Παρασκευή, 23 Ιουλίου 2010

ΟΜΙΛΙΑ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ 22.07.2010

"Εποπτεία ιδιωτικής ασφάλισης, σύσταση εγγυητικού κεφαλαίου ιδιωτικής ασφάλισης ζωής, οργανισμοί αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών"


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ:

Στο λίγο χρόνο που έχω, κύριοι συνάδελφοι, θα περιοριστώ στο τεράστιο πρόβλημα των εκατοντάδων χιλιάδων ασφαλισμένων της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ, στην εποπτεία της ασφαλιστικής αγοράς από την Τράπεζα της Ελλάδος και το τι ακριβώς προβλέπεται και από το ευρωπαϊκό πλαίσιο, που ισχύει ή που προβλέπεται να ισχύσει.

Κύριε Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, μετά από κυοφορία επικίνδυνη, για να μην πω εγκληματική καθυστέρηση εννέα μηνών από τότε που έσκασε η υπόθεση Ασπίς Πρόνοια, φέρνετε αυτό το νομοσχέδιο προκειμένου όπως ο ίδιος ισχυρίζεστε κι εσείς και η Κυβέρνησή σας να αμβλύνετε τις τεράστιες κοινωνικές, ανθρωπιστικές επιπτώσεις από το τεράστιο αυτό ζήτημα. Δυστυχώς, όμως, ουσιαστικά το πρόβλημα το διατηρείτε και εξακολουθεί να κακοφορμίζει. Πρέπει επιτέλους να αναλάβετε τις ευθύνες σας ως υπεύθυνη πολιτεία, ως υπεύθυνο κράτος.

Το πρόβλημα είναι τεράστιο, κύριε Υφυπουργέ. Ήδη από το Νοέμβριο απευθύνετε ένα μήνυμα προς όλους τους ασφαλισμένους λέγοντάς τους ότι είστε υπεύθυνοι για την επιλογή που κάνατε όσον αφορά την ασφάλισή σας. Είναι μία ανάλγητη πολιτική την οποία δεν έρχεστε αυτήν τη στιγμή να καλύψετε. Η ευθύνη της πολιτείας είναι διπλή. Η πρώτη ευθύνη είναι ότι επί δεκαετίες είχε αφήσει ασύδοτη την ασφαλιστική αγορά. Ο κ. Βορίδης επί του συγκεκριμένου σημείου ήταν σαφής. Παντελής εποπτεία. Και δεν αναφέρομαι στην Ασπίς Πρόνοια, αναφέρομαι σε δεκάδες εταιρείες οι οποίες έχουν πτωχεύσει ή έχει ανακληθεί η άδειά τους.
Η δεύτερη ευθύνη, κύριε Υφυπουργέ, του ελληνικού δημοσίου είναι ότι δεν φρόντισε εγκαίρως να συστήσει αυτό το οποίο το έχουμε βρει μπροστά μας σαν κράτος, τον θεσμό τελευταίας καταφυγής, δηλαδή τη δημιουργία εγκαίρως του εγγυητικού κεφαλαίου ασφάλισης είτε ζωής είτε γενικών ασφαλίσεων, όπως είναι το επικουρικό κεφάλαιο για τα οχήματα.

Δύο, λοιπόν, θεσμικές ελλείψεις τεράστιες της πολιτείας τις καταλογίζετε στους ασφαλισμένους.

Γιατί ήταν εγκληματική η αμέλειά σας των εννέα μηνών; Γιατί αφήσατε επί εννέα μήνες το χαρτοφυλάκιο της Ασπίδας να απογυμνώνεται από τα συμβόλαια φιλέτα. Σύμφωνα με πληροφορίες το 40% με 45% των πλέον παραγωγικών, επωφελών συμβολαίων της Ασπίδας παραχωρήθηκαν ή απορροφήθηκαν από τα χαρτοφυλάκια άλλων εταιρειών και αυτήν τη στιγμή έχει απομείνει αυτό το οποίο οικονομοτεχνικά, ωφελιμιστικά οι άλλες εταιρείες θεωρούν ως μη επωφελές, αυτό που λέμε ότι είναι το ίζημα, αυτό που δεν αποφέρει κέρδη.

