Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 2009

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κ. Υπουργό Εσωτερικών

Θέμα: Εκπαίδευση αστυφυλάκων


Πρόσφατα, η κυβερνητική πλειοψηφία απέρριψε την πρόταση του Συνασπισμού της Ριζοσπαστικής Αριστεράς, την οποία υποστήριξαν επίσης το ΠΑΣΟΚ και το ΚΚΕ, για σύσταση διακομματικής επιτροπής για τη δημοκρατική μεταρρύθμιση της Αστυνομίας. Αυτή η επιτροπή θα μπορούσε να λύσει και το ζήτημα της εκπαίδευσης των αστυνομικών, το οποίο κατά κοινή ομολογία είναι καίριο.
Η εκπαίδευση των αστυνομικών, και ιδίως των αστυφυλάκων, έχει σοβαρές επιπτώσεις στον τρόπο που εκτελούν τα καθήκοντά τους, στην αποτελεσματικότητα, τη συμπεριφορά προς τους πολίτες αλλά και τη στάση τους απέναντι στο ίδιο το δημοκρατικό πολίτευμα. Οι δόκιμοι αστυφύλακες εισάγονται στις Σχολές έπειτα από εξετάσεις και φοιτούν εκεί συνολικά πέντε εξάμηνα. Σύμφωνα με το Π.Δ. 113/2008 (ΦΕΚ Α΄ αρ. 178/26 Αυγούστου 2008) οι δόκιμοι αστυφύλακες θα παρακολουθούν μόνο στα δύο εξάμηνα, από τα πέντε συνολικά, 12 θεωρητικά μαθήματα, τα οποία μέχρι φέτος διδάσκονταν επί δύο χρόνια. Χαρακτηριστικό είναι ότι το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα εκδόθηκε το κατακαλόκαιρο, σε περίοδο διακοπών, χωρίς να έχει προηγηθεί κανενός είδους διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς και τα κόμματα.
Ο περιορισμός αυτός της διδασκαλίας των θεωρητικών μαθημάτων θα έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην κατάρτιση των αστυφυλάκων, και μάλιστα σε κρίσιμα πεδία, όπως το Συνταγματικό Δίκαιο και τα δικαιώματα του ανθρώπου, το Ποινικό και το Διοικητικό Δίκαιο, το Αστυνομικό Δίκαιο, η Ψυχολογία, ενώ δεν διδάσκονται καθόλου μαθήματα όπως η Πολιτική Επιστήμη και η Κοινωνιολογία και σύγχρονα ζητήματα, όπως είναι η μετανάστευση και τα αίτιά της, οι επιπτώσεις της στις κοινωνίες υποδοχής, προβλήματα του σωφρονιστικού συστήματος κ.λπ.
Επιπλέον, το Προεδρικό Διάταγμα, όπως και τα προηγούμενα που τροποποιούνται με αυτό, δεν περιέχει διατάξεις για την επιστημονική εποπτεία της διδασκαλίας των θεωρητικών μαθημάτων, του καθορισμού της ύλης τους και της επιλογής των διδασκόντων. Την εποπτεία αυτή θα μπορούσαν να την ασκούν τα αντίστοιχα τμήματα του εκάστοτε πλησιέστερου ΑΕΙ. Με την έλλειψη αυτού του είδους της εποπτείας δημιουργείται η δυνατότητα αυθαιρεσίας και πολιτικού επηρεασμού της εκπαίδευσης των δοκίμων αστυφυλάκων.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός

1. Για ποιο λόγο περιορίστηκε ο χρόνος διδασκαλίας των θεωρητικών μαθημάτων στις Σχολές Αστυφυλάκων;
2. Ποια είναι τα κριτήρια και ποια είναι η διαδικασία επιλογής των διδασκόντων και ορισμού της ύλης στα θεωρητικά και στα πρακτικά μαθήματα της Σχολής;
3. Τι προτίθεται να πράξει, προκειμένου να μην υπάρξουν ελλείμματα στη θεωρητική κατάρτιση των δόκιμων αστυφυλάκων, και, αντίθετα, αυτή να εμπλουτιστεί και να φέρει σε επαφή τους δοκίμους με την επιστημονική συζήτηση σύγχρονων προβλημάτων της κοινωνίας μας;
4. Τι μέτρα προτίθεται να πάρει ώστε να διασφαλιστεί η επαρκής και ανεξάρτητη επιστημονική εποπτεία, π.χ. από τις οικείες Πανεπιστημιακές Σχολές, της διδασκαλίας των θεωρητικών μαθημάτων, του καθορισμού της ύλης τους και της επιλογής των διδασκόντων, καθώς και να αποκλειστεί η αυθαιρεσία και ο πολιτικός επηρεασμός αυτών των κρίσιμων διαδικασιών;

Αθήνα 13 Φεβρουαρίου 2009

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Θοδωρής Δρίτσας

Γιάννης Μπανιάς


Νίκος Τσούκαλης