Τετάρτη, 28 Ιανουαρίου 2009

Ανεπαρκής η συντήρηση του επαρχιακού οδικού δικτύου

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ


Το θέμα της ανεπαρκούς συντήρησης του επαρχιακού οδικού δικτύου φέρνει με ερώτησή του στη Βουλή ο βουλευτής Αχαΐας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Νίκος Τσούκαλης. Όπως αναφέρει στην ερώτησή του, μετά την προ διετίας κατάργηση του Τ.Ε.Ο. (Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας) υπάρχει τρομερή έλλειψη κονδυλίων για τη συντήρηση των επαρχιακών οδών.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Δ.Ε.Σ.Ε. Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, η οποία κατέθεσε πρόγραμμα έργων για το 2008, ύψους 120.000.000 ευρώ, στη συνέχεια αναγκάστηκε να υποβάλει νέο πρόγραμμα ύψους μόλις 16.900.000 Ευρώ, που κάλυπταν τις στοιχειώδης ανάγκες και τελικά εγκρίθηκαν μόλις 400.000 Ευρώ.
Ο κ. Τσούκαλης ερωτά τον αρμόδιο Υπουργό Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης πως προτίθεται η Κυβέρνηση να χρηματοδοτεί τη συντήρηση του Επαρχιακού Οδικού Δικτύου μετά την κατάργηση του Τ.Ε.Ο. και ποια χρηματοδότηση προβλέπεται να δοθεί για συντήρηση στη Δ.Ε.Σ.Ε. της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για το 2009.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:


Στην πλειονότητά τους οι παλιές Εθνικοί Οδοί είναι δρόμοι που έχουν χαραχθεί τη δεκαετία του ΄60, γεμάτοι λακκούβες, με ελλιπή σήμανση, ανεπαρκή φωτισμός και δεν μπορούν πλέον να καλύψουν τις σημερινές κυκλοφοριακές απαιτήσεις. Ίδια κατάσταση επικρατεί και στο μεγαλύτερο τμήμα του επαρχιακού δικτύου μήκους 31.100 χιλιομέτρων, καθώς και στα 63.000 χιλιόμετρα του δημοτικού και κοινοτικού δικτύου.
Στο σύνολό του, εξαιτίας της παλιάς χάραξης, το επαρχιακό οδικό δίκτυο αποτελείται από δρόμους που διαθέτουν μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με τους ειδικούς, η είσοδος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας αποτελεί σημαντικό λόγο πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι σύμφωνα με έκθεση της Εurostat του 2007 από τις 10 πιο επικίνδυνες περιφέρειες στην Ευρώπη από πλευράς τροχαίων, οι 6 είναι στην Ελλάδα (Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησος, Δυτική Ελλάδα, Ήπειρος, Νότιο Αιγαίο, Θεσσαλία).
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Πολυτεχνείου Πατρών, στην παλιά Εθνική Οδό Αθηνών- Κορίνθου υπάρχουν μέχρι και 100 κακοτεχνίες κάθε είδους (λακκούβες, φθορά οδοστρώματος, ελλείψεις τεχνικών έργων και σήμανσης) ανά χιλιόμετρο! Οι παράπλευροι δρόμοι του βασικού εθνικού δικτύου, αλλά και όσοι ανήκουν στο λεγόμενο «Τριτεύον Εθνικό Δίκτυο», κυρίως οι παλαιότεροι δρόμοι του εθνικού δικτύου, έχουν αφεθεί στην τύχη τους.
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ, σήμερα απαιτούνται 30.000 ευρώ ετησίως ανά χιλιόμετρο για τη συντήρηση των δρόμων. Με την κατάργηση όμως του ΤΕΟ φθάσαμε στο σημείο η κάθε περιφέρεια να εκλιπαρεί για οικονομική βοήθεια, προκειμένου να συντηρήσει στοιχειωδώς το οδικό δίκτυο.
Όλοι οι «υπεύθυνοι» για τη συντήρηση των δρόμων καταλογίζουν ευθύνες στην έλλειψη των απαιτούμενων κονδυλίων, που στέρεψαν με την κατάργηση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) πριν από δύο χρόνια. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Δ.Ε.Σ.Ε της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας στην αρμοδιότητα της όποιας ανήκει η συντήρηση και βελτίωση οδικού δικτύου μήκους περίπου 1000 χιλιομέτρων. Αρχικά κατέθεσε πρόγραμμα έργων για το 2008 ύψους 120.000.000 ευρώ που αποτυπώνει τις πραγματικές ανάγκες συντήρησης και βελτίωσης του δικτύου. Στη συνέχεια αναγκάστηκε να υποβάλει νέο πρόγραμμα ύψους μόλις 16.900.000 ευρώ που κάλυπταν τις στοιχειώδεις ανάγκες (αποχιονισμοί, μισθοδοσία έκτακτου προσωπικού κ.λ.π.). Το ποσό που εγκρίθηκε τελικά ήταν 400.000 ευρώ για τη στοιχειώδη συντήρησης του Ε.Ο.Δ. Στο μεταξύ, τα τροχαία αυξάνονται και το ερώτημα πότε θα κλείσουν οι λακκούβες στους δρόμους εξακολουθεί να παραμένει αναπάντητο.
Είναι προφανές ότι αφού το ΤΕΟ, ο βασικός μέχρι πρόσφατα χρηματοδότης της συντήρησης, έχει καταργηθεί, πρέπει να αντικατασταθεί από ειδικό κωδικό στον κρατικό προϋπολογισμό προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες για τη συντήρηση και τη βελτίωση του επαρχιακού οδικού δικτύου.

Κατόπιν αυτών ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1) Πώς προτίθεται η κυβέρνηση να χρηματοδοτεί τη συντήρηση του επαρχιακού οδικού δικτύου μετά την κατάργηση του ΤΕΟ ;
2) Υπάρχει ή όχι ειδικός κωδικός στο κρατικό προϋπολογισμό για τις ανάγκες συντήρησης του οδικού δικτύου ;
3) Ποια χρηματοδότηση προβλέπεται να δοθεί για συντήρηση στη ΔΕΣΕ της
Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για το έτος 2009;.