Πέμπτη, 13 Μαΐου 2010

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ


(ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ 11-3-2010 )

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.Κατά τη σημερινή συζήτηση ανακύπτει, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ένα κρίσιμο ερώτημα το οποίο ετέθη και κατά τη διάρκεια συζητήσεων στην διαρκή επιτροπή της Βουλής. Και βεβαίως, το ερώτημα απευθύνεται προς την άλλη όχθη, προς την απέναντι πλευρά.
Είχα θέσει τότε το ερώτημα: Η πρόβλεψη ότι το νομοσχέδιο αυτό θα επιφέρει ρατσιστικές εκδηλώσεις, αναταραχές, εντάσεις μένει απλώς στο επίπεδο της διαπίστωσης ή είναι κάτι το οποίο από την άλλη πλευρά είναι ευκταίο. Και επ’ αυτού θα πρέπει ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός να απαντήσει ειλικρινώς.

Γιατί εάν δεν είναι ευκταίο, τότε είναι υποχρεωμένο το κόμμα αυτό -για να μην ισχύει το γνωστό «ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται»- να συμπράξει με όλες τις πολιτικές δυνάμεις, ούτως ώστε η διαπίστωση αυτή να μην επαληθευτεί. Γιατί εάν δεν συμπράξει, τότε είναι προφανές ότι επιβεβαιώνονται απολύτως οι εκτιμήσεις οι οποίες έχουμε, ότι το κόμμα αυτό επιβιώνει πολιτικά μόνο και μόνο πλατσουρίζοντας στη φοβία, στην ανασφάλεια και σε όλα τα συναισθήματα φόβου που νιώθει ο ελληνικός λαός μέσα σε μια περίοδο κρίσης.

Το δεύτερο έχει να κάνει με την περίφημη αρχή της αμοιβαιότητας. Η επιλογή των χωρών που θα υπογράψουμε διμερείς συμφωνίες-συμβάσεις προκειμένου να ισχύσει η αμοιβαιότητα βεβαίως κάτι δείχνει. Συγκεκριμένα δεν είναι τυχαίες οι αναφορές των χωρών αυτών της λεγόμενης ανεπτυγμένης Δύσης. Αλήθεια, για τη νότια Αφρική ποια είναι η άποψή σας; Ζουν εκεί τριάντα πέντε χιλιάδες Έλληνες.

Ή μήπως στη Ζιμπάμπουε δεν ξέρετε ότι ζουν χίλιοι Έλληνες ή στη Μοζαμβίκη ζουν πεντακόσιοι Έλληνες; Θα υπάρχουν διμερείς συμφωνίες εκεί με αυτούς; Όχι.
Είναι απλό. Επιβεβαιώνονται απολύτως αυτά τα οποία λέμε ότι οι επιλογές σας, ακόμη και αυτές οι επιλογές σας, υπαγορεύονται από σαφέστατα ιδεολογικά πρόσημα, σαφέστατες ιδεολογικές προτιμήσεις, που σας προσδιορίζουν βεβαίως, σαν κόμμα. Δεν είναι κακό.(Θόρυβος από την πτέρυγα του ΛΑΟΣ)

Εγώ το σέβομαι απολύτως, αρκεί να ομολογείτε και να λέτε ότι είμαστε ενταγμένοι εκεί. Τέλος! Δεν διαφωνούμε σε αυτό. Ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι σας αντιμετωπίζουμε σκληρά μεν, αλλά ιδεολογικοπολιτικά δε. Χωρίς καμία άλλη διαφοροποίηση. Να είμαστε καθαροί. Έτσι δεν είναι; Σαφέστατα.

Όσον αφορά τα άρθρα τώρα. Καταθέσαμε μια σειρά τροπολογιών, κύρια Υφυπουργέ, για τις οποίες επιμένουμε μέχρι την τελευταία στιγμή. Θα αναφερθώ περιληπτικά και για να μην κάνουμε κατάχρηση του χρόνου. Στο άρθρο 1, προτείνουμε μια σειρά τροπολογιών. Βασικές αρχές μας είναι η αποδέσμευση του καθεστώτος του παιδιού που γεννιέται και μεγαλώνει στη Ελλάδα, από το καθεστώς των γονιών και η διαφοροποίηση της διαδικασίας πολιτογράφησης από την πολιτογράφηση με δήλωση.


