ΟΜΙΛΙΑ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Ο βουλευτής Αχαΐας Νίκος Τσούκαλης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην ολομέλεια της βουλής του νομοσχεδίου για τον εξορθολογισμό και τη βελτίωση στην απονομή της ποινικής δικαιοσύνης, μιλώντας ως εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Αριστεράς τόνισε μεταξύ άλλων και τα εξής:
Εκπροσωπώντας τη Δημοκρατική Αριστερά, κύριε Πρόεδρε, κυρία και κύριοι συνάδελφοι, θα ήθελα να τοποθετηθούμε με σαφήνεια και κατηγορηματικότητα εναντίον του απαράδεκτου γεγονότος που έλαβε χώρα χθες, του προπηλακισμού, δηλαδή, του συναδέλφου Βουλευτή, του κυρίου Χατζηδάκη. Η Δημοκρατική Αριστερά διαχρονικά και πάγια καταδικάζει όλες τις πράξεις βίας απ’ όπου κι αν προέρχονται. Η Δημοκρατική Αριστερά μόνο μία «βία» αποδέχεται, τη μαζική κινητοποίηση και αγώνα των πολιτών κατά όλων αυτών των μέτρων που πλήττουν την αξιοπρέπειά του και το βιοτικό του επίπεδο. Και βεβαίως, αυτή η πάγια θέση μας είναι σταθερή, ανεξαρτήτως αν η βία αφορά απλούς πολίτες ή αφορά τους λεγόμενους αναγνωρίσιμους.
Όσον αφορά το παρόν νομοσχέδιο, θα ξεκινήσω πρώτα απ’ όλα με τη θέση μας επί της αρχής και επί των άρθρων, κύριε Υπουργέ. Είναι θετική και ως προς τα δύο. Και ξεκινώ, βεβαίως, με τη γενική αυτή θέση μας, προκειμένου να αξιολογηθούν σωστά και οι οποιεσδήποτε στάσεις, αιτιάσεις καταθέσουμε τόσο επί της νομοτεχνικής διατύπωσης, όσο και επί της ουσιαστικής αποτελεσματικότητας του συγκεκριμένου νομοσχεδίου.
Ας δούμε, όμως, αυτές τις γενικές και ειδικές αιτιάσεις και επιφυλάξεις επί του νομοσχεδίου. Είναι γνωστό ότι έχουν γίνει πάρα πολλές προσπάθειες, τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία, επιτάχυνσης των διαδικασιών σε όλους τους κλάδους απονομής της δικαιοσύνης, όσο, επίσης, και στην αποσυμφόρηση των φυλακών. Όμως, σε όλες αυτές τις συγκεκριμένες περιπτώσεις ταιριάζει το γνωστό απόφθεγμα «το μεν πνεύμα πρόθυμον, η δε σαρξ ασθενής». Δηλαδή, όλοι έχουμε την καλή διάθεση να θεσπίσουμε σωστούς κανόνες, όλοι αποδεχόμαστε τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις. Το ερώτημα είναι το εξής: Οι υποδομές, οι οποίες υπάρχουν, είναι ικανές να διαχειριστούν, να υποδεχθούν αυτές τις σωστές ρυθμίσεις, ούτως ώστε να γίνουν αποδοτικές;
Έχουμε, λοιπόν, αξιολόγηση των προηγούμενων νομοθετημάτων; Τι απέδωσαν και για ποιο λόγο δεν απέδωσαν; H εκτίμησή μου είναι ότι η αξιολόγηση αυτή είναι γενική και όχι ουσιαστική. Το ίδιο ισχύει και εδώ και κινδυνεύουμε να αποτύχουμε όσον αφορά την εφαρμογή του. Παραδείγματος χάριν, ο θεσμός των επιμελητών κοινωνικής αρωγής -επιμελητών ανήλικων που χρειάζεται σοβαρές κοινωνικές δομές. Υπάρχουν;
Για να πετύχει ο πολύ πετυχημένος αυτός σωστός θεσμός των εναλλακτικών ποινών απαιτούνται πάρα πολλά πράγματα σε επίπεδο υποδομής. Απαιτείται πρώτα απ’ όλα η ύπαρξη αυτών των κοινωνικών δομών. Απαιτείται η προετοιμασία, η ετοιμότητα των φορέων που θα υποδεχθούν. Απαιτείται επιμόρφωση των δικαστών όσον αφορά την επιμέτρηση των ποινών και την επιβολή των ποινών. Όμως, όλοι δηλώνουν ανέτοιμοι. Αυτά, λοιπόν, πρέπει να μας απασχολήσουν πάρα πολύ σοβαρά.
Συγκεκριμένα, κύριε Πρόεδρε, όσον αφορά την έμπρακτη μετάνοια και κυρίως σ’ αυτό που αφορά την πλήρη ικανοποίηση και την αποδεδειγμένη, μάλιστα, πλήρη ικανοποίηση, προκειμένου να μην ασκηθεί ποινική δίωξη, τη στιγμή που αστικοποιείται πλέον ουσιαστικά όλη αυτή η διαδικασία, δηλαδή χρησιμοποιείται αυτή η διαδικασία, προκειμένου να «εκβιάζεται» ο δράστης να ικανοποιεί το θύμα, για ποιο λόγο να μη δίνεται η ευχέρεια στους διαδίκους, στους εμπλεκόμενους, να ρυθμίζουν αυτή τη διαφορά κατά το δοκούν; Θα μπορούσε να υπάρχει αυτή η πρόβλεψη.
Δεύτερον, στο άρθρο 9 που προβλέπονται οι προϋποθέσεις για τη μη διεξαγωγή διενέργεια προκαταρκτικής, μπορεί να προστεθούν και τα πορίσματα των εξεταστικών των πραγμάτων επιτροπών, παραδείγματος χάριν. Έχουμε την εμπειρία αυτή. Δηλαδή, αν έχει προηγηθεί ένα πόρισμα της Βουλής, για ποιο λόγο να υπάρξει προκαταρκτική;
Όσον αφορά τις προϋποθέσεις άσκησης εφέσεων κατά των βουλευμάτων με τους λόγους που αναφέρετε. Έχω την εντύπωση ότι είναι ατελέσφορο. Είναι προτιμότερο να βάλετε προθεσμία εξέτασης, αξιολόγησης των εφέσεων και παρά αυτό το οποίο αναφέρεται μέσα.
Επί των αναβολών, κύριε Υπουργέ, θα είναι ανεφάρμοστη η ρύθμιση. Γιατί δεν αφήνεται την απόλυτη ευχέρεια στα δικαστήρια να αποφασίζουν επί της ουσίας για τις αναβολές και να λειτουργήσετε από εκεί και πέρα με εγκυκλίους του εισαγγελέα προς τους δικαστές, πώς ακριβώς θα πρέπει να ρυθμίζεται το θέμα αυτό και βεβαίως, να υπόκεινται στον έλεγχο των επιθεωρητών.
Αυτά ήθελα να πω όσον αφορά το νομοσχέδιο. Επειδή ακριβώς δεν θα μιλήσω και επί των άρθρων, ψηφίζουμε όλα τα άρθρα εκτός από το συγκεκριμένο άρθρο των αναβολών.
Σάββατο 18 Δεκεμβρίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου