Παρασκευή, 23 Οκτωβρίου 2009

Προβλήματα από τη λειτουργία των λιμενικών ζωνών

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΚΑΙ ΔΡΙΤΣΑ

Ερώτηση, για το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των λιμενικών ζωνών, το οποίο στερεί το δικαίωμα των τοπικών κοινωνιών να έχουν αποφασιστικές αρμοδιότητες για την ανάπτυξή τους, κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Τσούκαλης και Θοδωρής Δρίτσας.

Οι δύο βουλευτές ερωτούν την υπουργό Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Κατσέλη εάν προτίθεται να επανεξετάσει το υπάρχων νομοθετικό πλαίσιο, ικανοποιώντας έτσι το αίτημα του Δήμου και των φορέων της Πάτρας για απόδοση του παλιού λιμανιού στην πόλη, θέτοντας παράλληλα και το θέμα καθιέρωσης ειδικού τέλους το οποίο θα αποδίδεται στην τοπική αυτοδιοίκηση για την αποκατάσταση των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων.

Το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:


Σύμφωνα με το ν. 2932/2002 που ψηφίστηκε απ’ την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αλλά και το νόμο 3622/2007 της προηγούμενης κυβέρνησης της Ν.Δ. το καθεστώς λειτουργίας των λιμενικών ζωνών δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στις τοπικές κοινωνίες.

Το σημερινό νομοθετικό πλαίσιο στερεί το δικαίωμα των τοπικών κοινωνιών να έχουν αποφασιστικές αρμοδιότητες σχετικά με την ανάπτυξη των λιμενικών ζωνών και κυρίως των τμημάτων που δεν καλύπτουν λιμενικές εγκαταστάσεις. Η εφαρμογή του ν. 2932/2002 είχε σαν αποτέλεσμα την πλήρη απεμπλοκή και τον παραγκωνισμό όλων των τοπικών κοινωνιών και των φορέων της αυτοδιοίκησης απ’ το συνολικό σχεδιασμό των αλληλεπιδράσεων των πόλεων με τα λιμάνια τους.

Ο σχεδιασμός εκπονείται εν λευκώ και κατά το δοκούν από την ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων), η οποία μπορεί να πολεοδομεί, να χωροτάσσει και γενικώς να πράττει οτιδήποτε θα έκρινε σκόπιμο για την ευόδωση των επιχειρηματικών και κερδοσκοπικών επιδιώξεων των ανωνύμων εταιρειών. Η εφαρμογή του ανωτέρω νομοθετικού πλαισίου δημιούργησε σωρεία προβλημάτων στις τοπικές κοινωνίες και ήδη φορείς της αυτοδιοίκησης διεκδικούν να έχουν ουσιαστικό λόγο σε ότι αφορά τα χωροταξικά, πολεοδομικά, κυκλοφοριακά, περιβαλλοντικά και γενικότερα αναπτυξιακά θέματα του κυριότερου σημείου των πολεοδομικών τους ιστών που είναι οι λιμενικές ζώνες.

Πόλεις όπως η Πάτρα υφίστανται σοβαρότατες περιβαλλοντικές και όχι μόνο συνέπειες από τη λειτουργία των λιμενικών ζωνών χωρίς να έχουν ούτε τη δυνατότητα παρέμβασης αλλά ούτε και ανταποδοτικά τέλη απ’ τη λειτουργία των λιμένων.

Κατόπιν αυτών ερωτάται η κ. Υπουργός:

1) Προτίθεστε να επανεξετάσετε το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των λιμενικών ζωνών στην κατεύθυνση εκχώρησης αρμοδιοτήτων στους τοπικούς φορείς;

2) Προτίθεστε να καθιερώσετε ειδικό τέλος το οποίο θα αποδίδεται στην τοπική αυτοδιοίκηση για την αποκατάσταση των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων;

3) Πως σκέπτεστε να ικανοποιήσετε το αίτημα των φορέων της Πάτρας (Δήμος, ΤΕΕ, οικολογικές οργανώσεις κλπ.) που ζητούν την απόδοση των χώρων του παλιού λιμένα της πόλης στην τοπική κοινωνία;

Οι ερωτώντες βουλευτές


Νίκος Τσούκαλης
Θοδωρής Δρίτσας