Και βεβαίως, η πρότασή μας αυτή έχει μια αντίληψη που δεν επιτρέπει αυτό που ανέφερε ο κύριος Υπουργός, τον λεγόμενο «τουρισμό» της ιθαγένειας. Οι τροπολογίες αφορούν στο καθεστώς των γονέων σε περίπτωση γέννησης του παιδιού στην Ελλάδα. Την αποσύνδεση του καθεστώτος των γονέων από την απόδοση ιθαγένειας σε παιδί που έχει φοιτήσει σε ελληνικό σχολείο. Την απαλοιφή της προϋπόθεσης της νομιμότητας για την υποβολή δήλωσης και αίτησης από το τέκνο που ενηλικιώνεται μετά τη φοίτηση. Την κατάργηση των ποινικών κωλυμάτων για τους ενηλικιούμενους ανήλικους.

Οι ρυθμίσεις αυτές που προτείνουμε, με μια μικρή βέβαια, διαφοροποίηση της αρχικής διατύπωσης του νομοσχεδίου, του πρώτου σχεδίου που αναρτήθηκε προς διαβούλευση το Δεκέμβριο του 2009, είναι δίκαιες και αντίστοιχες με τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου.

Το κρίσιμο στοιχείο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι η ένταξη που τεκμαίρεται όταν ο γονέας έχει ζήσει πέντε χρόνια στη χώρα μόνιμα και όταν το παιδί έχει φοιτήσει στο σχολείο στην Ελλάδα. Επισημαίνουμε το μόνιμα και έχουμε απαλείψει από την τροπολογία μας τη λέξη νόμιμα, γιατί θέλουμε να αποσυνδέσουμε το καθεστώς του παιδιού από αυτό των γονέων.

