Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2010

Να ληφθούν άμεσα μέτρα για τη στήριξη του εισοδήματος των αγροτών, για την ανακοπή της κατάρρευσης και την ανασυγκρότηση της αγροτικής οικονομίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ

Με αφορμή τις συνεχιζόμενες αγροτικές κινητοποιήσεις οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Λαφαζάνης Παναγιώτης, Αμμανατίδου – Πασχαλίδου Ευαγγελία, Διώτη Ηρώ, Κριτσωτάκης Μιχάλης και Τσούκαλης Νίκος, κατέθεσαν την παρακάτω ερώτηση προς την υπουργό Αγροτικής ανάπτυξης και τροφίμων κ. Μπατζελή.

Για μια ακόμη χρονιά ο Γενάρης σημαδεύεται από τις κινητοποιήσεις των αγροτών της χώρας μας, οι οποίοι βγήκαν στο δρόμο για να διεκδικήσουν να συνεχίζουν να ζουν και να καλλιεργούν τη γη. Οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν ιδιαίτερα από το 1992 και μετά, σε Ευρωπαϊκό και Ελληνικό επίπεδο, έχουν λειτουργήσει σωρευτικά και έχουν αποδιαρθρώσει πλήρως την ελληνική γεωργία.
Έχουμε:

• Μείωση του εισοδήματος των Ελλήνων γεωργών,
• Μείωση του όγκου παραγωγής των αγροτικών προϊόντων,
• Τρομακτική επιδείνωση του ισοζυγίου αγροτικών προϊόντων,
• Μείωση των τιμών των αγροτικών προϊόντων,
• Μείωση των επενδύσεων στον πρωτογενή τομέα
• Εγκατάλειψη της γεωργίας ως οικονομική δραστηριότητα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το αγροτικό εισόδημα στην Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη χειρότερη θέση ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 19,7% το διάστημα 2001 – 2008, ενώ στο ίδιο διάστημα το αγροτικό εισόδημα στην Ε.Ε. (27) αυξήθηκε κατά 15% περίπου. Μόνο το 2008 η μείωση για το ελληνικό αγροτικό εισόδημα έφτασε το 7,9%, ενώ οι δείκτες που δημοσίευσε η ΕΣΥΕ εμφανίζουν περαιτέρω μείωση 5% το 2009 (διάστημα Ιουλίου 2008 – Ιουνίου 2009)

Αυτά είναι τα αποτελέσματα των νεοφιλελεύθερων επιλογών στο χώρο της αγροτικής οικονομίας. Η αγροτική οικονομία οδηγείται σε κατάρρευση και οι αγρότες σε εξαφάνιση, με την κυβέρνηση να παρακολουθεί περίπου ως θεατής τις τραγικές εξελίξεις.

Κατόπιν τούτων, ερωτάται η κα Υπουργός:

