Τετάρτη, 19 Ιανουαρίου 2011

Στοιχεία για την οικογενειοκρατία στα Πανεπιστήμια και τα ΑΤΕΙ

Προσθήκη λεζάντας
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝΣ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ


Να δοθούν στη δημοσιότητα τα συμπεράσματα της έρευνας που πραγματοποίησε το υπουργείο παιδείας, σχετικά με το θέμα της οικογενειοκρατία στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ της χώρας, ζητούν με ερώτησή τους προς την υπουργό παιδείας οι βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς Θανάσης Λεβέντης, Νίκος Τσούκαλης και Γρηγόρης Ψαριανός.

Στην ερώτησή τους οι τρείς βουλευτές αναφέρουν πως το θέμα έχει προκαλέσει σωρεία δημοσιευμάτων, αλλά και εύλογα ερωτηματικά σχετικά με τη σκοπιμότητα της ενέργειας αλλά την έκταση του προβλήματος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας και ζητούν να κατατεθούν ονομαστικές καταστάσεις εκπαιδευτικών του ΑΕΙ και ΑΤΕΙ Πατρών που στοιχειοθετούν κατά το Υπουργείο περιπτώσεις οικογενειοκρατίας.

Το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:



Με επείγον έγγραφό του ο υφυπουργός Παιδείας κ. Ι. Πανάρετος ζήτησε από τα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ της χώρας στοιχεία σχετικά με διορισμούς καθηγητών, συγγενών των ήδη υπηρετούντων διδασκόντων θεωρώντας ότι το φαινόμενο της οικογενειοκρατίας συνιστά ένα από τις νοσηρές εκφάνσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας. Σε συνεντεύξεις του δε ανέφερε ενδεικτικά, ως τέτοια περίπτωση οικογενειοκρατίας το Πανεπιστήμιο Πατρών. Παράλληλα οι εκπρόσωποι των πανεπιστημιακών με ανακοινώσεις τους ζητούν απ τον κ. Υφυπουργό να γίνει πιο συγκεκριμένος προκειμένου να αποφεύγονται ισοπεδωτικές λογικές.

Το θέμα της «οικογενειοκρατίας» στα πανεπιστήμια και τα ΑΤΕΙ που άνοιξε το υπουργείο Παιδείας παραμονές ανακοίνωσης των επισήμων κυβερνητικών προτάσεων για τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση, έχει προκαλέσει σωρεία δημοσιευμάτων, αλλά και εύλογα ερωτηματικά σχετικά με τη σκοπιμότητα της ενέργειας αλλά την έκταση του προβλήματος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας.

Επειδή μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει επίσημη ενημέρωση για το θέμα,
Ερωτάται η κ. Υπουργός

1. Έχει ολοκληρωθεί η σχετική έρευνα που πραγματοποίησε το υπουργείο σχετικά με το θέμα και αν ναι ποια είναι τα συμπεράσματά της;

ΝΑ ΚΑΤΑΤΕΘΟΥΝ ονομαστικές καταστάσεις εκπαιδευτικών του ΑΕΙ και ΑΤΕΙ Πατρών που στοιχειοθετούν κατά το Υπουργείο περιπτώσεις οικογενειοκρατίας.

Οι ερωτώντες βουλευτές
Θανάσης Λεβέντης
Νίκος Τσούκαλης
Γρηγόρης Ψαριανός




Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ 1-3-2011


9347/386/18-1-2011 ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ «ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΟΚΡΑΤΙΑ ΣΕ ΑΕΙ ΚΑΙ ΑΤΕΙ»


Ακολουθεί η με αριθμό 9347/386/18-1-2011 Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων του Ανεξάρτητου Βουλευτή κυρίου Νικολάου Τσούκαλη προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων, σχετικά με την ύπαρξη κλίματος οικογενειοκρατίας στα Πανεπιστήμια και τα Α.Τ.Ε.Ι..


Κύριε Τσούκαλη, έχετε δύο λεπτά για να μας παρουσιάσετε την ερώτησή σας.


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.


Κύριε Υφυπουργέ, η ερώτηση είναι αναπάντητη. Αναγκάστηκα να την επαναφέρω γιατί -όπως καταλαβαίνετε- έχει ανακύψει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα στην περιοχή που κατοικώ και εκλέγομαι, στην Πάτρα και αφορά, βεβαίως, το Πανεπιστήμιο της Πάτρας, αλλά και τα Α.Τ.Ε.Ι. της Πάτρας.