Τι θα έπρεπε να κάνετε; Κάτι πάρα πολύ απλό. Να συνεννοηθείτε, να συμβιβαστείτε, να διαπραγματευτείτε την εκχώρηση όλου του πακέτου στις εταιρείες αυτές, οι οποίες απορρόφησαν το φιλέτο των επωφελών ασφαλιστηρίων. Εκεί, λοιπόν, είναι η κοινωνική ευθύνη των ασφαλιστικών εταιρειών και προς διαφύλαξη και του κύρους της ασφαλιστικής αγοράς. Δεν το κάνατε. Σας κάνω την ερώτηση: Μπορείτε να το κάνετε μέχρι και σήμερα; Η εκτίμηση είναι ότι, ναι, μπορείτε. Η εκτίμηση είναι ότι το ποσό αυτών των συμβολαίων δεν υπερβαίνει τα 50 εκατομμύρια περίπου. Για ποιο λόγο, λοιπόν, δεν διαπραγματεύεστε τώρα, ή σε τελευταία ανάλυση γιατί δεν κάνετε δεκτή την πρόταση –εγώ δεν θα διαφωνήσω με την πρόταση του κ. Βορίδη- προς κάλυψη του ποσού, το οποίο δεν θα καλυφθεί από το λεγόμενο Plan A που έχετε στο σχέδιό σας, το οποίο, σημειωτέον, κύριε Υφυπουργέ, δεν πρόκειται να ευοδωθεί όσον αφορά το χαρτοφυλάκιο των 500 εκατομμυρίων έτσι όπως θα διαμορφωθεί από τις εισφορές! Δεν πρόκειται να υλοποιηθεί. Και σας πληροφορώ, ότι όποια εταιρεία αναλάβει τη διαχείρισή του είναι βέβαιο ότι θα είναι αφερέγγυα, γιατί καμία φερέγγυα εταιρεία δεν πρόκειται να αναλάβει το χαρτοφυλάκιο των 500 εκατομμυρίων γιατί σύμφωνα με αρχικές εκτιμήσεις το έλλειμμα της Ασπίδας ίσως να ξεπερνάει και το 1 δισεκατομμύριο.
Πάμε, λοιπόν, στο Plan B, το οποίο είναι η εκκαθάριση, όπου εκεί δεν πρόκειται να πάρουν τίποτα οι ασφαλισμένοι. Τα διαθέσιμα σύμφωνα με την πρώτη εκκαθάριση είναι ελάχιστα. Αυτό το οποίο δεν κάνατε ως υπεύθυνη πολιτεία –και δεν αναφέρομαι μόνο στην Κυβέρνησή σας, για να είμαι ειλικρινής, οι ευθύνες είναι τεράστιες από την προηγούμενη κυβέρνηση και από τις προηγούμενες κυβερνήσεις όσον αφορά τη διαμόρφωση θεσμικών εγγυητικών μηχανισμών, κυρίως όσον αφορά την τελευταία καταφυγή, αυτό που λέμε κάλυψη εγγυητικών κεφαλαίων- είναι ότι δεν διαχειριστήκατε το έλλειμμα με το σωστό τρόπο.

Όσον αφορά στην εποπτεία η Επιτροπή Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης απεδείχθη κατώτερη των περιστάσεων. Δυστυχώς, αυτό απεδείχθη από τη στάση της στην εποπτεία της Ασπίδας. Μία εποπτεία η οποία θα έπρεπε να είναι επαρκής και αποτελεσματική τουλάχιστον έξι μήνες πριν την εμφάνιση του φαινομένου αυτού. Δεν ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις.