1) Με δεδομένο ότι ο σημερινός πρωθυπουργός πέρυσι ζητούσε από τα 28 δισ. που δόθηκαν στις Τράπεζες 1 δισ. τουλάχιστον να δοθεί ως άμεση ενίσχυση στους αγρότες, τι άμεσα μέτρα θα πάρει η ελληνική κυβέρνηση για τη στήριξη του καταρρέοντος αγροτικού εισοδήματος;
2) Προτίθεται η κα Υπουργός να ζητήσει από την Ε.Ε. έκτακτη οικονομική στήριξη του εισοδήματος των ελλήνων αγροτών, οι οποίοι βλέπουν το εισόδημά τους να βρίσκεται σε πορεία διαρκούς κατάρρευσης, η οποία μάλιστα εντάθηκε λόγω και της οικονομικής κρίσης;
3) Εξακολουθεί η κα Υπουργός να παραμένει οπαδός της άποψης που είχε διατυπώσει παλιότερα για μεταφορά πόρων από τον 1ο πυλώνα των άμεσων ενισχύσεων στο 2ο πυλώνα, όπου τα χρήματα καταλήγουν σε μεγάλες πολυεθνικές, οι οποίες δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση και εμπορία των αγροτικών προϊόντων, όπως έχουν αποκαλυφθεί από έρευνες της Επιτροπής Γεωργίας της Ε.Ε.;
4) Εξακολουθεί να υποστηρίζει την πλήρη αποδέσμευση των ενισχύσεων από την παραγωγική διαδικασία, η οποία όπως αποδεικνύει η εμπειρία υπήρξε καταστροφική για την Ελληνική και Ευρωπαϊκή γεωργία;
5) Θα ζητήσει την αναστολή της εφαρμογής των διμερών συμφωνιών για αδασμολόγητες εισαγωγές από χώρες της Μεσογειακής λεκάνης, οι οποίες ανταγωνίζονται τα ελληνικά προϊόντα (λάδι, ντομάτα, εσπεριδοειδή, πατάτες κ.λπ.);
6) Τι μέτρα προτίθεται να πάρει και τι μηχανισμούς προτίθεται να κινητοποιήσει ώστε:
• να μειωθεί η ψαλίδα τιμών παραγωγού – καταναλωτή;
• να ελέγχει το παραεμπόριο και το μαύρο εμπόριο που αγγίζει τα όρια του λαθρεμπορίου;
7) Θα καταβάλει άμεσα το σύνολο των κοινοτικών ενισχύσεων;
8) Θα εφαρμόσει ένα αξιόπιστο, διαφανές και λειτουργικό ΟΣΔΕ κοινωνικά και δημόσια ελεγχόμενου, όχι μόνο απλά ως μηχανισμού διανομής επιδοτήσεων, αλλά σαν βασικού εργαλείου άσκησης αγροτικής πολιτικής προς όφελος των συμφερόντων των αγροτών;
9) Τι μέτρα θα πάρει για την αποφασιστική μείωση του κόστους παραγωγής;
10) Θα παγώσει για εύλογο χρονικό διάστημα τις δανειακές υποχρεώσεις των μικρών αγροτών προς τις τράπεζες με ταυτόχρονο πάγωμα των τόκων;
11) Θα συγκροτηθεί επιτέλους μια εθνική στρατηγική για τη γεωργία καθώς και κλαδικές πολιτικές για τα βασικά αγροτικά προϊόντα;
12) Θα διεκδικήσει στην Ε.Ε. μια ριζική αλλαγή της ΚΑΠ σε όφελος των μικρών και μεσαίων παραγωγών καθώς και αύξηση των δαπανών για τη γεωργία;

Οι ερωτώντες βουλευτές


Λαφαζάνης Παναγιώτης

Αμμανατίδου – Πασχαλίδου Ευαγγελία

Διώτη Ηρώ

Κριτσωτάκης Μιχάλης

Τσούκαλης Νίκος


Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ



ΘΕΜΑ: «Μέτρα στήριξης της αγροτικής οικονομίας» ΣΧΕΤ:

Η Ερώτηση 4904/20-01-2010

Απαντώντας στην παραπάνω) ερώτηση που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ. κ. Π. Λαφαζάνης, Ε. Αμμανατίδου - Πασχαλίδου, Η. Διώτη, Μ. Κριτσωτάκης, Ν. Τσούκαλης, σας πληροφορούμε τα εξής:

Γεωργικό εισόδημα

Το ύψος του κατά κεφαλή γεωργικού εισοδήματος, οι τιμές παραγωγού, το κόστος παραγωγής, οι συνθήκες διάθεσης των προϊόντων, κ.λπ., δεν επηρεάζονται μόνο από την ακολουθούμενη πολιτική και τις καταβαλλόμενες επιδοτήσεις, αλλά είναι συνάρτηση μιας ολόκληρης σειράς αστάθμητων παραγόντων, όπως, ευνοϊκές ή μη καιρικές συνθήκες, ύψος παραγωγής στις υπόλοιπες χώρες, διεθνείς τιμές γεωργικών προϊόντων, διεθνείς τιμές πετρελαίου, λιπασμάτων και λοιπών εισροών, σχέση προσφοράς με ζήτηση, εξέλιξη του δείκτη τιμών καταναλωτή κλπ. και γενικότερα η λειτουργία της ελεύθερης αγοράς όπως σε όλους τους τομείς της οικονομίας.
Αναμφίβολα, η πρωτοφανής διεθνής οικονομική κρίση που πλήττει τις οικονομίες όλων ανεξαιρέτως των Κρατών - Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιτείνει τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει εδώ και καιρό ο αγροτικός μας τομέας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ και της ΕUROSTAT, το πραγματικό κατά κεφαλή γεωργικό εισόδημα στην Ελλάδα μεταξύ των ετών 1998 και 2009 μειώθηκε κατά 17,57% (Δείκτης Α έτους 1998=118,4 και δείκτης Α έτους 2009=97,6 με έτος βάσης το 2005). Για την ίδια περίοδο η Ε.Ε. των 15 μελών είχε μείωση κατά 20,27%. Με έτος βάσης το 2005 ο Δείκτης εργασίας για το 2007 είναι 94,8 το οποίο σημαίνει μείωση των μονάδων εργασίας κατά 5,2%.