Θεωρούμε ιδιαίτερα θετική και προς τη σωστή κατεύθυνση, κυρία Υφυπουργέ, την τροποποίηση που πραγματοποίησε ο κύριος Υπουργός ως μεταβατική στο νομοσχέδιο, αν και τη θεωρούμε ατελή. Πρέπει, όμως, να σκεφτείτε σοβαρά την ανάγκη τροποποίησης του άρθρου ως προς την αποσύνδεση του νομικού καθεστώτος των γονέων από τα παιδιά που έχουν φοιτήσει σε ελληνικό σχολείο. Εισάγεται μια δυσμενής διάκριση εις βάρος των παιδιών που έχουν ένα σημαντικό τεκμήριο ενσωμάτωσης στην ελληνική κοινωνία.Από τη στιγμή που το παιδί παρακολουθεί επιτυχώς το ελληνικό σχολείο, πρέπει να αποκτά αυτοδικαίως τη δυνατότητα επιλογής ιθαγένειας στα 18 και μάλιστα, χωρίς την επιπλέον απαίτηση απόδειξης νομιμότητας του. Η απόκτηση της ιθαγένειας με δήλωση, δεν μπορεί να εξισωθεί με πολιτογράφηση και φέραμε ένα παράδειγμα, μια ενδιάμεση διαδικασία που μπορείτε να προβλέψετε. Δηλαδή, ένα παιδί που ρυθμίζεται η όλη του πορεία από το καθεστώς των γονέων, τελειώνοντας το σχολείο, φοιτά τα έξι χρόνια, φτάνει στα 18 του, εκείνη τη στιγμή, γιατί να μην μπορεί αυτόματα να αποκτήσει την ιθαγένεια και να χρειάζεται επειδή δεν θα είναι νόμιμο, σύμφωνα με τις δικές σας θέσεις, να υπεισέλθει στη διαδικασία πολιτογράφησης, ενώ θα πληροί τις ουσιαστικές προϋποθέσεις που θα έχει ένα παιδί νόμιμων γονιών; Η εφαρμογή, επίσης, των ποινικών κωλυμάτων στην περίπτωσή τους είναι δυσανάλογη κύρωση, καθώς τα άτομα αυτά δεν μπορούν να είναι πολίτες άλλης χώρας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι κοινή παραδοχή ότι το παιδί που ζει στην Ελλάδα συνεχώς και φοιτά σε σχολείο, έχει ενταχθεί στη σχολική κοινότητα και μέσα από αυτή στην ελληνική κοινωνία, αυτό το παιδί δεν μπορεί να πάει σε άλλη χώρα, διότι κατά κανόνα έχει γνωρίσει μόνο την ελληνική πραγματικότητα και σε αυτήν ανήκει. Η ρύθμιση που προτείνουμε είναι μετριοπαθέστερη από αυτή του αρχικού σχεδίου που παρείχε αυτή τη δυνατότητα μετά από την ολοκλήρωση των τριών πρώτων τάξεων του δημοτικού.Στο άρθρο 2 του νομοσχεδίου, προτείνεται η τροποποίηση των διατάξεων για ορισμένα από τα ποινικά κωλύματα. Διατηρείται το ελάχιστο του ενός χρόνου ποινής για τα πλημμελήματα και να τίθεται ανώτατο όριο αμνήστευσης για τα βαρύτερα αδικήματα, τα κακουργήματα και μια σειρά σοβαρών πλημμελημάτων.Τα ποινικά παραπτώματα, κυρία Υφυπουργέ, έχουν παραγραφεί. Η ποινική αξίωση της πολιτείας κάμπτεται μετά από ένα χρονικό διάστημα. Η παραγραφή είναι θεσμός δικαιοσύνης και νομικού πολιτισμού, κατ’ αντιστοιχία αυτού πρέπει να αντιμετωπίζεται και η ποινική κατάσταση των αλλοδαπών. Εξάλλου πολλοί αλλοδαποί, σας το είπα και στην Επιτροπή, πριν νομιμοποιηθούν είχαν βρεθεί κατηγορούμενοι για αδικήματα που είναι σύμφυτα με την ιδιότητα του μετανάστη και μάλιστα σε ένα καθεστώς το οποίο ήταν στην κυριολεξία στον αέρα, τρύπιο. Την άγνοια της γλώσσας, της κοινωνικής πραγματικότητας και των νομικών πλαισίων. Χαρακτηριστικά αδικήματα, όπως πλαστογραφία, αντίσταση κατά της αρχής, ψευδής βεβαίωση, υφαρπαγή ψευδής βεβαίωσης ήταν σύμφυτα με το καθεστώς του παράνομου καθεστώτος.
Είναι αδικήματα στα οποία συχνά και εν αγνοία τους έχουν βρεθεί εμπλεκόμενοι μετανάστες στη πρώτη φάση της εξουσίας τους εδώ στην Ελλάδα. Επομένως η αμνήστευση αυτών των ποινικών αδικημάτων είναι δικαιολογημένη, δεδομένης και της κατάστασης της ανάγκης του ανθρώπου που στερείται άδεια παραμονής. Στο ίδιο άρθρο προτείνουμε ακόμα τροπολογίες όσον αφορά την επαναφορά του χρόνου ελάχιστης διαμονής στα πέντε χρόνια από τα επτά. Επίσης την συμπερίληψη όλων των τίτλων που αποδεικνύουν νόμιμη πενταετή παραμονή, όπως επίσης να υπολογίζεται η άδεια αόριστης διάρκειας που παραλείπεται με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, ενώ αντίθετα προβλέπεται να συμπεριλαμβάνεται η άδεια επί μακρών διαμενόντων. Στο άρθρο 3, σχετικά με τις ουσιαστικές προϋποθέσεις πολιτογράφησης. Θεωρούμε ότι είναι εξαντλητική, λεπτομερής και άσκοπη η καταγραφή όλων αυτών των διαδικασιών, ενώ η γενικότερη διαδικασία και η γενικότερη δυνατότητα των επιτροπών πολιτογράφησης να εξετάζουν και να αξιολογούν όλα τα στοιχεία θα μπορούσαν να περιλαμβάνονται σε ένα γενικό πλαίσιο.

