Παρασκευή 20 Μαΐου 2011

Ομιλία του Νίκου Τσούκαλη στη βουλή για το ν/σ περί ηλεκτρονικής διακυβέρνησης

Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης «Για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και λοιπές διατάξεις».



(ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ 19.5.2011)


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, γίναμε μάρτυρες πριν λίγες ώρες σε αυτήν εδώ την Αίθουσα μίας θλιβερής διαδικασίας, μιας θλιβερής παράστασης, η οποία πραγματικά έπληξε –θεωρώ- καίρια το θεσμό του Κοινοβουλίου. Βεβαίως, δεν μένει παρά να δώσουμε συγχαρητήρια σε όσους τη διέπραξαν, γιατί είναι βέβαιο ότι στα βραδινά κανάλια θα παίξουν πρώτη είδηση και σε μια περίοδο που αυτή εδώ η χώρα έχει ανάγκη άλλα πράγματα εκτός από αυτές τις αντιπαραθέσεις.


Σε τελευταία ανάλυση, επιτέλους ας αφήσουμε αλώβητο αυτό εδώ το χώρο, το μοναδικό χώρο που μπορεί να προσφέρει Βήμα, χωρίς παρεξηγήσεις, χωρίς υστεροβουλίες, τουλάχιστον να αναπτυχθεί ένας διάλογος, να αναπτυχθεί μια συνεννόηση, να διερευνηθεί η συναντίληψη για το τι πρέπει να γίνει σε αυτήν εδώ τη χώρα, ούτως ώστε να μπορέσουμε τουλάχιστον να έχουμε μια αμυδρή ελπίδα ότι μπορούμε να ξεπεράσουμε τον κάβο.


Η Δημοκρατική Αριστερά πραγματικά δηλώνει ότι θλίβεται για αυτά τα οποία έλαβαν χώρα τις προηγούμενες ώρες.



Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, χθες τοποθετηθήκαμε σαφέστατα –το είπε και ο σύντροφός μου, ο Θανάσης Λεβέντης, προηγουμένως- επί της αρχής του συγκεκριμένου νομοσχεδίου και είπαμε ότι από το 1 έως το 40 είμαστε υπέρ, δηλώσαμε υπέρ, με την αναμονή, βεβαίως, της κατάθεσης του Επιχειρησιακού Σχεδίου εκ μέρους του κυρίου Υπουργού.


Όμως, πρέπει να τοποθετηθούμε και στα υπόλοιπα άρθρα του νομοσχεδίου, γιατί πραγματικά υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις.


Πρώτα από όλα, κύριε Υπουργέ, σας άκουσα στην τοποθέτησή σας, προσπαθήσατε να δικαιολογήσετε αυτήν την πανσπερμία νομοθετικών παρεμβάσεων, τροπολογιών και μεταρρυθμίσεων του νόμου του «Καλλικράτη», αναφέροντας –εγώ θα το δεχτώ- καλόπιστα ότι πραγματικά είναι μια διαδικασία η οποία θέλει μια συνεχή βελτίωση μέσα από τη λειτουργία στην πράξη του συγκεκριμένου θεσμού. Θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι δεν είναι μόνο έτσι. Είναι κενά τα οποία έχουν προκληθεί από σοβαρότατες αβλεψίες του Υπουργείου σας και βεβαίως, έχουν πολλαπλασιαστεί λόγω της μη έγκαιρης διαβούλευσης με τους δημάρχους.


Θέλω να σας πω το εξής, τουλάχιστον να αλλάξετε τον τρόπο διαβούλευσης. Υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα συμμετοχής των πολιτών στη διαβούλευση των συγκεκριμένων άρθρων, δηλαδή τουλάχιστον μην αναρτάτε για διαβούλευση τα άρθρα του Υπουργείου σας ως άρθρα του Υπουργείου Εσωτερικών. Ξέρετε ότι υπάρχουν πάρα πολλοί δήμαρχοι αυτήν τη στιγμή οι οποίοι δεν γνωρίζουν για τις αλλαγές που έχουν επέλθει στον «Καλλικράτη»;