Οι επιπτώσεις από την κρίση στην αγροτική μας οικονομία, τόσο στην παραγωγική δραστηριότητα όσο και την καθημερινή ζωή των αγροτών, όπως και όλων των πολιτών, είναι περισσότερο από εμφανείς. Η έξοδος από την κρίση και η ανασυγκρότηση της παραγωγικής βάσης αποτελεί κεντρικό στόχο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι αλήθεια ότι γίνεται επιτακτική η ανάγκη προσαρμογής της ελληνικής γεωργίας στα νέα δεδομένα, ώστε να καταστεί αυτή βιώσιμη και ανταγωνιστική, τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά. Στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη οικονομία, όπου η αγορά, η ασφάλεια και η ποιότητα προσδιορίζουν τις ροές του εμπορίου, δεν είναι δυνατό για καμιά χώρα (πολύ περισσότερο για την Ευρωπαϊκή Ένωση) να επανέλθει σε μορφές προστατευτισμού (με απαγορεύσεις εισαγωγών ή άλλων περιορισμών). Απαιτείται, επομένως, η χάραξη εθνικής στρατηγικής με όραμα, στόχο και προτεραιότητες ώστε, μεταξύ άλλων, να αποκτήσει η γεωργία μας σαφή εξαγωγικό προσανατολισμό με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα την ποιότητα των προϊόντων μας. Γίνονται σημαντικές προσπάθειες στο θέμα αυτό, κυρίως με μέτρα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων μας και στην ανάδειξη των ποιοτικών εκείνων χαρακτηριστικών που μπορούν να προσφέρουν συγκριτικά πλεονεκτήματα στην ελληνική παραγωγική δραστηριότητα. Έχει αυξηθεί σημαντικά η παραγωγή βιολογικών προϊόντων, καθώς και προϊόντων ολοκληρωμένης διαχείρισης, ενώ έχει προωθηθεί αποφασιστικά η κυκλοφορία πιστοποιημένων προϊόντων και έχει εμπεδωθεί η χρησιμότητα της παραγωγής προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ.

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, στο πλαίσιο εφαρμογής της κοινοτικής πολιτικής στο γεωργικό τομέα και προκειμένου να μετριάσει τις επιβαρύνσεις του Έλληνα παραγωγού αλλά και να περιορίσει τις σημαντικές επιπτώσεις που επηρεάζουν το επίπεδο της γεωργικής παραγωγής, εστιάζει την πολιτική του στα εξής:

■ Στην εφαρμογή της μεταρρυθμισμένης ΚΑΠ, η οποίαεξασφαλίζει ικανοποιητικούς πόρους υπέρ της ελληνικήςγεωργίας μέσω των άμεσων εισοδηματικών ενισχύσεων έωςτουλάχιστον το 2013. Υπενθυμίζεται, επ' αυτού, ότι και μόνο οι Κοινοτικές άμεσες ενισχύσεις (περίπου 2,3 εκ. € ετησίως) ξεπερνούν το 40% της Ακαθάριστης Αξίας Παραγωγής σε τιμές παραγωγού (δηλαδή, Αξία Παραγωγής μείον Αξία Αναλώσιμων Εισροών).

■ Στην προώθηση της ποιότητας των γεωργικών μας προϊόντων,ως μέσου, μεταξύ άλλων, επίτευξης καλύτερων τιμών στηναγορά.

■ Στην υλοποίηση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης καιΑλιείας για την Τέταρτη Προγραμματική Περίοδο.

■ Στην επίλυση προβλημάτων αγροτικής πίστης.

■ Στην ικανοποιητική ασφάλιση της γεωργικής παραγωγής.

■ Στην αναβάθμιση της ασφάλισης των αγροτών (κλάδος υγείας,συντάξεις).

■ Στην προστασία του περιβάλλοντος και του καταναλωτή.