Με επιστολή που στείλατε –αν θυμάμαι καλά- περίπου το Νοέμβριο, με επείγον έγγραφο ζητήσατε από όλα τα Πανεπιστήμια να σας στείλουν στοιχεία όσον αφορά το διορισμό εκπαιδευτικού προσωπικού συγγενών ήδη υπηρετούντων στα Πανεπιστήμια αυτά. Και μάλιστα, τότε, χαρακτηρίσατε το κλίμα της οικογενειοκρατίας στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ως μία από τις πλέον νοσηρές εκφάνσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.


Εκπροσωπώντας τη Δημοκρατική Αριστερά, σας λέω εκ των προτέρων ότι συμφωνούμε στη γενική διατύπωση και, βεβαίως, μέσα από τη συμμετοχή μας στο διάλογο, στη διαβούλευση, έχουμε καταθέσει τέτοιες προτάσεις, ούτως ώστε να εξαλειφθούν αυτά τα φαινόμενα.


Όμως, ενώ βρισκόμαστε στη διαδικασία συγκέντρωσης αυτών των στοιχείων, σε μία εκπομπή -μάλιστα, μεγάλης τηλεθέασης- εσείς προσωπικά, πιεζόμενος από το δημοσιογράφο, αναφέρατε το Πανεπιστήμιο της Πάτρας ως παράδειγμα οικογενειοκρατίας. Όπως καταλαβαίνετε, προέκυψε ένα σοβαρό θέμα για το Πανεπιστήμιο, μεγάλη αναταραχή και μπορώ να σας πω και οργή στις πρυτανικές αρχές για το πώς αναφέρθηκε η περίπτωση του Πανεπιστημίου, όταν οι ίδιοι ισχυρίζονται ότι έχουν στείλει τα στοιχεία στο Υπουργείο, γνωρίζετε ποια είναι αυτά τα στοιχεία και ότι δεν μπορεί με μία ισοπεδωτική λογική να προκαλούνται τέτοια προβλήματα.


Αυτό το οποίο σας ζητάω με την αίτησή μου είναι -εάν έχετε- τα στοιχεία που να τεκμηριώνουν την οικογενειοκρατία και στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, αλλά και στα Α.Τ.Ε.Ι. της Πάτρας, γιατί κι εκεί υπάρχουν τέτοιες πληροφορίες. Και βεβαίως, σας ζήτησα να μου καταθέσετε, εάν έχετε τα στοιχεία, όλα αυτά που τεκμηριώνουν ή όχι την ύπαρξη κλίματος οικογενειοκρατίας στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας και στα Α.Τ.Ε.Ι. της Πάτρας και, βεβαίως, όλων των ιδρυμάτων της χώρας.


Ευχαριστώ πολύ.


ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Στην ερώτηση του κυρίου Τσούκαλη θα απαντήσει ο Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Πανάρετος.


Ορίστε, κύριε Υφυπουργέ, έχετε το λόγο.


ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.


Η ερώτηση του κυρίου Τσούκαλη δίνει ξανά έναυσμα στη συζήτηση για την αξιοκρατία στα Πανεπιστήμια, γιατί ουσιαστικά περί αυτού πρόκειται, γιατί η οικογενειοκρατία, η ευνοιοκρατία και η αναξιοκρατία είναι ακριβώς το αντίθετο της αξιοκρατίας, αυτό που πρέπει να επιδιώκει το Πανεπιστήμιο, αυτό που προσδοκά η κοινωνία από το Πανεπιστήμιο, αυτό που περιμένουν τα παιδιά που είναι στους εξώστες αυτήν τη στιγμή να συναντήσουν όταν θα μπουν στο Πανεπιστήμιο.


Η κριτική για ισοπεδωτική αντιμετώπιση δεν βρίσκει πουθενά έρεισμα. Η ερώτηση για συγκεκριμένες περιπτώσεις όπου παιδιά καθηγητών έχουν εκλεγεί στα Πανεπιστήμια, προήλθε από ερώτημα Βουλευτή και στο ερώτημα του Βουλευτή είχε υποχρέωση το Υπουργείο Παιδείας να ζητήσει τα στοιχεία και να απαντήσει.


