όσον αφορά τώρα τη διαφάνεια και την πληροφόρηση του κοινού, δεν προβλέπεται συγκεκριμένη πρόβλεψη για ενημέρωση των κρατουμένων για τα δικαιώματά τους.


Συμπεραίνουμε, λοιπόν, ότι η υπό σύσταση Επιτροπή θα περιοριστεί σε μια κρίση επί του παραδεκτού και μόνο της καταγγελίας. Ακόμα και η ίδια η ΠΟΑΣΥ ζήτησε ενισχυμένες αρμοδιότητες της Επιτροπής. Φαίνεται ότι η Κυβέρνηση δεν είναι έτοιμη για κάτι τέτοιο.


Εμείς, κύριε Υπουργέ, προτείναμε και επαναφέρουμε επίμονα την πρόταση και της Δημοκρατικής Αριστεράς, αλλά και άλλων κομμάτων της Βουλής για τη σύσταση της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής.


Τέλος, όσον αφορά τους εποχικούς πυροσβέστες, κάνατε πραγματικά ένα τολμηρό βήμα. Μπορώ να πω ότι τίθεται τέλος σε ένα φαύλο καθεστώς αναλγησίας γι’ αυτή τη συμπαθέστατη ομάδα των συμπολιτών μας. Όμως, σας λέμε και εμείς να κάνετε τις τελευταίες βελτιώσεις. Υπάρχουν διακρίσεις οι οποίες μπορούν να βελτιωθούν και να αρθούν με συγκεκριμένες ίσως παρεμβάσεις. Για παράδειγμα, ως κριτήριο πρόσληψης πρέπει να τεθεί μόνο ο απαιτούμενος τίτλος σπουδών, όπως και στους συμβασιούχους πυροσβέστες.


Όσον αφορά τώρα την προϋπηρεσία ανάλογα μ’ αυτήν απαιτείται όριο αναστήματος και υποβολή σε αθλητικές δοκιμασίες.


(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)


Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.


Επίσης, ζητάμε οι «Πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης» να λαμβάνουν το σύνολο των παροχών που λάμβαναν ως εποχικοί πυροσβέστες.


Τέλος, δεν μπορείτε να λύνετε ένα διαχρονικό πρόβλημα χωρίς πρόβλεψη επιλογής διατήρησης της υφιστάμενης κατάστασης. Για όσους, δηλαδή, δεν ενταχθούν στη ρύθμιση, πρέπει να δίνεται η δυνατότητα εξακολούθησης απασχόλησης τους στο Σώμα με το ισχύον καθεστώς μέχρι τη συνταξιοδότηση.


Υπάρχουν και πολλά άλλα θέματα τα οποία έχουν θέσει οι εποχικοί δασοπυροσβέστες, τα οποία νομίζω ότι μπορείτε να λύσετε μέχρι και την τελευταία στιγμή.


Ευχαριστώ πάρα πολύ.