Στήριξη γεωργικού εισοδήματος

Οι γεωργοί είναι η μοναδική ομάδα ανθρώπων μαζί με τους ανέργους, εντός της Ε.Ε., στους οποίους παρέχεται στήριξη εισοδήματος. Η στήριξη αυτή κατά το μεγαλύτερο μέρος της, παρέχεται μέσω των Δικαιωμάτων Ενιαίας Ενίσχυσης, με βάση την έκταση που καλλιεργούν ή εκμεταλλεύονται. Το μέσο ύψος των δικαιωμάτων των Ελλήνων γεωργών είναι το υψηλότερο σε όλη την Ε.Ε. με μεγάλη μάλιστα διαφορά. Με βάση τα υφιστάμενα στοιχεία, η μέση αξία Δικαιώματος στην Ελλάδα ανέρχεται σε 530 €/εκτάριο ενώ ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 280 €/ εκτάριο.

Είναι επίσης γνωστό ότι, παραπέρα στήριξη του αγροτικού εισοδήματος δεν μπορεί να υπάρξει, τόσο λόγω της στενότητας του εθνικού προϋπολογισμού, όσο και λόγω των περιορισμών που υπάρχουν για τις εθνικές ενισχύσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Το ενδιαφέρον όλων μας, λοιπόν, θα πρέπει να στρέφεται στη διατήρηση των κεκτημένων για τα οποία αναμένεται να δοθεί πολύ σκληρή μάχη σε Ευρωπαϊκό επίπεδο αφού πολλά από τα Κράτη - Μέλη προβάλλουν αιτήματα εξίσωσης της στήριξης ανά επιφάνεια αγροτικής γης είτε αυτή είναι στην Ελλάδα είτε στη Λετονία.
Για αυτόν ακριβώς το λόγο αντιμετωπίστηκε με τη δέουσα σοβαρότητα το θέμα της ολοκλήρωσης της ψηφιοποίησης στο πλαίσιο του ΟΣΔΕ. Από το 2004 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2009, η ψηφιοποίηση βρισκόταν στο 38% του συνόλου της ελληνικής γεωργικής γης. Σήμερα, το ποσοστό ξεπερνά το 80% και θα έχει ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες του 2010, εξασφαλίζοντας έτσι την απρόσκοπτη καταβολή των άμεσων ενισχύσεων στους γεωργούς της χώρας μας. Παράλληλα η Ελλάδα αποκτά αγροτικό κτηματολόγιο, το οποίο εκτός από ανάγκη αποτελεί ένα σπουδαίο εργαλείο σχεδιασμού πολιτικής.

Γίνεται προσπάθεια να στηριχθεί το γεωργικό εισόδημα με κάθε δυνατό και επιτρεπόμενο μέσο, με στόχο διαρθρωτικές αλλαγές και ευέλικτες πολιτικές που θα ωφελήσουν άμεσα και μακροπρόθεσμα τους έλληνες γεωργούς. Επίσης, γίνεται αναθεώρηση των μέτρων του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, ώστε να υπάρχει καλύτερη στόχευση των κονδυλίων.

Μεταφορά πόρων

Οι βασικές θέσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο πλαίσιο της επανεξέτασης των Δημοσιονομικών Προοπτικών και του επαναπροσδιορισμού πολιτικών για το μέλλον συνοψίζονται στα παρακάτω:
Διατήρηση των κονδυλίων που αναλογούν στη γεωργία (Heading 2) στα ίδια τουλάχιστον επίπεδα με τα σημερινά, ώστε να μην υπάρξουν κλυδωνισμοί στον αγροτικό χώρο και κατ' επέκταση στην ελληνική αγροτική οικονομία.
Διατήρηση του δημοσιονομικού φακέλου του Πυλώνα Ι της ΚΑΠ (άμεσες ενισχύσεις - μέτρα αγοράς) στα ίδια τουλάχιστον επίπεδα με τα σημερινά.

Είμαστε υπέρ της ενίσχυσης του Πυλώνα II της ΚΑΠ, λαμβανομένου κυρίως υπόψη ότι ο πυλώνας αυτός καλείται να χρηματοδοτήσει πρόσθετες δράσεις για την αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων. Κάτι τέτοιο, όμως, προϋποθέτει την παράλληλη αναζήτηση πρόσθετων πόρων υπέρ του Κοινοτικού Προϋπολογισμού και όχι να «κατεδαφίσουμε» πολιτικές που, εδώ και δεκαετίες, έχουν κτισθεί με πολλές θυσίες και στο πλαίσιο λεπτών συμβιβασμών και αντισταθμισμάτων. Δεν συμφωνούμε, σε καμία περίπτωση, με την μεταφορά πόρων από τον Πυλώνα Ι στον Πυλώνα II της ΚΑΠ. Οι δυο Πυλώνες δεν είναι ανταγωνιστικοί, αλλά συμπληρωματικοί ο ένας του άλλου, με διακριτή παρουσία και με διαφορετικό πεδίο εφαρμογής.