Ανάθεση της εποπτείας στην Τράπεζα της Ελλάδας. Κατ’ αρχήν, ναι. Όμως, έχετε ελέγξει, έχετε αντιμετωπίσει, έχετε αξιολογήσει όλες τις επιπτώσεις από τη μεταφορά αυτής της εποπτείας στην Τράπεζα της Ελλάδας; Η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, κύριε Υφυπουργέ, σας προτείνει άμεση κατάρτιση των υπουργικών αποφάσεων πριν και την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, με την έννοια ότι δεν μπορεί να υπάρξει μεταβατικά το παραμικρό θεσμικό κενό, πρέπει αμέσως να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη διάταξη.

Όμως, το ερώτημα είναι το εξής: Έχετε ζητήσει τη γνώμη της Τράπεζας της Ελλάδας για τη συγκεκριμένη ρύθμιση, όπως απαιτεί ο νόμος και όπως αναφέρει και το Επιστημονικό Συμβούλιο στη σχετική του έκθεση; Ξέρετε, η γνώμη είναι απαραίτητη, προκειμένου να λάβει και την ευθύνη η Τράπεζα της Ελλάδας ότι μπορεί να υλοποιήσει τη συγκεκριμένη δέσμευσή της για έλεγχο. Και θα μου επιτρέψετε, κύριε Υφυπουργέ, να σας πω, ότι δυστυχώς η συμπεριφορά της Τράπεζας της Ελλάδας σε σχέση με τον εποπτικό της ελεγκτικό της ρόλο μέχρι τώρα την έχει πλήξει ανεπανόρθωτα. Δεν χρειάζεται να αναφερθώ στις διαπιστώσεις που έχουν κάνει οι εξεταστικές επιτροπές της Βουλής για τον έλεγχο διαχείρισης των κεφαλαίων εκ μέρους των τραπεζών στα μεγάλα σκάνδαλα της χώρας. Δεν χρειάζεται να αναφερθώ στην ανεπάρκεια της Τράπεζας της Ελλάδας προς αποτροπή επενδύσεων των ασφαλιστικών αποθεμάτων από τα ασφαλιστικά ταμεία στα δομημένα ομόλογα, που ήταν αρμοδιότητά της, δεν χρειάζεται να αναφερθώ στο περίφημο Τ3, Τ10 που απασχολεί αυτήν την περίοδο. Είναι γεγονός ότι έχει υπερφορτωθεί η Τράπεζα της Ελλάδας με αρμοδιότητες εποπτικές. Μπορεί να ανταποκριθεί στις συγκεκριμένες αρμοδιότητες; Δεν μας το λέει πουθενά η Τράπεζα της Ελλάδας.

Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε με τη Λευκή Βίβλο, κύριε Υφυπουργέ. ΄Εχετε περιλάβει τις κατευθύνσεις της Λευκής Βίβλου στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο; Γιατί επίκειται έκδοση Οδηγίας. Πολλές χώρες ήδη έχουν εφαρμόσει αυτές τις ρυθμίσεις. Εμείς ως μηχανισμούς έσχατης λύσης έχουμε τα εγγυητικά ταμεία, όπως τα αναφέρει η Λευκή Βίβλος. Έσχατη λύση! Έχετε εξασφαλίσει όλα τα προηγούμενα, ούτως ώστε να είναι έσχατη λύση αυτό;

Δεύτερον, η προστασία του καταναλωτή που θα παρέχεται από τα εγγυητικά ταμεία να στηρίζεται στην αρχή του κράτους καταγωγής. Δηλαδή, να καλύπτονται όχι μόνο τα ασφαλιστήρια συμβόλαια των εγχώριων ασφαλιστικών επιχειρήσεων αλλά και αυτών που πωλούνται από υποκαταστήματα των τελευταίων εγκατεστημένων σε άλλα κράτη-μέλη. Το περιλάβατε; Νομίζω πως όχι, δεν ξέρω, μπορεί να μην το έχω προσέξει. Και είναι και πρόταση της ΟΚΕ τα εγγυητικά ταμεία να καλύπτουν τον καταναλωτή σε περίπτωση αφερεγγυότητας όχι μόνο για την ασφάλεια ζωής αλλά και γενικών ασφαλίσεων. Δεν το έχετε.
Τελειώνω με το απαράδεκτο της επιβάρυνσης 1,5% των ασφαλιστικών εταιρειών για τη σύσταση του εγγυητικού κεφαλαίου. Και δεν είναι μόνο ότι θεσπίζεται μόνο το 1,5% σε ετήσια βάση αλλά μετακυλύεται το μισό αυτού του ποσοστού στον καταναλωτή.

