Τετάρτη, 21 Ιανουαρίου 2009

ΟΜΙΛΙΑ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΒΑΤΟΠΕΔΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΣΥΣΤΑΣΗ ΠΡΟΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ 19-01-2009

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η εικόνα της Αίθουσας σήμερα φανερώνει ότι για ορισμένους πέφτει σήμερα η αυλαία για το σκάνδαλο του Βατοπεδίου ή μάλλον, έτσι πιστεύουν ότι συμβαίνει. Έτσι κρίνει η Κυβέρνηση. Η απούσα Κυβέρνηση και η Κοινοβουλευτική της Ομάδα θεωρεί ότι παίζεται η τελευταία πράξη του δράματος, ότι σύντομα το τεράστιο αυτό σκάνδαλο θα περιπέσει στη λήθη των πολιτών, γιατί πιστεύει ότι έτσι ακριβώς έχουν διαπαιδαγωγηθεί οι πολίτες, να έχουν βραχεία μνήμη.Η Κυβέρνηση και ο κύριος Πρωθυπουργός θεωρούν ότι με ένα ανώδυνο «Mea Culpa» και με μερικές αποπομπές κυβερνητικών στελεχών θα κριθεί αθώα του αίματος. Ξεχάστηκε, όμως, το σκάνδαλο με την απόσυρσή του από τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, από τις ιεραρχήσεις των ΜΜΕ και τα θηριώδη ποσοστά των δημοσκοπήσεων, το 90% περί ύπαρξης πολιτικών ευθυνών ή το 75% περί ύπαρξης και ποινικών ευθυνών ή το αντίστοιχο ποσοστό της άποψης περί συγκάλυψης του σκανδάλου;

Η τακτική της στρουθοκαμήλου, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν είναι συνήθως αποτελεσματική. Ο μιθριδατισμός των πολιτών στη σκανδαλολογία έχει και σημείο κορεσμού. Η θεσμοθετημένη διαφθορά, διαπλοκή και ατιμωρησία συσσωρεύεται προσθετικά στο αξιολογικό υπόβαθρο του πολίτη. Ως θανατηφόρος τοξίνη, αποθηκεύεται, εναποτίθεται στους ιστούς του πολιτικού συστήματος, μια διεργασία που έχει εμφανίσει ήδη μη αντιμετωπίσιμα, μη ιάσιμα καρκινώματα.Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όπως και στην ανάλογη συνεδρίαση της 24ης Οκτωβρίου 2008, το Κοινοβούλιο πλέον φαίνεται ότι διαθέτει δύο ειδών Βουλευτές, τους αυτόπτες, αυτήκοους και τους τηλεθεατές. Στους τελευταίους περιλαμβάνονται όλοι της Νέας Δημοκρατίας. Αυτή τη στιγμή, παρακολουθούν τη συνεδρίαση της Βουλής, αν και Πλειοψηφία, από το εσωτερικό κύκλωμα της Βουλής.Η τακτική της Νέας Δημοκρατίας να αποφεύγει συνταγματικές υποχρεώσεις της τείνει να γίνει θεσμός -για να μην πω ότι ήδη έγινε- να δημιουργεί βιβλιογραφία, να δημιουργεί νομολογία και έτσι να εξετάζεται ως πρωτότυπη ενέργεια, πρακτική από επιστήμονες και από άλλους αναλυτές.
Μέχρι σήμερα, η αποχώρηση από την Αίθουσα αυτή ήταν επιλογή των Κομμάτων της Αντιπολίτευσης ως ακραία εκδήλωση απαρέσκειας και αντίδρασης σε κυβερνητικές εκτροπές και εμμονές, αν θέλετε, προκειμένου να επιδιωχθεί η μεταστροφή ειλημμένων κυβερνητικών επιλογών.Σήμερα, όμως, καλούμαστε να εξηγήσουμε τους λόγους αποχώρησης ενός κυβερνητικού Κόμματος, μιας Κυβέρνησης, της απόλυτης πλειοψηφίας των Βουλευτών. Γιατί απέχει, άραγε; Τι επιδιώκει να μεταστρέψει; Μόνο μια σαφώς εκπεφρασμένη βούληση και πεποίθηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών και δι’ αυτής, των Βουλευτών της. Πρωτοφανές!Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Νέα Δημοκρατία κατηγορεί την Αντιπολίτευση ότι επιδιώκει ποινικοποίηση της δημόσιας ζωής. Το θεωρεί, λέει, αδιανόητο, το θεωρεί ανεπίτρεπτο. Γι’ αυτό απέχει. Υπονοεί, δηλαδή, εμμέσως, πλην σαφέστατα, ότι καμία περίπτωση καταλογισμού ποινικών ευθυνών σε πολιτικά πρόσωπα δεν υφίσταται και ούτε θα μπορέσει να υπάρξει στο μέλλον, ότι ο ν. 3126/2003 περί ευθύνης Υπουργών είναι ένας κενός νόμος, κενός περιεχομένου, ένα θεσμικό πλαίσιο που θεσπίστηκε απλώς και μόνο για το θεαθήναι.