Πλήρης αποδέσμευση προϊόντων

Υπενθυμίζεται ότι οι αποφάσεις για ολική αποδέσμευση των ενισχύσεων ελήφθησαν από την προηγούμενη κυβέρνηση και ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εκπροσώπων των γεωργών ήταν αναφανδόν υπέρ της αποδέσμευσης της στήριξης των προϊόντων.

Ωστόσο, παρά τα όποια αρνητικά είχε η αποδέσμευση για ορισμένους κλάδους παραγωγής και τη βίαιη προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα, θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι, σε μεγάλο βαθμό, οι Έλληνες αγρότες εξακολουθούν να εισπράττουν ένα ποσό 2,3 δις ετησίως, που αντιστοιχεί στο 40% περίπου της Ακαθάριστης Αξίας Παραγωγής, εξασφαλίζοντας έτσι μια σταθερή βάση στήριξης του εισοδήματος τους. Δεν είναι τυχαίο ότι η μέση αξία των Δικαιωμάτων Ενιαίας Ενίσχυσης των ιστορικών παραγωγών (περίπου 530 € /εκτάριο) είναι η υψηλότερη από κάθε άλλο Κράτος -Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ ταυτόχρονα, είναι ελεύθεροι πλέον να παράγουν όποια προϊόντα επιθυμούν και σίγουρα αυτά που έχουν καλύτερη τιμή στην αγορά, βελτιώνοντας έτσι τη θέση τους. Επομένως, η θεσμική αυτή αλλαγή, πέραν των τρεχουσών κρίσιμων συγκυριών, δεν είναι δυνατό να αφορίζεται.

5. Προστασία από εισαγωγές προϊόντων

Με βάση το διεθνές πλαίσιο της αγοράς στο οποίο κινείται η χώρα μας αλλά και οι περισσότερες χώρες του πλανήτη μας η προστασία από τις εισαγωγές δεν αποτελεί αντικείμενο μονομερών πρωτοβουλιών. Κινούμαστε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού και Διεθνούς εμπορικού πλαισίου και προσπαθούμε να υπερβούμε τα όποια εμπόδια, όχι μέσω προστατευτισμού αλλά μέσα από την αύξηση της ανταγωνιστικότητας.
Το νομοθετικό πλαίσιο της ΚΑΠ, ορίζει με ακρίβεια τα προϊόντα και τις προϋποθέσεις για τις οποίες μπορεί να υπάρχει προστασία τιμής, μέσω της λεγόμενης παρέμβασης, η οποία λειτουργεί ως δίχτυ ασφαλείας. Αυτά εφαρμόζονται και στην Ελλάδα αλλά πέραν αυτών, λόγω της λειτουργίας της ενιαίας αγοράς, δεν είναι δυνατό το Κράτος - Μέλος να πράξει αυτόνομα.

Αυτό που είναι δυνατό να γίνει και θα επιδιώξουμε να πετύχουμε είναι η ενδυνάμωση της θέσης των ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές ώστε οι έλληνες γεωργοί να απολαμβάνουν υψηλές τιμές προϊόντων και να μην έχουν ανάγκη εγγυήσεων. Σε αυτό το εγχείρημα όμως πρέπει να βοηθήσουν όλοι και ιδίως οι γεωργοί και οι συλλογικοί φορείς τους, οι οποίοι πρέπει να αναλάβουν ενεργό ρόλο στην εμπορική διάθεση των προϊόντων.

Καταβολή Ενισχύσεων

Όπως είναι γνωστό ενισχύθηκε η ρευστότητα και το αγροτικό εισόδημα με καταβολές χρηματικών ενισχύσεων ύψους 1,14 δισ. € πριν τα Χριστούγεννα του 2009, και σε μικρό χρονικό διάστημα θα καταβληθεί το σύνολο των ενισχύσεων με την ολοκλήρωση των ηλεκτρονικών χαρτογραφήσεων οι οποίες από το 38% και έχουν ήδη ξεπεράσει το 80%.

