Τρίτη, 3 Φεβρουαρίου 2009

Δημοκρατική αναδιοργάνωση της Ελληνικής Αστυνομίας


ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ

Συζητήθηκε στην ολομέλεια της βουλής η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για τη σύσταση διακομματικής επιτροπής για την δημοκρατική αναδιοργάνωση της Ελληνικής Αστυνομίας.


Στην εισήγησή του ο βουλευτής Αχαΐας και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Τσούκαλης ανέφερε ότι απαιτείται ριζική δημοκρατική αναδιοργάνωση της Αστυνομίας προκειμένου αυτή να προστατέψει αποτελεσματικά τις ελευθερίες τα δικαιώματα και τη ζωή του κάθε πολίτη.
Ο κ. Τσούκαλης τόνισε μεταξύ άλλων:


« Τα γεγονότα που ακολούθησαν το θανάσιμο έγκλημα σε βάρος του νεαρού μαθητή από αστυνομικό μέχρι την απόπειρα δολοφονίας του νεαρού αστυνομικού, επανέφεραν με αγωνιώδη τρόπο στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης και κριτικής ερωτήματα σχετικά με το ρόλο, την αποστολή και τις ευθύνες της αστυνομίας.

Πιστεύουμε ότι η ελληνική Βουλή οφείλει να δώσει μια θετική πολιτική διέξοδο σ’ αυτό τον προβληματισμό που να οδηγήσει σε μια ριζική δημοκρατική αναδιοργάνωση της αστυνομίας. Ο αστυνόμος πολίτης, με τη στήριξη της κοινωνίας να μπορέσει να προστατεύσει αποτελεσματικά τις ελευθερίες, τα δικαιώματα και τη ζωή του κάθε πολίτη. Στο πλαίσιο αυτό έχοντας υπόψη μας την πρόταση της ΠΟΑΣΥ προς τα κοινοβουλευτικά κόμματα για Διακομματική Επιτροπή, ζητάμε τη σύσταση Επιτροπής για τη Δημοκρατική Αναδιοργάνωση της Αστυνομίας. Γιατί αστυνόμευση δεν σημαίνει μόνο καταπολέμηση του εγκλήματος. Αντίρροπος αλλά ισοδύναμος στόχος είναι ο σεβασμός των δικαιωμάτων του πολίτη -αθώου, υπόπτου ή ενόχου- ενώπιον των οργάνων της τάξης.

Η ισορροπία αυτών των λειτουργιών προϋποθέτει αντίστοιχη εκπαίδευση. Μια εκπαίδευση η οποία δεν θα πραγματοποιείται μακριά από την κοινωνία, σε στρατιωτικές συνθήκες, αντιμετωπίζοντας τους πολίτες ως εχθρούς. Υπάρχει ένας μεγάλος προβληματισμός επίσης σχετικά με τα ΜΑΤ. Ενδιαφέρει όχι μόνο πότε επιβάλλεται, αλλά και πότε δεν επιτρέπεται η σωματική έρευνα. Πότε χρειάζεται ως έσχατη ανάγκη και άμυνα η κατασταλτική επέμβαση, αλλά και πότε θεσμικά αποκλείεται.

Κρίσιμη είναι επίσης η παράμετρος της ποινικής καταστολής. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και η Επιτροπή του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου καταδίκασαν την Ελλάδα κατά την τελευταίο τετραετία εννέα φορές για κακομεταχείριση και παράνομη χρήση όπλων. Αν ο φορέας εξουσίας βρίσκει ενδοϋπηρεσιακή κατανόηση για την παρεκτροπή του, εισπράττει το μήνυμα ότι μπορεί να συνεχίσει. Ο κατάλογος των εγκλημάτων εξουσιαστικής βίας που τιμωρήθηκαν ανώδυνα είναι ατελείωτος.

Στην πραγματικότητα, η κοινωνική ειρήνη θεμελιώνεται όχι στην έλλειψη, αλλά στην κραταίωση της δημοκρατίας, στον διάλογο και στην κοινωνική αλληλεγγύη. Τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας είναι υπόλογα και υπεύθυνα να αναλάβουν δράση ώστε ο ρόλος της Αστυνομίας και των αστυνομικών να εστιαστεί και να περιοριστεί στην αποστολή της: στην πρόληψη και πάταξη της εγκληματικότητας, όχι στην ενοχοποίηση και καταστολή της διαμαρτυρίας, στην προστασία και όχι στον εκφοβισμό του ανθρώπου και του πολίτη, στην αναζήτηση και συλλογή στοιχείων, όχι στην κατασκευή και χάλκευσή τους, στην προάσπιση και όχι στην παραβίαση των δικαιωμάτων των ανθρώπων και των πολιτών. Η ανοχή είναι συνενοχή και το τίμημα τεράστιο όταν μετριέται σε ανθρώπινο αίμα.»