Παρασκευή, 16 Απριλίου 2010

Απαράδεκτη τακτική των ιδιωτικών εταιρειών που εκμεταλλεύονται τα διόδια


ΕΡΩΤΗΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ

Ανήμερα το Πάσχα , η πολυεθνική εταιρία που εκμεταλλεύεται τα διόδια Ελευσίνας, η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., αποφάσισε να εφαρμόσει εκφοβιστική τακτική απέναντι σε πολίτες που αρνούνται να πληρώσουν το αντίτιμο των διοδίων. Συγκεκριμένα, υπάλληλος της εν λόγω εταιρείας ανέλαβε ρόλο αστυνομικής αρχής και εγκλώβισε οδηγό που αρνήθηκε να πληρώσει. Παρόλο που έγινε καταγραφή του αριθμού της πινακίδας κυκλοφορίας του αυτοκινήτου του, όπως προβλέπεται σε τέτοιες περιπτώσεις, η υπάλληλος αρνήθηκε να σηκώσει την μπάρα και, βάζοντας έναν κώνο πίσω από το αυτοκίνητο, κράτησε τον οδηγό και την οικογένειά του «όμηρους» μέχρι να έρθει η Τροχαία, την οποία είχε στο μεταξύ ειδοποιήσει.

Η παρεμπόδιση διέλευσης και η κατακράτηση πολίτη από υπάλληλο ιδιωτικής εταιρείας επισύρει τη διαδικασία του αυτόφωρου σε βάρος του υπαλλήλου, γιατί ο χρήστης του αυτοκινητόδρομου δεν διαπράττει κάποιο ποινικό αδίκημα με την μη καταβολή διοδίου, ενώ ο υπάλληλος διαπράττει το ποινικό αδίκημα της παράνομης κατακράτησης. Επιπλέον, καθώς η άρνηση καταβολής του αντιτίμου των διοδίων αποτελεί ιδιωτική οικονομική διαφορά μεταξύ χρήστη και ιδιώτη, το Δημόσιο (Αστυνομία, Τροχαία, κλπ) δεν έχει καμία ανάμειξη στη διαδικασία επιδίωξης είσπραξης του αντίτιμου και της αστικής ποινής.

Παρά ταύτα, η παρέμβαση της Αστυνομίας ή της Τροχαίας σε περίπτωση μη καταβολής διοδίου είναι συνήθης πρακτική. Μάλιστα, σε άλλη περίπτωση άρνησης της διέλευσης σε οδηγό, η Αστυνομία υπέδειξε στον οδηγό να δώσει τα προσωπικά του στοιχεία στον υπάλληλο των διοδίων και όταν εκείνος αρνήθηκε καθώς δεν είχε αυτή την υποχρέωση, ο αστυνομικός ζήτησε ο ίδιος τα στοιχεία του οδηγού. Ύστερα από 2 μήνες περίπου ο πολίτης έλαβε ειδοποίηση από τη εταιρεία, ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., να σπεύσει να πληρώσει το αντίτιμο. Και διερωτάται κανείς για τη νομιμότητα της «βοήθειας» που παρέχει υπηρεσία του Δημοσίου σε ιδιωτική εταιρεία.
Κατόπιν τούτων, ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:

Βάσει ποιου νόμου εμποδίζεται το δικαίωμα διέλευσης των αρνούμενων ή αδυνατούντων την καταβολή του αντιτίμου των διοδίων εκ μέρους των υπαλλήλων της εταιρείας που εκμεταλλεύεται τα διόδια;

Βάσει ποιου νόμου υποχρεώνονται τα όργανα της Αστυνομίας ή της Τροχαίας να προσέρχονται, κατόπιν κλήσεως των υπαλλήλων της εταιρείας, στο σταθμό διοδίων προκειμένου να λάβουν τα στοιχεία των χρηστών της οδού που αρνούνται την καταβολή διοδίων, από τη στιγμή που πρόκειται για ιδιωτική οικονομική διαφορά;
Προτίθεστε να σταματήσετε την ανάμειξη υπηρεσιών του Δημοσίου στη διαδικασία επιδίωξης είσπραξης του αντιτίμου των διοδίων για λογαριασμό ιδιωτικής εταιρείας;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Γρηγόρης Ψαριανός

