Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2009

Επαναφορά των κομμένων δρομολογίων του ΟΣΕ στην Πελοπόννησο και νέο σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο

ΕΡΩΤΗΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ


O σιδηρόδρομος είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον μέσον, το πιο οικονομικό και το πιο ασφαλές, επομένως οι όποιες εξαγγελίες για «πράσινη ανάπτυξη» δεν μπορεί να είναι αποκομμένες από ένα συνολικό σχέδιο για την ανάπτυξη του δημόσιου σιδηρόδρομου στη χώρα μας. Η κατάσταση όμως του σιδηροδρομικού δικτύου στο V της Πελοποννήσου, δηλαδή το τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα – Πύργος – Πάτρα βρίσκεται κυριολεκτικά στην εποχή του Τρικούπη, με μικρές επιδιορθώσεις.
Την 1η Αυγούστου 2009, η προηγούμενη κυβέρνηση, παρά την ομόφωνη αντίθεση της Ν.Α. Μεσσηνίας, Αρκαδίας και Ηλείας, των Δήμων της Μεσσηνίας, Αρκαδίας και Ηλείας και των φορέων των νομών αυτών, προχώρησε σε σχεδόν ολική περικοπή των δρομολογίων.


Συγκεκριμένα, παρέμειναν μόνο 3 από τα 16 δρομολόγια του τμήματος Καλαμάτα – Μεσσήνη – Καλαμάτα, 6 από τα ισχύοντα 17 που διέρχονται από το Τ.Ε.Ι. Καλαμάτας, 3 από τα 8 από Καλαμάτα προς Κυπαρισσία, 2 από τα 7 από Καλαμάτα – Πύργο – Πάτρα και 1 από τα 5 από Καλαμάτα – Πύργο – Πάτρα – Κιάτο – Αθήνα, ενώ δε γίνεται καμία αναφορά στην προσφάτως ανακαινισμένη γραμμή για το δρομολόγιο Καλαμάτα – Τρίπολη – Αθήνα.

Επειδή μετά από την άγρια αυτή περικοπή περιορίστηκε δραματικά η πετυχημένη προαστιακή συγκοινωνία με σιδηρόδρομο εντός του νομού Μεσσηνίας (Καλαμάτα – Μεσσήνη, Καλαμάτα – Τ.Ε.Ι. Κυπαρισσία), όπου διακινούνται 2.000 επιβάτες την ημέρα, ενώ, επιπλέον, δεν υπάρχει πια καμία ουσιαστική σύνδεση της Μεσσηνίας και της Ηλείας με την Πάτρα και την Αθήνα.

Επειδή οι προτάσεις αυτές «δολοφόνησαν» κυριολεκτικά τον ελληνικό σιδηρόδρομο και οδηγούν σε μαρασμό την ελληνική περιφέρεια, αφού ουσιαστικά «σφαγιάστηκε» το 70% των σημερινών δρομολογίων.

Επειδή τα ελλείμματα στο σιδηρόδρομο δημιουργήθηκαν λόγω της διαχρονικής άρνησης των ελληνικών κυβερνήσεων να εκπληρώσουν τις νόμιμες οικονομικές τους υποχρεώσεις απέναντι στον Ο.Σ.Ε

Επειδή είναι τραγικό σε μια εποχή όπου όλη η Ευρώπη επενδύει στους σιδηροδρόμους και τους αναπτύσσει κατά προτεραιότητα λόγω των μεγάλων συγκριτικών τους πλεονεκτημάτων να εκτελείται εν ψυχρώ ο ελληνικός σιδηρόδρομος.

Επειδή, μετά την κινητοποίηση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και των Δήμων της Μεσσηνίας, τον Ιούλιο και την επίσκεψή τους στον τότε Υπουργό Μεταφορών, είχε δεσμευτεί ο Υπουργός ότι την 1η Οκτωβρίου θα επανεξεταστεί η άγρια αυτή περικοπή των δρομολογίων.

