Δευτέρα 16 Μαΐου 2011

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ

Παρέμβαση για την εκλογή συμπαραστάτη του πολίτη και το κλείσιμο τμημάτων του ΤΕΙ Μεσολογγίου.

Ψήφιση στο σύνολο του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Αναμόρφωση πλαισίου λειτουργίας Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Σύσταση Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας και άλλες διατάξεις».

(ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ 11.5.2011)



ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Το λόγο έχει ο κ. Νικόλαος Τσούκαλης, Ανεξάρτητος Βουλευτής Αχαΐας.


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε
Πρόεδρε.

Όσον αφορά στο νομοσχέδιο, κυρία Υφυπουργέ, ο Γρηγόρης Ψαριανός τοποθετήθηκε και στην Επιτροπή και εδώ. Εγώ δεν έχω να πω κάτι επιπλέον.

Στέκομαι στον Συμπαραστάτη του Δημότη. Πραγματικά αυτός ο θεσμός συνάντησε ανυπέρβλητα κωλύματα στην εφαρμογή του που ήταν άκρως φυσιολογικά λόγω των εγγενών αδυναμιών που επικρατούν στην περιφέρεια και στις τοπικές κοινωνίες προς συνεννόηση, συναντίληψη, διαβούλευση και λόγω έλλειψης γενικότερης κουλτούρας συνεργασιών. Πολύ σωστά λοιπόν απαλείφθηκε η αποκλειστική προθεσμία και προσαρμόστηκε στην ενδεικτική. Υπάρχουν όμως εγγενή, σοβαρότατα προβλήματα που τείνουν να μετατρέψουν αυτό το θεσμό πραγματικά σε καρικατούρα. Ακόμα κι εσείς θα κατανοήσετε το θέμα. Πρώτα απ’ όλα, από τους 180 δήμους που δικαιούντο Συμπαραστάτη του Δημότη, μόνο 20 εξέλεξαν. Απομένουν 160. Τα προβλήματα που ανέκυψαν ήταν ποια; Απ’ αυτούς τους 20 υπάρχει δήμος –μπορεί να υπάρχουν κι άλλοι- όπου εξελέγη Συμπαραστάτης του Δημότη εκλεγείς Δημοτικός Σύμβουλος ο οποίος στη συνέχεια παραιτήθηκε και εκλέχτηκε Συμπαραστάτης του Δημότη.
Σημειωτέον: Ο Συμπαραστάτης του Δημότη έχει το κρίσιμο στοιχείο που έχουν και όλοι οι Πρόεδροι των Ανεξαρτήτων Αρχών, της ανεξαρτησίας και της αμεροληψίας και είναι επιφορτισμένος να παρεμβαίνει μεταξύ του δημότη και της δημοτικής αρχής προκειμένου να βρίσκει τις κατάλληλες ισορροπίες.


Εκλέχθηκαν Συμπαραστάτες του Δημότη αποτυχόντες δημοτικοί σύμβουλοι πλειοψηφούντων συνδυασμών. Θα μου πείτε: Μα, εκλέχθηκαν με τα 2/3. Σας πληροφορώ ότι δεν γνωρίζω τις τοπικές ιδιομορφίες και ποια αλισβερίσια υπάρχουν μεταξύ των υποψηφίων, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η συγκεκριμένη πλειοψηφία.


Η ολοκλήρωση, λοιπόν, του συγκεκριμένου άρθρου προϋπέθετε –και αυτό ήθελα να πω στον κ. Ντόλιο- πρώτα απ’ όλα το να αυξηθούν τα κωλύματα. Δηλαδή, όχι μόνο Βουλευτές και εκλεγμένοι αιρετοί, αλλά και όσοι ήταν υποψήφιοι στις αμέσως προηγούμενες εκλογές. Διότι ποια είναι η διαφορά από την πρόβλεψη που αναφέρει το συγκεκριμένο άρθρο, ότι απαγορεύεται να γίνει Συμπαραστάτης του Δημότη αιρετός –δημοτικός σύμβουλος δηλαδή- αλλά δεν απαγορεύεται να είναι Συμπαραστάτης του Δημότη αυτός που παραιτήθηκε προκειμένου να πάρει τη θέση;