Τα Πανεπιστήμια, άλλα γρηγορότερα και άλλα με κάποια καθυστέρηση, απάντησαν στο ερώτημα αυτό και λυπάμαι να πω ότι σε μερικές περιπτώσεις οι απαντήσεις δεν ήταν αυτές που απέπνεαν το σεβασμό που θα έπρεπε να δείξει ένα δημόσιο ίδρυμα προς τη Βουλή.


Όταν, δηλαδή, ένα πανεπιστήμιο αποστέλλει όλη την κατάσταση των μελών του προσωπικού του ως απάντηση, αυτό δεν είναι απάντηση στο ερώτημα του Βουλευτή για να βοηθήσει το Υπουργείο Παιδείας να απαντήσει στο συγκεκριμένο ερώτημα.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το προειδοποιητικό κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)


Πρέπει να σας πω, επίσης, ότι και σε άλλες περιπτώσεις οι απαντήσεις που δόθηκαν ήταν γενικής μορφής. Σήμερα, όμως, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η συγκέντρωση των στοιχείων και σας διαβεβαιώ ότι θα κατατεθούν τα στοιχεία. Δεν τα έχω σήμερα συγκεντρωμένα, αλλά θα κατατεθούν.


Έχω μία επιφύλαξη για το εξής: Πολλές φορές, με την απλή παράθεση στοιχείων δημιουργούνται εντυπώσεις που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να ήταν λανθασμένες. Και για να απαντήσω και στο ερώτημα που θέτετε ως Βουλευτής για την εκλογική σας περιφέρεια, θέλω να σας πω το εξής: Πράγματι, σε μία τηλεοπτική εκπομπή έκανα αναφορά και πράγματι είχε έρθει την προηγούμενη μέρα καταγγελία από κάποιον ενδιαφερόμενο, η οποία αναφερόταν σε κάποιο συγκεκριμένο Τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών. Ο πρύτανης το γνωρίζει. Δεν θέλω να κάνω ούτε αναφορά στο Τμήμα –δεν είναι δική μου δουλειά αυτή- ούτε αναφορά στα πρόσωπα.


Όμως, θα σας πω ποια ήταν η καταγγελία. Από ό,τι αντιλαμβάνομαι, τα στοιχεία δεν είναι λανθασμένα. Εκλέχτηκε λέκτορας στο συγκεκριμένο Τμήμα γιος καθηγητή ο οποίος ήδη υπηρετούσε ως ΠΔ 407 και σύζυγος καθηγητή που υπηρετούσε ως υπάλληλος και έγινε ΥΔΑΧ –δηλαδή υπάλληλος αορίστου χρόνου- επίσης υπηρετεί στο ίδιο Τμήμα. Το ίδιο συμβαίνει με άλλη σύζυγο καθηγητή, με τρίτη σύζυγο καθηγητή, με τέταρτη σύζυγο καθηγητή. Συμβαίνει με κόρη καθηγητή που έχει σύμβαση έργου, συμβαίνει με αδελφή καθηγητή, της οποίας ο άντρας είναι αναπληρωτής καθηγητής.


(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)


Αυτή ήταν η καταγγελία και νομίζω ότι αυτή η καταγγελία ήταν ακριβής όσον αφορά τα στοιχεία. Αυτό που δεν μπορεί να κάνει το Υπουργείο Παιδείας –και δεν πρέπει να το κάνει, γιατί δεν είναι η δουλειά του- είναι να δει αν πράγματι αυτές οι επιλογές ήταν αξιοκρατικές ή όχι. Είναι δουλειά του Πανεπιστημίου να τις ελέγξει και θα έπρεπε να τις έχει ελέγξει.


Θα επανέλθω στη δευτερολογία μου.


Ευχαριστώ.


ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Κι εγώ σας ευχαριστώ.


Το λόγο έχει ο ερωτών Βουλευτής κ. Τσούκαλης.


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Κυρία Πρόεδρε, θα είμαι πάρα πολύ σύντομος.