Ερωτώνται οι κυρίες και οι κύριοι Υπουργοί:

Θα καταργήσετε την απόφαση του ΟΣΕ με βάση την οποία από 1η Αυγούστου υπήρξε η άγρια περικοπή των δρομολογίων στην Πελοπόννησο;
Πότε επιτέλους θα ολοκληρωθούν τα έργα στο τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και πότε θα προχωρήσουν οι διαδικασίες για την ανακαίνιση του τμήματος Πύργου - Κυπαρισσίας – Ζευγολατιού;
Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η σύνταξη μελετών για την κανονικοποίηση του σιδηροδρομικού μας δικτύου σε όλο το V της Πελοποννήσου (Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα – Τρίπολη – Άργος -Κόρινθος), ώστε να αποκτήσει η Πελοπόννησος σύγχρονο σιδηρόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, όπως ζητούν οι φορείς της;
Στα πλαίσια της 4ης Προγραμματικής Περιόδου δεσμεύεστε ότι θα προωθήσετε τη μελέτη κανονικοποίησης και την κατασκευή τουλάχιστον για το τμήμα Πάτρα – Πύργος - Καλαμάτα και Κόρινθος - Άργος τα οποία τμήματα δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερα κατασκευαστικά προβλήματα;
Θα υπάρξει άμεση προώθηση των έργων αναβάθμισης του Μηχανοστασίου Καλαμάτας, ώστε να γίνεται αποτελεσματικά η συντήρηση του τροχαίου υλικού της Πελοποννήσου;
Πότε θα κατασκευαστούν με άμεσες διαδικασίες τα Συστήματα Σηματοδότησης - Τηλεδιοίκησης σε πρώτη φάση στην Προαστιακή Περιοχή της Καλαμάτας (τμήμα Καλαμάτα - Ασπρόχωμα - Ζευγολατιό, όπου παρατηρείται η μεγαλύτερη κυκλοφορία συρμών) και στη συνέχεια σε όλο το Δίκτυο της Πελοποννήσου για την αύξηση της ασφάλειας και της χωρητικότητας του Σιδηροδρομικού Δικτύου;
Πότε θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες προμήθειας σύγχρονου μετρικού τροχαίου υλικού μεσαίων αποστάσεων με κλιματισμό;


ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ – ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ

ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ ΝΙΚΟΣ


Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΩΝ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΔΙΚΤΥΩΝ ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

ΠΡΟΣ: Βουλή των Ελλήνων Δ/νση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου Τμήμα Ερωτήσεων
ΘΕΜΑ: Απάντηση σε Ερώτηση ΣΧΕΤ: Έγγραφο σας 453/30-1-09

Σε απάντηση της Ερώτησης με αριθμό 453/ 30-10-09, που κατατέθηκε στη Βουλή από τους Βουλευτές κ.κ. Π. Λαφαζάνη, Ευαγ. Αμμανατίδου-Πασχαλίδου και Ν. Τσούκαλη, με θέμα την αναβάθμιση και τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου Πελοποννήσου, σύμφωνα και με τα υπ' αριθμ. 1055438/11-11-09 και 307250/Φ.70.1.1 /3.4/09-11-09 έγγραφα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. και ΕΔΙΣΥ Α.Ε., αντίστοιχα, θέτουμε υπόψη σας ότι :

1. Μετά την έναρξη εφαρμογής των νέων δρομολογίων, κρίνεταισκόπιμο στις περιπτώσεις όπου σημειώνεται αυξημένη ζήτηση ή δενικανοποιούνται ανάγκες του επιβατικού κοινού, να γίνουν οι απαραίτητεςδιορθώσεις στο δρομολογιακό πλέγμα που εφαρμόζεται ως γνωστόν από01/08/2009.
Στο πλαίσιο αυτής της νέας πολιτικής και αντίληψης για το σιδηρόδρομο συγκεντρώνονται τα απαραίτητα στοιχεία και εξετάζονται όλα τα σχετικά αιτήματα, ώστε σε εύλογο χρονικό διάστημα να πραγματοποιηθούν οι αναγκαίες αναθεωρήσεις που θα ικανοποιούν τις ανάγκες και θα εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό, αλλά και θα οδηγούν σταδιακά στην οικονομική εξυγίανση του σιδηροδρόμου.
2. Ως προς την κατάσταση του δικτύου και του τροχαίου υλικούπληροφορούμε ότι:

• Στο τμήμα της γραμμής Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Αργος-Ναύπλιο γίνεται πλήρης ανακαίνιση της γραμμής με νέας τεχνολογίας υλικά
• Στο τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη και Άργος - Ναύπλιο πρόσφαταολοκληρώθηκε η ανακαίνιση της γραμμής και αποδόθηκε σε κυκλοφορία την1-8-2009. Το έργο ύψους 24,2 εκατ. € συγχρηματοδοτήθηκε από το ΠΕΠΠελοποννήσου.
• Στο τμήμα Τρίπολης - Ζευγολατιού έχει ολοκληρωθεί η ανακαίνισητου δικτύου και εντός των προσεχών ημερών θα ξεκινήσουν τα δοκιμαστικάδρομολόγια και θα παραδοθεί προς χρήση στο αμέσως προσεχές διάστημα.
• Στο τμήμα Ζευγολατιού - Καλαμάτας συνεχίζονται οι εργασίεςανακαίνισης γραμμής οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί περίπου κατά 60%. Η κυκλοφορία δεν έχει αποκοπεί και τα έργα εκτελούνται κανονικά. Η ολοκλήρωση τους προβλέπεται να γίνει περί το τέλος του τρέχοντος έτους.
• Στο τμήμα Ζευγολατιού- Κυπαρισσίας γίνεται όπου απαιτείται, η σχετική συντήρηση από το αρμόδιο τμήμα του ΟΣΕ.
• Στο δυτικό τμήμα Πάτρα - Πύργος - Κυπαρισσία εκτελέστηκαν πρόσφατα δύο έργα συντήρησης γραμμής προϋπολογισμού 5,5 εκ. € και στη συνέχεια προγραμματίζεται, εφόσον εξασφαλισθούν οι αναγκαίες πιστώσεις, η ανακαίνιση της σιδ/κής γραμμής μεταξύ Πύργου - Κυπαρισσίας (63 χλμ) και Καλόνερου -Ζευγολατιού (32 χλμ), εκτιμώμενου προϋπολογισμού 50 εκ. €.
Για τις μελέτες αναβάθμισης της γραμμής Πάτρα - Πύργος -Κυπαρισσία - Καλαμάτα, εγκρίθηκε η συγχρηματοδότηση αυτών από πιστώσεις των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ. Ήδη εκπονείται η πρώτη φάση των μελετών για το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Αλφειός-Ολυμπία που προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2011.Επίσης προετοιμάζονται τα τεύχη δημοπράτησης της πρώτης φάσης μελετών στο τμήμα Αλφειός- Κυπαρισσία - Καλαμάτα.

Όσον αφορά τη γραμμή Κόρινθος - Αργός - Ναύπλιο δεν προγραμματίζεται στο άμεσο μέλλον η κανονικοποίησή της διότι όπως προαναφέρθηκε η μετρική γραμμή πρόσφατα ανακαινίσθηκε με συγχρηματοδότηση της Ε.Ε. Με την πλήρη ανακαίνιση της γραμμής συντομεύεται ο χρόνος διαδρομής κατά μία ώρα.
Ο ΕΔΙΣΥ πραγματοποιεί όλες τις προγραμματισμένες συντηρήσεις στο σύνολο του τροχαίου υλικού της μετρικής γραμμής στις εγκαταστάσεις του Μηχανοστασίου Καλαμάτας χωρίς την παραμικρή παρέκκλιση των χρονικών ορίων, όπως αυτά προβλέπονται από τις σχετικές οδηγίες των κατασκευαστών εκάστου τύπου.
Οι εργασίες συντήρησης πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις οδηγίες των ιδίων κατασκευαστικών οίκων και επιπλέον τηρούνται όλες οι διεθνείς προδιαγραφές και διαδικασίες ποιότητας και ελέγχων. Σημειώνεται ότι στο επόμενο διάστημα το εν λόγω συγκρότημα πρόκειται να πιστοποιηθεί κατά τα πρότυπα του 150 ΕΝ 2001/2008.

