Πέμπτη, 10 Φεβρουαρίου 2011

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ Ν/Σ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ

Καταψηφίζουμε το ν/σ για την υγεία, διότι υλοποιεί εντελώς αναποτελεσματικά το πάγιο αίτημα και όραμά μας για τη σύσταση, Ενιαίου Φορέα Υγείας.


Η Δημοκρατική Αριστερά καταψηφίζει το νομοσχέδιο για την Υγεία διότι υλοποιεί εντελώς αναποτελεσματικά το πάγιο αίτημα και όραμά μας για τη σύσταση, Ενιαίου Φορέα Υγείας και Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.


Τα παραπάνω τόνισε μεταξύ άλλων ο βουλευτής Αχαΐας της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκος Τσούκαλης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην ολομέλεια της βουλής, του νομοσχεδίου για την υγεία, που έχει προκαλέσει αναστάτωση στον ιατρικό κόσμο και σ’ όλους τους ασφαλισμένους.


Στην τοποθέτησή του ο κ. Τσούκαλης ανέφερε τα εξής:

«Η συζήτηση επί του συγκεκριμένου νομοσχεδίου διεξάγεται σε ένα έντονα φορτισμένο κλίμα που συνδιαμορφώνεται από ποικιλώνυμα και ετερόκλητα συμφέροντα και συγχρόνως έχει περιαγάγει σε απόλυτη σύγχυση και αμηχανία τους πολίτες. Πολίτες, όμως, που στη συντριπτική τους πλειοψηφία τοποθετούνται σαφέστατα και κατηγορηματικά σε ένα και μοναδικό αίτημα-απαίτηση. Λένε «εδώ και τώρα» οι πολίτες σε ένα καθεστώς που μας εξουθενώνει καθημερινά, που καταρρακώνει την αξιοπρέπειά μας, που είναι θερμοκήπιο διαπλοκής και διαφθοράς. Δεν τοποθετούνται επί του δικαίου ή αδίκου όσον αφορά στους γιατρούς, δεν τοποθετούνται επί της ορθότητας του νομοσχεδίου σας, δεν το γνωρίζουν εξάλλου. Στέλνουν, όμως, ένα σαφές μήνυμα προς όλους «κάντε κάτι».


Αυτό το κλίμα είναι απολύτως αποτρεπτικό οποιασδήποτε προσπάθειας για διατύπωση επιχειρημάτων, προτάσεων, ή θέσεων και αυτό σαφέστατα οφείλεται σε σας, κύριοι του Υπουργείου, στην ανεξήγητη απόφασή σας να διαχειριστείτε σε ένα νομοσχέδιο σκούπα, όλα τα πάγια διαχρονικά επίδικα της υγείας. Αναρωτηθείτε έστω και για μία στιγμή, την κοινωνική συμμετοχή, διαβούλευση και προβληματισμό εάν έρχονταν σε χωριστά νομοσχέδια τα θέματα του ενιαίου φορέα, παραδείγματος χάρη υγείας, του φορέα πρωτοβάθμιας περίθαλψης, των προμηθειών, των φαρμάκων. Στην περίπτωση αυτή θα ήταν εύκολα ορατή η εκδήλωση αγαθών αλλά και ιδιοτελών συμφερόντων και έτσι πολύ πιο σαφής η κοινωνική επιδοκιμασία ή αποδοκιμασία. Αυτή θα ήταν μία κοινωνικά υγιής διαδικασία, με αποτέλεσμα και την κοινωνική συνειδητοποίηση αλλά και την υπευθυνότητα. Δεν το πράξατε.


Δύο είναι τα κεφαλαιώδους σημασίας για μας, ζητήματα.