Και ξέρετε τι λέει η λευκή βίβλος; Πρέπει να ανέρχεται στο 1,2% των ακαθάριστων εγγεγραμμένων ασφαλίστρων μετά από 10ετή περίοδο και με ετήσια εισφορά ύψους 0,12% που θα καταβάλλεται από τις εταιρείες. Δεν αναφέρεται πουθενά επιβάρυνση του καταναλωτή.

Μία αστοχία νομοτεχνική και τελειώνω, κύριε Πρόεδρε, με αυτό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ναι, αλλά φτάσατε στο ενδέκατο λεπτό.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Λέτε, με απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος μέχρι 1,5%. Μέχρι. Δηλαδή, θα μπορεί να είναι λιγότερο. Πιο κάτω, όμως, καταμερίζετε το ποσοστό αυτό σε 0,75% για τις εταιρείες και τους ιδιώτες. Δηλαδή, είναι σαν να δίνετε κατεύθυνση στην Τράπεζα της Ελλάδος ότι πρέπει να είναι 1,5%. Γιατί δεν λέτε 50% της εισφοράς; Λέτε, 0,75%. 0,75% συν 0,75%, 1,5%. Δηλαδή, δεν μπορεί η Τράπεζα της Ελλάδος να επιβάλει 1%.

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ο κ. Τσούκαλης έχει το λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Κύριε Υφυπουργέ, θα ξεκινήσω από το άρθρο 2 για το οποίο έκανα εκτενή αναφορά στην πρωινή συζήτηση. Είναι καλοδεχούμενη η βελτίωση που κάνατε. Μας χαροποιεί ιδιαίτερα το ότι αποδεχθήκατε την πρόταση που έγινε για τη βελτίωση του συγκεκριμένου άρθρου. Όμως, έχετε αφήσει ένα μικρό κενό. Ας πούμε ότι με αυτό το νομοσχέδιο βάζετε μια κόκκινη γραμμή και θέλετε να σβήσετε όλο το φαύλο, το αδιαφανές παρελθόν όσον αφορά στην εποπτεία των ασφαλιστικών εταιρειών. Φαντάζομαι ότι αυτό είναι και δική σας διαπίστωση. Εάν υπάρχει αυτή η διαπίστωση εκ μέρους σας τότε θα πρέπει AD HOC να αποζημιώσετε πλήρως όλους τους ασφαλισμένους της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ έστω και με επιβάρυνση του δημοσίου, αν και έχω την πεποίθηση ότι μπορείτε να το κάνετε χωρίς επιβάρυνση του δημοσίου αναλαμβάνοντας δέσμευση στο συγκεκριμένο άρθρο. Δεν είναι θέμα ευρωστίας του ελληνικού δημοσίου το θέμα της αξιοπιστίας του ελληνικού δημοσίου. Η αξιοπιστία του ελληνικού δημοσίου, η συνέχεια του κράτους λέει ότι ο πολίτης, ο καταναλωτής ο οποίος έχει εξαπατηθεί με ευθύνη του δημοσίου θα πρέπει να αποζημιώνεται πλήρως. Να κάνετε λοιπόν την τομή όσον αφορά το παρελθόν. Όσον αφορά το μέλλον είναι αυτονόητο ότι οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις θα πετύχουν υπό τη βασική προϋπόθεση ότι οι μηχανισμοί τους οποίους θεσπίζετε με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα λειτουργήσουν πλήρως χωρίς τις παθογένειες του παρελθόντος.