Το δεύτερο το οποίο θα συναντήσουμε είναι: Τώρα, βεβαίως, έχει αφήσει ανοικτή τη διαδικασία, οποτεδήποτε αποκτήσουν τη συναίνεση οι τοπικές κοινωνίες να εκλέξουν. Το ερώτημα, λοιπόν, είναι το εξής: Αν η συναίνεση επιτευχθεί τον τρίτο χρόνο της θητείας της Δημοτικής Αρχής, η πρόβλεψη του νόμου είναι ότι η θητεία του Συμπαραστάτη του Δημότη ακολουθεί τη θητεία της συγκεκριμένης Δημοτικής Αρχής. Δηλαδή, θα είναι Συμπαραστάτης του Δημότη για ένα χρόνο; Μήπως θα έπρεπε να ανεξαρτητοποιηθεί η θητεία του Συμπαραστάτη του Δημότη από τη δημοτική θητεία, όπως συμβαίνει με τους προέδρους όλων; Έτσι ενισχύεται η ανεξαρτησία.

Και δεν είναι μόνο αυτό. Ουσιαστικά δεν δίνει τη δυνατότητα συμμετοχής νέων προσώπων στην όλη διαδικασία. Λέει απλώς η ρύθμιση ότι συνεχίζεται η ήδη υφιστάμενη διαδικασία. Ουσιαστικά, δηλαδή, αναφέρεται σε πολλούς δήμους και λέει, «ουδέποτε θα εκλέξετε Συμπαραστάτη του Δημότη». Για ποιο λόγο; Διότι απλούστατα τα πρόσωπα τα οποία συμμετείχαν σε πάρα πολλές περιπτώσεις της διαδικασίας αυτής, δυστυχώς κατά τη διαδικασία και λόγω ερασιτεχνισμών κάηκαν. Δεν μπορούν ουσιαστικά να εκλεγούν με οποιονδήποτε τρόπο.

Έτσι, λοιπόν, μία ολοκληρωμένη παρέμβαση που χρειαζόταν, δεν γίνεται στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Κλείνω με το εξής: Αναφέρθηκε η περίπτωση συγχωνεύσεων, καταργήσεων τμημάτων ΤΕΙ. Επίσης, άκουσα με πολύ ενδιαφέρον –και είπα από την αρχή ότι μόνο σε αυτό θα αναφερόμουν- τον κύριο Πρόεδρο να αναφέρεται στα τμήματα του ΤΕΙ Μεσολογγίου. Ξέρετε, μακριά από εμένα οποιαδήποτε προσπάθεια τοπικισμού, λαϊκισμού όσον αφορά τις συγχωνεύσεις. Συμφωνώ απολύτως όσον αφορά αυτή τη διαδικασία.

Έχω, όμως, την εντύπωση ότι μέσα σε αυτή την Αίθουσα και μέσα στην κρίση που ζούμε, όλοι έχουμε συνειδητοποιήσει ότι η παιδεία, η εκπαίδευση, είναι κρίσιμο στοιχείο της εξόδου από την κρίση και βεβαίως της παραγωγικής επανεκκίνησης αυτού του τόπου. Μπορεί να ισχύουν αυτά τα κριτήρια τα οποία αναφέρατε, πράγματι οι φοιτητές να είναι λίγοι. Και μπορεί να πληρούν τα κριτήρια ούτως ώστε πραγματικά να τα κλείσετε.