Θέλετε να σας πω μία περίπτωση; Η περίπτωση της τροποποίησης του άρθρου για την εκλογή του «Συμπαραστάτη του Δημότη». Υπάρχουν πάρα πολλοί δήμαρχοι οι οποίοι δεν το γνωρίζουν. Επειδή αναφέρθηκα σε αυτήν την τροποποίηση και επειδή είστε παρών -έκανα τοποθέτηση την προηγούμενη βδομάδα, όταν συζητήθηκε το συγκεκριμένο άρθρο, αλλά δυστυχώς δεν ήσασταν παρών ούτε εσείς ούτε άλλος αρμόδιος του Υπουργείου- το συγκεκριμένο άρθρο, έτσι όπως το τροποποιήσετε, θα το επανατροποποιήσετε, γιατί δυστυχώς δεν είναι ορθή η ρύθμιση την οποία επιφέρατε.


Έχουμε υποβάλει ερώτηση ως Δημοκρατική Αριστερά εγκαίρως, μήπως και προλάβουμε τη συγκεκριμένη ρύθμισή σας.


Ανέφερα την προηγούμενη φορά απευθυνόμενος σε σας ότι φέρνετε μία τροπολογία, με την οποία το μόνο που κάνετε είναι να μετατρέψετε από «αποκλειστική προθεσμία», σε «ενδεικτική προθεσμία» την εκλογή του Συμπαραστάτη του Δημότη, δίνοντας τη δυνατότητα στους δήμους να συνεχίσουν τη διαδικασία, μέχρις ότου φθάσουν στο σημείο της εκλογής, μέχρις ότου δηλαδή ωριμάσουν οι τοπικές συνθήκες προκειμένου να εκλέξουν Συμπαραστάτη του Δημότη.


Παραβλέψατε, όμως, κρίσιμα ζητήματα. Ανέφερα χαρακτηριστικό παράδειγμα την προηγούμενη φορά. Εκλεγείς δημοτικός σύμβουλος παραιτήθηκε και εκλέχθηκε Συμπαραστάτης του Δημότη. Αυτό το είχατε προβλέψει; Υπάρχει πρόβλεψη ότι δεν μπορεί να εκλεγεί Συμπαραστάτης του Δημότη εκλεγείς δημοτικός σύμβουλος. Την περίπτωση παραίτησης δημοτικού συμβούλου, για να εκλεγεί, δεν την προβλέψατε. Αυτό είναι το πρώτο.


ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΩΗΣ: (Δεν ακούστηκε)


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Κατανοώ τι λέτε. Όμως, ξέρετε ποιες είναι οι διαδικασίες και οι διεργασίες που υπάρχουν στην τοπική κοινωνία.


Δεύτερον, ας πούμε ότι η τοπική κοινωνία, το δημοτικό συμβούλιο, ωριμάζει στο τρίτο έτος της θητείας του. Η θητεία του Συμπαραστάτη του Δημότη θα είναι για ένα χρόνο; Η πρόταση την οποία σας είχαμε κάνει, προκειμένου να ενισχυθεί το κύρος του Συνηγόρου του Δημότη, είναι να μη συμβαδίζει η θητεία του Συμπαραστάτη του Δημότη μ’ αυτή τη θητεία του δημοτικού συμβουλίου.


Αυτά θα τα βρείτε και για έναν επιπλέον λόγο, γιατί δεν δίνετε τη δυνατότητα στις δημοτικές αρχές, στα δημοτικά συμβούλια, να επανεκκινήσουν τη διαδικασία εκλογής του Συμπαραστάτη του Δημότη, γιατί σας λέω μετά λόγου απολύτου γνώσεως ότι στις περισσότερες περιπτώσεις τα πρόσωπα τα οποία είχαν βάλει υποψηφιότητα γι’ αυτό το θεσμό, δυστυχώς μέσα από ατυχείς χειρισμούς και απειρία, αν θέλετε, των δημοτικών αρχών, του δημοτικού συμβουλίου, ουσιαστικά έχουν «καεί» και δεν υπάρχει περίπτωση να εκλεγούν χωρίς την ανανέωση.