Εμείς εντοπίσαμε εγκαίρως τα ελλείμματα και τις συγχύσεις του νόμου που μετατρέπει έναν κορυφαίο πολιτικό θεσμό σε προκαταρκτική εισαγγελική αρχή που ορίζει απαράδεκτες προνομιακές διαφοροποιήσεις ως προς τα πολιτικά πρόσωπα και ζητήσαμε την τροποποίησή του. Περιλάβαμε στην πρότασή μας τις πραγματικές μας θέσεις. Ποιες είναι αλήθεια οι θέσεις των άλλων κομμάτων και της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑ.ΣΟ.Κ.; Περιμένουμε ακόμα και μέχρι σήμερα να τις ακούσουμε.Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, παράλληλα με τη δική μας διαδικασία συνεχίζεται και βαίνει προς ολοκλήρωση η προκαταρτική διερεύνηση του σκανδάλου εκ μέρους της δικαιοσύνης. Μέχρι αυτή τη στιγμή θεωρούνται ως ύποπτα πενήντα πέντε πρόσωπα. Σε πολλά απ’ αυτά θα απαγγελθούν κακουργηματικές κατηγορίες. Ίσως πολλά από αυτά, διψήφιος αριθμός φυσικών προσώπων, συμμέτοχων, θα παραπεμφθούν σε δίκη, θα κάτσουν στο εδώλιο του κατηγορουμένου. Θα κάτσουν στο εδώλιο του κατηγορουμένου υπάλληλοι, παράγοντες, σύμβουλοι, τραπεζιτικοί, μεσάζοντες, πρόσωπα που αν και υπηρετούσαν σε διαφορετικά Υπουργεία και διευθύνσεις συντονίστηκαν, συναποφάσισαν και συνέπραξαν αυτόβουλα και αυτόνομα, σύμφωνα με την άποψη της Νέας Δημοκρατίας.
Από τη διαδικασία αυτή θα απουσιάζουν οι ηθικοί αυτουργοί. Φανταστείτε τους κατηγορούμενους αυτούς σε μια μακροχρόνια δίκη, τα φυσικά πρόσωπα και οι ηθικοί αυτουργοί, τα πολιτικά πρόσωπα να είναι έξω από το κάδρο αυτό. Οι πολιτικοί προϊστάμενοι θα λείπουν. Θα πρόκειται για την εξαφάνιση και του τελευταίου ίχνους αξιοπιστίας του πολιτικού κόσμου, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι και γι’ αυτό κυρίως υπεύθυνη είναι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.Εμείς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με το πόρισμά μας και σύμφωνα με τη διαδικασία ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής, οδηγηθήκαμε σε ασφαλή και βάσιμα συμπεράσματα, όσον αφορά τα ισχυρά στοιχεία διάπραξης πιθανών ποινικών ευθυνών, συμπεράσματα που σαφέστατα καταδεικνύουν την ανάγκη περαιτέρω διερεύνησης για ποινική ευθύνη των εμπλεκόμενων πολιτικών προσώπων. Δεν γίνεται εν κενώ η σημερινή συζήτηση. Έχουμε επιχειρήματα. Αναγκαία προϋπόθεση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για την κάθαρση είναι η ανάδειξη όλων των παραμέτρων του συγκεκριμένου σκανδάλου, όλων των κρίκων της αλυσίδας. Όποιος προσπαθεί να αφαιρέσει, έστω και κάποιον κρίκο από την αλυσίδα αυτή που ξεκινάει από το 1999 και φθάνει μέχρι σήμερα, υποκρίνεται επικίνδυνα.