Με αυτή την έννοια ξεκινάω και στο άρθρο 1 λέω ναι, η εποπτεία στην τράπεζα Ελλάδος με τις προϋποθέσεις που ανέφερα το πρωί και με την προϋπόθεση ότι επιτέλους η Τράπεζα Ελλάδος θα αρχίσει να λειτουργεί σύμφωνα με τον θεσμικό της ρόλο χωρίς όσα της έχουμε καταλογίσει στο παρελθόν είτε με τις επενδύσεις των ασφαλιστικών ταμείων είτε με το Τ3 και το Τ10 είτε με όσα της έχουμε καταλογίσει με τα πορίσματα των Εξεταστικών Επιτροπών της Βουλής.
Όσον αφορά το άρθρο 2 μόνο και μόνο με την ελλιπή κάλυψη της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ είχαμε σκοπό να ψηφίσουμε ναι. Ψηφίζουμε παρών με αυτή την επιφύλαξη θεωρώντας ότι από τούδε και στο εξής με τις προϋποθέσεις που σας είπαμε προηγουμένως είναι χρήσιμο αυτό το άρθρο.

Όσον αφορά τα άρθρα 3 έως και 9 ψηφίζουμε ναι. Στο άρθρο 10 ψηφίζουμε όχι παρόλη τη βελτίωση που κάνατε από το 75% στο 50%. Σε καμία περίπτωση δεν θα δεχθούμε την επιβάρυνση έστω και με το 50% του οποιοδήποτε ποσοστού αποφασιστεί, για τους καταναλωτές σ’ αυτή την εισφορά. Σας ανέφερα το πρωί αυτά που λέει η λευκή βίβλος και η πρόταση κατάρτισης οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου υπάρχει ειδική αναφορά στο να μην επιβαρυνθούν οι καταναλωτές με αυτή την εισφορά.

Στο άρθρο 11 είμαστε θετικοί. Στο άρθρο 12 υπάρχει μια πρόταση στην παράγραφο 2, που αναφέρεται στη διαχειριστική Επιτροπή του συγκεκριμένου κεφαλαίου. Τολμήστε και διευρύνετε την πενταμελή Επιτροπή σε επταμελή και εντάξτε έναν εκπρόσωπο καταναλωτικών οργανώσεων και έναν εκπρόσωπο εργαζομένων των ασφαλιστικών εταιρειών.

Και στη Λευκή Βίβλο γίνεται ειδική αναφορά για τον κοινωνικό έλεγχο τέτοιων κεφαλαίων, που αφορούν όχι μόνο την υγεία και την εποπτεία των ασφαλιστικών εταιρειών, αλλά και την προστασία και των εργαζομένων και των καταναλωτών.

Με αυτή την επιφύλαξη ψηφίζουμε «παρών» στο άρθρο 12.
Στο άρθρο 13 είμαστε θετικοί.
Στα άρθρα από 14 έως και 19 ψηφίζουμε «παρών».
Στο άρθρο 20 ψηφίζουμε «παρών».
Στο άρθρο 21 ψηφίζουμε «όχι».
Στα άρθρα 22 και 23 ψηφίζουμε «ναι».
Στο άρθρο 24 ψηφίζουμε «όχι».
Στα άρθρα 25 και 26 ψηφίζουμε «ναι».


Και ερχόμαστε στο άρθρο 27, όπου πρέπει να γίνει κατανοητό ότι μία ρύθμιση η οποία προβλέπει την επικύρωση όλων των δαπανών που έχουν γίνει μέχρι και τη δημοσίευση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου με νομοθετική διαδικασία, εκ των πραγμάτων, μόνο και μόνο από την πρόβλεψη αυτή, είναι προφανές ότι κάτι υποκρύπτει.

Κάτω από αυτές, λοιπόν, τις προϋποθέσεις το άρθρο 27 σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να το ψηφίσουμε.

Αυτά επί των άρθρων.
Ευχαριστώ πολύ.