Νίκος Τσούκαλης

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ


ΘΕΜΑ: Διαδικασία είσπραξης διοδίων από τις ιδιωτικές εταιρείες στους Αυτοκινητόδρομους

ΣΧΕΤ : Η Ερώτηση 6504/9.4.2010 που κατέθεσαν στη βουλή,
οι Βουλευτές κ.κ. Γρηγόρης Ψαριανός και Νίκος Τσούκαλης


Σε απάντηση της παραπάνω σχετικής Ερώτησης για θέματα της αρμοδιότητας μας και σύμφωνα με τα στοιχεία της αρμόδιας Υπηρεσίας για τη λειτουργία και τη συντήρηση των έργων παραχώρησης του Υπουργείου, παρακαλούμε να πληροφορήσετε τους κ κ. Βουλευτή τα εξής:


α) Η επιβολή διοδίων τελών για την χρηματοδότηση της κατασκευής, βελτίωσης, συντήρησης και λειτουργίας του Εθνικού Οδικού Δικτύου έχει θεσπισθεί από πολλών ετών και στη χώρα μας. Συνεπώς δεν αποτελεί αυτή νέα υποχρέωση που θεσπίστηκε για τις ανάγκες κάλυψης του κόστους κατασκευής των μεγάλων οδικών έργων με παραχώρηση, που δημοπράτησε το Υπουργείο ΥΠΟΜΕΔΙ και είναι ήδη σε εξέλιξη η κατασκευή τους, το οποίο καλύπτεται κατά ένα μέρος του με αυτοχρηματοδότηση από τους κατασκευαστικούς ομίλους (παραχωρησιούχους) και κατά το υπόλοιπο με τραπεζικό δανεισμό και με χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου.

β) Η υποχρέωση καταβολής του διοδίου τέλους από τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων στους Παραχωρησιούχους, καθώς και το ύψος αυτού ανά κατηγορία οχήματος, έχουν καθοριστεί αττό τις Συμβάσεις των έργων Παραχώρησης ,οι οττοίες έχουν κυρωθεί με Νόμους από τη Ε ουλή των Ελλήνων το 2007.

γ) Η είσπραξη των διοδίων τελών, αποτελεί μέρος του συμβατικού ανταλλάγματος του Παραχωρησιούχου για μία σειρά υπηρεσιών που έχει αναλάβει να εκτελέσει για λογαριασμό του Δημοσίου καθ' όλη τη διάρκεια της Παραχώρησης . Είναι λοιπόν ευνόητο ότι ο Παραχωρησιούχος ενεργεί γκι λογαριασμό του Δημοσίου, εισπράττοντας αντ' αυτού τα διόδια τέλη, από τα οποία αμείβεται για τις Υπηρεσίες που παρέχει για την κατασκευή, βελτίωση, συντήρηση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου, ενώ μέρος αυτών μαζί με τον εισπραττόμενο ΦΠΑ επιστρέφεται στο Δημόσιο. Το έργο «Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσάκωνα» διέπεται από τις διατάξεις του Ν. 3621/2007 (ΦΕΚ 279 Α/20-12-2007) και ειδικότερα από το άρθρο 24 αυτού στο οποίο προβλέπεται ο καθορισμός του ύψους των διοδίων τελών, καθώς και η διαδικασία είσπραξης αυτών από τους χρήστες που αρνούνται την καταβολή τους.

Στόχος του Υπουργείου είναι η μείωση της τελικής τιμής των διοδίων προς όφελος των χρηστών, η οποία θα επιτευχθεί με την επανεξέταση της αντίστοιχης μείωσης του ποσοστού των εισπράξεων υπέρ του Δημοσίου.

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ
,