Τρίτη 21 Ιουλίου 2009

Η Ύπατη Αρμοστεία δεν θα συμμετάσχει στη νέα διαδικασία χορήγησης ασύλου στην Ελλάδα εκτός εάν επέλθουν δομικές αλλαγές.
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ ΚΑΙ ΘΩΔΟΡΗ ΔΡΙΤΣΑ

Σύμφωνα με Δελτίο Τύπου που εξέδωσε η Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε. για τους Πρόσφυγες στις 17 Ιουλίου 2009 καταγγέλλεται ότι, οι θεσμικές αλλαγές που υιοθετήθηκαν με το Προεδρικό Διάταγμα 81/2009 δεν εξασφαλίζουν επαρκώς μια δίκαιη και αποτελεσματική διαδικασία αναγνώρισης του καθεστώτος του πρόσφυγα στην Ελλάδα, σύμφωνα με τη διεθνή και ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Συγκεκριμένα το Δελτίο Τύπου αναφέρει: «…Το νέο Προεδρικό Διάταγμα αποκεντρώνει τη λήψη αποφάσεων για τα αιτήματα ασύλου σε πρώτο βαθμό σε πάνω από 50 αστυνομικές διευθύνσεις ανά την επικράτεια, οι οποίες αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις σε θέματα εξειδικευμένου προσωπικού, υπηρεσιών διερμηνείας και νομικής συνδρομής. Επιπλέον καταργεί την υπάρχουσα επιτροπή προσφυγών, που ήταν η αποφαινόμενη αρχή με αποφασιστική αρμοδιότητα σε δεύτερο βαθμό, διατηρώντας περιορισμένη δικαστική επανεξέταση ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, χωρίς να διασφαλίζεται έτσι το δικαίωμα σε μια «πραγματική προσφυγή». Τέλος, ο ορισμός του Αναπληρωτή Υπουργού Δημόσιας Τάξης ως της αποφαινόμενης αρχής σε δεύτερο βαθμό για εκείνες τις προσφυγές των οποίων η εξέταση εκκρεμεί, δεν θα συμφωνούσε με τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που απαιτεί ένα όργανο ανεξάρτητο από αυτό που αποφασίζει σε πρώτο βαθμό.

Με βάση τα παραπάνω, στο παρόν στάδιο η Ύπατη Αρμοστεία δεν μπορεί να συμμετάσχει τόσο στις Γνωμοδοτικές Επιτροπές Προσφύγων για την εξέταση των αιτημάτων ασύλου σε πρώτο βαθμό, όσο και στις γνωμοδοτικές επιτροπές για την εξέταση των περίπου 30.000 προσφυγών που εκκρεμούν σε δεύτερο βαθμό.

Στην περίπτωση που οι Ελληνικές αρχές κινηθούν στο μέλλον στην κατεύθυνση δομικών αλλαγών που να διασφαλίζουν μια δίκαιη και αποτελεσματική διαδικασία αναγνώρισης του καθεστώτος του πρόσφυγα, η Ύπατη Αρμοστεία θα ήταν έτοιμη να εμπλακεί πλήρως και να αναλάβει έναν αποτελεσματικό ρόλο στο πλαίσιο της διαδικασίας ασύλου στην Ελλάδα…»

Από τα παραπάνω γίνεται σαφές λοιπόν ότι οι αλλαγές που πρόκειται να εφαρμοστούν στο κανονιστικό πλαίσιο χορήγησης ασύλου σύμφωνα με το Π.Δ. 81/2009, πλήττουν καίρια την, ήδη «εξαιρετικά προβληματική», διαδικασία χορήγησης ασύλου στην ελληνική επικράτεια. Η εξέλιξη αυτή, πρωτοφανής στα διεθνή χρονικά, αναδεικνύει την ακραία ασυμβατότητα του Προεδρικού Διατάγματος, με τις διεθνείς και Ευρωπαϊκές Συμβάσεις.

Με βάση τα ανωτέρω ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί

1. Σε τι ενέργειες θα προβούν ώστε να αποκατασταθεί η διεθνής νομιμότητα στην Ελλάδα;

2. Πότε θα εναρμονιστεί το νομικό μας πλαίσιο με τα διεθνή δεδομένα για την εξέταση των αιτημάτων ασύλου;

3. Πως προτίθεται να ερευνήσει τα χιλιάδες αιτήματα ασύλου που εκκρεμούν, μετά την αποχώρηση της Υπάτης Αρμοστείας;

4. Πότε θα σταματήσει να παραβιάζει τις διεθνείς συμβάσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα, με την έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων, που δεν υπόκεινται σε κοινοβουλευτικό και κοινωνικό έλεγχο;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Θοδωρής Δρίτσας

Νίκος Τσούκαλης