Πρώτον, είναι γνωστό ότι το ισοζύγιο ιδιωτικών-δημοσίων δαπανών υγείας στη χώρα μας είναι 45-55, δηλαδή, εις βάρος της δημόσιας δαπάνης, ισοζύγιο που είναι αδιανόητο ακόμη και για τις μητροπόλεις του καπιταλισμού και του νεοφιλελευθερισμού, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Μεγάλη Βρετανία. Όμως, είναι ποσοστά άκρατου πελατειακού κράτους και ασυδοσίας. Βασικό ερώτημα: Ανατρέπεται ή τείνει να ανατραπεί με το νομοσχέδιο αυτό, το ισοζύγιο; Θεωρούμε ότι όχι. Παραδείγματος χάρη, οι υπηρεσίες που αναφέρονται στο άρθρο 3, παράγραφος 1, ουσιαστικά είναι υπηρεσίες που προβλέπονται από το ν. 3329/2005 και εκχωρήθηκαν σε υπεργολάβους. Ακόμη και η διαχείριση των νοσοκομειακών αποβλήτων, που έχει άμεση σχέση με την προστασία της δημόσιας υγείας, τώρα δίνεται η δυνατότητα να εκχωρηθεί σε ιδιώτες και η πληροφορική και η λογιστική υπηρεσία των μονάδων υγείας. Είναι, όμως, παράξενο να ζητήσουμε εκτιμήσεις για το κόστος αυτών των αναθέσεων; Χωρίς αυτά τα βάσιμα στοιχεία, μπορούμε να τα υποθέσουμε στο τριπλάσιο τουλάχιστον από το κόστος για την απασχόληση μόνιμου προσωπικού.


Προβλέπεται, επίσης, η εκχώρηση υπηρεσιών πληροφορικής και λογιστικής υποστήριξης, χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν ούτε το γεγονός ότι ο ιδιώτης θα έχει πρόσβαση στις ανάγκες των νοσηλευτικών ιδρυμάτων και γενικώς των ιδρυμάτων και των μονάδων σε νοσηλευτικό υλικό, σε εξοπλισμό και προμήθειες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται βεβαίως και χωρίς να υπολογίζεται ότι πιθανόν θα έχει πρόσβαση ακόμη και σε φακέλους ασθενών. Επίσης, να ρωτήσει το Ι.Κ.Α. ποιες ήταν οι συνέπειες, όταν θέλησε να αναβαθμίσει το πληροφορικό του σύστημα.


Καταλήγω, στο θεσμό της πρωτοβάθμιας υγείας. Ήταν ένα όραμα και ένα πάγιο αίτημα για την Αριστερά. Είχαμε την απαίτηση να έρθει ολοκληρωμένο για να τοποθετηθούμε όλοι οι φορείς, να καταθέσουμε τις απόψεις μας. Ένα σύστημα που εμείς θεωρούσαμε πως θα ήταν προσανατολισμένο στην πρόληψη και στην προαγωγή υγείας. Θα ήταν οργανωμένο στη βάση του κέντρου υγείας σε πόλεις και αγροτικές περιοχές, με βασικό θεσμό τον οικογενειακό γιατρό και την ομάδα υγείας, με ανάπτυξη τοπικών πολιτικών και προγραμμάτων για ευαίσθητες ομάδες πληθυσμού. Ένα θεσμό που θα παρείχε πρόληψη και προαγωγή υγείας, διάγνωση και αποκατάσταση βλαβών που δεν απαιτούν νοσοκομειακή περίθαλψη. Επίσης, ανοιχτή φροντίδα, φροντίδα στο σπίτι, ιατρική της εργασίας, σχολική υγιεινή, οικογενειακό προγραμματισμό, τηλεϊατρική σε απομακρυσμένες περιοχές, παρεμβάσεις που αφορούν τη δημόσια υγεία σε μία περιοχή με διατομεακή συνεργασία. Και βεβαίως μια πρωτοβάθμια υγεία, όπου ο πυλώνας της θα ήταν η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αλήθεια, γιατί δεν συνδέσατε αυτήν την πρωτοβάθμια υγεία με το κοινωνικό κύτταρο που είναι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Κάνατε έναν «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» προς αυτήν την κατεύθυνση χωρίς καμία πρόνοια.


Κατόπιν αυτού, είναι προφανές ότι οι λόγοι που δεν υπερψηφίζουμε επί της αρχής το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, είναι επειδή θεωρούμε ότι προωθεί η Κυβέρνηση την υλοποίηση δύο πάγιων αιτημάτων, αλλά και οραμάτων της Αριστεράς και της Δημοκρατικής Αριστεράς με έναν εντελώς αναποτελεσματικό τρόπο.»