Παρασκευή, 27 Ιουνίου 2008

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ
Κατάλληλο για ….το Σουηδικό σύστημα υγείας!

Το υπουργείο Υγείας, μετά από περίπου 2 χρόνια, παρουσίασε το πολυαναμενόμενο σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση των ναρκωτικών. Αν και ιδιαίτερα εκτενές και πολύ φιλόδοξο όμως το Σχέδιο παρουσιάζει ένα σημαντικό μειονέκτημα: δεν προβλέπει συγκεκριμένους τρόπους υλοποίησης των πολλαπλών δράσεων που περιλαμβάνει.

Ως ένδειξη αυτοκριτικής, το Σχέδιο αναφέρει τα σοβαρά και διαχρονικά προβλήματα της παρούσης κατάστασης, τα οποία καμία κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έθεσε μεταξύ των προτεραιοτήτων της. Το αποτέλεσμα, όπως παραδέχεται η κυβέρνηση είναι να οδηγούνται πολλοί συμπολίτες μας στη χρόνια χρήση ναρκωτικών, στον κοινωνικό αποκλεισμό, ακόμα και στο θάνατο λόγω των τεράστιων λιστών αναμονής.

Το Υπουργείο παραδέχεται την έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού και στοχευμένων δράσεων, τον ανύπαρκτο οικονομικό προγραμματισμό των δημοσίων πόρων, τη μονοδιάστατη χορήγηση υποκατάστατων χωρίς ανταποδοτικές ωφέλειες από την κοινωνική ένταξη των χρηστών. Τονίζεται η απουσία συγκροτημένων πολιτικών και σύγχρονων υποδομών, η ανεπάρκεια του ΟΚΑΝΑ, η έλλειψη συστήματος πιστοποίησης ποιότητας και αξιολόγησης των προγραμμάτων απεξάρτησης και η μεγάλη λίστα αναμονής η οποία αυτοαναιρείται ακριβώς γιατί η αναμονή είναι πολυετής.

Η καταγραφή των προβλημάτων είναι όντως σωστή. Είναι πια καιρός να σταματήσουμε να εθελοτυφλούμε και να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Οι λύσεις όμως πρέπει να είναι συγκεκριμένες και κυρίως υλοποιήσιμες. Εκεί ακριβώς βρίσκεται το μεγάλο μειονέκτημα του εν λόγω Σχεδίου: οι δράσεις που προβλέπονται, απλά δεν είναι εφαρμοστέες. Όχι λόγω της έλλειψης της βούλησης των φορέων που εμπλέκονται, αλλά γιατί δεν υπάρχουν οι υποδομές και γιατί το σχέδιο δεν προβλέπει συγκεκριμένες αρμοδιότητες, ούτε πώς θα ενισχύσει τις εν λόγω υποδομές.

Το κεντρικό σημείο του Σχεδίου είναι ότι ο ΟΚΑΝΑ και ο τομέας της θεραπείας με υποκατάστατα ανατίθενται στο ΕΣΥ, χωρίς όμως να προσδιορίζεται η χρηματοδότηση, οι υποδομές ή το προσωπικό. Δεδομένου των τεράστιων ελλείψεων των δημόσιων νοσοκομείων, τα οποία δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες ως έχει, ουσιαστικά αυτό που προτείνει ο κ. Υπουργός είναι η αναβάθμιση όλου του ΕΣΥ πριν φτάσουμε να συνδράμουμε τους χρήστες ναρκωτικών. Γιατί προκρίθηκε αυτή η λύση η οποία δίνει την αίσθηση ότι η κυβέρνηση νομοθέτησε έχοντας υπόψη της το σουηδικό σύστημα υγείας αντί του ελληνικού; Γιατί να μην ενισχυθεί ο ΟΚΑΝΑ, ώστε να λυθούν τα προβλήματά του τα οποία είναι κυρίως λειτουργικά, διοικητικά και κατά βάση οικονομικά;

Ο Υπουργός υποσχέθηκε σειρά νομοθετικών κειμένων τα οποία θα συμπληρώσουν και θα συμβάλλουν στην υλοποίηση του Σχεδίου δράσης. Η νομοθεσία που αναμένεται θα αφορά στη δημιουργία Εθνικού Συντονιστικού Οργάνου, στη σύσταση Επιτροπής Υλοποίησης του Σχεδίου, στην καθιέρωση του θεσμού του Συνηγόρου του Χρήστη, τα Κέντρα Πολλαπλής Παρέμβασης, στη σταδιακή θεμελίωση εθνικού θεραπευτικού κύκλου, κ.α.

Μήπως θα έπρεπε να θέσουμε ως προτεραιότητα την άμεση ενίσχυση των υποδομών του ΟΚΑΝΑ και στη συνέχεια την βελτίωση ολόκληρου του απαρχαιωμένου Συστήματος Απεξάρτησης, η οποία είναι όντως απαραίτητη, με όλα τα θετικά στοιχεία που περιέχονται στο Σχέδιο Δράσης; Μήπως οι χρήστες δεν έχουν την πολυτέλεια να περιμένουν την υιοθέτηση όλων των νομοσχεδίων και προεδρικών διαταγμάτων, για να μην πούμε την αναβάθμιση του ΕΣΥ;

Δημοσιεύθηκε στα ΓΕΓΟΝΟΤΑ στις 25.6.2008 και στη ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ στις 27.6.2008