Υπάρχουν και άλλες παρεμβάσεις που θα χρειαστεί να κάνετε. Χρειάζεται ριζική αναθεώρηση το θεσμικό πλαίσιο των ΔΕΥΑ σε όλη την Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή, μέσα στην κρίση, θέλουν οι ΔΕΥΑ να επιτελέσουν κοινωφελές έργο και να ακολουθήσουν μία ειδική τιμολογιακή πολιτική και δεν μπορούν. Υπάρχει πρόβλημα, γιατί δεν το προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο.


Τρίτη παρέμβαση που πρέπει να κάνετε είναι η εξής: Πρέπει να θεσπίσετε νέους κανόνες για κάποια ζητήματα τα οποία είναι κρίσιμα επίσης αυτήν την περίοδο. Για παράδειγμα, δεν υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο κινητροδότησης στη διαδικασία διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Δεν υπάρχει τέτοια κινητροδότηση.


Η τρίτη περίπτωση αφορά νέες μορφές που πρέπει να λειτουργήσουν στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της λεγόμενης «ανταλλακτικής οικονομίας». Εδώ πρέπει να υπάρχει και παρέμβαση του Υπουργείου Οικονομικών. Ξέρετε ότι σε πολλές περιπτώσεις εφαρμόζεται, δίχως να υπάρχει ειδικό θεσμικό πλαίσιο.


(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)


Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε, δηλώνοντας ότι βάσει αυτών των οποίων ανέφερε ο Θανάσης Λεβέντης στην τοποθέτησή του, δεν θα είμαστε θετικοί στο άρθρο 41, αλλά ούτε και αρνητικοί, με την έννοια ότι εμείς πραγματικά δεν έχουμε σαν Δημοκρατική Αριστερά το πρόβλημα να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα της ίσης μεταχείρισης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Όμως, θεωρούμε ότι αυτή η οριζόντια τακτική που ακολουθεί το Υπουργείο όσον αφορά τα ωράρια, δεν μπορεί να μας βρει σύμφωνους.


Θα ήθελα να πω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς διαχειριζόμαστε το υφιστάμενο ωράριο στις δημόσιες υπηρεσίες. Υπάρχουν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπηρεσίες όπου πραγματικά οι υπάλληλοι λιώνουν στη δουλειά. Να σας αναφέρω παραδείγματα; Όλοι οι υπάλληλοι του Υπουργείου Δικαιοσύνης, όπου και να βρίσκονται, είτε είναι σωφρονιστικοί υπάλληλοι, είτε είναι δικαστικοί υπάλληλοι! Δεν είναι, αν μη τι άλλο, άδικο για κάποιους δημοσίους υπαλλήλους, οι οποίοι πραγματικά δουλεύουν χωρίς σταματημό; Εγώ αναφέρω αυτά τα οποία γνωρίζω πάρα πολύ καλά!


ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΩΗΣ: Και οι νοσηλευτές!


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Βεβαίως! Οι νοσηλευτές ακόμα περισσότερο! Θεωρώ ότι περιλαμβάνονται στις εξαιρέσεις τουλάχιστον! Και αν δεν περιλαμβάνονται, είναι λάθος! Από την άλλη πλευρά του νομίσματος, θεωρούμε άδικο το να εξισώνονται όλοι εκείνοι οι υπάλληλοι οι οποίοι δουλεύουν πραγματικά.


Όσον αφορά δε την πρόβλεψή σας για τη συμμετοχή των ιδιωτών στη διαχείριση στερεών αποβλήτων, πάλι χωρίς να έχουμε ταμπού όσον αφορά τη συμμετοχή ιδιωτών –έτσι κι αλλιώς, τηρείται- θα ψηφίσουμε και σ’ αυτό το άρθρο «Παρών», υιοθετώντας την πρόταση της ΚΕΔΚΕ, όσον αφορά τη χρήση, τη λειτουργία του μεικτού συστήματος, το οποίο είναι πολύ πιο ευέλικτο και το οποίο είναι δοκιμασμένο στην πράξη και έχει αποδώσει ακόμα και σε εκείνες τις περιοχές που υπάρχουν ιδιομορφίες.


Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.