Κύριε Υφυπουργέ, παρουσιάσατε ένα έγγραφο ως καταγγελία και είπατε ότι βάσει αυτού του εγγράφου κάνετε την αναφορά, δυστυχώς συλλήβδην σε όλο το Πανεπιστήμιο. Στο Πανεπιστήμιο υπηρετούν πάνω από επτακόσια πενήντα μέλη Διδακτικού Προσωπικού. Κανένας από το Πανεπιστήμιο της Πάτρας δεν λέει ότι πράγματι υπάρχουν τέτοια στοιχεία. Και, ουαί και αλίμονο, σε ένα θεσμό ο οποίος λειτουργεί μέσα σε ένα κράτος στο οποίο επικρατεί γενικευμένη ανομία, αναξιοκρατία και πελατειακό σύστημα, να μην υπάρχουν τέτοια φαινόμενα! Αυτά, βέβαια, δεν συμβαίνουν μόνο στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, αλλά και αλλού ή στα Τ.Ε.Ι.


Όμως, πρώτα από όλα, η αναφορά σας είχε να κάνει με την υιοθέτηση μιας καταγγελίας, την οποία –από ό,τι καταλαβαίνω- δεν την είχατε ακόμα διασταυρώσει και, δεύτερον, αναφέρομαι στο ισοπεδωτικό της αναφοράς, ότι δηλαδή έχουμε αναφορές από το Πανεπιστήμιο της Πάτρας.


Το ερώτημα είναι το εξής: Αυτή η συγκεκριμένη αναφορά εδόθη στις Πρυτανικές Αρχές του Πανεπιστημίου της Πάτρας; Παρακαλώ να μου το δώσετε και μένα, προκειμένου να γίνει διασταύρωση, αν δεν την έχετε κάνει, που κανονικά θα έπρεπε να την έχετε κάνει.


Και καταλήγω με το εξής: Πραγματικά υπάρχει σοβαρό πρόβλημα αξιοκρατίας στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Και η αναξιοκρατία σ’ αυτούς τους θεσμούς είναι ακόμη πιο οδυνηρή, όταν στη γενικότερη σήψη, στη γενικότερη αποδόμηση της ίδιας της κοινωνίας, θεσμοί οι οποίοι θα έπρεπε να κρατήσουν ψηλά και την ίδια την κοινωνία, αλλά και την προοπτική της, έχουν τέτοια προβλήματα.


Θα τα λύσουμε, φαντάζομαι, αν υπάρχει και η πολιτική βούληση από εσάς. Όμως, σας παρακαλώ, θα ήθελα λίγο πιο ξεκαθαρισμένες απαντήσεις σε ζητήματα που θίγουν ένα ιστορικό Πανεπιστήμιο, ένα Πανεπιστήμιο με περγαμηνές. Μιλάμε, μάλιστα, για μία αναφορά που δεν πλήττει μόνο το Πανεπιστήμιο, αλλά και ολόκληρη την τοπική κοινωνία.


Ευχαριστώ πολύ.


ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κ. Ιωάννης Πανάρετος.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Χαίρομαι που συμφωνούμε με τον κύριο Τσούκαλη στην ανάγκη αντιμετώπισης των φαινομένων της αναξιοκρατίας. Είμαι βέβαιος ότι όλοι σ’ αυτήν την Αίθουσα, όλοι στη Βουλή συμμερίζονται αυτήν την ανάγκη, γιατί φαντάζομαι κι εσείς, όπως κι εγώ όπου πηγαίνω το ερώτημα που ακούω και η παρότρυνση που ακούω είναι: «Κάντε κάτι για τα πανεπιστήμια, δεν πάει άλλο αυτή η κατάσταση».


(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Πρόεδρος της Βουλής κ. ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ)



Αυτό δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ισοπεδωτικά. Τα πανεπιστήμια και οι πανεπιστημιακοί δεν έχουν όλοι την ίδια προσέγγιση στο πώς λειτουργούν τα πανεπιστήμια.


Όμως, όπως σωστά είπατε, για να αναφερθώ στα συγκεκριμένα στοιχεία, όταν έχεις ένα πανεπιστημιακό τμήμα στο οποίο οι περισσότεροι είναι μέλη μίας οικογένειας και αναγκάζεται ο Υφυπουργός Παιδείας, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να ζητήσει στοιχεία για το τι συμβαίνει φθάσαμε στο σημείο κύριε Τσούκαλη και ακυρώσαμε οκτώ εκλογές καθηγητών στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας. Το τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας είχε μία ενδιαφέρουσα συνύπαρξη οικογενειακών χαρακτηριστικών και παρανομιών.