Δεν επιθυμεί πραγματική κάθαρση. Και όταν λέμε κάθαρση, εννοούμε κάθαρση όπως την εννοεί ο απλός Έλληνας πολίτης και όχι κάθαρση, όπως τη νοιώθει ο καθένας από εμάς, ανάλογα με το κόμμα στο οποίο είναι τοποθετημένος.Τι διαβάσαμε και τι ακούσαμε στην Εξεταστική Επιτροπή; Τα εκθέσαμε επανειλημμένως. Ένα απίστευτο αλισβερίσι, μια απίστευτη μεθόδευση, ανεπάρκεια μηχανισμών, υπηρεσιών, ελεγκτικών οργάνων, ανικανότητα, ελαστικότητα συνειδήσεων.Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το ανέφερα και στην πρώτη μου ομιλία ενώπιόν σας. Υπάρχουν για όλη αυτή τη συγκεκριμένη ιστορία δύο σαφώς διαχωρισμένες περίοδοι. Η περίοδος από το 1920 μέχρι το 1998 και από το 1998 μέχρι σήμερα. Η πρώτη περίοδος χαρακτηρίζεται, όσον αφορά την πλευρά αυτή, από τις απίστευτες πιέσεις και μεθοδεύσεις της Ιεράς Μονής να αποκτήσει και να κατοχυρώσει ιδιοκτησιακά δικαιώματα επί της λίμνης και από την άλλη πλευρά, παρακολουθούμε μια σθεναρή αντίδραση εκ μέρους όλων των υπηρεσιακών παραγόντων, κυβερνήσεων, κρατικών υπαλλήλων, υπηρεσιών, ακόμα και πολιτικών προσώπων έως και Πρωθυπουργών, σθεναρή αντίσταση στο να μην κάνουν δεκτά τα αιτήματα, τις απαιτήσεις της Μονής.Ακόμα και δικτατορικές κυβερνήσεις δεν καταδέχθηκαν ούτε καν να δεχτούν τις απαιτήσεις της Μονής. Και αναφέρουμε τις κυβερνήσεις Κονδύλη, Πάγκαλου, Μεταξά, Παπαδόπουλου. Και έχουμε και την περίοδο από το 1998 μέχρι σήμερα. Ως υπηρεσίες, όλοι οι φορείς, οι πάντες λειτουργούσαν σαν άψογα προγραμματισμένα ρομπότ.


Υπήρχαν «εγκέφαλοι» –γιατί μόνο έτσι μπορεί να εξηγηθεί- και στις δύο περιόδους, και στην περίοδο μέχρι το 2004 και στην περίοδο από το 2004 μέχρι σήμερα. Είναι αδύνατον να υπήρχε τέτοιος συντονισμός χωρίς «εγκέφαλο»!Έτσι, λοιπόν, εδώ οφείλουμε να κάνουμε ένα σαφή διαχωρισμό της Εξεταστικής από την Προανακριτική Επιτροπή. Η Προκαταρκτική Επιτροπή, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα έπρεπε να διερευνά αυτήν την υπόθεση, όπως είπαμε και στην προηγούμενη συζήτηση, in rem. Θα έπρεπε, δηλαδή, όσον αφορά τις ποινικές ευθύνες προσώπων, να εξετάζει την υπόθεση εν τοις πράγμασι και όχι βεβαίως να καταλογίζουμε εκ των προτέρων συγκεκριμένες πράξεις σε συγκεκριμένα πρόσωπα και να προσδίδουμε έτσι, έστω και επιφανειακά, τη μομφή κάποιων ποινικών αδικημάτων σε κάποια πρόσωπα.Εδώ, θέλαμε, λοιπόν, να επαναλάβουμε και να τονίσουμε την ανεπάρκεια όσον αφορά το θεσμικό πλαίσιο για την ευθύνη των Υπουργών. Το διαπιστώνουμε ακριβώς στον τρόπο που λειτουργεί η Προκαταρκτική Επιτροπή. Θα έπρεπε να εξετάζονται τα στοιχεία ανεξαρτήτως των προσώπων και στο τέλος της λειτουργίας της να οδηγηθούμε σε ασφαλή συμπεράσματα για τα συγκεκριμένα πρόσωπα και τότε να καταλογίζονται οι ευθύνες στα πρόσωπα αυτά.Όμως, αυτή τη διαφοροποίηση, όσον αφορά την Προκαταρκτική Επιτροπή, παραπλανητικά –και σκόπιμα, θεωρούμε- τη χρησιμοποιεί η Νέα Δημοκρατία ονομάζοντάς την «προανακριτική», προκειμένου να θολώσει τα νερά και να πείσει τους πολίτες ότι εδώ πρόκειται για ποινικοποίηση της πολιτικής ζωής, κάτι το οποίο δεν ισχύει.