Οι εν λόγω εγκαταστάσεις είναι λειτουργικά επαρκείς ως προς τις τρέχουσες ανάγκες (πλήθος συρμών και δρομολογίων) που υποστηρίζονται, και σύμφωνα με τις παρεμβάσεις που έχουν υλοποιηθεί μέχρι σήμερα (έργα 1ης φάσης). Για την μελλοντική ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών V" του μετρικού δικτύου και την συντήρηση νέου τροχαίου υλικού που μελλοντικά ενδέχεται να προμηθευτεί ο Οργανισμός, προβλέπονται δύο επόμενες φάσεις σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί.

Δεν προβλέπεται με τον υπάρχοντα κυκλοφοριακό φόρτο να εγκατασταθούν συστήματα Σηματοδότησης - Τηλεδιοίκησης στην μετρική γραμμή. Εάν προκύψουν νέες ανάγκες θα επανεξετασθεί η πρόταση και θα δρομολογηθεί η υλοποίηση της.

Τέλος, αναφέρεται ότι το 2004 αγοράστηκαν νέες υπερσύγχρονες Αυτοκινητάμαξες μετρικής γραμμής με κλιματισμό (12 Railbus). Δεν προβλέπεται άλλη προμήθεια ούτε έχει γνωστοποιηθεί από τους αρμόδιους φορείς (ΕΔΙΣΥ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ) σχετική ανάγκη .

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΡΕΠΠΑΣ










ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

ΘΕΜΑ: Απάντηση στην Ερώτηση των βουλευτών κ.κ. Π. Λαφαζάνη, Ευαγγελίας Αμμανατίδου-Πασχαλίδου και Ν. Τσούκαλη.

Σχετ.: Ερώτηση με αρ. πρωτ. 453/30.10.2009

Σε απάντηση των ερωτημάτων 3 και 4 του ανωτέρω σχετικού και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, σας ενημερώνουμε ότι:

Κατά την προγραμματική περίοδο 2000-2006 και στο πλαίσιο των Π.Ε,Π. Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας υλοποιήθηκαν αντίστοιχα οι πράξεις:
• «Αναβάθμιση των υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραμμών Κορίνθου-Ανδρίτσας και Άργους-Ναυπλίου» με προϋπολογισμό σύμβασης 26.500.000 και επιλέξιμες δαπάνες 23.556.648 ευρώ (στοιχεία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος με ημερομηνία 30-10-09).
• «Κατασκευή στηθαίου ασφαλείας με ηλεκτροφωτισμό τμηματικά στους Ν. Αχαΐας και Ηλείας» με ημερομηνία ολοκλήρωσης οικονομικού αντικειμένου την 31-12-2006 και δαπάνες 1.719.047 ευρώ.

Όσον αφορά στις μελέτες, σας ενημερώνουμε ότι έχει εγκριθεί, με την υπ. αριθμ. Ε(200Β) 7981/11-12-2008 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η συγχρηματοδότηση στο πλαίσιο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών της δράσης με τίτλο «Μελέτη κανονικοποίησης, βελτίωσης και αναβάθμισης της υφιστάμενης Σιδηροδρομικής Γραμμής Πάτρας - Πύργου — Καλαμάτας» (κωδ. δράσης 2007-ΕΙ-29030-5), αρμοδιότητας ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. Ο συνολικός εγκεκριμένος προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται σε 31εκ. ευρώ, με κοινοτική συνδρομή 15,5 εκ. ευρώ. Η δράση, έχει ημερομηνία ολοκλήρωσης την 31/12/2013.
Μέχρι σήμερα έχει υπογραφεί η σύμβαση και εκπονείται η Α' φάση της μελέτης αναβάθμισης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Πάτρα - Πύργος - Ολυμπία, με προϋπολογισμό 3.354.883 ευρώ.
Για την παροχή ειδικότερων πληροφοριών για την πολιτική και υλοποίηση σχετικών δράσεων, αρμόδιο είναι το συνερωτώμενο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και δικτύων.

Η Υπουργός Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας
Λούκα Τ. Κατσέλη