Επιπλέον τακτοποιήθηκαν χρονίζουσες εκκρεμότητες στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης καθώς πληρώθηκαν 530 Επενδυτικά σχέδια (ΟΠΑΑΧ και Σχέδια Βελτίωσης), ύψους 29 εκατομμυρίων €.

Μείωση του κόστους παραγωγής

Η μείωση του κόστους παραγωγής των γεωργικών προϊόντων είναι σύνθετο θέμα και συναρτάται άμεσα με την ανταγωνιστικότητα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων. Το κόστος παραγωγής οφείλεται τόσο στις εισροές (λιπάσματα, φάρμακα, ζωοτροφές, νερό, εργασία, μηχανήματα, καύσιμα, κλπ.), όσο και στο κόστος εργασίας, ενοίκιο γης κ.λπ..

Ασφαλώς, ένα μεγάλο μέρος του υψηλού κόστους παραγωγής οφείλεται στο μικρό μέγεθος των ελληνικών γεωργικών εκμεταλλεύσεων, που αδυνατούν να εφαρμόσουν οικονομίες κλίμακας.

Το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς γεωργικών εφοδίων, επίσης,
εμποδίζει τον ισχυρό ανταγωνισμό στην αγορά μηχανημάτων, φαρμάκων, λιπασμάτων και ζωοτροφών και αναλωσίμων.

Σε κάθε περίπτωση όμως η κυβέρνηση απαντά στα προβλήματα
αυξάνοντας την επιστροφή Φ.Π.Α. στους αγρότες του ειδικού καθεστώτος, από το 7% στο 11% ποσό που φτάνει (συνολικά τα 140εκ. €).

Ούτως ή άλλως, το θέμα αυτό περιλαμβάνεται στα θέματα του κοινωνικού διαλόγου και η ομάδα εργασίας που προπαρασκευάζει τις προτάσεις έχει ήδη εργαστεί προκειμένου να καταθέσει στους φορείς κείμενο συμπερασμάτων και προτάσεων. Με βάση τα αποτελέσματα του κοινωνικού διαλόγου το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θα προχωρήσει σε περαιτέρω πρωτοβουλίες προς όφελος των γεωργών και των καταναλωτών.

Δανειακές υποχρεώσεις

Εντάχθηκαν οι αγρότες στο Νομοσχέδιο για τη ρευστότητα της Οικονομίας. Με τα μέτρα που έχουν αποφασισθεί, μπορούν να ρυθμίσουν τα ληξιπρόθεσμα χρέη τους, με διαγραφή των τόκων υπερημερίας και ανατοκισμού, να ρυθμίσουν χρέη μέχρι 100.000 € ή 1 εκ. € στις Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, ακόμη και αν δεν είναι ληξιπρόθεσμα. Βάσει των στοιχείων της ΑΤΕ, το συνολικό ύψος των χρεών των παραγωγών που θα μπορούσαν να κάνουν χρήση του μέτρου, μόνο στην ΑΤΕ φτάνει τα 2,3 δισ. €. Ενώ, για τις συνεταιριστικές επιχειρήσεις και τις ΕΑΣ, το συνολικό ύψος προς ρύθμιση φτάνει τα 295 εκ. €. Σε αυτά τα ποσά δεν περιλαμβάνονται τα ποσά προς ρύθμιση, σε άλλες τράπεζες.

Η εθνική στρατηγική στην οποία αναφέρεται η ερώτηση, είναι θεμιτή αλλά όπως είναι κατανοητό, δεν είναι δυνατό να σχεδιαστεί μέσα σε ένα τρίμηνο. Το πρώτο βήμα έχει ήδη γίνει και ο κοινωνικός διάλογος έχει ήδη αποδώσει προς την κατεύθυνση αυτή. Με τη συνδρομή όλων των φορέων θα έχουμε εντός του έτους μια στρατηγική με απτούς στόχους και όραμα.

Οι όποιες αλλαγές στην Κοινή Αγροτική Πολιτική της Ε.Ε., είναι αντικείμενο διαπραγματεύσεων στις οποίες συμμετέχουν 27 Κράτη -Μέλη με αντίρροπες απόψεις. Στόχευση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων είναι η προάσπιση των συμφερόντων των ελλήνων παραγωγών.

Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ

Κ. ΜΠΑΤΖΕΛΗ