Αντίθετα, είμαστε υποχρεωμένοι να ξεκινήσουμε αυτήν την πρότασή μας συγκεκριμενοποιώντας πρόσωπα, όπως είπα προηγουμένως, στα οποία καταλογίζουμε κάποιες ευθύνες προς περαιτέρω διερεύνηση. Αυτά, λοιπόν, τα πρόσωπα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σύμφωνα με τις προγραμματικές μας θέσεις, έχουν προσδιοριστεί. Τα δύο πρώτα είναι οι κ.κ. Δρυς και Φωτιάδης, για τους οποίους δυστυχώς οι οποιεσδήποτε πιθανές ποινικές ευθύνες είναι παραγραμμένες και δεν μπορούν να διερευνηθούν, σύμφωνα με τη διαδικασία της Προκαταρκτικής Επιτροπής. Σε αντίθετη περίπτωση θα προτείναμε και την παραπομπή και των δύο αυτών πολιτικών προσώπων στην Προκαταρκτική Επιτροπή, προς περαιτέρω διερεύνηση.Τα άλλα τρία πρόσωπα είναι αυτά που έχουν αφήσει αποτυπώματα σ’ όλη τη διαδικασία με την υπογραφή τους σε διάφορες αποφάσεις ή γνωμοδοτήσεις ή άλλα έγγραφα και είναι οι κ.κ. Δούκας, Κοντός και Μπασιάκος.Και είναι και οι δύο τελευταίοι, οι οποίοι ναι μεν δεν έχουν αφήσει αποτυπώματα στην όλη αυτή διαδικασία, πλην όμως τα κενά τα οποία είχαμε –και εξακολουθούμε μέχρι και σήμερα να έχουμε- ως μέλη της προηγούμενης Επιτροπής, αλλά και ως μέλη του Κοινοβουλίου, δεν μπορούν να μας οδηγήσουν σε ασφαλή κρίση για το βαθμό εμπλοκής τους στην όλη υπόθεση. Πλην όμως τα στοιχεία είναι ικανά, επαρκή, ισχυρά, αν θέλετε, όπως προβλέπει και ο νόμος. Και αναφέρομαι στους κ.κ. Ρουσόπουλο και Βουλγαράκη, οι οποίοι άφησαν και με τις καταθέσεις τους, αλλά και με το αποδεικτικό υλικό που έχουμε στα χέρια μας, μεγάλα κενά όσον αφορά το βαθμό εμπλοκής τους στην όλη υπόθεση.


Δηλώνουμε, επίσης, ότι όσο περνά από το χέρι μας, όσο μας αφορά, με τις μικρές δυνάμεις που έχουμε, σε καμία περίπτωση δεν θα επιτρέψουμε να υπάρξει παραγραφή και συγκάλυψη του συγκεκριμένου σκανδάλου.Το ίδιο απαιτεί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και ελληνικός λαός. Επ’ αυτού θα πρέπει να είμαστε σαφείς και κάθε κόμμα να αναλάβει τις ευθύνες του. Εμείς τις αναλάβαμε όσο μπορέσαμε. Δεν θα δεχθούμε οποιαδήποτε μεθόδευση. Η μεθόδευση της Κυβέρνησης δεν θα περάσει. Αυτή η υπόθεση πρέπει να έρθει σε κάθαρση. Εάν και αυτή η υπόθεση κουκουλωθεί, τότε δυστυχώς κάποιοι θα εισπράξουν πολύ σοβαρά τα επίχαιρα των μεθοδεύσεων τους. Και το γεγονός ότι τα εισπράττουν και αυτή τη στιγμή, προκύπτει αβίαστα από τα δημοσκοπικά ευρήματα.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνοντας λέμε ως Κόμμα ότι τα ικανά εκείνα στοιχεία προκειμένου να συγκροτηθεί η ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή για την προκαταρκτική έρευνα της συγκεκριμένης υπόθεσης, τα έχει αποτυπώσει ο κ. Σανιδάς στην πλήρη παραγγελία του, όπου περιγράφει επακριβώς την αντικειμενική υπόσταση τέλεσης των ποινικών αδικημάτων. Πλην όμως, όλες οι προηγούμενες σελίδες αναφέρονται στην τελευταία του σελίδα, το γνωστό «περί πεπλανημένων, περί πλανηθέντων Υπουργών». Όμως, όσοι από εδώ είναι νομικοί, γνωρίζουν πάρα πολύ καλά ότι η διερεύνηση του δόλου, δηλαδή η διερεύνηση της υποκειμενικής υπόστασης του εγκλήματος, δεν είναι αρμοδιότητα των εισαγγελικών αρχών ούτε αρμοδιότητα της δικής μας προκαταρτικής επιτροπής, αλλά αρμοδιότητα του ακροατηρίου, αρμοδιότητα του τακτικού δικαστηρίου. Κατόπιν αυτού και απ’ ό,τι προκύπτει, ταυτιζόμαστε πλήρως στα πέντε πρόσωπα για τα οποία ζητείται η περαιτέρω διερεύνηση, κρατώντας την επιφύλαξη βεβαίως, κύριοι του ΠΑ.ΣΟ.Κ., ότι θα θέλαμε ακόμα και σήμερα να επιμείνετε στην πρόταση του Αρχηγού σας να διερευνηθεί η υπόθεση όσον αφορά την ποινική διάσταση και για τους δύο δικούς σας Υπουργούς, αν και είναι παραγραμμένες οι πράξεις ως προς αυτούς.