Η εξοικείωση με την ελληνική ιστορία και τον πολιτισμό, οι δημόσιες κοινωφελείς δραστηριότητες κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις θα μπορούν να αποτελούν στοιχεία που να αποτρέπουν τις επιτροπές πολιτογράφησης να αξιολογούν σωστά όλα τα στοιχεία. Η απόκτηση της ιδιότητας του πολίτη είναι πρωτίστως μια σχέση ατόμου προς την πολιτεία. Επομένως, είναι αναγκαία η γνώση και ο σεβασμός των θεμελιωδών συνταγματικών αρχών της πολιτείας. Επιπλέον, γιατί να υπάρχει συγκεκριμένη αναφορά στη δημόσια ασφάλεια; Μήπως αυτό το στοιχείο δεν αξιολογείται πάντα από την επιτροπή ιθαγένειας; Δεν θα έπρεπε αυτό να αποδεικνύεται με αντικειμενικά στοιχεία; Δηλαδή από τα ποινικά τους μητρώα ή στο κατά πόσο είναι υπόδικοι, έχουν ασκηθεί ποινικές διώξεις, ή είναι εμπλεκόμενοι σε συγκεκριμένα αδικήματα. Γιατί το αφήνουμε γενικά στην κρίση των επιτροπών ιθαγένειας;Στο άρθρο 4, σχετικά με τα δικαιολογητικά πολιτογράφησης, να ξανασκεφτείτε το θέμα των πέντε ουσιαστικά συστατικών επιστολών, όπως είπε και ο συνάδελφος του Κομμουνιστικού Κόμματος, είναι προφανές ότι θα δημιουργηθούν κυκλώματα δημιουργίας…

ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΖΑΚΡΗ (Υφυπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Τα βγάλαμε.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Τα βγάλατε; Τις πέντε συστατικές;

ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΖΑΚΡΗ (Υφυπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Τις τρεις.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Συγνώμη, φαντάζομαι ούτε και ο συνάδελφος του Κομμουνιστικού Κόμματος το γνωρίζει. Αυτό είναι θετικό ότι αφαιρέθηκαν., όπως επίσης το παράβολο. Όσον αφορά το άρθρο 17 παράγραφος 1 το δικαίωμα του «εκλέγεσθαι», σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν υπάρχει περιορισμός στα αξιώματα στα οποία μπορεί να εκλεγεί κάποιος. Οι διακρίσεις αναφέρονται μόνο στα δυο δικαιώματα. Η ελληνική πρωτοτυπία διαχωρισμού των αξιωμάτων που μπορεί να καταλάβει ένας αλλοδαπός ενέχει πολλά προβλήματα κυρίως ως προς την πρακτική εφαρμογή, αλλά και τις έννοιες της δημοκρατίας. Θα επαναφέρω προς αξιολόγηση αυτά που είχα πει στη επιτροπή, κυρία Υφυπουργέ, ότι η έννοια του αιρετού στα πρόσωπα αυτά, δηλαδή ο όρος της εκλογιμότητας εκ μέρους των τοπικών κοινωνιών, είναι παράλογο το να στερεί από έναν αλλοδαπό, ο οποίος έχει το δικαίωμα του «εκλέγεσθαι» μόνο ως δημοτικού συμβούλου, το να μπορεί να εκλέγεται και ως δήμαρχος τη στιγμή που θα εκλέγεται από την τοπική κοινωνία ως ικανός και είναι προφανές ότι αυτό μπορεί να γίνει.Και όσον αφορά, βεβαίως, την αντισυνταγματικότητα, η οποία τέθηκε και η οποία αντικρούστηκε, θεωρώ, με πλήρη επιχειρήματα και από την πλευρά τη δική σας, αλλά και από τον Φώτη τον Κουβέλη κατά την ανάλυσή του, η διατύπωση του σχετικού άρθρου του Συντάγματος έχει συνταχθεί με τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε να προβλέπεται ακόμη και η εκλογή στο αξίωμα του Δημάρχου…

ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΖΑΚΡΗ (Υφυπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Του δημοτικού συμβούλου.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Όχι μόνο, όχι μόνο. Αναφέρεται σε «εκλογή αρχών». Και αρχή, βεβαίως, είναι και ο Δήμαρχος, είναι και ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου.Να είστε καλά, ευχαριστώ πολύ.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς)