Προσέξτε, όμως, τι γίνεται: Επειδή είμαι από αυτή την περιοχή, Αιτωλοακαρνανία και Μεσολόγγι –ειδικά Μεσολόγγι- τι σημαίνει αυτό για τις υδατοκαλλιέργειες και τι για τη διαχείριση υδατικών πόρων; Το Μεσολόγγι είναι το σημείο κατατεθέν των υδατοκαλλιεργειών σε όλη την Ελλάδα. Δηλαδή, λέω καθ’ υπερβολή ότι εάν έπρεπε να υπάρχει ένα Τμήμα Υδατοκαλλιεργειών στην Ελλάδα, έπρεπε να είναι στο Μεσολόγγι. Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου – Αιτωλικού, ΙΧΘΥΚΑ. Όλες οι μεγάλες μονάδες ιχθυοπαραγωγής είναι στις εκβολές του Αχελώου. Και να μην αναφερθώ στον Αμβρακικό, να μην αναφερθώ οπουδήποτε αλλού. Όσον αφορά τη διαχείριση υδατικών πόρων: Το μεγαλύτερο υδατικό διαμέρισμα της χώρας, με τέσσερις μεγάλες λίμνες, με δύο ποτάμια, με ό,τι μπορείτε να φανταστείτε. Αυτά μπορούν να σας τα πουν οι Υπηρεσίες σας.

Τι λέω εγώ; Λέω ότι πάση θυσία αυτά τα θνησιγενή τμήματα, τουλάχιστον σε αυτή την περιοχή και για λόγους περιφερειακής ανάπτυξης, θα έπρεπε με τη φροντίδα της Πολιτείας να υπάρχουν, να αναπτυχθούν και να αποδώσουν όλους αυτούς τους επιστήμονες που έχουμε ανάγκη και όχι βλέποντας τους σπουδαστές και τη μείωση του δυναμικού, παίρνουμε μία απόφαση και το κλείνουμε.

Καταλαβαίνετε ότι τοποθετούμε καθαρά στοιχεία περιφερειακής ανάπτυξης και όχι τοπικιστικά. Παραδείγματος χάριν, να σας πω: Στο Καρπενήσι υπάρχει μία σχολή ΤΕΙ που απ’ ότι με πληροφόρησαν δεν είχε ποτέ ούτε έναν σπουδαστή. Επειδή, όμως, το Καρπενήσι είναι συνδεδεμένο με τη Δασοπονία, είναι Νομός της χώρας που είναι συνδεδεμένος με τα δάση, γι’ αυτό υπάρχει. Δεν το ακουμπήσατε, όπως ξέρω, αυτό.

Επίσης, υπάρχει ένα πρόβλημα με το προσωπικό των τμημάτων αυτών. Υπάρχουν καθηγητές, οι οποίοι δεν έχουν συμπληρώσει τη δοκιμαστική τους θητεία. Τι θα γίνει με αυτούς; Υπάρχει και αυτό το ερώτημα για το διδακτικό προσωπικό.

Ευχαριστώ πολύ.
Βεβαίως εγώ έχω διπλό δίλημμα τώρα. Το ένα θέμα αφορά βεβαίως τις γενικές ενστάσεις της καταχρηστικής εφαρμογής του Κανονισμού, όπως κατατέθηκαν και από άλλους συναδέλφους. Το μεγάλο μου δίλημμα όμως είναι ότι πήρα το λόγο για να τοποθετηθώ επί μιας συγκεκριμένης παραγράφου που δεν αφορά το Υπουργείο Υγείας αλλά αφορά το Υπουργείο Δημόσιας Διοίκησης, Αποκέντρωσης κλπ και πήρα το λόγο αποκλειστικά και μόνο για να συμβάλω στην ορθή διατύπωση και στην αποκατάσταση αυτού του σοβαρότατου, κρισιμότατου θεσμού, όπως τον είχαμε προσλάβει εμείς, του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης. Το ερώτημα είναι ποιος θα ακούσει αυτή τη στιγμή και πώς θα μπορέσει να συμβάλει στην πραγματικά καλών προθέσεων διάθεσή μου να συμβάλω προς αυτή την κατεύθυνση.