ΟΜΙΛΙΑ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
(ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ 23.2.2011)
Η Δημοκρατική Αριστερά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συμμετέχει ενεργά με τις δυνάμεις της στη μεγάλη, όπως αναμένεται, κινητοποίηση των εργαζομένων, των πολιτών, οι οποίοι σε λίγο χρονικό διάστημα θα είναι έξω από τη Βουλή προκειμένου να εκφράσουν τα αιτήματά τους.
Η συμμετοχή αυτή, όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της Δημοκρατικής Αριστεράς, μπορεί να συνδυαστεί άνετα, πολύ εύκολα -και συνδυάζεται- και με την παρουσία της σε αυτόν εδώ το χώρο, αφού θεωρεί ότι η λειτουργία ακόμα και σε γενικές απεργίες είναι επιβεβλημένη, όχι απλώς και μόνο για να προασπίσει την τιμή του πολιτικού κόσμου, αλλά και για να δώσει μία απάντηση σε όλες αυτές τις δεκάδες χιλιάδες που θα συγκεντρωθούν έξω από το Σύνταγμα και θα ζητούν κάποια πράγματα από τη Βουλή. Διότι αυτά τα οποία θα ζητήσουν από τη Βουλή, προσπαθώντας να βάλουν την κόκκινη γραμμή, είναι ότι οποιαδήποτε προσπάθεια διεξόδου από την κρίση και από τη ζοφερή πραγματικότητα, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συνοδευθεί από περαιτέρω συρρίκνωση των εισοδημάτων, των θεσμικών εργαλείων, ρυθμίσεων και βεβαίως, σε καμία μα καμία έκπτωση του πολιτικού, κοινωνικού, πολιτισμικού κεκτημένου αυτής εδώ της χώρας, μιας χώρας-κράτους δικαίου.
Επί του νομοσχεδίου, εμείς τοποθετηθήκαμε αναφανδόν υπέρ, ψηφίσαμε «ΝΑΙ» επί της αρχής του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. Επειδή, όμως, ακούγονται κάποιες απόψεις σε αυτήν εδώ την Αίθουσα -έχουν ακουστεί και άλλες φορές- καλό θα είναι να ξεκαθαρίσουμε ότι οι Ανεξάρτητες Αρχές πρώτα απ’ όλα είναι πρόβλεψη του Συντάγματος. Έτσι, λοιπόν, οποιοσδήποτε θέτει θέμα Ανεξαρτήτων Αρχών, ουσιαστικά αρχίζει να θέτει ζήτημα Συντάγματος.
Δεύτερον, οι Ανεξάρτητες Αρχές δεν είναι ελληνικό στοιχείο, δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Οι Ανεξάρτητες Αρχές είναι διεθνής θεσμός, ακόμα και των πλέον προηγμένων δημοκρατικά χωρών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτει τέτοιους θεσμούς, διαθέτει η Αμερική, οι Ηνωμένες Πολιτείες, διαθέτουν και άλλες χώρες. Διότι απλούστατα θεωρείται πλέον δεδομένο αδιαμφισβήτητο ότι ρηγματώσεις στο θεσμικό πλαίσιο, είτε το πολιτικό είτε το κοινωνικό, πάντα υπάρχουν, ανεξαρτήτως της ποιότητας των οποιωνδήποτε θεσμών.
Έτσι, λοιπόν, όταν συζητάμε και για το σημερινό νομοσχέδιο, πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι είναι υποχρέωση ευρωπαϊκή, εκτός των άλλων, της χώρας μας, σύμφωνα με την Οδηγία 60/2005, να θεσπίσουμε τέτοια Ανεξάρτητη Αρχή. Η Οδηγία αυτή είναι σαφέστατη: Ανεξάρτητη, ξεχωριστή από την κρατική εξουσία Αρχή, η οποία θα διερευνά τα έσοδα από εγκληματικές δραστηριότητες.
Έτσι, λοιπόν, ας το ξεκαθαρίσουμε αυτό το πράγμα, ότι σε καμία περίπτωση δεν συνιστά εκχώρηση η ύπαρξη ασφαλιστικών δικλίδων που θα προσπαθούν, πετυχημένα ή αποτυχημένα, να κλείνουν αυτές τις ρηγματώσεις οι οποίες έτσι και αλλιώς παρουσιάζονται.
Εμείς -και εγώ προσωπικά ως Εισηγητής τότε- είχαμε κατακεραυνώσει την πρωτοβουλία του κ. Αλογοσκούφη, τον Ιούνιο του 2008 -μεσούντος του καλοκαιριού και μάλιστα, σε μεταβατικό Τμήμα, Θερινό- να θεσπίσει, να αποανεξαρτητοποιήσει την Αρχή και να την καταστήσει μία απλή υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών, υπό τον απόλυτο έλεγχό του, από ό,τι αποδείχθηκε στη συνέχεια. Και τα περιέγραψε πολύ καλά ο κ. Πλεύρης και εκεί είναι η αιτία της κακής λειτουργίας, της μη επαρκούς λειτουργίας της Αρχής, να την καταστήσει, λοιπόν, ένα υποχείριο. Και το πέτυχε.