Γιατί ξέρετε όταν κανείς κάνει μία προσπάθεια να ξεφύγει από την αξιοκρατική διαδικασία, είναι φυσικό να υποπέσει και σε παραπτώματα διοικητικής φύσεως που επιτρέπουν στο Υπουργείο Παιδείας να ακυρώσει εκλογές. Έχουμε περισσότερες από εκατό καταγγελίες στα πανεπιστήμια και έναν πολύ μεγάλο αριθμό καταγγελιών στα ΤΕΙ για μη σωστές διαδικασίες.


Θα μπορούσα –δεν έχω χρόνο- να σας πω συγκεκριμένες περιπτώσεις για το «Α» πανεπιστήμιο όπου υπάρχει καταγγελία ότι ο καθηγητής εξέλεξε το γιό του ή την κόρη του κ.λπ.. Αυτές οι καταγγελίες, συμφωνώ μαζί σας, θέλουν πολύ μεγάλη προσοχή στην εξέτασή τους.


Εγώ, για να σας δώσω να καταλάβετε τη δυσκολία και τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα, σας έφερα μόνο ένα φάκελο. Αυτός είναι ο φάκελος ελέγχου νομιμότητας μίας εκλογής.


Φανταστείτε τώρα εσείς δεκατέσσερις τέτοιους φακέλους από ακύρωση εκλογών και φανταστείτε πάνω από εκατό φακέλους μόνο στα πανεπιστήμια και ένα πολύ μεγάλο αριθμό στα ΤΕΙ από καταγγελίες.


Εδώ λοιπόν, πρέπει να δούμε πώς θα αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα. Και δεν θα το αντιμετωπίσουμε, σας διαβεβαιώνω, απλώς προσπαθώντας να κάνουμε αυτό που έχουμε υποχρέωση σήμερα. Πρέπει να αλλάξουμε προσέγγιση στα πανεπιστήμια. Και ξέρω από τους εκπροσώπους σας στη διακομματική Επιτροπή ότι συμβαδίζετε κι εσείς μ’ αυτήν την άποψη.


Χθες ήρθε στα χέρια μου μία καταγγελία, μία υποχρέωση αν θέλετε, παραπομπής στο πειθαρχικό συμβούλιο εκλεκτορικού σώματος από τους ελεγκτές δημόσιας διοίκησης, γιατί είναι μία εκλογή η οποία διαρκεί δέκα χρόνια από το 2001 κι έχουμε φθάσει στο 2011. Κι έχουμε δικαστήρια, έχουμε το εφετείο, έχουμε το Συμβούλιο της Επικρατείας, έχουμε αναπομπές, έχουμε διαδικασίες, έχουμε ενενήντα οκτώ έγγραφα που αφορούν αυτήν την εκλογή και σε όλο αυτό το φάκελο δεν υπάρχει μία αναφορά στην ουσία. Είναι αυτός ο άνθρωπος που εξελέγη λέκτορας καλός για να είναι λέκτορας ή όχι; Όλα είναι τυπικά θέματα.

Χρειάζεται λοιπόν, να αλλάξουμε τον τρόπο που λειτουργούν τα πανεπιστήμια, χρειάζεται να βρούμε ένα νέο τρόπο όπου οι εκλογές θα είναι και αξιοκρατικές και θα ελέγχονται εσωτερικά και δεν θα γίνονται μέρος των δικαστηρίων της χώρας και μ’ αυτόν τον τρόπο τα πανεπιστήμιά μας να γίνουν διεθνώς ανταγωνιστικά.


Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.


ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Ευχαριστούμε.


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Το έγγραφο θα μου το δώσετε;


ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Το έγγραφο θα σας το δώσει ο κύριος Υπουργός. Επειδή ολοκληρώθηκε η συζήτηση κύριε Τσούκαλη θα σας το δώσει εκτός συζητήσεως. Συνηγορώ κι εγώ να σας δώσει το σχετικό έγγραφο ο κ. Πανάρετος.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ολοκληρώθηκε η συζήτηση των επικαίρων ερωτήσεων.