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.Φθάνοντας στο τέλος της συζήτησης αυτού του νομοσχεδίου ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς ήρεμος θεωρεί ότι έπραξε το καθήκον του, πιστός στις αρχές του, πιστός στις θέσεις που υπερασπίζεται και μπολιάζει την ελληνική κοινωνία από τότε που υπάρχει ως χώρος. Όλοι μίλησαν σε αυτή την Αίθουσα. Να έχετε υπόψη σας και απευθύνομαι προς όλες τις πτέρυγες της Βουλής, ότι οι λόγοι οι οποίοι εκφωνήθηκαν αυτές τις μέρες στη Βουλή, έχουν καταγραφεί στα Πρακτικά και να ξέρετε ότι αυτά τα νομοσχέδια είναι νομοσχέδια που προκαλούν πάντα το ενδιαφέρον των μελετητών και πάντα ανατρέχουν κάποιοι στις ομιλίες ώστε να διαμορφώσουν άποψη για την πολιτική και ιδεολογική τοποθέτηση καθενός ξεχωριστά. Και δεν αρκούν μόνο οι ομιλίες. Ακόμα και η ψήφος, σε τέτοια νομοσχέδια χαρακτηρίζει και διαμορφώνει ιστορικές συνειδήσεις και αντιλήψεις. Αρκεί να σας αναφέρω πόσα αποσπάσματα από προηγούμενες τοποθετήσεις είτε Βουλευτών είτε αρθρογράφων της δεκαετίας του ΄20 χρησιμοποιήθηκαν σε αυτή την Αίθουσα, βεβαίως επανερχόμενα σε αυτή εδώ την Αίθουσα, ως φάρσα.

Αλλά έχετε υπόψη σας ότι –και απευθύνομαι στην από κει πλευρά- ο ελληνικός λαός είναι πολύ πιο ώριμος από όσα εκφράστηκαν από αυτήν την πτέρυγα. Και να είσθε βέβαιοι ότι το βαρομετρικό χαμηλό που κάποιοι εξήγγειλαν και φαίνεται να το προσδοκούν δεν πρόκειται να ενσκήψει στη χώρα από την υλοποίηση αυτού του νομοσχεδίου. Και επειδή κατά την ομιλία κάποιου αγαπητού συναδέλφου ακούστηκε η πρωτοφανής άποψη από νομικό ότι τα δικαιώματα αυτά δεν μπορούν να χαρακτηρίζονται ως δικαιώματα ατομικά, ως δικαιώματα εν τω γεννάσθαι, η θέση που εκφράζει ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός και πρέπει να γίνει κατανοητή σε αυτήν την Αίθουσα και είναι μία και καθαρή, ότι απαγορεύεται -πρέπει να είμαστε η μοναδική χώρα στον κόσμο που απαγορεύεται- η πολιτογράφηση. Αυτή ήταν και η τοποθέτηση του κ. Καρατζαφέρη. Δεν επιτρέπεται στην Ελλάδα, η μοναδική χώρα που δεν θα πρέπει να επιτρέπεται η πολιτογράφηση! Και μάλιστα ο κ. Καρατζαφέρης εγκάλεσε τη Νέα Δημοκρατία για το προηγούμενο νόμο που ίσχυε που είχε το θεσμό της πολιτογράφησης. Λοιπόν, όταν σε μία κοινωνία λείπει εντελώς ο θεσμός της πολιτογράφησης τότε αυτό είναι εν τω γεννάσθαι ατομικό δικαίωμα. Όταν για κάποιον ο οποίος αποφασίζει να ζήσει σε αυτή τη χώρα για όλη του τη ζωή του το να του στερείς το δικαίωμα να αποκτήσει κάποια στιγμή την ιθαγένεια ή την υπηκοότητα ή το να γίνεις Έλληνας πολίτης, αυτό είναι η μετεξέλιξη του πολιτικού δικαιώματος σε ατομικό δικαίωμα.

Βεβαίως είναι κυριαρχική θέση, κυριαρχική απόφαση του κράτους να καθορίσει τους όρους πολιτογράφησης. Όμως δεν μπορεί ένα σύγχρονο κράτος-δικαίου να μην έχει θεσμό πολιτογράφησης. Αυτή είναι η διαφωνία.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Ολοκληρώστε παρακαλώ, κύριε Τσούκαλη.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, ολοκληρώνω.

Κύριε Υπουργέ, σας μένει να συμπληρώσετε αυτό το νομοσχέδιο με κάτι που λείπει και το χρεώνεσθε πλέον εσείς ως Κυβέρνηση. Επιτέλους να αποκτήσει η χώρα ολοκληρωμένη μεταναστευτική πολιτική. Είσθε υπεύθυνος γι’ αυτή την πολιτική. Εάν σύντομα δεν την φέρετε, σύντομα δεν γίνει απόφαση του Κοινοβουλίου τότε να είσθε βέβαιος ότι το βαρομετρικό χαμηλό που κάποιοι εξήγγειλαν και το προσδοκούν ίσως να είναι η εξέλιξη γι’ αυτή εδώ τη χώρα. Ευχαριστώ.