Εμείς, λοιπόν, από τότε ζητούσαμε να επανέλθουμε στην πρότερη κατάσταση θεσμικά, γιατί τα κενά από τη λειτουργία της Επιτροπής θεωρούνταν δεδομένα, ακόμα και από την περίοδο που την Επιτροπή αυτή τιμούσε με την προεδρία του ο κ. Ζορμπάς. Την τίμησε πράγματι ο κ. Ζορμπάς. Πρέπει όλοι να το επαναλάβουμε από αυτό εδώ το Βήμα. Θα πρέπει να θυμίσω και κάτι άλλο, ότι τα πορίσματα του κ. Ζορμπά στην υπόθεση των δομημένων ομολόγων ήταν η βάση κατάρτισης, συγγραφής του κοινού ουσιαστικά πορίσματος της Επιτροπής για τη διερεύνηση της υπόθεσης αυτής.
Υπάρχουν, όμως, σοβαρά προβλήματα υλοποίησης, εφαρμογής των οποιωνδήποτε θεσμικών πλαισίων. Η χώρα μας, λοιπόν, αξιολογήθηκε από το Διεθνή Οργανισμό για την Αντιμετώπιση του Οικονομικού Εγκλήματος, την FATF, ελέγχθηκε και δυστυχώς, κύριε Υπουργέ –αν δεν κάνω λάθος- ακόμα και μέχρι σήμερα βρίσκεται ουσιαστικά σε διαρκή έλεγχο, αφού δεν έχουν εξεταστεί όλα αυτά τα στοιχεία, τα κενά, οι ελλείψεις τα οποία είχαν διαπιστωθεί.
Στην πρώτη έκθεση του 2007, που ήταν πολύ αποκαλυπτική,ουσιαστικά αξιολογήθηκε το θεσμικό πλαίσιο που ίσχυε τότε στην Ελλάδα, επισημάνθηκαν οι αδυναμίες τόσο στο νομοθετικό, στο κανονιστικό, στο λειτουργικό, στο αστυνομικό όσο και στο δικαστικό επίπεδο.
Πριν από ένα χρόνο δημοσιεύτηκε η ενδιάμεση έκθεση της FATF, καταγράφοντας την πρόοδο που σημειώθηκε στην Ελλάδα, η οποία ουσιαστικά δεν ανέτρεπε όλα τα ποιοτικά στοιχεία της αξιολόγησης αυτής. Επειδή, λοιπόν, δεν προλαβαίνω…
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Συγγνώμη, κύριε Πρόεδρε, τελειώνω αμέσως.
Είχαμε τοποθετηθεί αναλυτικά στην Επιτροπή. Ό,τι είχαμε πει τότε ισχύει. Το μεγάλο πρόβλημα είναι στο πώς το συντομότερο δυνατό χρονικό διάστημα θα τερματίσουμε τον έλεγχο της FATF, δηλαδή στο πώς η FATF θα καταλήξει στο ότι πράγματι έχουμε μία Αρχή η οποία λειτουργεί αξιόπιστα και επιτελεί το έργο της.
Θα ήθελα να κάνω μία τελευταία παρατήρηση. Κύριε Υπουργέ, χθες έριξα μια ματιά στις αρμοδιότητες του Οικονομικού Εισαγγελέα και της Οικονομικής Αστυνομίας. Οι αρμοδιότητες από ό,τι είδα –διορθώστε με αν κάνω λάθος- επικαλύπτονται ή συγχέονται σε ένα πολύ μεγάλο μέρος με τις αρμοδιότητες αυτής της Αρχής. Δεν θα έπρεπε στο νομοσχέδιο να υπάρχουν κάποιες ρυθμίσεις οι οποίες να ξεκαθαρίζουν το πεδίο, ούτως ώστε να μην υπάρχει σύγχυση, αλληλοεπικάλυψη και ουσιαστικά ακύρωση οποιασδήποτε προσπάθειας διερεύνησης τέτοιων υποθέσεων; Η εκτίμησή μου είναι ότι θα έπρεπε να υπάρχει, γιατί αν λειτουργήσει, αν αναπτυχθεί πλήρως η δραστηριότητα και της Οικονομικής Αστυνομίας και του Οικονομικού Εισαγγελέα, αλλά και της Αρχής και όλων των άλλων συναρμοδίων υπηρεσιών, έχω την εντύπωση ότι μάλλον θα έχουμε αποτελέσματα τα οποία θα μας εκπλήξουν δυσάρεστα.
Ευχαριστώ πάρα πολύ.
Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2011
Σύσταση Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας, και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής κατάστασης.
Ετικέτες
ΟΜΙΛΙΕΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου